HJEM
/
BLOGG
/
Hvordan og hvorfor varme opp e-post listen din

Hvordan og hvorfor varme opp e-post listen din

Les mer om

Epost

E-post oppvarming er en metode man kan ta i bruk for å etablere og styrke din merkevare. E-post oppvarming vil gradvis heve nivået ditt for e-post sending, samt skape sterkere verdi hos nettverket ditt. Under viser vi en kort forklaring på hvordan du kan varme opp e-post listen din og hvilke steg du burde ta videre. 

Hva er oppvarming av e-post?

Oppvarming av e-post er et redskap og en strategi man kan ta i bruk for å vise målgruppen din at du er en god og seriøs aktør. Det handler om å sakte og gradvis øke volumet på antall e-poster du sender ut til publikummet ditt. 

Hvis du for eksempel starter med å sende e-poster fra en ny e-postkonto er det anbefalt å starte med et mindre antall e-poster, også gradvis øke antall e-poster hver dag. Dette gjelder spesielt når du har et nytt e-postsystem du ønsker å bygge på, eller om du vil  importere nye lister. 

Tre hovedpunkt for å varme opp: 

1. Slå på høye engasjement flows i Klaviyo
- Welcome flows
- Abandoned cart
- Browse abandonment

2. Start med å sende kampanjer til engasjerte segmenter.

3. Overvåk og juster kampanjer basert på resultat (performance)

Hvem burde følge oppvarmings-prosedyren? 

  • Hvis du bytter til andre sending-domener
  • Hvis du importerer en stor liste fra en annen e-post leverandør
  • Hvis du i praksis har vært tidligere blokkert grunnet dårlige sende opplevelser. 
  • Oppvarming er essensielt og ved for mange feiltakelser / null oppvarming kan det lede til konto blir utesteng fra din epost leverandør.

Kalender-eksempel på oppvarming av e-post ved første sending

Første sending

  • Prøv å oppnå en open rate på over 30%
  • Send et segment til alle som har åpnet, har klikket på, eller som nylig har lagt til de siste 30 dagene.

Etterfølgende sending (re-send gjerne to dager etter første sending)

  • Prøv å oppnå en open rate over 20%
  • Ro ned engasjement kriteriet til 60 eller 90 dager
  • Etter å ha sett suksessfulle åpning resultat på 5+ sendinger, ro ned engasjement kriteriet til 120 eller 180 dager.

Eksempel på sendings-kalender etter oppvarming

Videre e-poster og fortsettelsen på oppvarmingen: 

  • Når du har oppnådd riktig oppvarming, prøv å unngå dårlige sendinger, som for eksempel å gjenta hele listen på nytt.  
  • Fortsett å send til engasjerte segmenter (eksempel “Engaged 3 months”) for å fortsette det høye åpning resultatet.
  • Bland inn større sendinger på salg o.l og ha lengre eposter på noen av sendingene for å skape en balanse mellom e-postene. Det går fint om åpningen er lav.
  • Listerotasjon slutter aldri, dette er tegnet på en avansert avsender.

Avsluttende tanker du burde sitte igjen med

  • En lav åpningsrate/ dårlig respons på epost-sending ødelegger ikke, men setter heller standaren på hva du burde forbedre og styre unna til neste gang. 
  • Øvelse gjør mester når det gjelder e-postmarkedsføring og vil ikke påvirke leveranseevnen så mye som du kanskje tror. Det er imidlertid viktig å følge med på statistikk og skrive ned tallene. 
  • Når du føler du har fått teken på e-postliste og fått en rutine, kan du “eksperimentere” med tidligere sendte lister. Se hva som har fått klikk og sammenlign med det som ikke skapte noe engasjement. 
  • Målet er å optimalisere forholdet mellom åpningsraten i epostene og bestillingene som blir fullført. 

GRATIS ANALYSE

Får du ikke resultatene du ønsker deg?

Vi har laget en undersøkelse du svarer på noen på enkle JA/NEI spørsmål. Som igjen vil gi deg en skreddersydd analyse av nettbutikken din.

FÅ ANALYSEN