HJEM
/
BLOGG
/
Black Friday Cyber Monday – taktikkene forbrukerne elsket (og hatet) i 2021

Black Friday Cyber Monday – taktikkene forbrukerne elsket (og hatet) i 2021

Les mer om

nettbutikk

Black Friday Cyber Monday (BFCM) er like rundt hjørnet igjen! For markedsførerne som var ansvarlig for 33.9 milliarder dollar under Black Friday i USA i fjor har nok BFCM vært i tankene en stund allerede. I Norge bruker Nordmenn over 3.3 Milliarder kroner og mer kan det bli i 2022.

Å planlegge for en stor kampanje -muligens årets største kampanje- er både nervepirrende og tidkrevende. Tiden vi lever i – med så mye endringer i e-handel de siste to årene, får markedsførere til å lure på hvordan forbrukerne vil oppføre seg i år.  

Og selv om det er vanskelig å forutse noe sikkert, kan alle e-handelsmerker bruke læring fra BFCM  2021 til å planlegge for 2022. 

Fjorårets BFCM kan virke som en evighet siden, men ta det med ro- vi har satt sammen de viktigste taktikkene og strategiene som forbrukerne satte pris på i fjor- pluss de du bør holde deg unna. 

E-postmarkedsføringstips som gjør din BFCM 2022 til din beste hittil

Vi gir deg 9 tips om hva som var stor suksess – basert på eksepsjonelle beregninger, og som med fikk stor oppmerksomhet på Twitter, det universelle talerøret for forbrukertilfredshet, i fjor.  

1. Vær ærlig i markedsføringen din

En ting som ble klart og tydelig: kunder kan lukte falsk markedsføring på mils avstand.

I dette eksemplet kan du se at merkevaren skaper hastverk rundt det tidlige Black Friday salget, men deretter utvider salget en dag til.

Denne strategien kan ha fungert da BFCM nettopp startet, men nå varsler den til erfarne forbrukere at merkevaren din ikke er pålitelig.

2. Gjør tilbudene dine krystallklare å forstå

Kjære nettbutikk eier: 

Fordi det dukket opp mange tilbakemeldinger fra forbrukere, handler tips 2 også om autentisk markedsføring.

Kundene dine har vært ute en BMCF-dag før, så når du snakker om salg- prøv aldri å «lure» kunden til å besøke nettsiden din med villedende eller delvis informasjon. 

Gi isteden kunden all informasjonen de trenger til å avgjøre om de ønsker å gjennomføre et kjøp på forhånd – det bør ikke være vanskelig for kunden å finne ut om de må bruke 2000 kr for å få 10% på kjøpet. 

Merkevare som gjør dette riktig:

I fjor sendte Girlfrend Collective en spesialavtale etter deres viktigste BFCM- salg der kunden kunne få en gratis lue ved kjøp på over 100 dollar. Se hvor tydelig de har annonsert hvordan kunden kan innløse tilbudet: 

3. Over-kommuniser hva kunden kan forvente

Når noe dukker opp som kan forvirre kunden, velg alltid å over-kommunisere istedenfor at kunden blir usikker. 

For eksempel: i fjor valgte mange merker å starte -og avslutte- salg tidlig for å unngå forsinkelser. Det er helt i orden så lenge du tydelig kommuniserer hva kunden kan forvente. Hvis avtalene dine ikke har blitt bedre til i år- la kundene få vite hva de kan forvente, ellers kan det hende de ikke vet at de bør handle tidlig, og handler kanskje ikke hos deg i det hele tatt.

4. Bygg troverdighet ved å spørre hva kundene ønsker - og lever på det 

Når kunden gir en tilbakemelding er det typisk at de ikke får noe tilbake, men når et merke tar tilbakemeldingene på alvor, nok til å endre produktene eller hvordan de operer – kan kunden føle at merket virkelig setter pris på og ser kunden

For eksempel, et europeisk smart-lommebok merke, brukte BFCM til å lansere et produkt som kundene forespurte. De brukte denne personlig pregede e-posten for å skille seg ut blant de prangende BFCM- salgene:

På samme måte ba The Fish Society om tilbakemeldinger på hva kundene deres ønsket å se i Black Friday- tilbudene deres- og puttet deretter topp 10 inn i salgskolleksjonen. 

Fish Society sine kunder fortalte merket hva de ønsket i en avstemming, og så effekten av dette. Å lytte til kundene dine og vise at de blir hørt bygger tillit og gjør at de blir mer fornøyde med å handle hos deg

5. Gi kundene et nytt tilbud å bli begeistret for

Kunder som har handlet hos deg i løpet av året, eller siden forrige BFCM – har allerede sett kampanjene dine. De som ennå ikke har foretatt et kjøp har kanskje ikke blitt lokket av de vanlige kampanjene dine – gi dem derfor nye tilbud som får folk til å handle hos deg over BFCM.

“Det største poenget her: hvis jeg elsker et merke og shopper der hele året, har jeg *ventet* på et salg og blir super-skuffet hvis tilbudet ikke passer helt for meg!»  Til dere som leser: ha i bakhodet at når du lager kampanjer bør du holde de som har handlet hos deg lenge fornøyde! 

Oversatt sitat fra Kristen ✨ (@kristenxjones) November 29, 2021 

6. Gi dine lojale kunder VIP-behandlingen de fortjener 

For å virkelig gi de lojale kundene dine en grunn til å handle hos deg denne BFCM – lag en unik opplevelse for spesielle kunder

Det britiske motemerket The Couture Club gir VIP-kunder tidlig tilgang til salget deres basert på hvilket nivå de har oppnådd i lojalitetsprogrammet deres, noe som i fjor resulterte i gjennomsnittlige bestillinger på 2,1 under BFCM- som er 60% høyere enn bransjegjennomsnittet i følge Klaviyos referansedata. 

 

Denne teknikken fungerte på flere ulike nivåer: 

  • Det økte bevisstheten om lojalitetsprogrammet til alle de som handlet uten passord
  • Det fikk lojale kunder til å føle seg verdsatt
  • Nedtellingen fikk kunder med tidlig tilgang til å handle umiddelbart.

Living Proof tok en lignende tilnærming i fjor, med et enda bedre tilbud til lojale kunder og ga VIP-kundene sine ytterligere 5% avslag, sammenlignet med salget på hele nettstedet deres.

Dette bidro til å oppmuntre kundene til å holde seg til merket de allerede kjente og elsket- i stedet for å prøve noe nytt og billigere.

7. Ta hensyn til nylig handlemønster når du planlegger kommunikasjonen ut til kundene 

Ditt primære mål under BFCM er å få noen til å betale under salget ditt, men hva er neste steg?

Det nye målet ditt bør være å få dem begeistret for den nye varen deres – og for all del-sørge for at de ikke angrer på kjøpet.

 Å starte med en vanlig e-post for å annonsere salget, er ok- men i det noen konverterer, trenger de ikke fem andre e-poster for å minne dem på det. 

Tips: Segmenter ut de kundene som nylig har kjøpt, slik at du ikke fortsetter å sende BFCM- innhold, men tilbyr disse kundene noe nytt, eller personaliser meldingene dine basert på det de har kjøpt som f. eks et reltatert produkt, som er en lokkende kryss-salgs mulighet. 

8. Planlegg strategier for kanaler som komplementerer hverandre 

E-post, SMS, organiske og betalte sosiale kanaler er alle unike. Husk at samtalen foregår på ulike plattformer når du lager innholdskalenderen din. Legg inn hva abonnentene og følgerne dine ønsker og forventer på hver kanal for å gi en unik, integrert merkevareopplevelse.

Hvis du bruker både e-postkampanjer og tekstmeldinger sammen denne BFCM, unngå å sende identiske meldinger gjennom disse to kanalene. Hvis du bruker de samme meldingene i tekster som du gjør i e-postene dine, kan kundene dine føle at du plager dem.

Tips: Mediantiden fra en e-post mottas til den blir klikket på er 2,5 timer. For SMS er det kun én time. Bruk denne korte tiden til din fordel og bruk SMS til kundene dine for å minne dem om en tidssensitiv avtale, eller til en rask visitt etter at noen forlater nettstedet ditt.

9. Bruk sosiale medier til å vise frem produktene dine og engasjere publikum direkte

Å gå live på sosiale medier, som Instagram eller Facebook, er en fin måte å vise frem de beste produktene dine – og er en annen kanal for å dele detaljer om BFCM-tilbudene dine.

Ved å være live kan du svare på spørsmålene til kundene dine i sanntid eller svare på atferds trender. For eksempel, hvis mange kunder sender e-post til kundeservice med de samme spørsmålene, kan det være nyttig å være vert for en direkte produktdemonstrasjon eller spørsmål og svar-økt.

Du kan også bruke disse live-arrangementene på nytt ved å ta dem opp- og deretter legge dem inn i e-postene dine eller på landingssider du markedsfører via SMS.

Gjør BFCM 2022 til ditt beste år så langt

Mens du planlegger din egen BFCM i år, bør du vurdere hvordan du kan bruke den typisk salgsfokuserte perioden til å bygge et bedre forhold til kundene dine.

«Oppsummert brukte jeg mye penger denne helgen, men jeg ville sannsynligvis ha brukt mye mer på merker jeg elsker hvis de ikke hadde prøvd å komme i forkant av salget, og vært mer oppmerksom på sine lojale kunder. Dessuten trengte jeg ikke fortsette å få annonser etter shopping».

Oversatt sitat fra Kristen ✨ (@kristenxjones) 29. november 2021

Oppsummering:

Ved å ta læring fra det som ble gjort under BFCM i fjor er du et steg lenger frem i år. Som nevnt i artikkelen, er det viktig at du er ærlig i markedsføringen din. Ikke prøv å lure kundene dine, for de har vært med på dette før. 

Gjør tilbudene dine tydelige og lette å forstå, og gi de all informasjon de trenger til å gjennomføre et kjøp. Ingen liker å føle seg lurt, eller føle seg usikker når man gjennomfører et kjøp- da mister du tilliten til kunden. Ta vare på VIP-kundene dine også under BFCM. Få kundene dine til å føle seg sett og hørt ved å gi de mulighet til å uttale seg om hva de ønsker å se av tilbud på BFCM- og lever på dette! Gi nye tilbud til eksisterende kunder og sørg for å brukeunikt innhold i ulike kanaler som e-post og SMS. 

Facebook og Instagram live gir oppmerksomhet og du kan vise frem de beste produktene dine, samt svare på ofte stilte spørsmål. 

Vær tilgjengelig for kundene dine denne dagen, og lykke til med årets BFCM!

GRATIS ANALYSE

Får du ikke resultatene du ønsker deg?

Vi har laget en undersøkelse du svarer på noen på enkle JA/NEI spørsmål. Som igjen vil gi deg en skreddersydd analyse av nettbutikken din.

FÅ ANALYSEN