Klør du i fingrene etter å starte din egen nettbutikk? Selv om det kan være lett å komme i gang og opprette en nettside, er det ikke like lett å faktisk oppnå suksess. Det ligger mye tid og arbeid bak en god nettbutikk, og ikke minst en god strategi. I denne artikkelen vil vi gi deg noen verdifulle tips til hvordan DU kan oppnå suksess med din nettbutikk.
BRAND AUDIENCE FIT
Det første du bør sørge for at du har på plass, er brand audience fit. Dette betyr å sjekke om ditt produkt har en kundegruppe og salgspotensiale før lansering. Det kan sammenlignes med «minimum viable product», som er en versjon av produktet ditt som kan brukes til å samle inn sikker informasjon om kunder, med lavest mulig innsats, for eksempel en prototype. Du kjører ulike tester mot markedet, ved hjelp av markedsføring, forhåndssalg og venteliste. Ved å gjøre dette, kan du samle inn informasjon om din kundegruppe, og hvordan de tar imot produktet ditt. Når du gjør tester for å sjekke om du har brand audience fit kan du se om produktet treffer målgruppen, om det er behov for produktet ditt, og om markedsføringen din fungerer. Brand audience fit er viktig å sikre seg før du trykker på gassen, for å forsikre deg om at produktet ditt er klart for lansering, eller om du må jobbe mer med det.
Når du tester brand audience fit bør du se etter en konverteringsgrad på 2% i nettbutikken din, og en god respons på forhåndssalg eller en venteliste. Dette er tegn som tyder på at du har en sunn e-commerce, og at virksomheten din vil overleve. Det er også andre ting du kan teste, slik som valg av kanaler, hvor godt du treffer ønsket målgruppe, eller om produktet samsvarer med kundens behov. Ved å gjøre disse testene sikrer du deg at du har brand audience fit før lansering, slik at du slipper å kaste penger ut av vinduet ved å lansere et produkt som ikke er optimalisert for verken kunden og markedet.
BLI GOD PÅ EN TING
Når du sjekker brand audience fit er det også viktig at du ikke trykker på alle knappene samtidig. Det kan bli vanskelig å finne tegnene på brand audience fit dersom du har ti forskjellige tiltak satt i gang. Da ser du ikke om det er Facebook annonsene eller influencermarkedsføringen som gir deg sikkerheten du trenger, og det blir mye støy når du skal tolke dataen din. Hvis du i stedet legger fokuset ditt ett sted, så blir det tydeligere og enklere for deg å se hva som gir effekt.
Her må du eksperimentere og prøve deg frem, men når du finner kanalen som fungerer for deg, er det viktig å gå «all in». Bli skikkelig god på den kanalen, og bruk tid på å perfeksjonere kommunikasjon og strategi. Dette bør være 80% av fokuset ditt når du jobber med en nyoppstartet nettbutikk, for det er via denne kanalen du skaffer deg kunder.
JOBB I SYKLUSER
Alle selskap har sykluser, der det enten går oppover, eller så står det litt stille. Det er viktig å bli bevisst på disse syklusene, slik at du kan jobbe mest effektivt. Enten så er du i «growth mode», der fokuset ditt ligger på å vokse, skape mer salg, skaffe nye kunder og prøve nye ting. Dette er en viktig syklus for selskapet, for å holde seg konkurransedyktig på markedet. Dette er en syklus der du bruker litt mer penger og tar større sjanser. Selv om det skulle oppstå problemer på veien, er det viktig å holde fokus slik at det ikke kommer ut av kontroll.
Det passer du på i neste syklus, som er «optimize mode». Her bremser du litt opp, og ser etter svakheter som har dukket opp. For eksempel om du ser at dere sløser ressurser et sted, eller trenger nye ansatte for å gjennomføre neste steg. Det er minst like viktig å ta seg tid til å reflektere, rydde opp og optimalisere bedriften, som det er å vokse. Dette er et godt tidspunkt og ansette noen nye på, da dere har tid til god opplæring før neste «growth mode».
Å jobbe i sykluser har mange fordeler. Det sørger for at problemer som oppstår ikke blir for store, og at dere får tid til å hente dere inn igjen. I tillegg kan det hjelpe bedriften å vokse, og ikke bli igjen i komfortsonen. Det er viktig å alltid være oppdatert og henge med i svingene, og å jobbe slik i sykluser kan hjelpe din nettbutikk med nettopp dette. Ta deg tid til å legge en god plan for dine sykluser, slik at du opprettholder en konkurransedyktig virksomhet.
INVESTERINGER
Som nyoppstartet nettbutikk kan det være vanskelig å vite hvor du burde legge investeringen din. Er det markedsføring, ansatte eller systemer? Vekst kommer av gode ansatte og systemer. Uten dette stiller ikke bedriften din sterkt, uansett hvor mye markedsføring de gjør. Reinvester alt du tjener i starten til å ansette dyktige folk, og systemer som gjør arbeidet ditt mer effektivt. På den måten sikrer du deg en god grunnmur, og kan fortere skape vekst.
Ta deg råd til lønn og belønn deg selv, men ikke la suksessen gå til hodet på deg. Det er viktig å fokusere på hva bedriften trenger for å vokse i starten. Finn de områdene du selv er svak på, men som er viktig for bedriften. Ansett deretter en som kan litt mer enn nødvendig, slik at du får en sterk støttespiller som kan bidra med mer enn det du trenger. Dette er en mye bedre investering enn Facebook annonser. Selv om ressursene kan være knappe i starten, er det viktig å tørre og satse, hvis ikke er det noen andre som tar plassen din.
BRUK NOK TID
Det er mye du skal tenke på når du starter din egen nettbutikk, spesielt om du vil oppnå suksess. Det er ingen som sitter på fasiten på hvordan du kan lykkes, men disse tipsene gir deg en god grunnmur når du skal starte og bygge din virksomhet. Pass på å sette av nok tid til å planlegge godt rundt temaer som ansettelse, markedsføring og investeringer før du setter i gang med lansering. Selv om ting ikke går som planlagt så har du denne grunnmuren av tanker og visjoner, som kan hjelpe deg med å ikke gi opp når ting ser mørkt ut. Suksess skjer ikke over natten, så smør deg med tålmodighet, ta deg god tid og lykke til!