Det er alltid vanskelig å snakke om penger og budsjettering. Det kan varierer fra bedrift til bedrift og ut i fra hvilke produkter/tjenester du selger. Men for å få en generell forståelse av budsjetteringen av Facebook annonser, se for deg dette. Først har du satt opp et system, en salgstrakt som for eksempel 7/11-kampanjen eller mikrobølgeovn trakten. Se for deg at dette systemet er en bil og at annonsekronene er bensinen du trenger for å kjøre bilen. Jo mer bensin du har, jo lengre kommer du. Sånn er det også litt med annonsering. For hver annonse-krone du bruker, får du en større spredning av annonsene dine.
Akkurat nå når du ca 1000 mennesker for 100kr på Facebook. Dette forandrer seg vel og merke hele tiden, da Facebook priser seg basert på bud og etterspørsel. Likevel sier det litt om potensialet her.
Du kan jo sammenligne det med annonsering på andre medier som for eksempel VG. Der koster det 150 000kr for en toppbanner, eller Dagens Næringsliv hvor du betaler 60 000 for en halv side. Her når du heller ikke ut til så veldig mange mennesker i forhold til potensialet på Facebook.
Før du starter med budsjettering
Det er viktig at du har installert Facebook-Pixelen og konverteringssporing på nettbutikken din. Det gir deg muligheten til å måle konverteringer og hvor mye det kostet for en konvertering i kroner og øre. Har du ikke gjort det og er usikker på hvordan? Da har jeg et gratis minikurs som tar deg igjennom dette på en grei måte. Få minikurs gratis HER.
Hvor mye koster en konvertering?
Målet ditt med de første annonsekronene er å avklare hva det koster å få en konvertering. Selger du for eksempel sko på nettet, må du finne ut hvor mye det koster å selge nettopp et par sko. Er målet å få flere kunder du kan ringe opp og selge til? Da må du finne ut hvor mye det koster å få folk til å gi telefonnummeret sitt til deg.
Konverteringen skal ideelt sett være mye billigere enn det du betaler for produktet, så du sitter igjen med litt penger i pluss.
La oss si du selger sko for 1000 kr og du er villig til å betale 250 kr per salg av skoparet. Da vil jeg anbefale å begynne med 250 kr ganger 3, altså 750 kr i daglig budsjett. Jeg anbefaler alltid daglig budsjett i stede for livstids budsjett. Da det er kampanjer du skal kjøre lenge, lærer Facebook å forstå hvor mye penger de skal bruke hver dag. Dette gjør at Facebook lærer hvor mye de skal bruke for å få en maksimal effekt.
Planlegg Budsjett og ønsket salg
Da du allerede har installert Facebook-pixelen og konverteringssporing på nettsiden din, vil du etter 2-4 dager kunne se i kroner og øre hva det har kostet å få et salg. Har du for eksempel Shopify eller andre nymotens nettbutikk leverandører, vi du også kunne se nøyaktig hva det salget har generert av inntekt. Ofte kjøper gjerne kunden med seg mer enn kun det annonsen annonserte for og målte. Du vil da kunne se hva det koster å kjøpe et salg, samtidig som du vil kunne se den reelle avkastningen på hver krone du bruker.
Når du har brukt 750 kr som budsjett per dag i for eksempel en uke eller to, vil du begynne å se tydelig hva annonsene dine gir. Da kan du se hva hver av annonsene gir i avkastning og du kan slå av de annonsene som er dyre.
Du vil også lettere kunne regne ut hvor mye penger du må bruke for å få salg. Noe som gjør det mer forutsigbart for deg og bedriften. Si det koster 250 kr for en konvertering, og du ønsker 1000 salg i måneden. Da betyr det at du må ha et budsjett på 250 000 kroner denne måneden for å få disse 1000 salgene. Vil du ha 3 salg vil det si du må du ha et budsjett på 750 kr i måneden.
Du må altså først finne ut hvor mye det koster for en konvertering, og deretter finne ut hvor mange salg du ønsker i løpet av en måned. Når du har funnet ut av dette, kan du regne deg frem til hvor mye penger du må bruke hver eneste måned.