Thomas: I dagens episode skal vi prate om kunstig intelligens, altså AI, og hvordan du som driv netthandel skal forholde etter det i dag og i fremtiden. Marte. Dette er et tema som vi kommer til å prate om mye og sikkert i hver eneste episode.
Marte: Hver episode.
Thomas: Men, men dette spiller vi inn da i slutten av april 20. 23 for å notere det, og det har vært ekstreme endringer i hvordan kunstig intelligens har blitt omtalt av media i folket. Tjeneste som har kommet i folk til hvor mange millioner mennesker har begynt å bruke det i hverdagen, din sin og så videre som denne episoden her? Målet vårt er jo å hjelpe noen som driver med netthandel til hvordan de skal navigere og tenke rundt disse tingene. Men det er også liten tvil om at det kommer til å komme masse endringer og sikkert kjent masse fra den. Episoden spilles inn til du kjære lytter, høre på den. Så dette er vårt virkelighetsbilde nå. Men både meg, deg mot det jeg hadde som et sparking av is når vi begynte å snakke om det du kom, Hadde ikke hørt på en podcast episode på måtte på veien opp hit rundt A oi! Det skjer så mye, og vi diskuterte om dette var liksom detter på om dette var på nivå med at Internett har blitt introduserte. Verden eller elektrisiteten spilte inn og førte verden med det der. Det føles som et paradigmeskifte i forhold til hvor vi potensielt er på vei hende og hvor Jeg føler at det blir tydelig tydeligere at vi faktisk er.
Marte: Og det er vel kjørt. Det føles nesten som vi sitter nå i starten av internett og skal mene noe om hva internett er og hvordan vi forholder oss til det. Det er nesten nesten sommeren, og vi har jo snakket masse om det allerede. Bare ikke på podcasten. Jeg syns det går nesten ikke en gang vi møtes uten at vi har et team. Så nå vet du hva? Jeg fikk hjelp av et sett Skype teamet her om dagen, eller sjekk dette her. Eller du forteller at nå basilisk gjerder er utviklet med 30 Biti. Så mellom også har dette vært det temaet lenge. Hvor lenge? Hvert fall et halvt år. Er det sant da?
Thomas: Og vi ser oss i mai i vår maste meg som vi har med med med nettbutikker som jobber liksom tettere med gjennom et år, så er jo også dette noe som er mer mer relevant, prates mer og mer rundt, så så det er en det er en summing i rundt her om dette overalt hele tiden. Og da var det veldig naturlig for oss å prøve å samle noen av våre tanker inn i en podkast episode nå i sesong tre. Og det er jo da igjen. Med tanke på deg som netthandler, så ikke på en måte alle de andre tingene rundt alle, både muligheter og utfordring. Vi prøver å holde det så mye søtt som mulig inn i netthandel.
Marte: Og så tenkte jeg fordi dette kan bli så svært. Vi kan enkle snakke i timevis at det vi skal forsøke med denne episoden som så vi alltid gjør, er å holde det praktisk som at man har lyttet ferdig. Så forhåpentligvis. Og har man blitt motivert og skjønt hvorfor dette er viktig selv når man driver en liten nettbutikk og ikke ikke føler seg som den super opptatt av teknologi og alt det der, og at man har blitt inspirert til å begynne å bruke A i rett Slett fordi at nå er det så tilgjengelig at man kan med veldig enkle grep, så kan man. Så kan man begynne å brukte.
Thomas: Hundre på så. Og jeg vil jo si at det spesielt for små mellomstore nettbutikker så er dette en en super kraft. Hvis man begynner å ta det i bruk fordi at man har muligheten til å både hive seg rundt, teste ting, implementere ting som gjør at det mange av de daglige oppgavene dine kan du få hjelp til. Ofte så pleier vi man si. Assistert av kunstig intelligens av ei eller draftet baba, ei Jay som man også når man jobbe med markedsførings delen har sagt at man for så må man man sparrer med den personen så dekkende vennen, dvs. At vi er der nå, at den trilogien kan gjøre alt for det. Men det kan hjelpe der en kan assistere der den kan hjelpe det å være kreativ, den kan det være en sparringspartner for det på en på en veldig god gjennomført måte.
Marte: La oss komme med noe konkret rundt rundt dette her, så men kan vi starte med? Hvordan er så hva slags verktøy som fins for dem? Særlig ett verktøy som som vi bruker mye Vg2, også bør nevne navnet på dem med engang, og det er vår kjøttsuppe i ti.
Thomas: Ja, det også. Du kan du kan si, for å bare ta det ett nivå opp på sånn veldig kort. Det vi skal snakke om primært i dag, er det som heter Genuin liv. Ei som handler om da kunstig intelligens som enten spytter ut tekst eller spytter ut bilder. Og begge bruker samme teknologi som peis ikke er akkurat som AutoCAD rikt på telefonen din. En Gjette seg til hva et vanlig menneske ville svart, eller hva bane menneske ville ha puttet ut av måtte piksler av visuelle ting. Så åpen er jeg, som som har det av, lagde og trenger gjort kjetteri tipi. De er også da for visuelt for få bilder og endel person ting, og man kunne var ha begynt å bruke det vektig også. Er det heter du ærlig i 2D ALE2? Det er da det sjette skipet er for tekst for bilder og sa det motsatte. Midd dør ned, som også bruker den samme teknologien, men er et annet selskap som også kan hjelpe der. Generere bilder av hund i ny York på et skateboard som astronaut. Du kan bare komme på masse rare i dere, så kommer det flotte, realistiske.
Marte: Vi lenker til disse verktøyene i. Ressurssterke.
Thomas: Og jeg tror man må absolutt støtte seg mye til resurser. Ikke. Vi kommer til nevne med endel for ting, så vi skal oppsummere alt i ressurssterke som du kan laste ned via link i Channels, Men men men jasså, alt du kan si er det vi kom til å snakke mest om. I dag er jo Betty Tipi, som er en sjette bott, så en tekst brukergrensesnitt er det man kan snakke til, snakke til en kunstig kunstig intelligens, og man kan stille spørsmål og man kan få svar og så videre. Og det er som teknologi man nå etter hvert kan putte inn sin egen data i. La sitte kundeservice, og du kan da laste inn de de 500 epostene du har fått det siste året. Av kunde så vi spørsmål. Så kan man trene opp på sikt sin egen Chat Bott til å svare på de samme spørsmålene man svart på tidligere og så videre. Men tenk at dem med det er skutt utenlands, og så la oss gå inn i å snakke om noen konkrete ting man kan komme i gang med eller bruke kunstig intelligens til.
Marte: Jeg ser ikke en helt sånn åpenbar ting når vi har snakket om en sett Skype tid. Det er det med innholdsproduksjon og også optimalisere innholdet sitt for det vet jeg. Når vi snakker med våre nettbutikker, de vi jobber med, så er det en tid det tidtrøyte assa som det er så vanskelig å finne tiden til å jobbe med.
Thomas: En så kreativ er å hakke tid til å tenke på hva skal skrive? Hva skal mene masker? Synd som ting.
Marte: Og bare det å produsere det Det kan ta ta sin tid der spytte jo og Tettey Biti ut ting utrolig effektivt. Så det man kan gjøre det er å få hjelp av tett appetitt i hva slags innhold man bør produsere. For eksempel ta, ta utgangspunkt i søkemotoroptimalisering, og det tenker vi skal komme en bitteliten kommentar og barna tanker burde drevet diskuterte før vi gikk på her. Det med hvor viktig blir søkemotoroptimalisering fremover når man plutselig konkurrerer med tett, vil bety at Google konkurrerer deg frem.
Thomas: Hvor mye folk kommer til å bruke på nettsider og klikke seg rundt og se på ting i forhold til at det er en Brann tjeneste som bare gir deg svaret basert på det ansikt som en.
Marte: Enn så lenge så er det jo fortsatt en god del mennesker som brukere. Gurgel.
Thomas: Og de neste 2 til 5 årene står det fortsatt veldig relevant å fortsette å lage godt relevant innhold for både sosiale medier og for søk og forsøk mot optimalisering og så videre. Og den konkrete måten man M. Da så det. La oss si vi har en kunde som heter slikkepott, og det er nå som da selger kjøkkenutstyr og som type ting. De kunne gått et sett ut tipi også kunne de sagt at Hei, vi er en nettbutikk som de kan. Du kan skrive på norsk. Du kan søke på det språket du ønsker. Hver nettbutikk som selger kjøkkenutstyr kan du komme med ti forslag til bloggposter som vårt publikum ville like, som også omtaler matoppskrifter eller X i settet, så vil at 30 åtte bit bare spytte ut ti konkrete, gode ideer som de kan ta videre.
Marte: Noe som også kan man. Så kan man få et sett kjipe tid til å skrive de faktiske blogginnleggene, og da kan man presisere at disse skal være opptil søkemotor optimalisert aksent for det norske. For det norske markedet skaper også.
Thomas: La si du, du sier at ja, jeg likte det. Idéen om å tre bra. Kan du skrive en bloggpost om det som er søkemotor optimalisert, så så vil den gjøre det. Men la la si du føler at ved den er ikke helt. Da er så kan du si og kremen. Kan du legge inn litt mer humor? Kan du legge litt mer personlighet. Kan du være litt litt frekkere, kan du gjør det kortere.
Marte: Og det man kan gjøre da er faktisk helt konkret, for dette er en maskin som jo bedre trent den er, desto bedre kan den svare, svare og hjelpe deg. Så da kan du, hvis du har noe innhold fra før, så kan du for eksempel mate den med si fem blogginnlegg da og si Her er fem tidligere blogginnlegg. Studer det, og bruk den typen torner vår som vi har på disse nye. Og da vil du nok se at den blir bedre og bedre og men der er det også Særlig de nyeste versjonene er tett ripete den også. Med den vi spiller inn her nå, så er det tett i Biti fire som har kommet. Den koster litt.
Thomas: Penger $ 20 i måneden. Jeg er ca. Nå, og den bruker da en annen modell, en oppgradert modell av den vanlig kjøtteter Pi. Og han er som oftest litt litt smartere.
Marte: Jeg har, og den bruker oss mer oppdatert data, ikke sant?
Thomas: Den har samme datasett, så den husker faktisk september 2021.
Marte: Nok, så.
Thomas: Den er bare.
Marte: Blitt ikke.
Thomas: Skrevet på en smart måte.
Marte: Er sønnen min lærer alt unna etterpå? Skal se episodene.
Thomas: Som menn, men da kan du du kan stille de konkret spørsmål du kan fire inn det du har skrevet tidligere. Det er god måte å gjøre det på, så en ting er de som artikler eller ideer til artikler. Du kan be den om å forbedre. Vi snakker mye om produktbeskrivelsen, og det er viktig at produktbeskrivelsen er unike. Så da kan du si her er min på din beskrivelse fra leverandør kan du skrive en ny versjon av dette, for eksempel.
Marte: Det er helt genialt, og bare tenk hvor mye tid man har spart akkurat der. M og også det for eksempel å se på det innhold du allerede har da. Si her er disse blogginnleggene Kan du foreslå nye overskrifter på disse eller på dette om du tar flere eller én av gangen. Foreslår fem nye overskrifter på dette blogginnlegget, som er bedre søkemotoroptimalisering og som også inviterer bedre til klikk. Jeg har hørt nettopp et eksempel om en som hadde samlet et skrevet en bok hvor det var sider var ti forskjellige bidragsyterne, skjønt nå så ba han dem om å komme med forslag på overskrifter til kapitlene sine. Noen gjorde da enn han var missing, noen gjør det ikke, og de overskriften han fikk inni var det Sonia både sa. Så tok han alle kapitlene, matet dem inn i Tetris, BTI. Og så sa han Hei! Kom opp med fem forslag til overskrifter. Til hvert av disse er så sendt han det ut til bidragsyterne, og de var helt bra under veibane. Og herregud, dette er så bra. Dette er mye bedre enn det jeg kom opp med selv. Så plutselig så hadde han da overskrift til hvert eneste kapittel som var skikkelig sånn. Det var skikkelig bra hugsa. Og det også når vi snakke mye om når vi snakker om markedsføring. Det er der i på sosiale medier og klarer å fange folk med en gang. Det er typisk han ting du kan be Tettey Biti om.
Thomas: Absolutt så så du kan. Her er jo på måtte inn i skal i særlig midt i fall til hva du kan bruke til er vil si at den enkle måten å tenke på det er enten bruker det til å være en sparringspartner på ideer og være kreative. Hva slags nyhetsstrømmer det er lage, hva slags artikler ble laget i, var lagt sosiale med det post og bør lage. Og så kom han med masse gode ideer til det. Og så kan du si jeg likte ideen om å seks, syv og ni. Kan du komme med noe mer? Idé med boka. Han samtaler rundt det, så det ene er det som å generere idéer og være kreativ, og det andre er å produsere innhold for det de kan som er artikler eller tekst, runde og Instagram poster, nyhetsbrev og så videre. Det eneste vil si er at den er veldig flink til å være kreativ, men den juger også, så det tyter ut av ørene på den. Så hvis du spørrende den om noe. Fakta er lov. Du sa skrive noe om noe faktiske ting, så så må du passe på å fakta, sjekke de tingene som eventuelt kjekt Botten mener. Men i forhold til artikler om hvordan man gjør ting hvor man skal tenke oss videre, så er den veldig bra. Den er bra til å skrive utkast til deg eller være kreativ sammen med deg.
Marte: Og det er et veldig viktig poeng, og det er en helt egen diskusjon. Akkurat det dem å kvalitetssikre innholdet. Å feie, knuse og å alt det der. Men derfor jeg sier at det å bruke kunstig intelligens på området hvor du har kompetanse selv, for eksempel, så bruker jeg det stadig når vi forbereder disse podcast episodene. Så jeg har alltid tatt og notert masse selv, og har satt opp punkter og sånt. Men nå i tillegg så har begynt å spørre 30 pt, så har jeg blitt virkelig imponert over det jeg får ut av maskinen. Fordi at dette er jo å stoppe. Som jeg selv har greie på, sånn at jeg er i stand til å gjøre en kritisk vurdering av. Er dette bra, eller er det ikke bra? Er det stemmer da? Eller stemmer det ikke? Og så langt så alt jeg fått ut. Nå er ikke dette veldig kontroversielle temaer, stort sett som vi behandler her da. Men er det har jeg fått ut punkter med veldig, veldig høy kvalitet. Men som sagt da føler jeg kom, får fordi at jeg selv har såpass mye kunnskap at jeg er i stand til å vurdere kvaliteten på det. Ja, så er ikke liksom. Jeg vil ikke startet en ny butikk med noe du ikke har greie på. Og så bare lent meg på kunstig intelligens, i tillegg til at Hestenes beskriver produktene og å selge dem inn redaksjonelt med. Få i så fall inn et menneske eller noen som ser ham kan kvalitetssikre i tillegg. Ja, enn så lenge er så.
Thomas: Absolutt så det ikke. Ikke bare ta alt som kommer ut. Det er klart de publiseres, men det er en måte å effektivisere både ide, sparingen, kreativiteten på og selve produksjonen.
Marte: Jeg føler at vi har nevnt faktisk det aller, aller viktigste der. Ja, hvis du bare forteller, for et jeg blir så ofte bare så begeistret Når jeg ser eksempler på hva tett i ti og kunstig intelligens verktøy generelt kan levere, så har det vært den senere. Artikkelen er ikke artikkel med en annonse serie fra Er selv som har blitt kjørt på Instagram, hvor de viser sønn og jeg. Nå skal jeg få hjelp av kunstig intelligens til å klare å lage annonser eller etablere et nytt merke, liksom et nytt merke, lage logo, lage Slogen, lage nettside, lage annonser og så viser det der steg for steg og da innen ett minutt. Smile effektivt. Hvordan kunstig intelligens gjør alt det der og DCs hudtype frest ut. Så det er også bare en som forlengelse av hva man kan gjøre. Så hvis du har hvis du har litt som du føler at blender ditt er litt datert, og bare med all respekt til designer og sånn som jeg bruker fortsatt designer og har veldig respekt for det håndverket da. Men der også så kan kunstig intelligens virkelig levere noe som er kjempebra. Og det går igjen, så er det jo de derre nyansen at det går an å bruke det som et utgangspunkt, ikke sant at du får hjelp av kunstig intelligens verktøy til å komme opp med den nye logoen og profilen og sånt nå. Og så gå kanskje til en designer og få det sånn at du får alle dine blend verdier ordentlig forankret og av sa alt det rundt da sa ja. Men det er hverken ei løysing.
Thomas: Det er en veldig god måte å snakke om det kreativ på, der du dis en folk med dens sparringspartnere. Utgangspunktet kan bygge videre på M. Så også det er kaller den innholdsproduksjon markedsførings delen av det. En annen ting som er mener at netthandlere kan få veldig mye utav på med kjøtt i tipi, spesielt akkurat nå. Og så verktøy framover er faktisk teknisk hjelp. M er har flere eksempler der hjulpet kunder som for eksempel har shoppe fag eller hukommelse som skal prøve å gjøre en teknisk endring på siden sin. Så har sett potten da ha skrevet koden. De skal bare bytte ut med, eller de gir de steg for steg. Oppskriften på hvordan man gjør spesifikke ting, så så det. Så det er faktisk en veldig, veldig god teknisk hjelp og sparringspartner på på avanserte ting. Jeg hørte du intervjuet han som har kodet eller ha hovedansvaret for kode da Tesla sin autopilot. Og han sa at 80 % av all koden der er ansiktsmaske. Jeg v. Og så er jeg arkitekten som har stilt riktig spørsmålene og skrive da de 20 prosentene som få måneder kanskje betyr mest, så. Så hvis du bare går rundt av ordene jeg vet ikke hvordan jeg oppdaterer tema mitt eller hvordan jeg kan legge inn Klarna eller hvordan jeg skal endre på forsidebildet mitt, på på hukommelse eller ordet det vris M30 til Pi er kjempeflink til ikke bare fortelle hva det skal gjøre, men også skrive kode og skrive oppskriften til, så du kan spare veldig, veldig, veldig, veldig mye tid enn å finne enda dyrt byrå i Norge eller en frilanser i utlandet og så videre.
Marte: Jeg sitter i styret i et selskap og sjefene i det selskapet fortalte at teknikerne hos dem de bruker tett opptil hele tiden til å skrive kode. Så og igjen så er det det samme at de har jo peiling på det sånn at de kan vurdere. Er dette god kvalitet eller ikke?
Thomas: Absolutt. Men kan vi Vi har noe av det? Jeg har en sånn en, et nettkurs med noen hundre nettbutikker som da stiller helt i den tekniske spørsmål og om hvordan de forandre det ene og det andre, og vi også lære de opp mer, mener til å spørre av igjen. Og vi bruker også lov de som sitter og svarer. Disse studentene bruker API for å teste hvordan det fungerer, og jeg vil si i ni av ti tilfeller så leverer ARM bedre enn et menneske på på ganske ganske avansert tekniske ting, så det tenker jeg bare er verdt å ha i bakhodet.
Marte: At jeg er kunde har lyst til, og gjerne har vi snakket mye om kjøttsuppe. Tid som da er et åpenbart verktøy å bruke og som er ekstremt lett tilgjengelig. Men jeg kunne tenke meg når vi snakker om nettbutikker og å gå inn på noen av de tingene som kunstig intelligens i dag faktisk brukes til. Og så vil noe av det føles litt mer utilgjengelig hvis man er en liten nettbutikk og driver med alt selv. Men men det er veldig greit at man er oppmerksom på alle disse, og at det jukses på norsk.
Thomas: Så eksemplene eller bruker bruker.
Marte: Sendaren liksom over situasjonen? Da er.
Thomas: Fersk gjest.
Marte: Velkommen til Norges eneste norske podkast, annet og mer uformelt.
Thomas: Jeg har øvd på det, men jeg har sett det. Dette er på en måte tjenester eller ting eller funksjoner i en netthandel nettbutikk som er hjelpe med, som ikke nødvendigvis er så tilgjengelig at du kan skrive kjøttet dypt inn i Google og så gå inn og teste sjøl, men som er en del av tjenester og ting.
Marte: Men alt det vi nevner her og av så bruk kjøtt Skype tid til å si Hvordan kan jeg som liten netthandel sagt. Hør bruke få til dette i min lille nettbutikk, og så vil de svare når du ikke skjønner det. Maskinen svarer når du ikke skjønner så sint. Dette skjønner jeg at jeg gjør sånn at jeg skjønner det. Så som bruker jeg tett på snerten eller en maskin, så men for eksempel personalisering, Det er jo noe som har vært brukt i en del år allerede, men at man bruke kunstig intelligens til faktisk å analysere, kunne dataene. Og komme med anbefalinger som er relevante, så så det er det veldig god bruk av det. Og hvis man går mange år tilbake i tid, så drev han manuell liksom som manuell. Som nok er de som ser på denne capsen kan være interessert i denne genseren. Det gjør man ikke lenger, fordi at maskinen som kan behandle så mye data gjør det mye bedre.
Thomas: Nesje Så og da er det som som et eksempel, da i mange nettbutikk, plattformer eller pluggen så så videre. Så når jeg kommer tilbake og skal handle et lam, så vet de hva jeg handlet tidligere. De vet av mønstre av vann. Folk som handler som Eia hadde tidligere, så vil den da anbefale produkter alle andre bør få alle ting, eller velge at det er like alt i Ha rask frakt, så det det som vil på toppen. Man personifisere hele opplevelsen for meg basert på at et stort datasett og gjetter til hva som vil være den beste opplevelsen for meg som kunde.
Marte: Ja, og jeg husker det var XXL. Det begynner å bli en god del år siden da. M kjøpte vi et verktøy for søke optimalisering AS optimalisering av intern søket. Hva egentlig enn selve det søkeverktøyet da, som implementert på siden som brukte kunstig intelligens allerede på det tidspunktet. Og det gjorde at det var så mye bedre enn noe jeg hadde sett tidligere. Som ga da treff, ikke bare basert på akkurat de bokstavene diskret, men den var cellekjerne sånn at den skjønte at de som søker etter dette, de er egentlig også interessert i disse tingene som heter noe helt annet. Det lærte da verktøyet og lærte mer og mer. Jo flere som brukte det. Så så det å bruke kunstig intelligens i søke, det er intern søket. Der er det også masse å hente, og de verktøyene fins jo da ute, så bare bare søk etter døgn kan spør settes god tid. Eller du kan spørre jungel om om verktøy som bruker.
Thomas: Absolutt å det det. Det er liksom. Det blir mer og mer normalt, og å tro er viktig og viktig er viktig. En. En annen ting som dette er spennende er kundeservice delen. M er vet at blant annet intercom, som er en tjeneste som mange bruker på kundeservice for både sjette og svar på e-post og sånn. De lar deg nå laste inn alle de svarene og de tingene du har gjort historisk, og lage og database, sånn at ikke den bare jeg henter ut mulighet Asta også. Så det kan den sjette løsning eller en avløsning. Både foreslå svar som jeg som en kundeservice medarbeider kan, kan bare ikke sende på eller gjøre endringer på. Men, men ikke bare basert på all verdens informasjon, men reell kundeinformasjon og historikk. Du har både historikk hos den. Ø spesifikke kunden, men også da ut i fra hva du har svart på linjene, keiser og så videre. Så det gjør at du kan jo være mer mye mer effektiv i måten du svarer på og ha dialog rundt enn enn du kunne gjort tidligere. Og dette kommer nok til å bli en av de de som tingene der det skjer mest utvikling de neste årene. For netthandlere er på den kundeservice delen der man nesten slepper hva som med mindre det er enda en krise på. Etter alt, så vil det meste kunne svares på en bedre måte av en tett pott. Utfordringen er jo at det har vært jævlig dårlig. Fram til nå sa jeg Jeg holder på å bli gærne. Jeg skal snakke med det ene, ber om det og det av sine batteri er bak ett menneske menneske menneske, menneske mennesker og å ha snakke med ord. For det er det som gitt opp. Men det kommer nå til å bli bedre bedre, og jeg kommer nok til å foretrekke å opptre oftere nå og snakke med en boikott enn et.
Marte: Menneske er et morsomt før det skjedde meg akkurat noe for uke. Vedder Du kjøper en intens ting til å Klinsmann pusse opp et hus, og da spurte jeg en sjetteplass på en amerikansk nettside. Fikk kjempebra svar og guide inn til en artikkel som de sikkert ved hjelp av kunstig intelligens har funnet ut at folk lurer på dette her. Men så ville gjerne ha svar på noe sånn Helt spesifikt med akkurat denne lampen kan jeg kjøpe den før Europa? Ta kontakt for å gå for å få hjelp av et menneske til det spesifikke. Bare bli beroliget er også svare Mennesket søren meg det samme som Botten ga ikke noe ekstra informasjon. Så så jeg messe. Det var skikkelig nedtur. I det tilfelle så var jeg. Jeg var kjempefornøyd med motsvaret. Det overgikk virkelig. Forventningen min er mye bedre enn det er vant til fra nevnte aktører og mange andre i Norge. Men så falt menneske igjennom da så.
Thomas: Ja det og da blir.
Marte: Nok måtte viktigere etter hvert som som maskinene blir så gode. Så så stiller du jo krav til at menneskene må tilføre en merverdi?
Thomas: Absolutt.
Marte: Hvis ikke så så kan vi bare droppe den biten.
Thomas: Driter i mennesker.
Marte: Prøvde noen å snakke pent om en?
Thomas: Jasså, så så det kunde så vis delen om det er at det er en kjetting til feis, eller om det er at det er e poster n om det etter hvert er på telefon et testet denne tjeneste, der du da kan ha samtaler med en tett pott, men via stemme, vil ta på en som en telefonsamtale, og det var også skremmende bra hvordan de kan ha en samtale med meg som oppleves mektig, så. Men kundeservice delen. Kun intelligens. Ingen tvil om at det kom til å bli veldig, veldig viktig. Komma.
Marte: Og det finst jo såvel verktøyene som kan få kunstig intelligens til å etterligne våre stemmer. Så jeg har lyst å si som denne episoden at Kevin spilte inn dette her, bare en maskin som bruker stemmene våre. Men det er faktisk mulig i dag, da. Og det er ikke kjempe, kjempe komplisert. Vi har en som kollega ved nesten Kalam taler kollega, i hvert fall Hans-Petter Nygård-Hansen. Han har eksperimentert masse med dette her og matet inn sin egen stemme, mat inn bilde av seg selv og fått dra maskinen til et skip av maskinen skal skal kalles. Det er er kunstig intelligens til å snakke som ham mer eller mindre. Kjemp, kjempespent, ABC vi. Jeg nevnte personalisering og videre rundt det. Så er for eksempel det med anbefalinger. Det er litt litt samme sak, men at ja, man bruker kunstig intelligens til å plukke ut det som er relevant for hver enkelt, og å komme med anbefalinger her.
Thomas: Klart et også innenfor innkjøp, lagerbeholdninger og og den type ting. Det å gjette når du gått tom på lager anbefaler når du skal bestille nye finner nye underleverandører. Sånne type ting tror jeg også bare kommer til å eksplodere i mode, både nytte og i bruk i bruke.
Marte: Ja, og det er jo allerede allerede i bruk. I motsetning til veldig mange andre ting, føler jeg som har kommet som er nytt, så har det si sida laiv sending i kamp på Facebook, da som den som ble veldig big til og en del. Som andre ting så har det faktisk ofte vært de små aktørene som evner i hive seg rundt fort som har vært først på. Men med dette her, så i hvert fall en del av de tingene vi nevner nå som er for eksempel det som gjelder lagerstyring og mer sånn behandling av store mengder data og bruker det, så har jeg inntrykk av at det heller er de store aktørene som er tidlig på ballen. Og det er ikke nok grunnen. Til at man som liten aktør skal sitte og plutselig bli akterutseilt fordi at det blir mer og mer tilgjengelig, så i hvert fall det der å holde seg oppdatert. Jeg følger Dette er jo mye av det som blir vår oppgave eller er vår oppgave. Når vi driver den, maste mannen vår at du og jeg. Vi er kanskje hakket mer nerdete enn mange av dem, og har også overskuddet til å vi sørge. Følg med på hva som skjer og så videre.
Thomas: Jeg må ta i forkant.
Marte: Jeg har ikke sagt sånn at vi på måtte tar ansvar på veiene av alle de nettbutikkene i vår gruppe. På Finne. Hva er det som er relevant? Hvordan er det vi konkret kan hjelpe dem? Hva er det de kan gjøre nå og bør gjøre nå for å henge med for å spare masse tid? Der er vi allerede sånn at hver enkelt slipper det hele. Sånn derre jeg. Men det var bare sånn apropos og nesten så nært huset at jeg gledet meg veldig til neste maste. Man dør hvor jeg vet at det kommer til å bli en sånn gjennomgående greie det.
Thomas: Jess det uten tvil. Sett hva det kommer til å bli helt det. Ja, det kom det. Vi en snarvei for alle når man som er med på det, når når man kan få få filt, filtrert det på den måten hos oss.
Marte: Er en annen ting? Eller vil du forklarende fortelle om noen som jeg syns er veldig spennende? Det er det dermed. Med prising av a varer m, og det har vi ikke hatt noe egen episode på enda. Men, men det med å prise varer opp og ned sånn jeg sier ikke at all nettbutikk skal drive skulle prisene opp og ned, men samtidig så er den noe må følge med på hva som er riktig pris på produktene dine. Og der kan man også få veldig god hjelp av A. Og så er det noen aktører som virkelig konkurrere på pris, men kom jo fra fra en. Som den aktøren det var XL, så var det veldig viktig greia. Og med kunstig intelligens som hjelp, så blir det der så ekstremt mye lettere fordi aktørene hvor det er aktuelt å drive å justere prisene opp og ned, absolutt masse, masse tid og og penger å spare på det.
Thomas: Ja, både både i å finne ut av følge med på hva konkurrenter gjør, og da også finne ut av hva hvordan kundene dine reagerer med å betale 5 kr 10 kr ekstra hos Whiteside. Så det er helt klart. Jeg vil si at de ting at gjennom til nå ærlig som hovedessensen av hva Rayo som er the nå M. Tror det også bare jeg. Greit å nevne i folk til kalle utfordringer alle som noen av de mindre kule tingene med det. Så det ene er jo om kunstig intelligens har en tendens til å som sagt om lyve eller være diskriminerende og den type ting for den den leser andre folks datasett. Så når du du laster inn din data, så kan en annen din oppføre seg på en sånn måte som ikke er sosialt akseptert, som å være klar over liksom at det er der for at utfordringer i forhold til hvordan disse blir trent og hvordan disse blir gjort. Jeg tror også vi lever i Europa, ekstremt opptatt av personvern av rettigheter, opphavsrett og så videre.
Marte: Veldig viktig. Man må være oppmerksom på det.
Thomas: Så det er også noe å følge med på å tenke på hvordan man bruker sin data, sin kundedata så videre inne i, ikke i dette. Og jeg tror det er viktig å fortsatt tenke sjøl og utfordre litt som utfordrer sannheten av hva en en sånn en kunstig intelligens spytter ut av informasjonen til deg.
Marte: Og så har du jo hele ASA det som kunstig intelligens mangler. Det er det vi har her nå, Thomas. Det er menneskelig kontakt, men vi sitter faktisk og er ekte mennesker i samme rom. Klart det er noe helt. Det er jo noe eget med det, og det gjelder oss når du har kontakt med kundene dine. Ja, det kan godt hende at i løpet av kort tid så vil en en robot med kunstig intelligens kunne svare kjempebra på kunst. Det spørsmålet sånt nå. Men den er ekstra dimensjonen med at ekte mennesker snakker med ekte mennesker. Den klarer a jeg aldri. Dette er en påstand vi fra 20 kreative å erstatte.
Thomas: M Det var vanskeligere, så du kan si det. Vil du være for det? Bruk kunstig intelligens som en assistent som får det til å gjøre ting og så effektivisere ting. Men da skal du ha mer tid, plass, rom, overskudd til å putte inn enda en menneskelig ting i businessen din, enda vi mennesket time i kommunikasjonen din, plukke opp mer hva som er viktig for kundene dine også videre. Så det gjelder både innholds delen, følere og. Og det gjelder kundeservice delen når det gjelder produkt. Utvelgelse alle tingene her. Dette skal gi deg mer tid til å gjøre mer menneskelig ting og mer connection med kundene dine. Bygge den til innbyggere. Lojaliteten istedenfor. Du bruker tiden din dypt nede i et at Excel ark som kjedelig.
Marte: Er det.
Thomas: Kjedelig, Kjedelig ting som en robot kan gjøre.
Marte: Det er det jeg ser for meg at nå kan vi faktisk delegere bort veldig mye av det kjedelige og det tidkrevende, og så få det overskuddet til å gjøre de morsomme tingene og prioritere det som gir oss glede og overskudd 100 %.
Thomas: Så for å få oppsummere i folk til hva vi tenker at du kan gjøre i dag, så et begynnende Expo om temaet tar et eierskap til dette, dekk dette ikke noe som kommer til å gå bak. Gå bort, og hvis du ignorerer det akkurat som når internett kom, snakket om eller når sosiale medier kom der, liksom. Nei, jeg skal ikke på Instagram eller bidra. Så i dag kanskje poster du 20 står jo om dagen som en butikk for jeg til bandet å være der som sett sa ta eierskap til at dette er noe du må forholde deg til. Bind Expo, Bente og lek med det. Og kanskje noe så enkelt som å la igjen vi linket det alltid sånn hos det vi snakket om N, men åpne opp 30 til pit av. Still noen spørsmål om hvor du, hva du burde skrive om på nyhetsbrevet de neste ukene eller artikler du burde skrive. Eller stille spørsmålet om teknisk hjelp og så videre. Var å komme i gang og begynne å å eksportere det. Det er kjempeviktig for deg å gjøre, og som jeg også innledet med. Jeg tror at nesten alle episoder som alle episodene i nettopp den spå den i sesong fire sesong fem, også så ille fram av komm måtte ha et element av kunstig intelligens i seg. For det at det kommer til å sy seg veve seg inn i på, måtte alle deler av det å drive business, ja, så knust glass under og natt begynner, sementerer jeg. Dette er kjempespennende. Det er vanskelige og på måte. Det er vanskelig å ikke være så ass. Over hype dette. Mer enheter. Dette er veldig, veldig stort. En stor endring netthinnen må forholde til. Og det er en kjempemulighet hvis du velger å se det på det mer enn en utfordring.
Marte: Om man kommer til å da så private på alle mulige måter fremover. Så det blir kjempespennende å se hva vi kom til å snakke om neste gang vi har en episode dedikert i kunstig intelligens. Tror dette var en dette være en god god start.
Thomas: Så så lykke til, Paul. Det er jo roboten av det. En siste ting før du går er vel. Jeg inviterer deg til netthandel konferansen august hvert år. Ta meg å måtte flammen og samle de mest spennende, mest inspirerende person på innenfor netthandel, og komme med konkrete råd og tips som du kan ta med deg hjem og implementere. Du kommer hjem fra konferansen. Oppdatert dato og oppdatert program finner du alltid på nett. Landskonferanse Dot er nå og som podkast lytte. Så får du 10 000 kr i rabatt på den til enhver tid gjeldende prisen. Så du bruker kupong ord Podcast med c, p, o d, c, a, s t. Når du sjekker ut, får du også 1 000 kr i rabatt. Det er fantastisk. Når du samlet er et rom med hundrevis av andre som interessert i netthandel, blir gode samtaler. Det blir gode relasjoner, og som sagt få dags halvannet er vi ekstra stolte over. Her kom en veldig konkrete råd for folk som gjør dette hver eneste dag som skal hjelpe deg å bli mye bedre. Så jeg håper å lystre, stikke innom nettbank konferansen og den nå. Sjekk ut programmet. Meld deg på og bruke dag kupongkoder Podkast for å få tusen kunde rabatt, siden du er en podkast lytter som vi setter veldig pris på. Vises.