Annonsering blir stadig dyrere, og det blir vanskeligere og mer komplekst å spore resultater. Med det følger også mysteriet med å vite hvilke annonse-plattformer som gir resultater. Du bør derfor fokusere på å øke LTV (Life Time Value) til de eksisterende kundene dine for å få de til å kjøpe igjen og igjen.
Hvordan øke LTV
LTV er det kunden legger igjen over tid. Ha fokus på at kunden skal være mer verdt for deg fra det initielle kjøpet – det skal være lønnsomt ved første kjøp- men når du har brukt de pengene til å «kjøpe» en kunde, er det mer lønnsomt for deg å beholde denne kunden enn å skaffe nye kunder.
Du kan øke LTV ved å gi kundene verdi av å følge deg - og gjennomføre kjøp hos deg. Dette kan gjøres via e-post, SMS og sosiale medier. Minn kunden på at du eksisterer ved f. eks:
- Ukentlige e-poster
- Kampanjer
- Salg
Du håper selvsagt å tiltrekke deg nye kunder hele tiden, men lojale kunder kan være like mye og mer verdifulle for deg. Dette er kunder som ikke bare kommer tilbake for å støtte deg, men som også anbefaler deg til venner, familie og nærmiljø.
Siden annonseringen blir dyrere handler det om å få mer ut av hver kunde, og få de til å handle mer gjennom flere år. Fokuset ditt nå bør derfor være at du tar e-post annonsering, og direkte markedsføring i sosiale medier mer alvorlig og utfører mer gjennomtenkt enn tidligere.
Test ut vår digitale kalkulator for å regne ut LTV.
Opprett høytids-kampanjer med verdi
Ta høytids-kampanjene dine til lojale kunder til neste nivå!
Ved å anbefale et annet produkt, en tjeneste eller en vare som passer perfekt til kundens ordrehistorikk kan du hjelpe kundene dine med å finne den ideelle produkt matchingen, noe som resulterer i høyere LTV, merkevarelojalitet og kundetilfredshet.
For nye kunder kan du tilføre verdi ved å tilby en startpakke til en rabattpris, eller du kan inkludere et gavekort eller en rabattkode for det andre kjøpet.
En anne idé er å gi de nye kundene muligheten til å gi en rabatt til en venn, i tillegg til at kunden får en rabatt på neste bestilling.
Dette gjør det enkelt for den nye kunden å få rabatt, og også å gi en rabatt til en venn - noe som får dem til å føle seg verdifull og kan være god nok grunn til å kjøpe fra deg og ikke konkurrenten din.
Oppsummering
Det kan være svært lønnsomt å bruke markedsførings pengene dine på å beholde de eksisterende kundene dine istedenfor å prøve å skaffe nye nå som annonsering blir stadig dyrere. Gi kundene dine verdi i form av informasjon, salg og kampanjer for å beholde de. Finn ut hva som virker for deg og din nettbutikk.
Lykke til!