Et kort innlegg om hvordan du finner kundetilbakemelding poeng på Facebook.
Poengsummen er beregningen som Facebook og Instagram bruker for å vurdere deg som merkevare og som annonsør, og den er spesielt viktig for deg som driver netthandel.
Hvis du har lagt merke til et plutselig fall i annonse ytelsen eller en stor økning i kostnadene, kan kundefeedbacken din være problemet!
Vi gir deg svar på:
- Hva kundetilbakemelding poeng er
- Hvordan sjekke kundetilbakemelding poeng
Hva er kundens tilbakemelding poeng?
Facebook og Instagram sender spørreundersøkelser etter kjøp til kundene dine og samler inn tilbakemeldinger om handleopplevelsen deres.
Deretter beregner de en poengsum fra 0–5 basert på denne tilbakemeldingen (5 er best) og viser den i Facebook Business Manager.
- Hvis poengsummen din er mellom 1 og 2, vil Facebook ilegge en straff på annonsene dine, og annonsene dine når ut til færre personer for samme budsjett.
- Hvis poengsummen din er under 1, får du ikke lov til å annonsere.
Hvis annonsøren får for mye negativ tilbakemelding fra kunder, kommer Facebook til å få annonsene deres til å koste mer- eller utestenge annonsekontoen deres fullstendig.
Dette betyr at du ikke lenger kan bruke 65 dager på å levere et produkt og komme unna med det. I det tilfellet vil du få en haug med misfornøyde forbrukere og annonsekontoen din blir stengt.
Hvordan sjekke kundetilbakemelding poeng
Du kan finne kundetilbakemelding poengene dine i annonsekontoen ved å:
- Logge på Facebook Business Manager-kontoen din
- Navigere til Facebook-konto
- Finne kontokvalitet fra sidemenyen
Hvis du får under 2 poeng, er du i trøbbel.
Lenger ned å denne siden viser Facebook deg hvordan fordelingen av poengsummen din er, etter kategori.
Scroller du enda lenger ned og vil se de negative tilbakemeldingene dine.
Så lenge du får flere positive tilbakemelding enn negative, så går det bra – hvis du ikke har det, kan denne siden hjelpe med å forstå hvorfor det er som det er, og du kan jobbe videre derfra.
Lykke til!