Lurer du på om annonsene dine gjør det bra eller dårlig i forhold til andre nettbutikker?
Hvert år går vi gjennom de rundt 50 nettbutikkene som vi i Moen&Co kjører annonser for og sammenligner tallene for å se hva gjennomsnittet av konvertering og kostnader ligger på. Dette snitt tallet gir oss et bilde på hvilke nettbutikker som gjør det bra og hvilke nettbutikker som må jobbes med enda mer.
Det mest positivt overraskende var at det ikke var så stor forskjell mellom tallene for 2020 og 2021 og vi tror derfor at dette vil bli nokså likt for 2022, selv med alle utfordringene vi ser med iOS 14.5 oppdateringer som kom i fjor.
Vi er også medlem av en Facebook gruppe med rundt 100 andre annonse byråer fra hele verden som deler tall og innsikt og det er spennende og se at de talene vi klarer å generere stort sett ligger på samme nivå eller bedre enn andre plasser i verden.
De viktigste tallene
CPC (Kostnad per Klikk)
Gjennomsnitt: Kr 10,-
De beste: Kr 6,-
CTR (Prosenter av hvor mange som klikker på annonser)
Gjennomsnitt: 2%
De beste: 3-5%
Hvis du sammenligner og har dårligere CPC og CTR tall enn vårt snitt, så er det høyst sannsynlig at creatives, altså bilde og tekst i annonsen din som er dårlig. Da er det dette man bør se på først før man begynner å optimalisere noe annet.
Cost per landing page view (Kostnad per landings side vising)
Gjennomsnitt: Kr 10,-
De beste: Kr 5,-
Dette tallet gir deg en indikasjon på hvor bra landings side faktisk er. Har du høyt tall her så bør man se på ting som hvor raskt siden laster, bounce rate, eventuelt mobil optimalisert osv.
CPM (Kost pr 100 visninger)
Gjennomsnitt: Kr 115,-
De beste: Kr 65,-
Dette tallet avgjør om du har riktig målgruppe og hvem annonsen vises til. Om dette tallet er alt for høyt så er det stor sannsynlighet at du ikke når ut til riktig målgruppe.
iOS 14.5 utfordringer i 2021
Vi har jo også lagt bak oss en del måneder med iOS 14.5 utfordringer for samtlige kunder. Det er vanskeligere å nå riktig publikum enn før og det har også ført til at ROAS har hatt en reduksjon på hele 45% i snitt fra fjoråret.
Vi ser det samme på Cost per landing page view kostnader som har en lik dropp på 45%. Noe som bare bekrefter at vi ikke klarer å tracke ca 50% av visningene, som igjen betyr at vi har riktige tall å forholde oss til.
Summen av dette betyr at vi ligger på omtrent samme ROAS som vi gjorde i fjor som er veldig betryggende å ta med seg inn i 2022.
Bonus Insight
Som en liten bonus insight på slutten så ser vi også at katalog kampanjer, levererer mye bedre i forhold til avkastning enn generelle website conversion kampanjer. Så det er absolutt verdt å ta med seg og teste ut om du ikke kjører dette i dag.
Hold deg oppdatert med hva som skjer på annonsering i sosiale medier via podcasten vår «Suksess med Annonsering». Ny episode hver uke.