I dag har jeg hatt 4 samtaler med gründere som driver nettbutikk og føler de står fast, og ingen av dem kunne fortelle meg hva slags konverteringsrate nettbutikken deres hadde.
Det er som å ikke vite om du har puls eller ikke.
En nettbutikk hadde 8000 besøkende i måneden, og etter litt leting fant vi ut av at en kunde handlet i snitt for 700 kroner per bestilling. Altså en snittordre verdi (AOV) på 700 NOK.
Om man har 1% konverteringsrate på 8000 besøkende ville man da hatt 80 salg og omsatt for 56 000 kroner.
1% konverteringsrate er i mine øyne et MINIMUM for å kunne drive nettbutikk på en forsvarlig måte.
Denne nettbutikken hadde en konverteringsrate på 0.25% som vil si 20 salg og en omsetning på 14 000 kroner.
Samme nettbutikk. Samme trafikk inn til siden. 4 ganger MINDRE omsetning.
Dette er hvorfor du må vite konverteringsraten din.
Før du har et minimum på 1% konverteringsrate bør du ikke gjøre noe annet enn å jobbe med å øke denne. Du bør ikke tenke på hva er siste trend på TikTok er, hvordan kan jeg få flere følgere på Instagram, bør jeg sende nyhetsbrev 1 eller 2 ganger i uken.. Alt det er bortkastet tid og energi.
Du må først gjøre butikken din lønnsom før du bruker tid og penger på at folk besøker den.