Dette er en oppsummering av Netthandelspodden episoden «Når slaget står på produktsiden» Klikk linken for å lytte eller les oppsummeringen under.
- Ha en god presentasjon av produktene dine for å nærme de som ser på produktene et kjøp. Forbedring av tittel og produkt-tekst er en enkel og billig måte å øke konverteringsgraden på. Ved å bruke en appelerende tekst og forklare produktet på god måte ved å beskrive hva produktet er- og hva det gjør. Vi har sett at små endringer i tekst kan øke konverteringsprosenten fra 0,3 til 1, 2 og 3%!
- Optimaliser produktsidene for mobil – 80% + handler via mobilen på nettbutikken. Bruk dette til å gi kundene dine en god handleopplevelse. Tips: test ut dine egne produkter på mobilen og følg sjekklisten for viktige elementer som bør være synlige på siden, uten at kunden behøver å scrolle:
- Produktbilder- bruk fler enn ett bilde med god kvalitet. Bruk både rene bilder og miljø-bilder. Ikke bruk bilder som tar hele førstesiden på mobilen- da mister kunden interessen på veien. Ta bilder i flere settinger og ulike miljøer.
- Tittel på produktet
- Pris- vis frem prisene dine. Prissetting med STORE bokstaver gir kunden et psykologisk inntrykk av lave priser- hvis du ikke vil vise frem prisene dine så har du for høye priser.
- Rabatt
- Kjøpsknapp- denne knappen er viktig og bør være mest synlig, samtidig som den skal skille seg ut fra alt annet på siden
- Produkt-teksten er viktig. Denne kan du bruke til å skille deg ut og få frem særpreget ditt gjennom type stil/ tone of voice og en unik tekst. Salgsargumentene er også viktige elementer på produktsiden- ha argumentene i nærheten av kjøpsknappen. Bruk kundeanmeldelser for å overbevise kunden og oppgi en tydelig leveringstid.
- Legg tid og penger i en godt optimalisert tekst og gode bilder. Ved å bruke god tid på dette første gang selger varen seg selv, og du får tilbake tiden senere.
Ved å følge denne listen og utarbeide gode bilder, optimalisere for mobilen, og gi all informasjon de behøver for å ta et valg om de trykker på kjøpsknappen eller ikke- bygger du tillit og det er mye større sannsynlighet for at kunden handler av deg. Prøv å sett deg inn i kundens sted, og svar på de spørsmålene kunden har.