Når man jobber med nettbutikker, så er e-post en av de viktigste markedsførings kanalene man har. Man bruker gjerne annonsering for å få tak i nye kunder, mens epost blir brukt til å skape mersalg i ettertid.
Som nettbutikk eier så opplever man ofte at kunder kjøper en gang, men så ser man de ikke igjen. De var sikkert ute etter et spesifikt produkt som de fant hos deg, men etter på så har de ikke noe forhold til merkevaren din.
Så hva gjør man for å få disse kundene som ikke har kjøpt noe på en stund tilbake til nettbutikken din?
I denne posten skal vi snakke om Winback Flow’en.
En Winback Flow er en automatisert e-post sekvens for å få kundene som har kjøpt før, men ikke har engasjert seg i nettsiden eller kjøpt noe fra deg på en gitt tids periode.
I utgangspunktet sier de: "Hei, husker du oss? Vi er fortsatt her, og her har du en grunn til å handle hos oss igjen!"
Winback Flows er en viktig del av bevare kundeforholdet. Hvis du ikke har en Winback-automatisering satt opp, er det mer sannsynlig at du blir glemt av kundene (og legger igjen alt for mye penger på bordet).
️Når skal du sende en Winback-flow:
Winback-flowene dine skal sendes til tidligere kjøpere når det har gått en viss tid mellom kjøpene – vanligvis tre ganger produktets livssyklus. Dette avhenger av produktet og prispunktet.
For eksempel, hvis du selger en 30-dagers forsyning av vitaminer, vil Winback utløses når det har gått 90 dager fra siste kjøp.
Men hvis du selger et produkt som biler eller varer til hjemmet, kan livssyklusen din være mye lengre, så husk det.
Oppsettet på en Winback Flow:
En vanlig Winback Flow er mellom 3 og 5 e-poster designet for å engasjere tidligere kjøpere på nytt, vanligvis med et insentiv eller overbevisende tilbud, for eksempel
- Rabatter.
- Belønning / poeng
- Gratis samtaler/konsultasjoner.
- Gratis eller rabattert frakt.
- Gratis gaver (innhold, produkt, swag, gavekort eller tilgang til noe spesielt).
Vi anbefaler å benytte anledningen til å samle inn data fra kunden din om hvorfor de kanskje ikke har kjøpt igjen. Denne verdifulle innsikten vil hjelpe deg med å forbedre kundereisen din i fremtiden!
Den typiske strukturen til en Winback Flow:
- Enkel kontakt, samle data: Spør hvorfor de ikke har kjøpt igjen. Fremhev nye produkter eller bestselgere
- Oppfølging med et tilbud: Inkluder ditt insentiv sammen med en tidsfrist frist. (Gjelder kun denne uken/idag)
- Påminnelse om å bruke tilbud: Siste sjanse til å benytte tilbudet før tiden renner ut.
Her er ett eksempel fra en av våre kunder på hvordan Winback Flow-strukturen din kan se ut i Klaviyo:
Winback Flows Eksempler:
Brooklinens Winback e-post er ikke bare søte (valper 4ever ), men den er også effektiv til å engasjere kunder på nytt med nysgjerrighet, og invitere dem til å sjekke ut mystiske nye produkter.
Dette er sannsynligvis den første e-posten i deres Winback Flow, så den slipper ikke et tilbud ennå.
Ikke glem å perfektifisere den emnefeltet!
Husk at disse kundene ikke har engasjert seg med merkevaren din på en stund, så e-posten din må virkelig fange oppmerksomheten i innboksen deres.
Her er noen eksempler på Winback-emnefelt vi elsker:
- "Vi vil være her når du er sulten" - Hjemmekokken
- "Vi MÅ snakkes igjen" – LOFT
- "2 gratis kuler! Fordi vi savner deg ️" – eCreamery Ice Cream
- "Kom tilbake og nyt 6 GRATIS tallerkener!" – Goodfood Market
- "Mye har endret seg! NYTT spesialtilbud på innsiden." – MunchPak
Engasjerer kundene seg fortsatt ikke?
Hvis kundene dine går gjennom Winback Flow og fortsatt ikke engasjerer seg, kan det være på tide å “Sunsette” de. Mer om det i en annen blog post!