Nettbutikken din må designes med kundene dine i tankene.
Selv om det å øke trafikken din kan generere mer salg, er det like viktig å fokusere på å få din nåværende trafikk til å konvertere til betalende kunder.
På hvert trinn av kundenes kjøpsreise, er det nye muligheter for deg til å gjøre veiene deres kortere, enklere og morsommere. Gjennom grundig eksperimentering og analyse kan du finjustere nettbutikken din for å hjelpe folk nærmere et kjøp. Denne prosessen kalles optimalisering av konverteringsrate, eller CRO (Conversion Rate Optimization).
Hva er Optimalisering av Konverteringsrate?
Optimalisering av konverteringsrate er en teknikk for å øke prosentandelen av trafikken på nettbutikken din som fører til et salg, også kjent som en konvertering. Den bruker overtalelse psykologi for å oppmuntre folk til å utføre en ønsket handling.
Konverteringer er veldig viktig. De er det flotte øyeblikket når en tilfeldig besøkende i butikken din endelig kjøper et av produktene dine. Og i mye mindre skala skjer konverteringer hele tiden frem til det punktet også.
En konvertering i nettbutikken din kan for eksempel bety at en besøkende klikker seg videre til et produkt. En konvertering på en produktside kan bety at en kunde klikker på Legg i handlekurv. Konverteringer kan være helt avhengig av formålet til den bestemte delen av nettbutikken din.
Typiske nettsted konverteringer for nettbutikker inkluderer:
- Salg i nettbutikken
- Besøkende legger produkteter i handlekurven
- Besøkende legger til produkter på ønskelisten
- E-post eller Telefonnummer registreringer.
Men du er ikke begrenset til eksemplene ovenfor. Du kan spore og optimalisere for alle nøkkeltallsindikatorer (KPIer) eller beregninger som er spesifikke for virksomheten din. Konvertering er et bredt emne fordi det påvirker mange forskjellige aspekter av nettstedet ditt og digitale markedsføringskanaler.
For å øke konverteringene til en nettbutikk, må du hele tiden teste hvert eneste aspekt av nettstedet ditt.
Hvordan beregne konverteringsrate
En viktig del av å kunne gjennomføre en levedyktig prosess for optimalisering av konverteringsrate er å sørge for at du sporer konverteringsrate på tvers av kanalene dine. For å gjøre det, må du vite hvordan du beregner CRO.
Slik ser en vanlig formel for konverteringsrate ut:
Konverteringsrate = totalt antall konverteringer / antall besøkende x100
La oss si at nettbutikken din hadde 50 salg og 1000 besøkende forrige måned. Konverteringsrateb din er 50 delt på 1000 (0,05), ganget med 100, som tilsvarer 5%.
Så hva er en god konverteringsrate for nettbutikken din? De siste undersøkelsene og studiene viser at den gjennomsnittlige konverteringsrate for nettbutikker er 2,86%. Som ny nettbutikk eier er et godt mål å sikte på mellom 1 til 2%.
Oppdag kraften i Google Analytics 4 for nettbutikker med vår gratis, innsiktsfulle video.
Hvor finner du konverteringsraten din?
For å finne din nåværende konverteringsrate må du først sørge for at du har satt opp Google Analytics for nettbutikken din (Ecommerce på engelsk). Når den er satt opp skikkelig kan man klikke seg inn på oversikt (Overview) og se tallet ditt under Nettbutikk konverteringsrate.