En bot er et dataprogram som responderer på en forhåndsdefinert måte.
Dette er altså ikke Artificial Intelligence (AI), hvor bot-en tenker av seg selv. Vi må selv gå inn og bestemme visse kommandoer bot-en skal respondere på. Skriver du for eksempel “minikurs” i chatten min, har jeg lagt inn en kommando hvor bot-en sender deg mitt gratis minikurs.
Messenger bots gjør det mulig å automatisere deler av markedsføringen. Ikke bare blir det enklere for deg, den gir deg også mye bedre respons enn for eksempel e-post. Dette fordi meldingene dukker opp i kjente omgivelser, blant meldinger fra vennene dine. Av den grunn er det mange flere som åpner meldingene. Jeg vet om bedrifter med en åpningsrate på 99% og over 60% som har klikket på meldingene deres. Dette er altså mye bedre enn raten du får med e-post. På e-post er du flink om du har en 30% åpningsrate og over 1% som klikker inn på den. Den gode responsen i Messenger gjør at du trenger færre mennesker for å få samme resultat som med e-post.
Vær der kundene dine er
Facebook Messenger er Facebooks nye Facebook
Chatte-apper har de siste årene hatt en enorm vekst. Det er flere som bruker chatte-apper enn som bruker sosiale medier som Facebook, Twitter, Instagram osv. Av disse meldings-appene er det Facebook Messenger som er størst i Norden. Mark Zuckerberg og Facebook har selv sett hvor viktig denne utviklingen er. De har derfor gjort endringer som fokuserer på ekte og intime interaksjoner på deres plattform. Det innebærer derfor flere samtaler og mer dialog.
I en undersøkelse gjort av Twilio kommer det frem at 66% av alle forbrukere foretrekker å kommunisere via chat. Dette er noe jeg kjenner meg godt igjen i. Jeg foretrekker å ha dialog via chat enn noen annen plattform. Denne trenden har gjort at mange flere bedrifter har tatt i bruk Messenger chats- og Messenger bots.
Analyseselskapet Gartner sa i fjor at innen 2020 vil mannen i gaten ha flere samtaler med bots enn med mennesker. Hvorvidt dette er positivt kan diskuteres, men det illustrerer hvor viktig det er og kommer til å være. Er du flink til å bruke Messenger bots ligger du allerede godt foran. Enda bedre er det om du klarer å skape ekte og gode relasjoner gjennom samtalene.
Hvordan opprette en Messenger bot?
Jeg vil anbefale deg å starte med programmet Manychat. Det er et verktøy som er gratis til å starte med, og koster ca $10 i mnd når du begynner å få suksess. Med dette programmet kan du enkelt koble til Facebook-siden din og komme i gang. Jeg har laget en video du kan se, om hvordan du kommer i gang med Manychat. Gå inn på thomasmoen.com/messenger, så vil du bli sendt til Messenger bot-en min Charlie. Han vil sende deg link til videoen.
Chat med kundene dine
Med Facebook Messenger har du nå som bedrift mulighet til å sende melding til alle som chatter med deg via Facebook-siden din. Du har også mulighet til å sette opp automatiserte svar eller sekvenser av svar. Sekvenser av svar vil si en rekke svar etter hverandre, basert på hva folk skriver til deg.
Selv om Facebook Messenger på mange måter har blitt den nye e-post markedsføringen, er det enkelte ting du må ta hensyn til. Ikke ha for lange meldinger, som om det var en e-post. Se på det som en samtale, hvor korte og konsise meldinger helt klart fungerer best.
Hvordan få folk inn i chatten?
Det er forskjellige måter å få folk inn i din Facebook Messenger chat. Du kan enten gjøre det organisk. Altså at folk skriver til deg av seg selv. Eller betalt. At du bruker annonsering for å få folk til å melde seg på.
Her er noen forslag:
- Link i nyhetsbrev og på nettside
La oss si du sender ut et nyhetsbrev med et kampanjetilbud. Da kan du si at mottaker får kampanjetilbudet på for eksempel 10% om de klikker på linken til Messenger chatten, og de vil få koden av Messenger bot-en din. Da får du folk til å automatisk melde seg på din Messenger bot liste. - Chatvindu på nettside
En stor fordel med å bruke Messenger chat enn andre kontakt-metoder på din nettside, er at bruker slipper å oppgi eks. navn eller e-post. Alt de trenger å gjøre er å skrive inn det de lurer på. Når du som bedrift da har mulighet til å svare, vil bruker få svaret i Messenger, der de er vant med å ha dialog fra før av. - Tilby Opt-in til de som engasjerer seg
Poster du innlegg på Facebook og kundene dine engasjerer seg med å legge igjen en kommentar, kan du gjøre slik at Messenger bot-en sender melding til dem. I den meldingen kan du be folk om å “opt-in”, altså å melde seg inn for å få dialog med bot-en. - Chat call-to-action i annonser
Å promotere Messenger chatten i din annonsering er også en effektiv måte å få folk i listen din på. Her kan annonsen ha et budskap og en call-to-action som oppfordrer til å ta kontakt i chatten.
VÅRE BESTE TIPS
Gi Messenger bot-en en egen personlighet
En viktig ting jeg har lært er å ikke late som at bot-en er et ekte menneske. Sørg for å introdusere det som en bot. Dette bidrar også med å sette forventningene fra starten av, slik at folk heller blir positivt overrasket- enn negativt. Et godt tips kan også være å gi bot-en en personlighet. Min bot heter Charlie og er en kjempehyggelig, uskyldig robot som har sin egen måte å skrive på. Ved å gi bot-en personlighet er det også lettere for folk å engasjere seg.
Lær opp bot-en underveis
Det kan være lurt å ikke prøve å gjøre Messenger bot-en med en gang. Bruk tid på å lære den til å svare på kommandoer. Gå gjennom historikk og se hva folk har spurt om. Bruk den informasjonen og gjør det om til kommandoer. I min Messenger chat ble det for eksempel spurt om Messenger bot-en i det hele tatt fungerte. Da lagde jeg en kommando som svarte på det. Slik jobber du stadig med å gjøre Messenger bot-en bedre og smartere hele tiden.
Opprett betaling gjennom Messenger
Muligheten til å gjennomføre et kjøp i Messenger, kan være en stor fordel. Dette fordi kjøper aldri trenger å forlate Messenger. Du betaler alt der, noe som er veldig kraftfullt. I mange tilfeller gjør dette at du slipper å lage egne landingssider, rett og slett fordi hele prosessen kan gjøres gjennom en Messenger bot sekvens.
Verdi, verdi og mer verdi
Som med alt annet er det viktig å ikke pushe ut salgsbudskap hele veien, eller kun fokusere på deg. Send ut noe som faktisk gir mottaker en eller annen form for verdi, før du spør om de er interessert i noe. Det er også viktig å alltid ha en unsubscribe knapp, så folk enkelt kan melde seg av.
Forslag til innhold:
- Verdi innhold: Nyttige bloggartikler, videoer, podcast episoder osv.
- Invitasjoner: Send ut invitasjoner og hold mottaker oppdatert om eventer, webinar, konferanser osv.
- Tilbud: Har du kampanjer eller tilbud kan del deles her
- Tilbakemeldinger: Spør mottaker om deres meninger.