E-post oppvarming er en metode man kan ta i bruk for å etablere og styrke din merkevare. E-post oppvarming vil gradvis heve nivået ditt for e-post sending, samt skape sterkere verdi hos nettverket ditt. Under viser vi en kort forklaring på hvordan du kan varme opp e-post listen din og hvilke steg du burde ta videre.
Hva er oppvarming av e-post?
Oppvarming av e-post er et redskap og en strategi man kan ta i bruk for å vise målgruppen din at du er en god og seriøs aktør. Det handler om å sakte og gradvis øke volumet på antall e-poster du sender ut til publikummet ditt.
Hvis du for eksempel starter med å sende e-poster fra en ny e-postkonto er det anbefalt å starte med et mindre antall e-poster, også gradvis øke antall e-poster hver dag. Dette gjelder spesielt når du har et nytt e-postsystem du ønsker å bygge på, eller om du vil importere nye lister.
Tre hovedpunkt for å varme opp:
1. Slå på høye engasjement flows i Klaviyo
- Welcome flows
- Abandoned cart
- Browse abandonment
2. Start med å sende kampanjer til engasjerte segmenter.
3. Overvåk og juster kampanjer basert på resultat (performance)
Hvem burde følge oppvarmings-prosedyren?
- Hvis du bytter til andre sending-domener
- Hvis du importerer en stor liste fra en annen e-post leverandør
- Hvis du i praksis har vært tidligere blokkert grunnet dårlige sende opplevelser.
- Oppvarming er essensielt og ved for mange feiltakelser / null oppvarming kan det lede til konto blir utesteng fra din epost leverandør.
Kalender-eksempel på oppvarming av e-post ved første sending
Første sending
- Prøv å oppnå en open rate på over 30%
- Send et segment til alle som har åpnet, har klikket på, eller som nylig har lagt til de siste 30 dagene.
Etterfølgende sending (re-send gjerne to dager etter første sending)
- Prøv å oppnå en open rate over 20%
- Ro ned engasjement kriteriet til 60 eller 90 dager
- Etter å ha sett suksessfulle åpning resultat på 5+ sendinger, ro ned engasjement kriteriet til 120 eller 180 dager.
Eksempel på sendings-kalender etter oppvarming
Videre e-poster og fortsettelsen på oppvarmingen:
- Når du har oppnådd riktig oppvarming, prøv å unngå dårlige sendinger, som for eksempel å gjenta hele listen på nytt.
- Fortsett å send til engasjerte segmenter (eksempel “Engaged 3 months”) for å fortsette det høye åpning resultatet.
- Bland inn større sendinger på salg o.l og ha lengre eposter på noen av sendingene for å skape en balanse mellom e-postene. Det går fint om åpningen er lav.
- Listerotasjon slutter aldri, dette er tegnet på en avansert avsender.
Avsluttende tanker du burde sitte igjen med
- En lav åpningsrate/ dårlig respons på epost-sending ødelegger ikke, men setter heller standaren på hva du burde forbedre og styre unna til neste gang.
- Øvelse gjør mester når det gjelder e-postmarkedsføring og vil ikke påvirke leveranseevnen så mye som du kanskje tror. Det er imidlertid viktig å følge med på statistikk og skrive ned tallene.
- Når du føler du har fått teken på e-postliste og fått en rutine, kan du “eksperimentere” med tidligere sendte lister. Se hva som har fått klikk og sammenlign med det som ikke skapte noe engasjement.
- Målet er å optimalisere forholdet mellom åpningsraten i epostene og bestillingene som blir fullført.