Å optimalisere nettbutikken din er en pågående prosess som vil hjelpe deg å hele tiden lære mer om publikummet ditt og hvordan du kan betjene dem bedre. Det er ikke en taktikk med et slutt dato – det er noe du alltid bør gjøre for å bli bedre.
Konverteringsrate optimaliserng krever en vekstdrevet design tilnærming med kontinuerlige arbeid og endringer. Du bør gjøre løpende analyser og testing for å få nettbutikken din å nå sitt fulle potensial.
Sørg for å lage en liste over alle eksperimentene du planlegger å kjøre i fremtiden, slik at du aldri går tom for idér å teste.
Her kommer vår liste med de 7 mest effektive endringene som vi har sett gi et positivt utslag på konverteringsraten over tid.
1. Forenkle brukeropplevelsen
Når det gjelder å designe en effektiv hjemmeside, er nøkkelen å gjøre det så enkelt som mulig. Det tar bare 50 millisekunder for en kunde å danne seg et førsteinntrykk av nettbutikken din, så du må gjøre alt for å få disse øyeblikkene til å telle. Unngå å overvelde potensielle kunder med overdreven bilder og tekst. Hold i stedet på merkevaren og på budskapet med et enkelt, visuelt tiltalende design.
Hvis du ikke er sikker på hva du skal ha som hovedfokus øverst på nettbutikken din, er det vanligvis best å velge de bestselgende eller mest lønnsomme produktene dine, eller kolleksjoner som nyheter eller aktuelle kampanjer. Dette gjelder spesielt siden 86% av besøkende på nettstedet ønsker å se informasjon om produkter på hjemmesiden til et nettsted.
2. Vis frem kupongkoder og samle inn e-postadresse
Så snart kundene dine treffer hjemmesiden din, har du muligheten til å begynne å bygge spenning og lede dem mot produktene dine. Hvis målet ditt er å få mer trafikk til produktene dine, er det masse muligheter som kan bidra til å øke etterspørselen og føre til kjøp:
- Welcome Bars eller Topp bar er en tynn linje øverst på nettbutikken din. Denne er ikke agressiv eller påtrengende, men fungerer som en ikke forstyrrende plass for enkel informasjon som umiddelbart vil fange kundenes oppmerksomhet og dytte dem nøyaktig dit du trenger at de skal være.
- Pop-ups og pop-unders er fantastiske for å bygge e-post eller SMS listen din. Vi anbefaler alle kundene våre å bruke Klaviyo for e-post liste og den har en veldig greit pop-up bygger som integreres enkelt med nettbutikken din. Bruk pop-up’en din for å tilby en kupongkode i bytte mot en e-postadresse og følg opp med en velkomst e-post sekvens for å konvertere salget.
3. Vis frem kundeomtaler eller artikler for å bygge tillit
Har du vært omtalt i aviser eller snakker kundene dine positivt om deg i sosiale medier? Brukes produktene dine av noen høyprofilerte influencere? Legg til PR artikler, anmeldelser og logoer på hjemmesiden din under hovedinnholdet ditt for å bygge tillit og troverdighet til nettbutikken din. Tross alt stoler 88% av forbrukerne like mye på anmeldelser på nett som de stoler på anbefalinger fra venner og familie.
4. Organiser kategoriene dine effektivt
Det bør være enkelt for kundene, enkelt og – mest av alt – åpenbart å navigere seg rundt i nettbutikken din. Prøv å unngå å dele produktene inn i for mange forskjellige kategorier. Velg i stedet fire til seks brede kategorier som inneholder mer spesifikke underkategorier som en rullegardin.
Plasser kategoriene dine i menylinjen basert på deres popularitet, med din mest populære kategori først.
5. Bruk produktbilder av høy kvalitet
Produktbilder av høy kvalitet er den viktigste delen av en effektiv produktside. Data fra Justuno viser at 93% av forbrukerne anser det visuelle utseendet som den avgjørende faktoren i et kjøp. Prøv å inkludere bilder som viser produktene dine fra alle vinkler og nøyaktig representerer utseendet og følelsen til produktene dine.
Som en bonus kan du inkludere en video som viser produktet ditt tatt i bruk. Hvis du for eksempel selger t-skjorter, gi kundene en bedre ide om hvordan skjortene dine ser ut i bevegelse og legg til en video på produktsiden din av en modell som går rundt iført t-skjorten. Yngre forbrukere har faktisk 85% større sannsynlighet for å foreta et kjøp etter å ha sett en produktvideo.
6. Vær ærlig rundt pris, leveringstid og utsolgte produkter
Det verste du kan gjøre er å villede kundene dine. I følge den siste statistikken for forlatte handlekurver (abandoned carts) blir 69,6% av handlekurvene på nett ikke fullførte salg. Den viktigste grunnen? Ekstrakostnadene er for høye.
Ikke vær redd for å fortelle dem det fulle omfanget av ting som priser, leveringstid og inventar. Hvis du gjør en ekstra god jobb med å selge produktene dine og kommunisere deres verdi, vil kundene dine ikke ha noe imot å betale litt ekstra for frakt eller vente litt lenger på levering.
Om du har utsolgte produkter som du forventer å få tilbake på lager kan det være smart å gi kundene muligheten til å bli varslet når utsolgte produkter kommer tilbake i butikken din igjen.
7. Vis frem produktanmeldelser
Produktanmeldelser er en fin måte å lette på usikkerheten til nølende kunder og gi kundene dine de bevisene de trenger for å klikke “Legg til i handlekurven”. Faktisk sier 66% av kundene at deres kjøpsbeslutninger påvirkes av å lese produktanmeldelser på nett.
Positive produktanmeldelser kan utgjøre hele forskjellen ved å overbevise kunder om at et produkt virkelig fungerer og er verdt å kjøpe. Anmeldelser hjelper dem også å ta mer informerte beslutninger med hensyn til størrelse, farge og mer.
8. Send automatiske e-poster om forlatt handlekurv
Dessverre fyller kunder noen ganger handlekurvene sine med produkter og forlater deretter butikken din uten intensjon om å returnere. Med forlatte handlekurv e-poster, også kalt Abandoned Cart, kan du minne disse kundene om varene de allerede har vist interesse for og gi dem et lite dytt eller en intensjon til å gå tilbake til butikken din for å fullføre kjøpet.
De fleste nettbutikk systemene har en innebygd løsning for dette. Men for ekstra kontroll og tracking anbefaler vi våre kunder å bruke Klaviyo til dette. Du kan velge å sende e-poster med forlatt handlekurv enten to, seks, 10 eller 24 timer etter at en kunde har forlatt en handlekurv. Vår anbefaling eller at den første e-posten sendes etter 4-6 timer og at du følger opp igjen 12 timer etter dette for å være sikker på at kunden har fått med seg budskapet.
9. Frakt og retur
Selv etter at en kunde har gått gjennom betalingsprosessen, må du huske at kjøpet ikke er over før produktet er i deres hender. Tenk på hvordan du håndterer frakt og returer som nok en mulighet til å glede kundene dine og gjøre alle disse engangs kundene om til kunder for livet.
Å vente på en pakke er ofte en stressende opplevelse. Å motta et produkt du er misfornøyd med er enda verre. Du må gjøre alt som står i din makt for å gjøre frakt og retur hyggelig for publikum.
Tilby gjerne gratis frakt over en viss handlesum og pass på at du har klar angrerett tekst på egen side da hele 68% av de som handler sjekker retur og angrerett mulighetene før de handler.
10. Fortell en historie med Om oss siden din
Om oss siden din er så mye mer enn et kort sammendrag av butikken din. Den skal fortelle en historie til kundene dine om produktene dine og merkevarens oppdrag. Målet med Om oss siden din bør være å bygge en livsstil rundt produktene dine som publikum vil ønske å være en del av.
Prøv å bygge en historie rundt både produktene dine og kundenes forhold til dem. Still deg selv spørsmål som: Hvor kom ideen din fra? Hva gjør deg spesiel? Hvordan ser en gjennomsnittlig dag i din ideelle kundes liv ut?
11. Lag en omfattende kontaktside
Hvis kundene dine ønsker å komme i kontakt med deg, bør de kunne gjøre det enkelt. Faktisk fant en rapport om nettbrukervennlighet fra KoMarketing at 44% av besøkende forlater et nettsted hvis det ikke er kontaktinformasjon eller et telefonnummer tilgjengelig.
For kunder er det en ekstremt frustrerende opplevelse å ikke kunne dele tanker og følelser, enten de er positive eller negative. Kontaktsiden din bør inneholde måter for kundene dine å nå ut når noe går galt, samt muligheter for dem til å engasjere seg med merkevaren din på morsomme og spennende måter.
Her er en rask sjekkliste over alt kontaktsiden din bør inneholde:
- En e-postadresse eller kontaktskjema
- Din fysiske adresse, sammen med et kart og veibeskrivelse (om du har dette)
- Din fysiske butikks åpningstider
- Lenker til dine sosiale medier-profiler
- Support kontaktalternativer, inkludert et telefonnummer eller e-post
12. Nettbutikkens hastighet og ytelse
Ytelsen til nettstedet ditt er nært knyttet til suksessen din som bedrift. Ifølge Google vil 53% av mobilbesøkende forlate nettbutikken din hvis det tar lengre tid enn tre sekunder å laste siden. Det er en enorm mengde trafikk du kan miste uten å være klar over det.
Tenk deg at du ventet utenfor en butikk og du måtte vente på at eieren skulle komme til døren for å slippe deg inn. Jada, du kan vente ett eller to sekunder før de kommer til døren. Men 15? 30? Prøv å telle disse sekundene høyt, og du vil snart innse hva du kan utsette kundene dine for.
Så pass på at nettbutikken din er optimalisert for mobil, siden over 50% av besøkende mest sannsynlig vil besøke deg fra telefonen sin.
Selv om det kan være en komplisert prosess å optimalisere butikkens hastighet, er det et par ting du alltid bør huske på. Størrelsen på bildene dine kan ha en betydelig innvirkning på hvor raskt nettstedet ditt lastes. Prøv å komprimere og optimalisere hvert bilde ved å bruke et verktøy som TinyPNG. TinyPNG fjerner alle unødvendige data i hver bildefil, noe som resulterer i en mye mindre filstørrelse uten merkbar visuell forskjell.
Det kan også være smart å fjerne antall apper eller tilleggsmoduler som du ikke bruker så mye eller som kan løse oppgaver på en annen måte. Jo flere moduler/apper jo lengre lastetid.