I dagens episode så har Thomas og jeg en liten prat om AI. Hva er det som er mest aktuelt å bruke AI til nå i 2024 for små og mellomstore netthandlere? Hvilken erfaring har vi med hva som virkelig funker bra, og hva man kanskje må være litt mer forsiktig med? Thomas, vi flaipet jo på et tidspunkt med at velkommen til AI-podden. Alt kommer til å handle om AI.
Men vi kommer ikke utenom å snakke om AI, for det er jo helt fantastisk hva som skjer på den fronten. Det er store muligheter, og det er kanskje også noen ting man skal passe seg for. Så det jeg har lyst til i denne episoden, det er rett og slett å egentlig stille deg en del spørsmål.
For du har jo tatt en slags ekspertrolle innen AI, og holder mye foredrag om AI. Og jeg vet at du eksperimenterer veldig mye med internt i eget firma. Og du hjelper kundene dine, og også observerer mange av byråkundene dine, og ser hva de driver med.
Så jeg tenker det kan være en bra inngang til å se hva er det som funker nå, hva er det vi kan lære, hvordan kan man ta det i bruk på en god måte, der vi er nå. I dag. I 2024.
2024. Og du kan si, i sesong tre hadde vi en episode der vi snakket om at så mye som har skjedd, og så mye som er mulig. Og nå tanken er å prøve å dra det litt mer ned nå, egentlig.
Kanskje begynne innledningsvis med hva jeg føler AI er dårligst til, men er det kanskje det brukes mest til. Og det er jo å skrive maktsføringstekster, e-poster og så videre for deg. Altså nå blir jeg veldig overrasket, fordi at det er jo der alle føler at AI er helt fantastisk.
Det er jo sendt fra ovenn, gjør hverdagen så mye enklere, nettopp fordi at vi får den der inputen på å lage de gode tekstene som bare høres smarte ut, og med gode poenger, og det tar ikke noe tid. Så jeg skjønner ikke helt, hvorfor sier du det? For det første så vil jeg si at det kommer litt an på verktøyene du bruker. Veldig mange som sier de jobber med AI, eksperimenterer med AI, bruker AI hver dag, bruker jo fortsatt gratis versjon til Chat-ITP, som er da 3,5, som er som å snakke med noen som går i barneskolen.
Mens hvis man betaler 20 dollar i måneden, så får man Chat-ITP 4, som da er som å snakke med noen i ungdomsskolen, og det er veldig videregående i forhold til nivå og kvalitet. Ok, jeg trodde det var som å snakke med en professor, det har jeg hørt. Nei, det vil jeg ikke si, men det å ha den nyeste, oppdaterte versjonen gjør at du får en best mulig output av det.
Men disse modellene er bygget på hva alle andre har skrevet på internett før, så den er jo veldig tradisjonell og sensasjonell, spesielt hvis de blir bedt om å skrive annonsetekster og andre ting som kanskje ikke egentlig er din tone of voice. Så AI er et veldig bra verktøy til å komme til tekstproduksjon, til å skrive det første utkastet for deg. Så bruk det mer som en assistent, der du kan gi deg noen få instrukser, og få en god utsnitt av hva du ønsker å formidle.
Og gjerne komme med et tilbakemelding i den samme chatten på, ja det var nesten sånn, men gjør det litt mer personlig, og så videre. Men bruk det som en måte å få et først utkast på. Og så må du bruke tid, for at dette skal fungere bra og gi en god effekt, så må du da bruke tid på å få din merkevares personlighet og din måte å formidle på inn i den teksten.
Men kan vi ikke bruke AI der også, ved å mate inn, sånn at vi lærer denne maskinen hva som er min tone of voice, eller mitt selskaps tone of voice, og putte inn dette er ti e-poster som man har skrevet selv, som er veldig on brand, her er om oss-teksten, kan man ikke gjøre sånn? Absolutt, og du kan si at mitt tips i sesong tre var jo det å huske at du har en kontekst for hva, og det å lære opp den chatten til hva er din tone of voice. Og det gjør det betraktelig mye bedre, men det er fortsatt ikke på 100%. Jeg vil kanskje si at det er en 60-70% leveranse, og så er det mange som synes at det er bra nok å ha 60-70%.
Nå har jo vi akkurat intervjuet Jeanette fra V-Lloyd, som tør å ha store ambisjoner, tør å drømme stort, setter harde, store krav for å vokse. Og jeg tror en nettbutikk som skal være i vekst, og som skal på en måte være en utfordrer, så er det avhengig av at du må gjøre mer arbeid enn det outputet som kommer ut av disse bottene akkurat nå. Så jeg ser veldig mange nettbutikker som har fått dårligere annonsetekster, dårligere e-poster, for de har bare outsourcet all den jobben til AI, i stedet for å putte de siste 10-20% av den menneskelige kvaliteten på toppen.
Du kan produsere utrolig mye mer, du kan få masse gode innfallsvinkeler og måter å kommunisere det på, men ikke gå i fella og bare copy-paste det og tenke at det er bra nok å kjøre på. Det tror jeg heller vil gjøre at du vil få en dårligere effekt enn en bedre effekt, selv om du sparer mye tid på det. Det rimer jo veldig for meg også, for jeg bruker jo også ChattGPT og bruker AI, men på akkurat den måten du sier, og jeg er veldig sjelden fornøyd.
Ved første øyekast kan jeg tenke sånn, oi, så bra overskiftet, eller oi, så bra tekst, og så når jeg begynner å lese det litt grunnigere, så blir jeg sånn, ah, dette stemmer ikke helt. Nå er jeg i oversnitt opptatt av språk og formidling antagelig, men jeg føler jo nesten alltid at etter å ha tatt den der runden manuelt selv, så blir det riktigere. Jeg tror det er viktig å ha i bakhodet et triks som jeg bruker for å ofte få det første utkastet til å bli best mulig.
En ting som du sier er å fide inn omårssiden og alle disse type tingene, men jeg bruker veldig ofte stemmeversjonen av ChattGPT på telefonen min, der jeg gir manuell inputt og får også da opplest svaret tilbake. For en ting er å sitte og skomme gjennom det, som det som oftest gjør, men det å høre noen si det høyt og få ut for det, og da komme med verbal tilbakemelding igjen, som ofte har tre-fire samtaler frem og tilbake på voice, så blir det som oftest et mye bedre resultat, for da hører du det høyt, og du kan sette det i en kontekst som er lettere å følge med, rett og slett, for meg, enn å bare overføre det inn i Google Docs og sitte og rette det selv. Så det er kanskje den største fellene jeg ser folk gå i, er bare at, ja, nå sier Thomas og Martha at jeg kan bare spørre botten om å skrive alle glemte handikortekstene mine og alt mulig, og så kjører på, og det fungerer helt ok, men for at du skal igjen være i en posisjon der du ønsker å vokse og få bedre resultater, så må du ta deg tiden til å faktisk jobbe deg gjennom det.
Er det ikke på en måte litt som gode nyheter også, at ikke AI bare overtar å være bedre enn oss mennesker på alt fra dagen? Ja, det blir jo spennende å ha den samtalen her i 2025, og hvor langt det har kommet på det på året, men akkurat som det er i dag, så er det liksom, jeg synes det er veldig bra at vi fortsatt er litt brukt for oss. Ja, noen måneder til. Ja, noen måneder til, så får vi se.
En ting som vi har sett tatt veldig gode resultater hos mange kunder, det er jo, og vi har en egen episode om SEO i netthandelspodden, det er jo dette med dupliserte produktbeskrivelsestekster. Veldig mange som da følger for dårlig tid, bare kopierer inn beskrivelsen de får fra levandør på et eller annet produkt, og realiteten av det er jo at da vil ikke Google indeksere den siden, for det blir oppfattet som et duplikat. Og det å mate inn en produktbeskrivelse i ChatGTP, gjerne med ommålsteksten og nyhetsbrev eksempel og sånn i forkant, fungerer veldig mye bedre enn et blogginnlegg eller en annonsetekst.
Og da bare bruke bittelig tid på å gå gjennom passepartet og gi mening, men det har jeg fått tilbake fra flere kunder som da har gjort det på sine top 50 produkter for eksempel, og sett et sted mellom 30-40% mer organisk trafikk inn på de sidene, fordi at de skårer høyere, at de da plutselig blir indeksert når de egentlig ikke har blitt indeksert tidligere. Det her vi har sett mest sånn umiddelbar omsetningsvekst, er å bruke det på den SEO-delen i forhold til å få gjenskrevet tekst på en god måte. Der kan man gjøre mye spennende, og der kan man også, hvis man er litt nerdete, så kan man jo sette opp sånn som vi har gjort for noen av kundene våre, der man automatisk henter alle produkttekster, mater dine kjøttidipi, dytter det tilbake inn i for eksempel Shopify, så når du får oppdatert det, så går det jo bare å tykke på teksten på slutten.
Men det er noe som vi har sett fungerer veldig, veldig bra, og også da i forhold til SEO-delen, det å gå gjennom gamle blogginlegg og be om oppsummeringer av blogginlegg, eller det å trekke frem hovedpoengene i en blogginlegg og legge på i bunnen, eller hva slags spørsmål leseren kan ha rundt dette, hva besvaret ikke, og legge det på bunnen, det har også hatt en veldig, veldig positiv effekt, at man da har en blogginlegg som kanskje gir litt organisk trafikk, men med å få AI til å kjøre oppsummeringer, eller kjøre hovedpoengene og gjøre det lettere å skimme gjennom, har en veldig god effekt i forhold til den organiske trafikken. Det er veldig interessant, og da kanskje at man har større sannsynlighet for å hentes opp med snippet av siden og sånt? Riktig, ja. Jeg tenker at her bør man gjøre som du sa, at man plukker ut de viktigste produktene først, hvis man skal prioritere, og forbedrer tekstene og gjør dem unike på dem først, og så setter dette inn i standardrutinene for produktpublisering, ikke sant? For det tar jo så lite tid å ta en sånn tekstfraleverandør og bare kjøre den gjennom som del av publiseringsrutinen, fremover.
Absolutt. Ja, ta liksom de toppproduktene og de toppartiklene som gir mest organisk trafikk, og så begynn der, i stedet for den overveldende jobben av å ha 3000 produkter du skal oppdatere, eller noe annet. Og så hvis man får det inn i rutinen, ikke sant, så vil det jo bare løpende bli bedre og bedre, så etter hvert så vil jo alle produktene ha det.
Så det er noe vi ser suksess med. En annen ting som jeg synes er veldig spennende, og da kan vi legge litt linker og sånn i ressursarket vårt i denne episoden her, men det er flere av kundene våre nå som har testet ut, og det høres kanskje litt sånn, nesten litt for fremtidsrettet og crazy ut, men kunder som da kanskje har bare en modell de tar for eksempel bilder av klærne sine på hele tiden, og så finnes det noen gode verktøy der du kan laste opp det bildet. Det ene verktøyet vi bruker, så har du da 30 modeller du kan velge mellom, og så vil AI erstatte det originale bildet av original, den ekte modellen din, og erstatte det da med et AI-ansikt.
Så det vil si at du plutselig kan få to-tre versjoner av et produktbildet som vi kan teste, og da har vi testet i annonser, og da er det ofte at AI-bildet skårer høyere enn den ordentlige modellen, og det ser ordentlig ut, det ser ikke ut som på matte fake. Er de penere? Nei, det er vel bare mer mangfolde da, ikke sant? Og det som er kult her er at du velger ut en av de 30, la oss si Diana er en modell, så kan du ha henne, eller ha det som ansikt i alle bildene dine fremover. Men er det ikke fare for at Kjeppa borte i veien også har Diana som ansikt? Jo, det vil det jo alltid være, og det er noe man må tenke på.
Men det er litt sånn Kate Moss hadde reklam både for Calvin Klein og for et eller annet annet. Ikke sant, men da for mange, spesielt da små nettbutikker, å ha muligheten til å ha en bredde i forhold til etnisitet og andre typer ting, gjør at det er en god måte å ha en litt bredde på bildene dine, men også det å kunne bytte ut bakgrunner og den type ting fra sommer til vinter og så videre, fungerer også overraskende bra nå. Men vil man også da kunne, si at jeg har en modell som er størrelse 38, vil jeg da ved hjelp av AI kunne vise klærne, da blir det jo joks da, men vil jeg kunne vise dem i størrelse 42, be om en modell som er størrelse 42? Stemmer.
Sånn som da vi snakket med en nordmann som gjør dette, nå gjorde det blant annet for XXL, Edmond Yang, utrolig dyktig kar. Han laget da reklamkampanjer for XXL til denne tilbudsavisen, der han ble tilsendt bilder på en mannekeng, tatt liksom utenfor lagret til XXL, og med AI skapt flere forskjellige personligheter og størrelser og former, og bakgrunner som ser fortsatt mer enn bra nok ut til å kunne bruke. Han sitter jo på helt andre verktøy enn disse ferdige verktøyene, men det er bare sånn en tydelig frampek på hvor vi er på vei henne.
Men der, la oss si, føler du at du har for lite variasjon i modellene dine, eller vil teste ut forskjellige ting, så kan noen av disse verktøyene være en veldig kostnadseffektiv måte å jobbe med produktbilder og miljøbilder på. Ok, men her sa du at vi kan dele lenker i ressursarket. For jeg tenker, en ting er å høre om alle disse fancy tingene, og så stopper det så ofte der.
Men er det så enkelt å bruke at vanlige mennesker som ikke er sånne AI-nerder vil være i stand til å gjøre det? Absolutt. Du kan si, hvis du klarer å putte et filter på deg selv, for eksempel på Snapchat, så klarer du også dette. Så du kan si, hele arbeidsflowen her er, du laster opp et produktbilde, så får du en oversikt over x antall modeller du kan velge å erstatte dette med, trykker du på en knapp, så får du fem variasjoner, hvilken liker du best, og så trener du opp systemet til hvilke modeller og hvilke uttrykk som du foretrekker.
Så dette er noe selv min mor kunne fått til, hvis hun skulle tatt seg ned med det. Og så er det selvfølgelig fristende å begynne å diskutere masse etikomorad rundt dette. Det skal vi ikke.
Nei. Rett og slett skal vi ikke ta oss dit til det. Men som en litt interessant side-note, da jeg har snakket med Edmond Yang, så er det jo retusjerte bilder skal jo merkes, men per norsk lov i dag, så trenger du ikke merke det hvis det er helt fake.
Ja, det er ganske kult. Men la oss ikke gå inn i den diskusjonen. Nei, så det er, både SEO-delen og produktbilder-delen er to helt konkrete caser der vanlige netthandlere får verdi og får mer effekt ut av å bruke AI i hverdagen.
Jeg har lyst til å spørre om noe. Fordi at en ting er de som selger klær, men hvis jeg selger soffer, finnes det AI-verktøy der jeg kan plassere soffene i fine forskjellige stuer, forskjellige stoffer fra mitt tekstilutvalg? Det er lettere med en soffa enn med et menneske. Ja.
Da bare enkel AI-verktøy i Photoshop for eksempel, gjør det på en veldig god måte. Det finnes også flere verktøy vi kan linke til i show notes for det. Så det er ikke, du kan si det er nesten en fordel hvis du selger drikkeflasker og soffer versus det å skulle vise mennesker.
Spesielt da å kunne bytte ut gode produktbilder i forhold til sesong. Nå vil jeg at du styler stuer med juletema. Jeg vil at juletre er hjørner og jeg vil ha julegardiner til bildet mitt av en soffa for eksempel.
Det er fullt mulig å gjøre nå, og det ser bra ut. Den tredje tingen som har overrasket meg mest, men som også de nettbutikkene vi jobber med har fått veldig mye ut av, er at de fleste føler at de er ganske svake teknisk. De har en eller annen utvikler, et miljø eller et byrå som er godt betalt for jeg ønsker å ha Klarna-logoen i bunnen av nettsiden min.
Hvordan gjør jeg det? Noe av det generative AI er best på i dag, er koding. Det å si noe så enkelt som at jeg har et WooCommerce-side, og jeg ønsker å ha oppdateret-logoen i bunnen av siden min til å vise Klarna, så vil AI kunne klare å guide deg bra nok til at noen som ikke er teknisk begavet i det hele tatt, men kanskje føler at de er mer teknisk utfordret, vil kunne få kodesnutter og få en steg for steg oppskrift på hvor de skal gå for å endre ting. Det er noe som gjør at mange av kundene våre har spart tusenvis av kroner i måneden, på at sånne små enkle ting kan AI rett og slett gi deg koder for å bytte på.
Om det er noe på siden din, eller om det er noe teknisk i forhold til mail, skimpe eller klavio og andre typer ting, det å ha en samtale med ChatGTP, som ofte er i disse tilfellene, der du spør om teknisk bistand, fungerer veldig bra. Du trenger ikke å bruke avansert språk, du kan forklare ting på en så klønete og jonær måte som mulig, og systemet vil forstå det, og i de tilfellene der du da kanskje limer inn en kode og det ikke fungerer, så kan du da lime inn den feilmeldingen du får inni systemet, og så vil den rette seg og gi deg en oppdatert versjon. Så i tiden fremover, når for eksempel Shopify bygger dette inn som en egen tjeneste i bakenden av Shopify, der du kan forandre forsiden din, du kan gjøre store tekniske endringer med bare å ha enkle kommandoer.
Så jeg tror jo at mange av de spesielt norske, litt sånn tradisjonelle IT-hostingselskapene, som tar seg godt betalt for å oppdatere WordCommerce en gang i måneden, vil få utfordringer for det at det er nå så mye enklere, og kanskje nesten hyggeligere, og mer effektivt å kommunisere med AI enn en utvikler som helst ikke vil snakke med deg, og som helst ikke vil bruke de tre timene på ting, der du på noen minutter kan klare å fikse det selv med AI-bruk. Og for de som faktisk jobber teknisk, så er mitt inntrykk at de fleste nesten bruker AI veldig aktivt nå til å generere kode. Litt som vi snakket om med tekst, at de får generert brorparten nesten av sånn enkel kode, og så kan de gjøre den kvalitetssikringen på toppen om det er 20 eller 30 prosent, eller hva det er for noe.
Veldig verdifullt der også når man har hakket større... Absolutt, jeg så et intervju av han som har ansatt for Tesla sin autopilot-feature, og han sa at 80 prosent av all den koden var AI-generert. Og så er det 20 prosent han legger på for å løfte til den nivåen der. Så det er liksom, fremover så kommer disse systemene til å bli bare smartere og smartere i forhold til dette, men før du spør meg eller Martha om markedsføringsråd, eller før du spør en utvikler om hva det koster å forandre X i Z, bygg inn en vane og faktisk spør da, for eksempel, som er den verktøyet som brukes mest nå.
Hvordan de vil løse det, hva slags tanker de har, og så selvfølgelig utfordrer du litt hva outputen du får der, men spesielt på koding så er det veldig, veldig bra. Hva er ditt inntrykk av andel som faktisk aktivt nå bruker AI i hverdagen sin, når det kommer til små og mellomstore netthandlere? Mange rikker opp hånda når jeg spør. Kanskje 30 prosent eller et eller annet sånt.
Men de aller fleste er mer sånn, de stiller enkle spørsmål til gratis på en Http, eller de lager et blogginnlegg som de egentlig ikke leser hjemme noen gang, de bare limer det inn og publiserer det og håper på det beste. Kall det profesjonellt strategisk bruk er nok veldig, veldig lite, men at noen har begynt å eksperimentere med det, som egentlig er mer for output på annonsetekster eller X i Z, det er vel en 20-30 prosent av de alle som snakker med. Og det tror jeg da for de som skal vinne i årene fremover, så tror jeg de nettbutikkene som, det er ikke nødvendigvis at nettbutikken drives av AI, men at AI er en sparingspartner til deg på økonomi, på logistikk, på kommunikasjon, på markedsføring, på teknologi, organisering.
På alt mulig. Det vil være en superkraft hvis du tidligere blir komfortabel med å spare mer AI på det. Jeg kjenner at dette er noe vi skal ta veldig seriøst i neste sesong av Mastermind.
Å rett og slett fasilitere og hjelpe folk til å bruke AI på en strategisk god måte, slik at man kan spare tid, og at man ikke minst kan slippe å bruke så mye tid på ting som egentlig bare er energityver, og som man ikke har noe glede av. Og så heller bruke ressursene sine der man er best. Absolutt.
Og du kan si, vi kan linke til Mastermind vår i show notes for de som er interessert i det og synes det er spennende. Men ja, jeg tror at det blir mye av vår rolle fremover, er å hjelpe folk å navigere det, slik at man gjør det man er best på. Og outsourcer mer og mer av andre ting til AI-verktøy for eksempel.
Vi har jo sett tidligere, jeg husker det er en Mastermind-samling vi hadde, der vi gjorde en del sånne ting live. Hvordan det var sånne aha-opplevelser for folk i rommet, og den læringen som skjedde så raskt, det er fordi vi kunne være så veldig hands-on med AI. Og det hjelper det å være sammen med noen, i vårt tilfelle deg da, for det er du som er mest avansert på det, men som virkelig har eksperimentert mye med det og har det under huden.
Da blir det med en gang mye mer tilgjengelig. Så jeg håper jo at vi gjennom denne episoden her også har gjort det ett tak mer tilgjengelig, slik at flere faktisk vil hive seg frem og begynne å ta det i bruk for å spare tid og spare penger. Og jeg tror liksom det er my take-away her er at du kommer ikke utenom at dette blir en viktig del av hverdagen til en hver som spesielt driver forretning selv.
Jo tidligere du hopper på det toget, og tør eksperimentere, jo bedre er det. Det tror ikke vi trenger å mene. Nei, takk for i dag.
Takk for i dag. Snakkes!