Det er lettere å forstå hvor godt annonsene dine leverer om du har noen å sammenligne deg med. Under finner du en oversikt over hva snittet av våre norske kunder betaler for å annonsere på Google. Vi oppdaterer disse tallene hvert år, og denne artikkelen ble oppdatert januar 2025 for å reflektere benchmarks for 2024.
TIPS: Lytt til vår ukentlige podcast om suksess med netthandel
Hva slags tall bør man se på?
Det er mange tall man kan velge å se på når man annonserer, men vi har valgt å trekke ut de 2 viktigste for deg for Google. Med disse tallene får du raskt en indikasjon på hvordan du ligger ann, men det er også lett for deg å forstå hvordan du kan forbedre tallene.
- CPC (lenkeklikk) - kostnad per klikk
Hvor mye koster det å få noen som har sett annonsen til å klikke seg inn på nettbutikken din. - CTR - klikkrate
Hvor mange prosent av de som ser annonsen din klikker seg inn til nettbutikken din. Dette er en indikasjon på om annonsen din har riktig budskap til riktig målgruppe.
Benchmark Google annonsering 2024
Den markante nedgangen i CTR fra 2023 til 2024 kan i stor grad tilskrives den økende populariteten av Performance Max (PMax) kampanjer. Siden PMax-kampanjer inkluderer annonser på Display Network i tillegg til søk og shopping, resulterer dette naturlig i en lavere gjennomsnittlig CTR sammenlignet med rene søke- og shopping-kampanjer.
På kostnadssiden ser vi en positiv utvikling med en moderat nedgang i CPC på 8.23%. Dette kan tyde på at annonsører blir flinkere til å optimalisere sine PMax-kampanjer og at økt automatisering gjennom Google's AI-drevne løsninger bidrar til mer kostnadseffektiv annonsering.
Om jeg har dårlige resultater, hva kan jeg gjøre?
Om du har dårligere tall enn benchmark (altså snittet) så er det en del tiltak du kan fokusere på. Det er også viktig å påpeke at så lenge du har god lønnsomhet i annonsene dine, så er det det viktigste.
Men, du har dårligere tall enn snittet. Hva kan du gjøre?
- For høy CPC - Du må sørge for at budskapet ditt treffer målgruppen din bedre. Det er for mange som ser annonsen uten å klikke seg videre - dette er ofte hvis målgruppen ikke blir fristet av annonsen din.
- For lav CTR - Du må jobbe med å utforme annonsene dine bedre. Det er for få som stopper ved annonsen din og klikker seg videre. Du klarer rett og slett ikke å fange målgruppen godt nok.
Vil annonsene bli dyrere i 2025?
Basert på trendene vi ser i markedet, forventer vi følgende utviklinger i 2025:
- Økt adoptering av Performance Max og andre AI-drevne kampanjetyper vil fortsette å påvirke gjennomsnittlig CTR
- CPC-nivåene forventes å holde seg relativt stabile med mulighet for moderate økninger på 5-10%
- Fokuset vil skifte mer mot helhetlig avkastning på tvers av alle Google's annonseflater fremfor individuelle metrikker
Dette betyr at du må ha fokus på å øke konverteringsraten og snitt ordre verdien din for å få mest mulig ut av hvert besøk på nettbutikken din, spesielt siden kampanjetypene blir mer komplekse og omfattende.
Trenger du hjelp?
Om du føler at du kunne trengt litt hjelp så har du to muligheter.
- Omsetter du for under 2 millioner i året og ønsker å få hjelp og støtte i riktig retning? Bli med på vår Mastermind.
- Om du omsetter for mer enn 2 millioner i året har vi også mulighet til å gjøre annonseringen for deg, ta kontakt.
Vi anbefaler også:
- Hvor mye det koster å annonsere på Meta?
- Hvor mye det koster å annonsere på Snapchat?
- Hvor mye koster det å annonsere på Tiktok?
- Hvor mye koster det å annonsere på Pinterest?
- Hvor mye penger bør du bruke på annonsering?
- Slik laster du ned kvitteringene dine på Meta
Lykke til med annonseringen!