Når man driver netthandel, er det nyttig å kjenne til handlemønsteret til nettkunder. Derfor utførte betalingstjenesten Klarna en stor undersøkelse over når det blir handlet mest på nett.
Undersøkelsen viser at de store innkjøpene over nettet gjerne skjer sent søndag kveld. I tillegg er det noen ulike trender innen forskjellige segmenter.
Kun eldre skiller seg ut
I en pressemelding om undersøkelsen forteller markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad, at den eneste kundegruppen som ikke handler mest søndag kveld er aldersgruppen på over 66 år. De når man lettest klokka 13.00 på mandager.
For andre tredobles salget av klær, sko, fritidsutstyr, hus og hage samt helse- og skjønnhetsprodukter på søndag kveld.
Går i butikker lørdag
Dette forklares i stor grad med at kunder gjerne sjekker i butikker på lørdagen, for så å handle på nett på søndagen. Mens kundene er ute i fysiske butikker på lørdag, handles det mindre på nett da. Lørdag er den klart dårligste netthandel-dagen. Hittil i år har det blitt bruk 16 prosent mindre penger i nettbutikker på lørdager i forhold til en gjennomsnittlig handledag.
Elvestad sier at undersøkelser har vist at norske forbrukere gjerne liker å undersøke på nettet for å finne riktig vare, og beste pris. Det er da særlig de litt større innkjøpene som gjøres på søndag kveld.
Han legger til at det også gjøres en god del handel innen mange kategorier også i løpet av uka. Så mange er nok innom nettbutikker i løpet av arbeidsdagen, eller på vei til og fra jobb.
Variasjoner innen segmenter
For eksempel er nettsalget størst mandag formiddag for bøker, film og musikk. Smykker og tilbehør selger best onsdag morgen.
De andre toppene for netthandel som Klarna fant er blant annet:
· Sport og fritid økte med 265 % søndager kl. 22.00
· Smykker og tilbehør økte med 331 % onsdager kl. 08.00
· Hus- og hageprodukter økte med 264 prosent søndager kl. 22.00
· Helse- og skjønnhetsprodukter økte med 221 % søndager kl. 22.00
· Mat og drikkevarer økte med 208 % mandager kl. 11.00
· Erotiske produkter økte med 297 % søndager kl. 23.00
· Underholdning økte med 190 % mandager kl. 10.00
· Elektronikk økte med 203 % søndager kl. 21.00
· Klær og sko økte med 222 % søndager kl. 22.00
· Barneprodukter økte med 273 % søndager kl. 21.00
· Bilprodukter økte med 234 % mandager kl. 21.00
Oppsummering
Dette viser at det kan lønne seg å være bevisst på når kundene dine er på nett for å handle, og når det kan lønne seg å legge ut nye varer og tilbud. Tommelfingerregelen er at de er der søndag kveld, men følg også med på variasjonene i forhold til hvilke varer og tjenester du tilbyr.
Håper du drar nytte av disse tipsene, og treffer kundegruppen din- til riktig tid.