HJEM
/
BLOGG
/
Glem store rabatter i nettbutikken din - her er 5 like gode alternativer

Glem store rabatter i nettbutikken din - her er 5 like gode alternativer

Les mer om

nettbutikk

Tradisjonelt betydde Black Friday å stå i kø hos store butikker som kjørte salg med rabatter på opptil 60, 70 og til og med 80% rabatt av utsalgsprisen. Men i dag ser den største salgsdagen i året litt annerledes ut, og ikke bare fordi det meste av det nå gjøres online.

De fleste nettbutikker velger å holde seg til mer konservative rabatter, i gjennomsnitt mellom 20-30% rabatt. Andre butikker dropper rabattene helt.

Så, hva er den beste strategien hvis du ikke planlegger å tilby rabatter i år, eller hvis marginene dine ikke kan konkurrere med butikker som markedsfører alt til halv pris?

Her er 5 måter nettbutikker kan overbevise kunder om å handle hos dem uten å tilby rabatter denne Black Friday og gjennom julehøytiden.

1. Kjør produktlanseringer i løpet av høytiden.

Vet du hva som er mer spennende enn en rabatt? Et nytt produkt. Og med en ny produkt lansering kan kundene dine bare glemme alt om Black Friday og Cyber Monday-salg når de ser hva du har planlagt.

Hvis du bestemmer deg for å gå denne veien, kan du følge i fotsporene til Beyond Yoga og lansere en hel kolleksjon i løpet av Cyber Weekenden. Dette holder forbrukerne på tærne med daglige slipp av nye produkter

Usikker på om det er i seneste laget for å markedsføre en helt ny produktlinje? Sjekk med leverandøren din for å se om du kan lage en variant av et nåværende produkt, som å tilby det i en annen farge eller størrelse.

Great Jones slo til da de ga ut sin bestselgende nederlandske gryte i støpejern i en sort-hvitt versjon.

Tips: Sørg for at din produktlansering er i et begrenset opplag slik at du kan skap litt tidspress. Dette vil få forbrukere til å kjøpe tidligere og ikke senere, slik at du fortsatt kan nå dine salgsmål for fjerde kvartal uten å være avhengig av rabatter.

2. Gi en gratis gave ved kjøp

Forbrukere er forberedt på å handle på Black Friday, Black Week og Black Month. Dette er tiden man normalt sett kjøper gaver til venner og familie.

Ønsker du å gjøre det enklere å velge din butikk? Hva med å gi bort en gratis gave ved hvert kjøp? De kan bestemme om de vil gi den videre som gave, eller beholde den selv.

I desember 2020 tilbød Rastelli's et "12 dagers gave"-program, der kundene mottok en annen gratis matvare ved ethvert kjøp over et visst beløp i dollar.

Enten de får laks eller biff, forstår kundene verdien av denne gratis gaven, og planlegger ofte flere kjøp for å dra nytte av fordelene.

"Denne kampanjen ga oss en mulighet til å fortelle en historie om merkevaren," forklarte Liz Santo, spesialist på e-postmarkedsføring hos DMi Partners, Rastellis markedsførings byrå.

«Vi har også funnet ut at det å tilby en gave ved kjøp bidrar til å eksponere kundene våre for produkter de kanskje ikke hadde kjøpt ellers, og vi ser en langtidseffekt i hvor ofte kundene kjøper og inntektene fra fremtidige kjøp. I tillegg er det en fin måte å bygge spenning på og skille seg ut på markedet. Alle har salg akkurat nå. Jeg tror noen ganger at gratis gaven, spesielt når det er et produkt som vanligvis er premium eller dyrt, virkelig er attraktivt for forbrukere.»

3. Promoter konkurranser og strategiske partnerskap

Bare fordi du ikke ønsker å dele ut en rabatt til alle som har registrert seg på e-postlisten din, betyr det ikke at du ikke kan bygge litt spenning hos e-post abonnentene dine.

Huckberry skapte blest med en tidligere julekampanje som de kalte "Huckberry's Golden Holiday."

Denne kampanjen besto av 30 dager med giveaways og $250 000 i premier. Hver dag under kampanjen hadde kundene potensialet til å vinne en premie, inkludert en Casper-madrass eller et telt fra Huckberrys campingsamling.

Dette var ikke bare en fin måte å begrense beløpet som Huckberry's ga bort i løpet av julehøytiden, det ga også en mulighet til å skape strategiske partnerskap med andre merker som deler et lignende publikum.

I tillegg hadde kundene sjansen til å vinne noe og muligens få enda mer enn de kunne i en typisk Black Friday-kampanje, enten det var en premiumgave eller et gavekort på et mindre kjøp.

4. Community bygging med innholdsmarkedsføring

Mange bedrifter dropper gimmickene og fokuserer på trivselen til felleskapet deres. Å legge til et personlig preg på markedsføringsstrategien din ved å kommunisere empati vil hjelpe kundene dine til å føle seg mer knyttet til merkevaren din.

P.S Snack oppdaget at kundene reagerte bedre og brukte mer penger rundt kampanjer som fokuserer på notater fra deres grunnlegger samt mat tips og oppskrifter som bruker deres kakedeig. De hadde rabatter når noen kjøpte i store kvanta, men deres markedsføringsbudskap nevnte aldri dette. 

5. Insentiver folk til å handle ved å donere til en sak.

I stedet for å gi store rabatter på produktene dine, hvorfor ikke oppmuntre kjøpere til å foreta et kjøp som inkluderer en donasjon til veldedige formål? Det er tross alt sesongen for å gi og glede andre.

"Donasjonsinsentiver kan fungere sammen med mindre rabatter under Black Friday Cyber Monday - eller de kan erstatte rabatter helt," sa Andrew Forman, administrerende direktør og medgründer av Givz.

I stedet for å tilby 40 % rabatt på hele produktkatalogen deres for Black Friday, tilbød Sheets & Giggles 20% rabatt på produktene deres med en tilsvarende donasjon på 20% til veldedighet. Med denne strategien kunne Sheets & Giggles samle inn over $12.500 til fordel for 125 veldedige organisasjoner i løpet av Black Weekend.

"Å gi folk rabatt sammen med muligheten til å donere ekte dollar til veldedighetsorganisasjonen de selv har valgt har vist seg igjen og igjen å øke konverteringsraten samtidig som den bygger opp merkevaren i stedet for å rive den ned," forklarte Andrew. Og dette forbedret marginen i prosessen betydelig.» 

Dropp rabattene

Mens Cyber Weekend ofte oppfattes som en konkurranse mellom merker for å se hvem som kan tilby den største og beste rabatten, innser mange markedsførere at de ikke trenger å ofre profitt i bytte for et raskt salg.

Så vær kreativ denne høytiden når det kommer til å fange kundenes oppmerksomhet mens du skaper en hyggelig opplevelse som kan øke bunnlinjen.

GRATIS ANALYSE

Får du ikke resultatene du ønsker deg?

Vi har laget en undersøkelse du svarer på noen på enkle JA/NEI spørsmål. Som igjen vil gi deg en skreddersydd analyse av nettbutikken din.

FÅ ANALYSEN