En av de vanligste tilbakemeldingene vi får når vi starter å gjøre annonser for en ny nettbutikk er frustrasjon over at “de ser så mange rare annonser”. Dette er da alltid prat om katalog kampanjer, og jeg dette skjer såpass ofte at jeg har valgt å skrive en egen artikkel om det.
Det har seg nemlig slik at en katalog kampanje velger selv ut, basert på hver enkel Meta profil hva slags produkt som skal vises - og hvilken plassering annonsen skal vises på. Dette gjør de basert på hundrevis av forskjellige parametere, og de gjør det på en svært god måte.
Produktene som velges ut hentes fra produktkatalogen (“feeden”) som er koblet sammen mellom nettbutikken og Meta sin annonseplattform. Den viser ikke produkter som meldes som tomme på lager, så med en gang feeden oppdateres fjernes disse varene fra annonsene også.
Dette er hvorfor over tid katalog kampanjer nesten alltid har bedre lønnsomhet enn konverterings kampanjer hvor det er nettbutikken som velger ut produkter og bilder som skal promoteres.
Så, hvorfor ser de som jobber i nettbutikken så mange “rare annonser”?
Jo, det er rett og slett fordi de som jobber i nettbutikken oppfører seg som verdens merkeligste brukere på nettsiden. De er innom siden daglig, de klikker seg inn på all verdens produkter og sider - men de kjøper aldri.
Derfor vil Meta i større og større grad “kaste spaghetti på veggen” for å se om noen av de mindre populære produktene i feeden din kan falle i smak. Siden man ikke har kjøpt på de produktene som normalt har hatt størst suksess hos de andre vanlige besøkende på nettbutikken.
Det er derfor viktig å vite at annonsene du ser som nettbutikk-eier for din egen nettbutikk, aldri er representativt for hva en vanlig potensiell kunde vil se.