Den ultimate guiden til:
Hvordan du kan øke salget på nettbutikken din ved å skrive gode emnefelt i e-postene dine ved hjelp av tips og eksempler fra proffer.
Ha det gøy mens du tester og finner ut hva som virker for nettbutikken og kundegruppen din.
Vi gir deg en ultimat guide som inneholder:
- De mest effektive e-post emnelinjene, topp 3 spørsmål og svar
- Hvordan andre bedrifter lager overbevisende tekst i emnefeltet
- Hva andre eksperter på e-postmarkedsføring gjør – og hvilke råd de gir
Det første steget for å få lesernes oppmerksomhet er å skape en overbevisende tekst i emnefeltet. Den finnes noen hemmelig formel for dette, men den gode nyheten er at du kan finne ut hva som fungerer best for din målgruppe basert på data og testing.
Topp 3 mest stilte spørsmål om e-postemner (og svar)
Spørsmål 1: Hva er best av lange eller korte emnelinjer?
Svar: Emnelinjer bør være en teaser som oppfordrer kunden til å åpne e-posten din. Data fra Klaviyo viser at jo lengre emnelinjen er- jo lavere åpningsfrekvens.
Forskning viser også at 63% av e-postene åpnes på en mobil enhet, som viser viktigheten av å fatte seg i korthet. Ha også i minnet at de fleste skjermene kun viser 30-40 tegn i emnelinjen.
Konklusjon: kortere emnelinjer gir ofte bedre resultater, men vi anbefaler at du tar en A/B-test for å se om det stemmer for ditt unike publikum.
Spørsmål 2: Bør jeg ha STORE BOKSTAVER i emnelinjen?
Svar: Å rope ut kan få folks oppmerksomhet, men hvis du gjør dette ved å bruke store bokstaver i e-post emnelinjene vil det få motsatt effekt.
E-postmarkedsføringskampanjer med store bokstaver presterer 12% lavere enn emnelinjer med «normal» størrelse.
Konklusjon: Det er generelt lurt å holde seg unna capslock i emnefeltet, men husk- det kommer an på kundemassen din. Eksperimenter og se hva som fungerer for deg!
Spørsmål 3: Bør jeg bruke skilletegn i emnefeltet?
Svar: Det er ikke noe galt med å bruke skilletegn – helt til du overdriver det. Dataene viser at kampanjer som bruker en rekke påfølgende utropstegn eller spørsmålstegn presterer ca 19% dårligere enn kampanjer som ikke gjør det.
Konklusjon: Prøv å unngå å bli søppelpost ved å bruke store bokstaver, for mange skilletegn og symboler med SPAM-utløsende setninger som «BARE DENNE ENE GANGEN FOR EN BEGRENSET TID», «100% GRATIS!» eller «HANDLE NÅ!!»
11 beste fremgangsmåter for e-postemnelinjer
Den beste måten å komme opp med nye ideer for e-post emnelinjer er å analysere mønstrene på de e-postene som har fått høyest klikkfrekvens.
Her er de 11 beste fremgangsmåtene vi har funnet som vil hjelpe e-postene dine å bli åpnet (og lest!) oftere.
1. Lag personlige e-poster
Folk ønsker personlige opplevelser og dedikert oppmerksomhet. Ved å gjøre noe så enkelt som å bruke leserens fornavn i en e-post vil du øke åpningsraten.
Ifølge Invesp har åpningsrater med mottakerens navn i e-postens emnelinje en åpningsrate på 18,30 %, sammenlignet med en åpningsrate på 15,70 % for emnelinjer uten navn.
2. Fremkall nysgjerrighet i overskriftene dine
Mennesker har en naturlig impuls til å undersøke, observere og samle informasjon. Emnelinjer med teasere kan utnytte den naturlige nysgjerrigheten og oppmuntre kunder til å åpne e-posten din bare for å finne ut hva som er inni. Bruk nysgjerrigheten så mye som mulig; det er en av de største følelsesmessige driverne mennesker har.
3. Still spørsmål i emnefeltet for å oppfordre leserene til å klikke
Å stille spørsmål er en annen måte å vekke vår informasjonssøkende hjerne. Sørg for å stille interessante spørsmål for å vekke interesse. Husk at du setter en forventning ved å stille spørsmål, så du må huske å gi svarene i brødteksten i e-posten din.
4. Gjør emnelinjene dine til samtaler
En samtale og vennlig tone er langt bedre enn en robot-uttalelse. Folk har en tendens til å være mer oppmerksomme når du snakker direkte til dem. En god tommelfingerregel er å forestille deg at du skriver til en nær venn. Hvis du ikke vil skrive dette til vennen din, er det sannsynligvis bedre å ikke gjøre det.
5. Vurder konteksten for hver emnelinje
Hvilke typer e-poster mottar abonnenten din vanligvis? Vurder bruk av emojis, still spørsmål, bruk en unik skrive-stil osv. - for å skille deg ut. Og tenk på tidspunktet du sender e-posten. Studer e-post sendingene og åpnings-ratene over tid og se når de blir mest åpnet.
6. Inkluder tilbudet i emnelinjen
Å inkludere et spesifikt tilbud til kundene dine i emnefeltet er en smart måte å få høyere konverteringsrate på. Fortell kundene dine hva de kan forvente seg i e-posten, og inkluder tilbudet i emnelinjen.
7. Skap en følelse av at det haster og bruk det som en teaser i emnelinjen
Frykten for å gå glipp av noe er et fenomen som kan få kunder til å handle raskt- skap en følelse av at det haster.
Et godt eksempel er å promotere et salg og minne kunder om en rabatt som er i ferd med å avsluttes.
Å opprette et tidsbegrenset tilbud (som for en bestemt begivenhet eller ferie) kan gi deg økt åpningsrate for e-post.
8. Vær spesifikk i emnelinje for e-posten din
Spesifikke e-postemner lar leseren vite nøyaktig hva de kan forvente når de åpner e-posten din.
Eksempler:
- Hvor lang tid vil det ta før kundene ser de første effektene?
- Eller hvor mye vekt kan de gå ned?
- Hvor lenge varer batteriene til øreproppene dine?
Å være spesifikk gir leserne en god grunn til å åpne e-posten din, og det fjerner usikkerhet.
9. Bruk tall for å skape nysgjerrighet helt i starten
Å bruke tall i e-post emnelinjene kan øke åpningsratene dine dramatisk. En studie fra Yesware fant at emnelinjer som inkluderer tall får 45 % høyere åpningsrate enn gjennomsnittet.
10. Test ut bruk av emojis, men ikke overdriv
Hvis du vil skille deg ut i en overfylt innboks, kan bruk av emojier være en effektiv måte å bli lagt merke til.
Bruk emojier for å forsterke meldingen din. Hovedmålet ditt er å levere et tydelig budskap til abonnentene dine.
Ha i minnet at emojier vises forskjellig avhengig av operativsystemet abonnenten din bruker, så sørg for å A/B-teste på tvers av kanaler og enheter.
11. Bruk forhåndsvisningstekst
Du kan bruke forhåndsvisningstekst-delen for å gi leserne en sniktitt på e-posten din. Hvis du ikke angir forhåndsvisningsteksten, vil e-postklienten automatisk bruke den første setningen i e-post kopien din, og det vil være en bortkastet mulighet.
Mengden tekst som vises er avhengig av e-postklienten og enheten kunden bruker til å sjekke e-posten, så pass på å alltid teste e-post emnelinjene før du sender.
9 gode eksempler på e-post emnelinjer - og hvorfor de fungerer:
Vi har sett på hundrevis av e-poster fra noen av de ledende nettbutikkene.
Merk at hva som er den beste e-post emnelinjen for et merke vil være annerledes for et annet.
Kokekarmerket Caraway vekker nysgjerrigheten
Emnelinje: Lager du mat med giftstoffer?
Hvorfor det fungerer: Stiller spørsmål og setter i gang nysgjerrighet.
Caraway bruker spørsmål for å få leserne til å åpne nyhetsbrevene sine på e-post.
Ettersom flere mennesker har fokus på å ta vare på helsen sin, skaper de nysgjerrighet ved å diskutere viktige emner- som mulige trusler ved å lage mat med giftig kokekar for å øke åpningsratene og gi mer salg.
Kosmetikkmerket Fenty Beauty gir en følelse av at det haster og en rabatt
Emnelinje: SISTE SJANSE! Nyt 25 % RABATT
Hvorfor det fungerer: Skaper følelse av hast og gir rabatt.
Fenty Beauty gir et godt eksempel på hvordan du bruker store bokstaver og skilletegn uten å overdrive det.
Kosmetikkmerket bruker en kombinasjon av store bokstaver og formatering av store og små bokstaver for å fremheve hvor viktig det er med det tidsbegrensede salget, samtidig som tilbudet vises i emnelinjen- slik at kundene kan vite hva de kan forvente.
Klesmerket Chubbies retter seg mot sitt atletiske publikum i e-posten
Emnelinje: Ditt nye treningsantrekk
Hvorfor det fungerer: Målretter mot et bestemt publikum og vekker nysgjerrighet.
Hvis du er en treningsfanatiker eller har tenkt på å gå på treningsstudio, kan du ikke motstå en emnelinje som sier "Ditt nye treningsantrekk." Chubbies retter seg mot et spesifikt publikum med høy intensjon og gjør det uimotståelig å ikke sjekke hvordan ditt neste treningsantrekk kan se ut.
Smykkemerket House Of Harlow 1960 skaper frykt for å gå glipp av noe
Emnelinje: Vårt mest populære halskjede er tilbake på lager!
Hvorfor det fungerer: Utløser nysgjerrighet og skaper frykt for å gå glipp av noe.
Hvis noe blir raskt utsolgt, må det vel være bra?!
En emnelinje som sier: "Vårt mest populære halskjede er tilbake på lager!" gjør at kundene ønsker å sjekke det ut umiddelbart. House of Harlow 1960 bruker denne taktikken for å informere kunder når en bestselger er tilgjengelig igjen.
Luksusklær-og undertøysmerket Natori gir kundene et spesialtilbud og skaper følelsen av at det haster
Emnelinje: Ekspresslevering for Valentinesday
Hvorfor det fungerer: Skaper hast og gir kundene et spesialtilbud.
Å finne den rette gaven er alltid en utfordring, og å få den i tide i høysesongen blir enda mer skremmende. Natori skapte et spesialtilbud med ekspresslevering til Valentinsdagen for tidsbegrensede bestillinger, og oppfordret kundene til å reagere raskt.
Kosmetikkmerket Kylie Cosmetics gir et gratis gavetilbud
Emnelinje: Kjøp et Lip Kit, få en GRATIS gave!
Hvorfor det fungerer: Tilbyr et insentiv.
Å tilby en gratis gave ved kjøp er en av de eldste markedsføringstaktikkene – og den fungerer fortsatt! Hvis du kan motivere kunder med en gave, bruk den utløseren i e-postens emnelinje for å øke åpningsratene og til slutt øke salget. Et av de mest populære merkene, Kylie Cosmetics, bruker denne taktikken for å selge flere leppesett.
Undertøysmerket Lively velger å bruke kundeanmeldelser i emnefeltet
Emnelinje: «Jeg har nettopp kjørt en yoga-trening; damene satt på plassene hele tiden..."
Hvorfor det fungerer: Bruker kundeanmeldelse i emnefeltet og skaper troverdighet og sosialt bevis.
Å bruke kundeanmeldelser som emnelinje på e-post er en kraftig mekanisme som oppfordrer leserne til å få med seg hele historien. Lively eksperimenterer med forskjellige typer emnelinjer, og bruker kraften til kundeanmeldelser for å krydre emnelinjene deres med historiefortelling, troverdighet og sosialt bevis.
Fottøymerket Puma gir en rabattkode i sin e-postmarkedsføring
Emnelinje: Få 250 kr i rabatt for å feire.
Oppfølgende emnelinje: Ikke glem! Din rabatt-kode utløper snart.
Hvorfor det fungerer: Skaper en personlig handleopplevelse.
Å feire mini-jubileum med spesialtilbud kan hjelpe deg med å skape en personlig handleopplevelse og bygge et sterkt kundeforhold. Puma bruker denne taktikken for å oppmuntre kunder til å foreta et kjøp med en rabattkode.
Puma bruker også en oppfølgings-e-post for å minne kundene om et utløpende tidsbegrenset tilbud.
Skjønnhetsmerket Tatcha lover kundene resultater med sitt produkt
Emnelinje: Se umiddelbare resultater med The Rice Wash
Hvorfor det fungerer: Gir kundene et løfte.
Kunder som ønsker å løse et problem, forventer en merkevares trygghet om ønskede resultater. Men hvis du bestemmer deg for å avgi et løfte, sørg for å holde det. Tatcha bruker kraften til et løfte for å oppmuntre kunder til å prøve produktet.
Tips til e-post emnelinjer fra e-handelseksperter
- Lag emnelinjer som starter med et smell- og skill deg ut. Anta at folk skum-leser! Tenk på hva som får deg til å åpne en e-post.
- Bruk tall og mottakers fornavn for å øke åpningsraten
- Hold overskriftene korte og bruk forhåndsvisningstekst for å gi et hint om hva e-posten inneholder
- Løs et smertepunkt med en overskrift, som «hvordan posere i en bikini som en modell»
- Legg til mystikk, skap nysgjerrighet, bruk humor eller still spørsmål i overskriften.
- Kom rett til poenget, og hold emnelinje med korte og presise
- Tenk «hvem», ikke «hva» etter hvor kunden er i kjøpsreisen. Ulike segmenter reagerer på ulike typer emnelinjer. Kjør tester for å se hva som fungerer
- Test ut emnelinjen på ulike enheter- husk at mange bruker mobilen, se derfor på emnelinjen både på datamaskin og mobil
- Skill deg ut! Bruk en slump humor og vekk nysgjerrigheten. Sørg for at emnelinjen er relevant for kundegruppen
- Hold emnelinjene korte
Klar til å skille seg ut med e-postemnelinjer som blir klikket på?
Å skrive effektive e-post emnelinjer er halvt vitenskap, halvt kunst. Den eneste måten å forbedre seg på er å teste, optimalisere og gjenta.
Den gode nyheten er at å følge vellykkede maler og beste praksis fra andre merker kan hjelpe deg med å lage overbevisende og klikkverdige emnelinjer for e-post.
Lykke til!