Vasking av e-postlistene sparer deg for både tid og penger ved at du markedsfører direkte til kvalifiserte leads, uengasjerte abonnenter blir fjernet, og du som avsender får bedre omdømme.
Vi viser deg hvorfor du bør vaske e-postlistene dine, hvor ofte du bør gjøre det og hvordan det gjøres.
Sikre veien inn til abonnentenes innbokser
I dag sendes og mottas gjennomsnittlig 333.2 billioner e-poster. Samtidig som de sendes og mottas økes også e-poster med spam. Ifølge en rapport fra Kaspersky Lab fra 2021 er 45, 56% av e-poster spam.
For å finne veien inn til innboksene er det derfor viktig å opprettholde god leveringsevne og samtidig ha sunne e-postlister. En e-postliste som er vasket og velsegmentert vil være full av engasjerte abonnenter, og fri for falske eller uriktige e-postadresser, samt brukere som ikke responderer.
Hvis dette ikke høres ut som din nåværende e-postliste, ta det med ro- du behøver ikke å slette hele listen og starte på nytt. I stedet kan du vaske e-postlistene slik vi viser deg.
Hva vi skal dekke:
- Hvorfor du bør vaske e-postlistene
- Hvor ofte du bør vaske e-postlistene
- Hvordan du vasker e-postlistene, steg for steg
- God praksis for utvidelse av e-postlister
- Vasking av e-postlister for langsiktig vekst og leveringsdyktighet
Hvorfor du bør vaske e-postlistene
En sunn e-postliste er viktig:
La oss si at du klarer å bygge en e- postliste med 10.000 abonnenter, men av de e-postene du sender forblir 30% uåpnet, og 20% kommer i retur.
Ja- 10 000 er et stort antall eposter, men hvis 50% av e-postene du sender ikke når frem til noen, vil ikke dette antallet bety noe, og i stedet vil det skade leveringsdyktigheten og e-postmarkedsføringen. Til syvende og sist er det derfor bedre å ha en mindre e-postliste med mer engasjerte abonnenter, da har du større sjanse for å nå innboksen og få frem budskapet ditt når du trenger det.
Hvordan en usunn e-post liste virker inn på e-postmarkedsføringen
Når du sender ut en e-post er det noen mulige utfall:
- E-posten blir avvist fra mottakerens epostserver
- E-postleverandøren blokkerer e-posten, eller markerer den som spam
- E-posten når mottakerens innboks
Den gode nyheten er at det ikke er tilfeldig at markedsføringse-posten kommer frem eller ikke- det kommer helt an på avsenders omdømme. Har du et godt omdømme vil e-postleverandøren anse deg som en troverdig avsender og sende e-posten til innboksen til mottaker.
E-postleverandører baserer normalt en avsenders omdømme basert på:
- E-poster som kommer i retur- avviste e-poster
- Spam- klager
- Tidligere avmeldinger
- Om e-posten blir merket som spam
Avviste e-poster og avmeldinger har en ting felles:
de påvirker senders omdømme negativt, og den harde realiteten av dette er at e-posten fra avsender med dårlig omdømme ikke vil nå innboksen til engasjerte kunder hos den e-postleverandøren. Men! Dette kan enkelt unngås ved å vaske e-postlisten.
Svake kunderelasjoner kan skade listen din
Abonnenter som har registrert seg på e-postlisten din kan miste interessen på sikt, og det er viktig å være klar over at ikke alle kunder vil være lojale.
Vask derfor listen og fjern disse fra e-postlisten din, for hvis du ikke gjør dette regelmessig og fortsetter å sende til disse uengasjerte mottakerne kan dette få negative konsekvenser, som:
- At mottaker markerer e-postene dine som søppelpost eller avslutter abonnementet – farvel avsenders omdømme
- At mottakere blir irriterte- de kommer ikke tilbake til merkevaren din igjen
Ved at du vasker e-postlisten din kan du flytte disse kundene til et annet segment og prøve å engasjere dem på nytt. Hvis de fortsatt ikke responderer, er det på tide å si hadet og fjerne dem for godt.
Måling av e-postmarkedsføringskampanjer
En e-postliste med stort antall uengasjerte abonnenter kan gi misvisende resultater på markedsføringen. Dersom den siste markedsføringskampanjen viser lav åpnings- og klikk rate, og selv om dine engasjerte følgere responderer bra på kampanjen, vil du ikke legge merke til dette med en oppblåst e-postliste.
Dette kan ende opp med at du kaster noe som egentlig fungerer, og du får verdiløse målinger. En ren e-postliste vil derfor gi deg mer riktig KPI-målinger du kan bruke til å lage fremtidige markedsføringstiltak.
Kostnadsreduksjon
De fleste e-post markedsføringsplattformer (inkludert Klaviyo) tar betalt basert på antall e-poster. Det vil si at hvis du sender 10 000 e-poster og bare halvparten blir åpnet, er det å kaste penger ut av vinduet. En ren e-postliste vil derfor hjelpe deg å bruke penger på abonnenter som det er større sannsynlighet for at vil engasjere seg i innholdet ditt, og dermed gi e-postmarkedsføringen din en bedre ROI (Return Of Investment).
Øke e-postlistene dine
Bedrifter samler e-postadresser direkte ved å bruke ulike metoder:
- Når kunden abonnerer på nyhetsbrev eller nyttig innhold
- Gjennom påmeldingsskjemaer på landingssider med intensiver og tilbud
- Gjennom quizer og undersøkelser
- Påmelding ved utsolgte varer
- Når de oppretter en konto
- Ved utsjekk
Disse metodene har noe felles: kunden kan velge om du kan få e-postadressen deres. Valg er et nøkkelord her. Ved å samle inn denne dataen er du sikker på at du har deres tillatelse til å sende dem e-post. Det hjelper deg også med å fange kundens interesser og bruke dem til e-postsegmentering – slik at du kan sende dem mer relevante meldinger som gjør at de føler seg sett.
Å innhente e-postsamlingen din fra andre og tredjepart, som f.eks en samarbeidspartner eller lignende, høres kanskje praktisk ut, men det er ikke en god måte å utvide e-postlisten din på. Dette kan føre til manglende overholdelse av personvernlover som GDPR, i tillegg til at det kan skade e-postlisten din ved at:
- Listen kan inneholde falske, eller ubrukte e-poster, som gjør at e-posten kommer i retur
- Listens medlemmer har ikke gitt tillatelse, noe som kan ende opp i en rettssak
- Listen kan inneholde spam feller som vil ødelegge leveringsdyktigheten.
God praksis for å vokse e-postlistene dine
Samle førstepartsdata
Førstepartsdata er informasjon kunden gir fra seg frivillig, som du får direkte fra potensielle eller eksisterende kunder.
Måter å samle førstepartsdata på:
- Gjennom påmeldingsskjemaer
- Ved kontoregistrering
- Ved utsjekking
- Ved å bruke spørreundersøkelser eller konkurranser
Ved å samle førstepartsdata direkte fra abonnentene er du sikker på at du har deres tillatelse til å sende e-post til dem. Det hjelper deg også å fange kundens interesser slik at du kan bruke dem til e-postsegmentering og sende dem mer relevante e-poster, slik at de føler seg sett.
Bruk dobbel opt-in
Å følge den doble opt-in prosessen betyr at du sender en bekreftelsese-post etter at en person sender inn e-postadressen sin gjennom et påmeldingsskjema. Dette lar abonnenter bekrefte om de ønsker å bli lagt til i listen.
Double opt-in fungerer også som en bekreftelse av e-posten for å:
- Luke ut falske eller ugyldige e-postadresser
- Fjerne e-postadresser med skrivefeil
- Luke ut abonnenter som bare registrerte seg for et tilbud
Bruk metoder som gir kvalifiserte leads
En vanlig praksis for e-handelsmerker er å tilby kunder et insentiv i bytte mot en e-postadresse og et telefonnummer.
I tillegg bruker markedsførere ofte kampanjer som konkurranser og giveaways for å utvide e-postlistene sine. Dette kan være en fin måte å få folk til å oppdage butikken din på, men det bør ikke være din eneste strategi da listebyggingen påvirker kvaliteten på e-postadressene du får.
Hvis du f.eks. tilbyr en rabattkupong i bytte mot en e-postadresse, kan noen gi bort e-postadressen bare for det tilbudet.
Å gjøre dette en gang iblant er greit, men prøv å ikke dreie hele listebyggingsstrategien rundt dette.
Prøv heller mer bærekraftige teknikker, som:
- Innsamling av førstepartsdata gjennom undersøkelser og spørrekonkurranser
- Tilby relevant innhold i bytte mot kontaktinformasjon, f. eks et nyhetsbrev
- Frem opplevelser som er eksklusive for e-postabonnementer, slik som førstegangstilgang til nye produkter
Hvis du begrenser anskaffelsesmetodene, og følger listen ovenfor vil du få en sunn e-postliste. Men husk at e-postlistene dine vil ikke forbli sunne for alltid uten regelmessig og riktig vedlikehold. Du må derfor rydde opp i e-postlisten for å sikre langsiktig suksess.
Målet for hver vaske-økt er å:
- Fjerne ugyldige e-poster: noen e-postabonnenter kan slette kontoene sine, men glemmer å oppdatere detaljene sine. E-post adresser kan bli ugyldige over tid.
- Unngå dupliserte e-postadresser: hvis du sender flere kopier av samme e-post til samme abonnent kan dette gå på nervene til kundene samtidig som det øker kostnadene dine.
- Fjerne uengasjerte abonnenter: noen abonnenter slutter å engasjere seg i markedsførings e-postene dine over tid. Kanskje har de ikke behov for produktene dine, eller muligens har de mistet interessen for merkevaren din, disse bør fjernes fra listen din.
Hvor ofte du bør vaske e-postlistene
Husk at å vaske listen ikke er en engangsoperasjon. Ved å gjøre dette rutinemessig opprettholder du en god leveringsevne.
Frekvensen på hvor ofte du vasker listen er avhengig av størrelsen og veksthastigheten.
For eksempel kan det være nok å vaske listen en gang i året hvis du har en mindre liste på under 50 000 kontakter, men det er en god ide å rense listen hver 6. måned hvis listen er mer omfattende og vokser raskt, ved ca. 500 000+ kontakter.
Generelt anbefaler vi å rense listen en eller to ganger i året, og spesielt før store handledager som:
- Black Friday
- Høytider
- Sommersalg
- Ved større salgsarrangementer
Vi anbefaler også at du ser over listen etter disse hendelsene for å sikre at du bare har lagt til e-poster av høy kvalitet.
Tegn på at du bør vaske e-postlisten
- Nedgang i engasjement, for eksempel lav åpnings- og klikkrate
- Økning i fluktfrekvenser
- Økning i antall avmeldinger og spam-klager
Din e-postmarkedsføringsplattform bør kunne spore disse KPIène for deg. Klaviyo, f.eks., hjelper deg å spore e-postleveranse gjennom kampanjetrendrapporter.
Hvordan vaske en e-postlistene, steg for steg
Først bør du identifisere e-poster som ikke kommer frem til mottaker. E-poster til disse adressene kan ikke leveres på permanent basis- og bør fjernes.
Det neste du bør se etter er e-poster som midlertidig ikke kommer frem til mottaker. At du ikke får levert e-poster til disse mottakerne kan skje fordi:
- Mottakers innboks er full
- E-postserveren er nede
- E-posten er for stor til at mottaker kan ta den imot
Du behøver ikke å fjerne e-postadresser som midlertidig ikke kommer frem, i stedet kan du lage en protokoll for å vaske dem. Systemer som Klaviyo kan skjule en e-postadresse som midlertidig ikke kommer frem fler enn 7 ganger på rad.
Identifiser uengasjerte profiler i e-postlisten din
Lag en liste med bestemte kriterier som hjelper deg å bestemme om en person er uengasjert. Hvis en person abonnerte for en uke siden og ikke har engasjert seg i noen av epostene dine, er det for tidlig å klassifisere de som uengasjerte. Har det derimot gått 3 måneder- er det en annen historie.
Med en liste av kriterier kan du lage segmenter for uengasjerte abonnenter, og eksempelvis klassifisere de som:
- Aldri aktive:
Ingen e-poster åpnet de siste 180 dagene, ingen kjøp i løpet av 180 dager. Tiltak: skjul eller slett e-postadressen.
- Uengasjerte, aldri gjennomført et kjøp:
Minst en e-post åpnet, minst ett klikk på e-posten. Ingen åpnet e-poster siste 180 dagene. Har aldri gjennomført et kjøp. Tiltak: send en e-post og prøv å engasjer den potensielle kunden igjen. Får du ikke til det: skjul/slett e-postadressen.
- Uengasjert, har gjennomført kjøp:
Minst en åpnet e-post, minst et klikk på e-posten. Har handlet minst en gang. Ingen e-poster åpnet de siste 180 dagene, ingen kjøp siste 60 dagene. Tiltak: prøv en re-engasjerende kampanje, hvis det ikke er noen respons kan du forsøke å sende e-post med ny tillatelse, eller åpne for muligheten til å avslutte abonnementet.
Du kan bruke denne listen som et utgangspunkt og tilpasse den til dine unike forretnings-og kundereiser.
Forny engasjementet med e-postkampanjer
Før du fjerner uengasjerte kunder fra e-postlisten din, kan du prøve å vinne dem tilbake med en engasjerende kampanje. Kampanjen kan inkludere e-poster med kupongkoder, gratis frakt, eller andre tilbud som kan lokke abonnenter til å prøve bedriften din på nytt.
Dersom abonnenten ikke responderer på forsøket om å re-engasjere, kan det være på tide å si farvel.
Merkevarer gjør ofte dette i to steg, ved å:
- Sende en e-post med ny tillatelse for å få abonnenten til å samtykke igjen, eller gi dem muligheten til å avslutte abonnementet.
- Deretter sende en e-post med farvel- for å skille lag med abonnenten.
Selv om kunden velger å slutte å abonnere, vil dette være gunstig for deg da du gir dem muligheten til å melde seg av, istedenfor at de merker e-posten med spam- noe som er mye mindre skadelig for avsenders omdømme.
Her er et eksempel på hvordan Princess Awesome prøver å re-engasjere kunden
Tips: vurder å oppmuntre abonnenter til å oppdatere opplysningene sine istedenfor å avslutte abonnementet fullstendig. Dette er en fin måte å redusere hyppigheten av e-postene de mottar samtidig som du beholder kontaktinformasjonen deres.
Fjern uengasjerte profiler
Etter at kampanjen for fornyet engasjement strømmer på, vil du sannsynligvis vinne tilbake noen få kunder. Og selv om det er flott- så ikke la det distrahere deg fra å fjerne uengasjerte abonnenter.
Noen handlinger du kan gjøre for å fjerne dem:
- Slett uengasjerte abonnenter som ikke svarer fra listene dine
- Skjul/undertrykk abonnenter som ikke svarer fra fremtidige e-postkampanjer
- Opprett et segment og ekskluder dem fra fremtidige kampanjer
Vedlikehold en god e-postliste – slik gjør du det
Å vaske e-postlistene dine kan gjøre markedsføringskampanjen bra, eller ødelegge den. Men det er ikke behov for noen dypdykk i utgangspunktet, hvis du regelmessig pleier e-postlistene dine. Slik kan du vedlikeholde sunne e-postlister:
Prioriter engasjerte abonnenter når du sender e-poster
En fordel med at du har vasket e-postlistene dine er at du kan sende målrettede e-poster til dine mest engasjerte abonnenter.
Du kan også justere frekvensen på e-postene til dine mindre engasjerte kunder. Dette bidrar til å sikre at markedsføringse-postene dine ikke irriterer lavt engasjerte abonnenter, og i tillegg er kostnadsbesparende for deg.
Tips: Spar de største og beste markedsføringskampanjene dine
(som salg på hele nettstedet, eller samarbeid med en influenser) til alle abonnentene dine, samtidig som du holder de engasjerte abonnentene oppdatert oftere med konsekvente merkevareoppdateringer.
Eksempel på hvordan du kan segmentere ut fra kundens engasjement
Opprett flere segmenter
E-postsegmentering er en utmerket måte å holde kundene engasjerte på. Du kan lage segmenter basert på:
- Demografi
- Lokalisering
- Kjøpshistorikk
- Nylige kjøp
- Engasjement på nettstedet
- E-post engasjement
- Prediktiv analyse
Disse segmentene vil hjelpe deg å sende e-poster som samsvarer med kundenes behov og interesser. Det reduserer sjansene deres for å bli uengasjerte, og vil derfor holde e-postlisten din sunn.
Gjør det enkelt å avslutte abonnementet
Det kan være utfordrende å gi slipp på abonnentene du har fått, men det er allikevel lurt å tilby et enkelt avmeldingsalternativ, fordi:
- Det gir deg muligheten til å avslutte forholdet med kunden på en fin måte
- Det reduserer spam-klager som kan påvirke avsenderens omdømme
- Du kan også velge et alternativ for å avslutte abonnementet på e-postene dine selektivt.
Som Klaviyo skriver: «Hva er poenget med å ha noen på listen som ikke har åpnet e-posten din de siste 35 gangene- tror du e-post nummer 36 vil være spesiell?»
Kontinuerlige analyser
Etter du har vasket listene og markedssegmentene, bør du overvåke følgende:
- Levering av e-post: fluktfrekvens, avmeldingsfrekvens og spam-frekvens.
- Kampanjeengasjement: åpningsfrekvens, klikkfrekvens og avmeldingsfrekvens.
- Kampanjeinntekter: konverteringsfrekvens, inntekt per mottaker og inntekt per kampanje.
Overvåkning av KPIène dine vil hjelpe deg å investere mer i strategier som virker- og ikke bruke så mye på markedsføringsmetoder som ikke gir resultater.
Vasking av e-postlister for langsiktig vekst og leveringsdyktighet
Når det kommer til e-postlister, betyr kvalitet mer enn kvantitet. Selv om du har en stor e-postliste, er det din evne til å nå mottakers innboks med markedsføringse-posten din det som betyr noe.
Husk at e-postmarkedsføringsstrategien din er bare så god som antall innbokser den når!
Å vaske e-postlistene dine er like viktig som å utvikle en sunn liste, og sikrer at kampanjen din bare når engasjerte kunder som er interessert i merkevaren din. Ikke unnlat å opprettholde en sunn e-postliste for langsiktig vekst.
Kort oppsummert
En vasket e-postliste vil rette e-postmarkedsføringen din til kvalifiserte leads og potensielle kunder og du unngår å bruke unødvendig tid og penger på uengasjerte abonnenter som ikke fører til kunder og salg.
Ved å utvide e-postlisten basert på førstepartsdata lar du kunden velge om de skal motta e-poster fra deg. Dette gjøres ved at du innhenter e-postene selv, blant annet ved hjelp av påmeldingsskjemaer, kontoregistreringer og spørreundersøkelser.
Gjør det lett å avslutte abonnementet dersom abonnenten ikke lenger ønsker å motta e-postene dine. Hyppigheten av vaskingen avhenger av antall abonnenter, men det anbefales å vaske e-postlisten 1-2 ganger i året og fjerne uengasjerte abonnenter.
Er det på tide å vaske e-postlistene dine?
Lykke til!