HJEM
/
BLOGG
/
Hvor ofte bør du ha salg?

Hvor ofte bør du ha salg?

Les mer om

nettbutikk

Dersom du driver en nettbutikk, har kanskje spørsmålet «hvor ofte skal vi ha salg?» dukket opp. Det kan være vanskelig å fastslå hvor ofte dere burde kjøre på med salg, rabatter og tilbud for å øke ordre, samtidig som det ikke skal gå utover budsjettet. Nettbutikker er helt avhengige av å ha aktiviteter for å gi kunden en grunn til å komme tilbake. Vi i Moen&Co jobber med mange norske nettbutikker, og har over lang tid sett nettbutikker som kjører lite salg, og nettbutikker som kjører mye salg. Gjennom denne tiden har vi observert og kommet frem til det vi mener er den mest optimale løsningen på hvor ofte dere burde ha salg. 


Svaret er hver 6. uke, der du kjører ut ett salg som varer i en uke. Det tilsvarer litt over en måned mellom hver gang dere har en aktivitet, og cirka 7-8 aktiviteter gjennom ett år. På den måten «glemmer» kunden at dere hadde salg sist gang, og blir trukket tilbake til nettbutikken din når det oppstår nye salg, tilbud eller rabatter. Dette gir deg et økt trykk i ordre, og muligheten til å skaffe nye kunder til din nettbutikk. Det vil også over tid bidra til å skape et jevnt trykk av ordre, og oppnå en større kundebase. 


Det gir deg i tillegg muligheten til å planlegge godt rundt aktivitetene du skal kjøre, og tilpasse all din kommunikasjon deretter. Det er lurt å tilpasse nettsiden din til kampanjen, der forsiden gir tydelig beskjed til kunden om at det er salg, samt en enkel tilgang direkte til salget. Du bør også få all kommunikasjonen i sosiale medier til å omhandle salget, med gode call to actions. Dette kan være direktelinker, swipe up, landingssider, osv. Dette gjelder også for annonsene dine. På denne måten kommuniserer hele merkevaren, på tvers av kanaler, at det er et salg kunden må få med seg. 


For å gi et eksempel på hvordan en aktivitet kan kommuniseres, kan vi se på en av våre kunder; lillemaja.no. Her kan du se hvordan de kommuniserer et salg på nettsiden sin, Instagram og Facebook: 

De har laget en egen side inne på nettsiden for salget, som du finner under kategorimenyen.

De formidler salget i både story og feed på Instagram. 

De har endret forsidebilde og laget et festet innlegg som omhandler salget på Facebook. 


Som vi kan se, er det tydelig på alle kanalene til Lille Maja at de har et salg. De har i tillegg call to actions på Facebook og Instagram, som gjør det lett for kunden å komme til salget. På denne måten har de fått salget som hovedfokus i sin kommunikasjon, og det er tydelig at dette salget er godt planlagt aktivitet, og ikke noe de har slengt ut i all hast. Det gir et bra helhetlig inntrykk utad til kunden. 


Grunnen til at salg hver 6. uke fungerer så bra, er fordi det ikke blir for ofte. En fallgruve du kan fort falle i som nettbutikk er å kjøre salg på etterspørsel, eller hele tiden, for å tilegne deg kunder. Dette kan ofte ha motsatt effekt, da kunden til slutt ikke blir oppmerksom på salget, og ikke stresser med å få med seg de gode tilbudene. I tillegg kan du fort bli oppfattet som en useriøs eller masete aktør, som er noe du burde unngå. Kjører du derimot salg hver 6. uke, holder du på interessen til kunden og har større sjanse for at salget ditt blir en suksess. 


Målet ved å kjøre salg hver 6. uke er for å få kundene til å komme tilbake. Det betyr ikke nødvendigvis at det må være et storsalg med masse rabatter og lave priser, hovedpoenget er at det skal være en aktivitet som er attraktiv for kundene. Det kan være et salg, men det kan også være pakkedeals, nylansering eller en happening. Det kan være lurt å lage planen sin slik at disse aktivitetene kommer opp mot for eksempel skolestart, nye sesonger eller black friday. Da er kundene ofte i handlemodus, og du vil få enda bedre utbytte i salgene du kjører. Som nevnt tidligere får du også god tid til å planlegge hver kampanje, hvis du vet allerede i januar at du skal ha «back to school»-kampanje i august. Dette vil sørge for at du og din nettbutikk vil oppnå større suksess. 


Start nå, planlegg året ditt, og sett opp en plan for dine salg. Det vil du vinne på! 

GRATIS ANALYSE

Får du ikke resultatene du ønsker deg?

Vi har laget en undersøkelse du svarer på noen på enkle JA/NEI spørsmål. Som igjen vil gi deg en skreddersydd analyse av nettbutikken din.

FÅ ANALYSEN