Mange bedrifter bruker altfor mye tid på sosiale medier, i forhold til hva dette gir av økt inntekt (hvertfall om man tar med kostnaden av tid brukt på å lage innhold etc).
I følge en undersøkelse er rekkevidden ned over 30% på Instagram siste 12 måneder, og engasjement per bruker har rast ned 28%.
Bilder har en nedgang på 18%, mens du når 91% flere om du bruker Reels (med 117% mer engasjement i snitt).
Når jeg spør mine norske kunder om de får mindre rekkevidde på deres stories i dag i forhold til samme tid i fjor svarte samtlige ja - rekkevidde er ned.
Snitt engasjement rate er 0.54% og en bedrift vokser i snitt med 0.98% følgere i måneden.
Jeg tar for meg Instagram som et eksempel, fordi der er det lettest å få data. Samtidig så ser man samme trend på alle andre sosiale medier.
“Sosiale medier handler om å bygge lojalitet og inspirere til gjenkjøp, ikke til å få nye kunder..” - Thomas Moen
Hehe, litt rart å sitere seg selv selvsagt. Men dette sa jeg for første gang i 2017 på en markedsføringskonferanse, og jeg mener det stemmer enda mer nå enn det gjorde da.
Først, for å få maks rekkevidde og engasjement..
Her er mine beste tips (med IG som eksempel, men det samme gjelder overalt).
- Fokuser på det Instagram ønsker du skal fokuser på. De bestemmer hva som får rekkevidde, er det Reels - gjør Reels.
- Video sprer seg mer enn bilder, så lag mer video
- Engasjement er lik bensin. Jo mer likes, kommentarer, DM’er og lignende du får på innholdet ditt - jo bedre er det. Fokuser på å lage mer innhold som skaper engasjement.
- Med punktet over i bakhodet, ha fokus på at du når KUNDENE dine (eller potensielle kunder). At du får 150 000 visninger på en Reels hvis 80% kommer fra Japan og du selger lokal ost til Rogaland, er verdt mindre enn null kroner.
- Når innholdet ditt får engasjement av de riktige menneskene, bruk dette til annonsering.
Om du følger rådene over, så vil du få så godt rekkevidde som mulig i forhold til din målgruppe og innholdet du lager.
Men, strategien i bunn bør være følgende.
“Vi inviterer kunder som kjøper av oss til å følge oss på sosiale medier, og fokuset vårt i forhold til innhold er å gjøre dem stolte av valget de tok - samt inspirere dem til å kjøpe igjen senere.”
Kjøp nye kunder via annonser, selg til eksisterende kunder via e-post og bruk sosiale medier til å inspirere og bygge tillit.
Hilsen gretten gammel markedsfører 38 år.
Kilder:
- https://www.hootsuite.com/resources/digital-trends-q4-update
- https://blog.fanpagekarma.com/2022/12/07/annual-report-2022-for-your-social-media-profiles/
- https://blog.fanpagekarma.com/2022/01/27/has-instagram-lost-its-organic-reach-what-to-expect-for-2022/