HJEM
/
BLOGG
/
Hva er Meta Ad Library og hvordan bruker du det?

Hva er Meta Ad Library og hvordan bruker du det?

Les mer om

facebook

Meta Ads Library (tidligere Facebook Ads Library) er en stor database som gir deg tilgang til detaljert informasjon om annonser på Meta-plattformer som Facebook og Instagram. 

Hvordan fungerer Ad Library?

Det kan være greit å merke seg at Meta Ad Library blir kalt Metas Annonsebibliotek på de norske sidene til Meta. For å komme dit, klikker du deg inn på lenken her: https://www.facebook.com/ads/library/ eller googler Meta Ad Library. 

For noen er annonsebiblioteket en ukjent funksjon, og det er kanskje ikke så rart med tanke på at det også er en litt skjult funksjon. Men verktøyet ble opprettet for å skape en bevisstgjøring rundt digitale annonser, spesielt etter at man fant ut at annonser på sosiale plattformer skapte utfordringer i henhold til valgmanipulasjon og unøyaktig informasjon. Biblioteket kan gi en detaljert innsikt i annonsene, som hvem som ser dem (publikum) og hvor mye penger som brukes.

I annonsebiblioteket kan du søke i alle aktive annonser hos Meta, i tillegg til:

  • Annonser om samfunnsspørsmål, valg eller politikk som har blitt kjørt i løpet av de siste 7 årene.
  • Annonser som har blitt kjørt i EU i løpet av det siste året. 

I utgangspunktet kan du søke i alle aktive annonser (i tillegg til de overnevnte punktene), men dersom annonsene har aldersbegrenset innhold, vil du ikke kunne finne visse annonser dersom du er mindreårig eller dersom du ikke er logget inn på Facebook. 

Verktøyet er gratis og åpent for alle, noe som gjør det til en viktig ressurs for offentligheten, journalister, akademikere og markedsførere som ønsker mer innsikt.

Slik bruker du biblioteket i Norge

Du kan søke etter annonser ved hjelp av ulike filtre som søkeord, side, land, og tid. For annonser relatert til sosiale temaer, valg eller politikk, inkluderer biblioteket ytterligere informasjon som penger brukt, rekkevidde, og demografisk målretting.

For å starte et søk, følger du instruksjonene som nevnt på bildet under. Dersom du ikke har en annonsekategori, klikker du på “Alle annonser” i menyvalget.

Søkte du for eksempel på “frisør”, vil det nå dukke opp en rekke annonser relatert til dette søket.

Ønsker du å smalne søket, kan du bruke filtre, som du finner nesten helt øverst til høyre. Da vil det dukke opp en slik boks:

Legg til de filtrene som er relevante for deg. Resten kan stå tomt. 

Hva gjør du om du leter etter en spesifikk konto?

Om du leter etter en spesifikk side, kan du enten bruke søkebaren og søke på navnet til siden/profilnavnet, eller så kan du gå direkte inn på Facebook-siden det gjelder og finne frem til annonsene der. Slik gjør du det: 

Gå til siden det gjelder. Klikk på “Om”. Klikk deretter på “Åpenhet på sider”. Trykk så på “Se alle” og du vil få en slik boks:

Scroll litt ned og klikk deg inn på “Gå til annonsebibliotek” og du vil få denne oversikten:

Hvordan finne frem i kategorien “Saker, valg og politikk”

Gå tilbake til start og velg kategorien “Saker, valg og politikk”. Legg til ønsket søkeord. Det kan for eksempel være navnet på et politisk parti eller det kan være en pågående samfunnsrelatert sak. 

Denne søkefunksjonen kan for eksempel være nyttig for en journalist som undersøker hvordan et parti bruker digitale annonser i et valg. Den kan også være nyttig for å undersøke andre samfunnsrelaterte saker og spørsmål. Også her vil du kunne filtrere på samme måte som vi gjorde da vi klikket “Alle annonser”. 

Den observante har kanskje også lagt merke til at annonsene som faller under denne kategorien viser litt flere detaljer enn de vi allerede har kikket på. Som for eksempel beløp brukt, eksponeringer og anslått publikumstørrelse. Du vil også finne en erklæring dersom du klikker deg inn på “Se annonsedetaljer”. Her vil du finne opplysninger om hvem det er som har betalt for annonsen, som er påkrevd i denne kategorien. 

Andre funksjoner i Meta Ad Library

I toppmenyen til Metas Annonsebibliotek (Meta Ad Library) vil du finne tre andre funksjoner:

La oss ta en nærmere titt på hva disse funksjonene gjør. 

Rapport fra annonsebiblioteket

Få en samlet og detaljert oversikt over annonser relatert til samfunnsspørsmål, valg eller politikk innenfor et bestemt land og tidsperiode. Her kan du få tilgang til nedlastbare rapporter fra annonsebiblioteket, og også her kan du filtrere og søke slik du måtte ønske. 

Søk etter:

  • Forbruksmåler
  • Forbruk etter annonsør
  • Forbruk etter sted

Eller last ned en fullstendig rapport. 

API for annonsebibliotek

Dette er et programvaretillegg som gir mulighet for mer inngående analyse av annonser relatert til samfunnsproblemer, valg og politikk i annonsebiblioteket, samt annonser levert til EU og tilknyttede områder. Det kan være en fordel å ha kjennskap til programmering før du begir deg ut på installeringen av  APIet. 

Merkeinnhold

Du har kanskje lagt merke til at noen kjører samarbeid eller “betalt partnerskap” i Story, Reel eller feed-innlegg? Dette er en annen måte å annonsere på, som skiller seg ut fra de tradisjonelle digitale annonsene, og det er dette som kalles “merkeinnhold”. I annonsebiblioteket kan du søke etter slike annonser, og det gjøres egentlig på ganske lik måte. 

Søkefunksjonen ser slik ut:

Velg plattform og søk etter bedrift eller skaper. 

Hvordan bruke informasjonen du finner i annonsebiblioteket?

Annonsebiblioteket kan være en nyttig måte å bli bedre kjent med konkurrentene sine på, hente inspirasjon til egne annonser eller for en journalist til å utføre gravende journalistikk om for eksempel en politisk organisasjon. 

Nå som du har fått et lite innblikk i hvordan verktøyet funker, kan du selv prøve deg litt frem.

Lykke til!

GRATIS ANALYSE

Får du ikke resultatene du ønsker deg?

Vi har laget en undersøkelse du svarer på noen på enkle JA/NEI spørsmål. Som igjen vil gi deg en skreddersydd analyse av nettbutikken din.

FÅ ANALYSEN