E-post er en fin kanal for enhver markedsfører til å nå ut til leserne direkte uten å bruke sosiale algoritmer og høyere konverteringsfrekvens sammenlignet med PPC (betalt per klikk)-annonser.
Til inspirasjon er det rapportert i snitt 4300% ROI (Return of Investment) ved e-post markedsføring for bedrifter i USA.
Samtidig er det blitt vanskeligere for bedrifter å skille seg ut i en overfylt innboks- så hvordan få kunden til å lese din e-post?
I hovedsak handler det om tre ting:
- Bruk et dedikert domene til utsendelse av e-poster
- Ha en oppvarmingssekvens – slik at mange klikker og åpner i starten
- Hvis du har opparbeidet deg god, høy åpen- rate vil e-postene dine prioriteres. Bruk av en gmail hvor e-poster ikke åpnes, og som havner i søppelkassen, gir negativ konsekvens for åpningsraten.
Bruk eget domene til å sende ut e-poster til kunde
Ved å bruke et dedikert domene for å sende ut markedsføringse-post vil mottaker se at det kommer fra merket ditt, og tillater deg å ha bedre kontroll på avsenders omdømme.
I dette eksempelet fra Gmail vises e-post meldingen som «via klaviyomail.com», eller «sent på vegne av klaviyomail.com» fordi det brukes et delt sende-domene fra Klaviyo.
Ved å flytte til et dedikert sende-domene, vil du fjerne "via klaviyomail.com" meldingen som vises ved siden av e-postadressen og vise ditt dedikert domene som avsender.
Merk at hvis du velger å sette opp et dedikert sendedomene, må du bruke et unikt subdomene som kun brukes til dette formålet. Et subdomene er en sekundær del av hoved-domenet ditt, og kan f. eks være send.dittdomene.no. Subdomenet vil her være «send» -delen i adressen.
Fordeler med eget sende-domene
Ved å koble til et dedikert sende-domene kan du bruke merkevarens domenenavn til å sende e-poster.
Du vil også bygge ditt eget avsender omdømme på domenet ditt og begrense eventuell negativ innvirkning på domenets omdømme fra avsendere. Du er med andre ord den eneste som vil sende fra ditt domene og dermed påvirke omdømmet ditt.
E-postleverandører som Gmail, Microsoft eller Yahoo overvåker aktiviteten til avsendere og domener hele tiden. Hvis disse leverandørene ser at e-post som bruker et domene ofte er merket som spam, sjelden åpnet, eller raskt åpnet og deretter slettet - kan det domenet få et negativt rykte over tid.
Hvis du er på et delt sende-domene betyr det at du vil dele domenet og arve disse delte kunders domenenes omdømme. Selv om disse domenene gjennomgås konsekvent og det jobbes med å forsikre at kontoer bruker svært rene opt-in lister, kan det være lurt å ta leveringen helt i egne hender. Med et dedikert domene vil du ha mer kontroll over ditt eget avsender omdømme.
Ulemper ved å bruke eget domene til utsendelse av e-post
Vær obs på at hvis du er en ny bedrift, eller ny i e-postmarkedsføring, vil ikke domenet ha et omdømme enda, og det kan hende det er lurt å vente litt med eget sende-domene til du har utviklet et godt e-post omdømme på denne merkevarens domene.
Etter positive resultater over 30 dager kan du trygt sette opp ditt dedikerte sende-domene. Det er fortsatt viktig å huske best practice for hva du sender i forhold til engasjert innhold og opparbeidet liste, ettersom domenet ditt fortsatt er ungt og dette kan raskt ødelegge sende-ryktet ditt.
God oppvarmingssekvens vil få flere til å åpne e-posten din
Start med en god tittel og bruk emnefeltet ditt godt, vær kreativ og vekk nysgjerrigheten, men vær også informativ om hva e-posten handler om og bruk en dekkende overskrift.
Start med hovedbudskapet og unngå for mange temaer i en e-post.
Sørg også for at e-postene dine:
- Er ryddige og godt segmentert
- Er segmentert.
- Er personlige
- Har overbevisende tekst i emnefeltet
I tillegg er dette gode tips å ta med seg på veien når du skal skrive en god e-post til kundene dine:
- Lever det innholdet du har lovet
- Ikke bruk MASSE STORE BOKSTAVER – spam-filtrene er veldig fiendtlig innstilt mot dette
- Vær forsiktig med spesialtegn
- Ikke overdriv bruk av bilder- spamfiltrene oppfatter dette som at du prøver å kamuflere innholdet.
- Unngå å bruke Gmail som avsender for e-postlistene.
Mail Tester og Postmark er enkle (og gratis) verktøy der du kan sjekke sannsynligheten for at innholdet i nyhetsbrevet vil utløse spamfiltere. Dette vil gi deg en pekepinn. Alle spamfiltre er ulike, og det finnes ikke èn metode som sikrer at du unngår alle.
Oppsummering
Ved å bruke et dedikert domene til å sende ut e-poster til kundene dine vil du ha bedre kontroll på omdømmet ditt, og mottakeren vil se at det kommer fra din merkevare og bedrift.
En god, nysgjerrighetsskapende tittel i emnefeltet, samt at du fortsetter den gode starten med et godt skrevet innhold- sørger for at kunden leser e-posten din.
Da vil e-posten bli åpnet, og brukt tid på, og ikke bare åpnet og slettet. Dette vil gi deg et godt omdømme og legge grunnlaget for neste e-postutsendelse.
Lykke til 🙂