De siste årene har Live shopping vært en stor suksess på det kinesiske markedet. Etter at Covid-19 skapte et vakuum for fysiske butikker verden over, ser vi at live shopping har vokst frem i resten av verden også - og det med stor suksess!
Du husker kanskje TV shop? TV-kanalene hvor du kunne kjøpe en rekke forbruksvarer, som ble vist på TV, over telefonen? Her fikk du stadig nye, gode tilbud som du ikke kunne gå glipp av. Live shopping kan nesten sees på som den nye og mer moderne varianten av TV shop. Kall det TV shop 2.0
Hva er live shopping?
Du er kanskje kjent med konseptet live streaming (som for eksempel på Facebook, Instagram Live eller Twitch)? Her skrur du på kameraet og kan snakke direkte til publikummet som ser på. Konseptet er i hovedsak en en-til-alle form for kommunikasjon, hvor du som vert av live streamen står i fokus. Likevel gjør deltakelsen fra publikummet i kommentarfeltet det mulig for deg å snakke direkte med publikummet.
Live shopping er en form for live streaming. Her kan du vise frem produkter, gi gode tilbud (som ofte bare varer ut live streamen) og komme i kontakt med publikummet ditt - alt på direktesending.
Entertainmerce
Live shopping er den perfekte kombinasjon av underholdning (entertainment) og netthandel (e-commerce), og det er nettopp derfor det har blitt så utrolig populært.
Ikke bare er det mer underholdende å se influencere og/eller bedrifter vise frem produktene «i virkeligheten», men konsepter gjør også kjøpsopplevelsen mer autentisk og ekte. For mange oppleves det usikkert å kjøpe produkter på nett. Bildene kan lyve, vinkler og poseringer kan få produktet til fremstå annerledes osv. Med live shopping får du et mer realistisk blikk på produktene, tatt i bruk på direktesending, hvor redigering ikke er mulig.
Et annet stort pluss er muligheten til å kommunisere med publikummet. Her kan publikummet stille spørsmål om priser, materiale, størrelser, funksjoner osv, mens du som vert kan svare og forklare med en gang - litt som å snakke med en salgskonsulent i butikken.
Hvem er målgruppen for live shopping?
Live shopping kan fungere for mange forskjellig målgrupper, men det er særlig en demografi som dominerer. Mens det for vanlig live streaming er mennene som tar største biten av kaken, ser vi live shopping i mye større grad er bruk av kvinner. Faktisk opp til 80% av deltakere på live shopping eventer er kvinner. Generasjon Z og Millennials, som i stor grad har vokst opp med internett og sosiale medier, dominerer både som publikum og som verter. Hovedsakelig aldersgruppen 20-35.
Likevel ser vi god respons fra kvinner i alle aldre i Norge.
Hvordan holde et live shopping event?
Det er mange måter å gjennomføre et live shopping event på. Kleskjeden Gina Tricot holdt live shopping på nettsiden sin i samarbeid med video streaming selskapet Bambuster. Elkjøp tilbyr en-til-en samtaler via Microsoft teams, mens vår kunde, The Nest Shop, holdt live shopping gjennom Facebook live. Løsningen er med andre ord mange.
Det som derimot er viktig å tenke på er planleggingen i forkant. Hvilke produkter skal vises? Hvordan skal kundene få tilgang til produktet? Hvem skal håndtere kommentarfeltet? Hvilke tilbud gjelder? I og med at eventet foregår live er det ingen sted å gjemme seg, eller mulighet for å klippe bort ting. Du må ikke la deg skremme av det, men å ha brukt tid på å planlegge sendingen i forveien vil være en stor fordel.
En av våre kunder testet ut live shopping og fikk stor suksess!
The Nest Shop, en av våre kunder, testet ut live shopping på Facebook live. De selger moteklær, sko og accessories til kvinner 35+. Her kjørte de livesending hvor de viste frem produktene sine på modeller, snakket om dem, delte linker i kommentarfeltet og hadde dialog med kundene sine. Etter bare en runde med live shopping tjente de hele 60 000 kr! Om ikke det er et tegn på at live shopping slår godt an, så vet ikke vi.
Blir live shopping fremtidens form for shopping?
Live shopping har vært utrolig populært i Kina de siste årene. De siste månedene har vi også sett konseptet innta resten av verden - og det med stor suksess. Netthandel vokser mer og mer for hver dag som går, og å tilby eventer som live shopping tror jeg bare vil styrke netthandelen i sin helhet. Det er nok ingen hemmelighet at mange fortsatt foretrekker å kunne oppsøke butikker, se produktet i sin fulle prakt og få med seg produktet der og da. Likevel tror jeg live shopping har klart å tilføre en verdifull faktor vanlige nettbutikker og fysiske butikker ikke har - nemlig underholdning.