HJEM
/
BLOGG
/
3 måter du kan bruke egendefinert publikum på

3 måter du kan bruke egendefinert publikum på

Les mer om

facebook

Egendefinert publikum er kanskje en av de beste fordelene med Facebook-pikselen. Det gir deg muligheten til å målrette dine annonser mot svært relevante publikum. Har du ikke tatt i bruk dette før, da er det på tide å teste det ut nå!

Med egendefinerte publikum kan du:

  • Retargete de som allerede har besøkt deg
  • Lage speilpublikum (lookalike) av de som har vist interesse
  • Unngå å vise selgende budskap til de som har kjøpt

Må ha installert Facebook-pikselen

For å kunne lage egendefinerte publikum er du nødt til å ha installert Facebook pikselen på nettsiden din. Dette for at Facebook og din nettside skal kunne kommunisere med hverandre og samle data av de som har besøkt eller gjort en ønsket handling. Når det er på plass vil du kunne lage egendefinerte publikum av folk som for eksempel har besøkt nettsiden, kjøpt, lastet ned en PDF eller lest en konkret artikkel. På denne måten kan du enklere tilpasse innholdet i annonsene dine ut i fra hvor kundene er i kjøpsfasen.

Hvordan lage egendefinert publikum

Det er flere steder du kan lage egendefinerte publikum. Enten kan du lage det rett i annonsesettet, eller så kan du lage det under pixel i business manager.

Fra annonsesettet:

  1. Gå til publikum i annonsesettet
  2. Under egendefinerte publikum velg Opprett nytt
  3. Velg egendefinert publikum
  4. Velg ønsket kilde. For eksempel trafikk på nettstedet
  5. Velg handling. For eksempel Folk som har besøkt bestemte landingssider eller artikler.
  6. Legg inn ønsket URL og antall dager. For eksempel de siste 4 dagene.
  7. Gi publikummet et navn og trykk opprett publikum

Fra Piksel:

  1. Gå til piksel under hendelsesadministrasjon i hamburgermenyen
  2. Finn pikselen og trykk på detaljer
  3. Trykk på opprett publikum oppe i høyre hjørne.
  4. Under egendefinerte publikum velg egendefinert publikum
  5. Velg ønsket kilde. For eksempel trafikk på nettstedet
  6. Velg handling. For eksempel Folk som har besøkt bestemte landingssider eller artikler.
  7. Legg inn ønsket URL og antall dager. For eksempel de siste 4 dagene.
  8. Gi publikummet et navn og trykk opprett publikum

3 måter å bruke egendefinert publikum på

1. Remarketing

Den kanskje mest åpenbare bruken av egendefinerte publikum er remarketing (også kalt retargeting). Her kan du bruke remarketing for å følge opp folk som allerede har besøkt nettsiden din. Har du laget et egendefinert publikum for de som har lest en bestemt artikkel, kan du følge dem opp med relevant budskap. Målet er å rette riktig innhold til kundene på de forskjellige fasene i salgstrakten din.

2. Speilpublikum

Speilpublikum eller lookalike audience er personer som ligner på de som allerede har interesse for deg. Har du laget et eget publikum av alle som har kjøpt produktet ditt, vil Facebook gjennom publikummet, finne personer som ligner på disse. Dette gjør at du hele tiden kan finne nye potensielle kunder.

3. Ekskludere de som har kjøpt

Det er ingen vits å vise selgende budskap til noen som nettopp har kjøpt av deg. Det kan både være unødvendig bruk av penger men også oppfattes som plagsomt for de som allerede har kjøpt. For å unngå dette kan du bruke ditt egendefinerte publikum, av de som har kjøpt de siste 4 dagene (for eksempel), og ekskludere de fra annonsesettet ditt.

Kom i gang med Facebook-annonsering (gratis):
http://thomasmoen.com/minikurs

Ikke glem å abonnere på podcasten via Apple Podcast eller Spotify.

GRATIS ANALYSE

Får du ikke resultatene du ønsker deg?

Vi har laget en undersøkelse du svarer på noen på enkle JA/NEI spørsmål. Som igjen vil gi deg en skreddersydd analyse av nettbutikken din.

FÅ ANALYSEN