Har du lurt på om din nettbutikk burde være på Tiktok? Det virker som Tiktok er der alt skjer om dagen, og at man må være der det siste nye skjer. Det er ikke nødvendigvis korrekt. Du har kanskje hørt om den nye funksjonen til Instagram, nemlig Instagram Reels. Det er på mange måter en kopi av Tiktok, bare integrert i Instagram. I denne artikkelen vil vi gå gjennom hvorfor det kan være lurt å velge Reels ovenfor Tiktok, og hvordan du og din nettbutikk kan komme i gang!
Hvorfor Reels foran Tiktok
På Tiktok er du nesten avhengig av å gå "viralt" for å bli sett. Videoen går gjennom en nøye analyse i Tiktoks kunstige intelligens system, før den blir sendt ut på «for you page» til forskjellige brukere. Det er i tillegg «for you page» brukerne ser først når de åpner appen, og den er designet for å holde dem der lengst mulig. Med andre ord, det skal mer til før en bruker faktisk går inn på en profil og følger den. Det er i tillegg vanskelig for deg å vite om Tiktok velger å dele videoen din med de brukerne du vil kommunisere med. På Instagram derimot, bli Reels publisert i feeden til de som følger deg, akkurat som et vanlig innlegg. Her vet du at du kommer til å treffe blink. I tillegg vil en Reels komme på utforsk siden, der hver bruker på Instagram vil få en personlig og tilpasset feed med Reels. Det er derfor lettere å treffe målgruppen din og skape engasjement hos de riktige brukerne på Instagram Reels.
En annen viktig faktor er at det er innhold fra en etablert kanal som brukeren kjenner. Kortversjoner av videoer har blitt svært populær, og det sies at slike korte videoer er fremtiden for hvordan man deler og konsumerer innhold. Her er det altså ingen grunn til å holde tilbake! Fordelen med denne form for innhold er at du har muligheten til å vinkle og kommunisere din merkevare på nye måter, for å gjøre det mer personlig og gøy for brukeren. Vis hva som skjer bak skjermen, vis de ansatte, vis ekte scener. Det er dette folk vil se på Reels, det ufiltrerte.
Det som er bra med Reels i Norge er at det ikke er så utbredt enda. Det er veldig nytt, og det er ikke mange merkevarer som har satset veldig på det. Med andre ord så kan din nettbutikk få et bra konkurransefortrinn med å legge inn en innsats i Reels. Ikke bare vil det vise at dere henger med i trendene, men dere gir brukeren noe mer enn det konkurrentene gjør. Du vil nå ut til flere målgrupper, sette en standard og engasjere kundene dine mer.
Hva er Reels?
Først og fremst er det viktig å ikke blande Reels med IGTV. Reels er ment for korte, kreative snutter, som ikke nødvendigvis er så informative, men mest underholdende. Det viktigste er å tenke utenfor boksen. Ikke gå etter alle trendene, det er ikke alle som trenger å danse eller imitere for å få frem budskapet sitt. Finn din beste måte å få frem din merkevare på, ved hjelp av Reels. Det kan være antrekksvideoer med en tvist, sketsjer som fremmer budskapet ditt, klipp fra hva som skjer bak skjermen, tips og triks til produktet ditt, osv. Mulighetene er endeløse! Mitt beste tips er å bla gjennom noen Reels eller Tiktok videoer, se hva som engasjerer, og se hvordan det blir lagd. For å lykkes i dette er det nemlig viktig å forstå selve kommunikasjonsformen, det er da engasjementet fra brukerne strømmer på!
På mange måter kan du se på det som å utvide det du deler på story. Der er du muligens mer leken og løs i måten du kommuniserer på, og det er akkurat det du kan være på Reels også. Siden det er snakk om korte snutter (15 eller 30 sekunder) er det viktig å komme rett til poenget, at det fanger oppmerksomhet fra første sekund, og at budskapet er tydelig. Gjerne bruk humor som virkemiddel, spill på det personlige, eller gjør noe uforventet.
I tillegg er Reels er bra måte å skape trafikk på. Både fordi du kan nå ut til flere brukere, men også fordi det er lett å engasjere dine allerede eksisterende følgere. Flere som har tatt i bruk Reels sier de opplever et stort engasjement, bare ved å gjøre noen enkle grep i hvordan de deler innhold. Det er nemlig fordi video blir raskere prosessert hos brukeren enn tekst, og har derfor større sjanse for å bli lagt merke til. Video blir også delt mer, får mer oppmerksomhet og har lettere for å gå «viralt». Det er altså veldig lurt å inkludere video i din innholdsstrategi, og Reels er en perfekt måte å få gjort dette på.
Hvordan komme i gang?
For å komme til der du lager Reels, må du først gå inn der du lager Instagram Story. Til høyre ligger alternativet "Reels", som du trykker på. Da kommer det opp en meny på venstre side, der du kan velge musikk, varighet, hastighet, effekter og hvor lenge du skal spille inn om gangen, samt nedtellingsmuligheter. Etter å ha satt alle valgene du vil ha, er det bare å begynne å spille inn. Du kan spille inn flere små klipp om gangen, eller ett langt. Når du er ferdig med å spille inn, trykker du på pil-knappen ved siden av opptaksknappen. Da får du opp det du har spilt inn, med en oversiktslinje av videoen din. Bortsett fra det, er oppsettet likt som når du skulle redigert en story. Du kan legge inn tekst, stickers, gifs og tegne på videoen. Her er det bare å leke og prøve seg frem. Deretter trykker du på pilen nede i venstre hjørne, og du får valget om du vil legge det ut som en Reels eller en story. Du kan også lagre det som et utkast, samt velge om det skal vises i oppdateringsstrømmen eller ikke.
Det er lett å lage en Reels, fordi det er veldig likt i måten du lager en vanlig story på. Det er veldig likt utformet, og med de samme elementene. Derfor er det ikke overveldende mye å sette seg inn i, og du vil raskt komme inn i hvordan det gjøres. Reels videoer dukker opp i en egen fane inne på profilen din, likt som IGTV videoer. Derfor kan det være greit å ha en rød tråd i Reelsene du lager, for at det skal se fint og oversiktlig ut, samt styrke din digitale identitet. Du kan velge startbildet selv, så gjerne ha et som sier hva videoen handler om, eller et bilde som fanger oppmerksomheten til brukeren.
Kort oppsummert, hvorfor bruke Reels til å skape trafikk:
- Det er kjapt, enkelt og morsomt for både deg og brukeren
- Du når ut til flere brukere
- Du blir mer personlig med følgerne dine, og engasjerer dem mer
- Du styrker merkevaren din, og får et konkurransefortrinn
- Det er fremtidens form for kommunikasjon, du gjør lurt i å begynne allerede nå
- Mulighet for å vise frem produktet ditt på en helt ny og kreativ måte