Kjøpemønsteret kommer til å endres under påvirkning av inflasjonen. Forståelse av hvordan dette vil påvirke nettbutikken din, og hva dine smarteste trekk fremover vil være, kan påvirke resultatet ditt.
Klaviyo har laget en rapport med noen tips og råd fra de beste nettbutikkene om hvordan du kan tilpasse deg inflasjonen, uten for mye skade.
Tre taktiske trinn for å få kunden til å velge din butikk
Hent ut informasjon fra eksisterende kunder og kjøpemønster
Hva kunden har kjøpt tidligere og de mest solgte varene i nettbutikken er rimelig informasjon du kan dra nytte av, samtidig som du kan identifisere dine nåværende kunders behov og finne ut:
- Hvordan appellere til flere personer og få flere kunder
- Få bedre resonans med ditt eksisterende publikum
- Få kundene til å bli hos deg lenger
Sett deg inn i hva kundene dine faktisk tenker om merkevaren din
Bli bedre kjent med kundene dine ved å:
Bruke påmeldingsskjemaer med mange nok felter, men ikke overdriv
Påmeldingsskjema for nye kunder er en gullbillett når det kommer til å samle litt ekstra informasjon om kundene dine og hva de ønsker ut fra nettbutikken. Her kan du eksempelvis sette inn et felt om hva de interesserer seg for, slik du får mer kjennskap til kundene dine.
Tips: Data fra Klaviyo viser at fem eller mindre felter i påmeldingsskjemaet er anbefalt, før kunder føler påmeldingsskjemaet er til bry, så prøv å hold deg under fem felter!
Benytte verktøy for måling av kundens behov
Ta i bruk måleverktøy for å mer nøyaktig forståelse av hva kundene gjør på nettsiden din, og finn ut når kunden gjentatte ganger samhandler med et produkt eller en tjeneste på siden din.
Ta direkte kontakt med kundene dine
Har nettbutikken din en fysisk butikk eller snakker du med kunder til daglig, vil det være smart å bruke denne kontakten til å få en bedre innsikt i hva kundene synes om butikken din, og hvor fornøyde de er.
Kunder i fysisk butikk har en tendens til å være en grad mer åpen for slike samtaler og det kan by på gode diskusjoner.
Analysere adferdsdata fra kundene
Et av de beste rådene vi kan gi er å se på hvilke produkter kundene klikker på, hvor lenge de er inne på en bestemt side og hvor ofte de handler produktene dine. Dette gir et innsyn i hva som er viktig for kunden, og er et viktig steg i å forstå hva de tenker om merkevaren til nettbutikken.
Undersøke verdifulle målgrupper – bruk spørreundersøkelser
En spørreundersøkelse gir deg muligheten til å få mye informasjon om dine kunder på kort tid, samtidig som du får muligheten til å tilby best mulig kundeservice og varer eller tjenester kundene dine faktisk ønsker.
Samle inn spørsmål du tror dine kunder vil svare på som omhandler hva de mener om produktene og hva de ønsker å se i nettbutikken din.
SurveyMonkey er et bra verktøy å bruke til slike spørreundersøkelser, og det er gratis å bruke.
Send en privat mail til VIP-kundene dine, og forklar at de er utvalgt til å svare på en kort kundeundersøkelse. Dette kan resultere i at kunden føler seg sett og hørt – noe som kan bidra til en dypere relasjon mellom kunde og nettbutikk.
Gi kunden mulighet til å gi åpne tilbakemeldinger
Epost-markedsføring kan brukes til å få tilbakemeldinger gjennom kundeundersøkelser. Ved å ha kommentarfelt nederst, kan kunden svare åpent hva de mener om produktet eller tjenesten din.
Spotlight Oral Care sendte for en tid tilbake ut en e-post med kundeundersøkelse. I undersøkelsen var det flervalgs- spørsmål som resulterte i at de fant ut at de kunne lansere et nytt produkt som var etterspurt - som solgte ut i rekordfart.
Mal for kundeundersøkelse
Denne malen kan brukes som utgangspunkt for kundeundersøkelsen din med en personlig tvist.
Hvordan fikk du først høre om oss?
- Gjennom venner/familie
- Gjennom e-post
- Fra en sosial setting
- Fra en annen butikk
Hvilke andre nettbutikker kjøper du lignende produkt fra?
- Nettbutikkens 1. konkurrent
- Nettbutikkens 2. konkurrent
- Andre (skriv inn)
Hvem kjøper du produktet til?
- Meg selv
- Andre
- Begge
Hvor ofte har du handlet hos oss?
- Aldri
- 1-3 ganger
- 3+ ganger
Hvilke faktorer er viktigst når du handler hos oss?
- Pris
- Kvalitet
- Design
- Fraktkostnader
- Produktanmeldelser
Hvordan kan vi forbedre din opplevelse når du handler hos oss?
- Skriv her
Hva ønsker du å se fra oss?
- Salgsvarer/rabatter
- Oppdateringer
- Nyheter i butikk
- Hvordan bruke produktene bedre / anbefalinger
- Andre
Hvor ofte ønsker du å få oppdateringer fra oss?
- Daglig
- Ukentlig
- Månedlig
- Andre
Hvor sannsynlig er det at du handler hos oss igjen?
- Veldig sannsynlig
- Lite sannsynlig
- Nøytralt
- Noe usannsynlig
- Veldig usannsynlig
Posisjoner deg selv og nettbutikken din
Det er viktig å forstå hva som har fungert tidligere og gjøre strategiske valg når det kommer til å optimalisere nettbutikken din. Her er noen råd som tar hensyn til inflasjonen og hvordan du får ting gjort:
Sett den rette tonen for merkevaren og målgruppen din
Vær lojal mot kundene dine, og tenk på måten du formulerer språket på når det kommer til produktbeskrivelser og lignende. All kommunikasjon kan være med å skape nye relasjoner eller avbryte et kjøp.
Vis kundene at de blir sett
Koble produktet mot virkeligheten - kunden vil gjerne at produktene skal ha en verdi. Bruk positive ord og få kunden til å knytte et “bånd” med produktet.
Tilby kunden nyttig informasjon
Ved å tilby kunden 30-dagers angrefrist, ulike betalingsalternativer, chatboks eller åpne kundeanmeldelser skaper du rom for gjensidig forståelse og tillit.
Kjøp-nå-betal-senere: Din kundenes venn eller fiende?
De fleste kunder har en eller annen gang benyttet seg av “kjøp nå, betal senere” metoden. Dette kan være en fin mulighet for kunder med lavt budsjett, men det kan skade forholdet til kunden når du prøver å bygge tillit og varige relasjoner for merkevaren din.
Ved promotering av lengre betalingsfrist, såkalt “kjøp nå, betal senere” metoder som kan gi renter på kjøpet, anbefales det å dirigere kunden videre til vilkår og betingelser ved kjøp. Ved å tydelig beskrive vilkårene vil ikke kundene få noen overraskelser.
- De fullstendige vilkårene for lengre betalingsfrist
- Nedbetalingsplanen i sin helhet
- Råd om ikke overforbruk
Slik oppnår du kundeforhold som fører til inntekter
En vennskapelig tone med kundene dine kan føre til mer salg.
Daglig kontakt og personlig tilnærming til kundene dine skaper tillit og øker sjansen for at kunden kjøper av deg. Bruk det forholdet til å skape en kundeopplevelse som gir følelsen av fellesskap og tilhørighet, og en verdi til kjøperen.
Bevar kundene dine og gi de ekstra oppmerksomhet
Ved å optimalisere hele kundereisen, også etter kjøp- vil kundene huske deg
Lag mer minneverdige opplevelser for dine lojale kunder som holder merkevaren din øverst i tankene. Som CRM manageren i Currentbody sa:
“Etter at noen har handlet, sender vi påminnelser når produktet er tomt på laget plusse-poster om hva produkter passer godt sammen. Det er en smart påminnelse, selv om det ikke er en direkte konvertering, fordi det ikke er en “call to action”, men de kan tenke på det i bakhodet”.
Eposter til lojale kunder har en 1.7x høyere ordreprosent enn til vanlige kunder. Test det ut med dine mest lojale kunder og se forskjellen!
Konvertering
Pris har stor betydning for kunder med lavt budsjett. For å tilpasse deg disse kundene, kan du se på og optimalisere:
- Hvor mange som legger varer i handlekurven, men ikke gjennomfører kjøp
- Hvor mange som ser på produktet eller tjenesten din uten å legge noe i handlekurven
Tips: Vurder å øke rabatten på produktet og overraske kunden ved å gi de et nytt tilbud etter at de har fått tid til å tenke på kjøpet. Dette kan skape trofaste kundeforhold i lengden og du får høyere konverteringer.
Hvordan få nye kunder
Når du har gode nok konverterings- og lojalitetstiltak på plass, er det tryggere å øke lojalitetsinnsatsen uten å være bekymret for å kaste bort budsjettet. Nå kan du bruke betalt media, optimalisere nettsiden og om det er lønnsomt- tilby nye kunder rabatt for å ønske de velkommen.
Dette skaper en lojalitetsløkke fra start. Kompenser ved å øke lojalitetsinnsatsen for å jevne ut marginene dine i det lange løp. Dette skaper lojale kunder som mest sannsynlig handler igjen!
Slik kan du posisjonere deg videre
Inflasjonen gir muligheter til å påvirke hvilke valg man tar videre. For å få nettbutikken din til å vokse under inflasjonen oppsummerer vi enkelt:
- Sett et mål: identifiser behovene til merkevaren din
- Forstå kundene dine: Få mest mulig innsikt på kort tid, og sett av god tid på å bli kjent med både eksisterende og nye kunder. Dette kan spare deg mye tid og penger!
- Bruk kundeundersøkelser og tipsene i artikkelen til å optimalisere netthandelen din