Skal du holde, eller kanskje du allerede har holdt konkurranser på Facebook eller Instagram? Da vet du at det er et par retningslinjer å forholde seg til. Disse konkurransereglene er ikke alltid like lett å verken finne eller forstå seg på.
Jeg har derfor skrevet dette innlegget, med retningslinjene du må forholde deg til når du skal holde en konkurranse på Facebook eller Instagram.
Generelle regler for konkurranser på Facebook og Instagram
Riktig ordbruk
Sørg for at du bruker den riktige terminologien når du skal ha konkurranser. Bruk ord som “konkurranse” eller “giveaway” for å være tydelig. Egne vrier og varianter på ordet kan føre til misforståelser.
Hvem arrangerer konkurransen?
Regelverket for Facebook og Instagram krever at du inkluderer bedriftsnavnet ditt eller merkevaren som arrangerer konkurransen sitt navn i konkurransen. Dette for at det tydelig skal komme frem for deltakerne hvem det er som står bak konkurransen.
Hvordan kan man delta?
For at konkurransen skal bli suksessfull er det viktig at du gir klare retningslinjer for hvordan de skal melde seg på konkurransen. Må de klikke på en link, legge igjen en kommentar, like Facebook-siden din? Vær klar på retningslinjene og gjør det enklest mulig for folk å delta.
Inkludert start og sluttdato for konkurransen.
For å ha mest mulig orden på konkurransen vil det være en stor fordel å inkludere start- og sluttdato for konkurransen. Aller viktigst å inkludere sluttdato. Om du i tilfeller ikke har en sluttdato, men at vinneren trekkes når innlegget når så og så mange likes etc. vær tydelig på å spesifisere dette.
Poengter at Instagram/Facebook ikke er forbundet eller sponser konkurransen
En annen retningslinje fra Instagram og Facebook sier at bedriften som holder en konkurranse alltid på spesifisere at konkurransen ikke er sponset, støttet eller assosiert med Instagram/Facebook på noen måte.
Inkluder retningslinjer for deltakelse
Er det aldersgrense eller geografiske begrensninger for deltakelse på konkurransen må dette inkluderes. Dette for at publikummet vet om de kan delta eller ikke, samtidig som at du får mer relevante deltakere.
Hvordan skal vinneren(e) trekkes
La det også komme frem hvordan, hvordan og når vinneren(e) skal annonseres. Om vinneren står ansvarlig for fraktkostnader eller henting må dette også inkluderes i teksten.
Eksempel på en godkjent konkurranse-post:
Bruke egen link for konkurranseregler
Det er mange ting som må inkluderes i et konkurranse-innlegg. Om du ønsker et kortere innlegg kan et alternativ derfor være å ha konkurransereglene på en egen landingsside som du linker til i innlegget. Jeg vil likevel anbefale deg å få de viktigste detaljene med i innlegget, slik at konkurransen har de beste forutsetningene for å lykkes.
Eksempel på konkurranse-post med link
Hva er lov
- - Å be noen om å like siden din
- - Å be noen om å like et innlegg/bilde på siden din
- - Å be noen om å kommentere et innlegg/bilde på siden din
- - Å be om å publisere noe på Facebook-siden din
- - Sende en direktemelding til Facebook-siden din
Hva er ikke lov
- - Å be noen dele et innlegg, bilde eller Facebook-side
- - Å be noen om å tagge seg selv eller andre i noe de ikke er avbildet i
- - Å be noen om å laste opp et bilde på egen profil, skifte profilbilde eller noe annet som gjør endringer i personens tidslinje
Hva er lov
- - Du kan be folk legge igjen en kommentar på posten din
- - Du kan be folk om å like posten din
- - Du kan be folk om å legge ut sitt eget bilde på sin egen profil og bruke en definert hashtag som du har laget for konkurransen
- - Du kan be folk sende Instagram-profilen din en privat melding (DM)
- - Du kan be folk følge Instagram-profilen din
Hva er ikke lov
- - Du kan ikke be folk dele innlegg/innhold fra Instagram-profilen din, verken fra din story eller feed
- - Du kan ikke be folk tagge seg selv eller venner i innhold du deler
Lik og del gjerne
Selv om det ikke er lov til å krevet at konkurranse-innlegget ditt skal deles, er det likevel mange som bruker smutthullet “lik og del gjerne”. På denne måten bytter du ut kravet med en oppfordring. Selv om dette i teorien er lov å gjøre, er det ikke nødvendigvis hensiktsmessig for innlegget skyld. Facebooks algoritmer vil unngå at nyhetsstrømmer blir fylt med det som oppleves som spam. De reduserer derfor synligheten og rekkevidden til innlegg som inneholder “lik og del” - selv om det står et “gjerne” på slutten.
Kilder:
https://blog.wishpond.com/post/115675437790/instagram-giveaway-rules
https://knaptonwright.co.uk/your-instagram-competition-rules-guide/
https://blogg.valen-utvik.no/konkurranseregler-i-sosiale-medier-hva-er-lov