HJEM
/
BLOGG
/
SOME er bortkastet

SOME er bortkastet

Les mer om

facebook

Mange bedrifter bruker altfor mye tid på sosiale medier, i forhold til hva dette gir av økt inntekt (hvertfall om man tar med kostnaden av tid brukt på å lage innhold etc).

I følge en undersøkelse er rekkevidden ned over 30% på Instagram siste 12 måneder, og engasjement per bruker har rast ned 28%.

Bilder har en nedgang på 18%, mens du når 91% flere om du bruker Reels (med 117% mer engasjement i snitt).

Når jeg spør mine norske kunder om de får mindre rekkevidde på deres stories i dag i forhold til samme tid i fjor svarte samtlige ja - rekkevidde er ned.

Snitt engasjement rate er 0.54% og en bedrift vokser i snitt med 0.98% følgere i måneden.

Jeg tar for meg Instagram som et eksempel, fordi der er det lettest å få data. Samtidig så ser man samme trend på alle andre sosiale medier.

“Sosiale medier handler om å bygge lojalitet og inspirere til gjenkjøp, ikke til å få nye kunder..” - Thomas Moen

Hehe, litt rart å sitere seg selv selvsagt. Men dette sa jeg for første gang i 2017 på en markedsføringskonferanse, og jeg mener det stemmer enda mer nå enn det gjorde da.

Først, for å få maks rekkevidde og engasjement..

Her er mine beste tips (med IG som eksempel, men det samme gjelder overalt).

  • Fokuser på det Instagram ønsker du skal fokuser på. De bestemmer hva som får rekkevidde, er det Reels - gjør Reels.

  • Video sprer seg mer enn bilder, så lag mer video

  • Engasjement er lik bensin. Jo mer likes, kommentarer, DM’er og lignende du får på innholdet ditt - jo bedre er det. Fokuser på å lage mer innhold som skaper engasjement.

  • Med punktet over i bakhodet, ha fokus på at du når KUNDENE dine (eller potensielle kunder). At du får 150 000 visninger på en Reels hvis 80% kommer fra Japan og du selger lokal ost til Rogaland, er verdt mindre enn null kroner.

  • Når innholdet ditt får engasjement av de riktige menneskene, bruk dette til annonsering.

Om du følger rådene over, så vil du få så godt rekkevidde som mulig i forhold til din målgruppe og innholdet du lager.

Men, strategien i bunn bør være følgende.

“Vi inviterer kunder som kjøper av oss til å følge oss på sosiale medier, og fokuset vårt i forhold til innhold er å gjøre dem stolte av valget de tok - samt inspirere dem til å kjøpe igjen senere.”

Kjøp nye kunder via annonser, selg til eksisterende kunder via e-post og bruk sosiale medier til å inspirere og bygge tillit.

Hilsen gretten gammel markedsfører 38 år.



Kilder:


GRATIS ANALYSE

Får du ikke resultatene du ønsker deg?

Vi har laget en undersøkelse du svarer på noen på enkle JA/NEI spørsmål. Som igjen vil gi deg en skreddersydd analyse av nettbutikken din.

FÅ ANALYSEN