I dag snakker vi med Norges fremste SEO-ekspert, Trond Lyngve. Han guider deg trinn for trinn gjennom hvordan du kan lykkes med søknummer-oppdannelseringen for din nettbutikk.
Velkommen til Netthandelspodden. I denne podcasten guider vi deg gjennom hvordan du kan drifte og skape vekst i din nettbutikk.
Vi har lang erfaring inni netthandel og ønsker å dele alt vi har lært og nettverket vi har bygget opp til å gi deg enkle, konkrete råd som du kan ta i bruk i hverdagen din.
Hver episode har et ressurser knyttet til seg som du kan leste ned på netthandelspodden.no Trond Lyngve, jeg må si at jeg er så glad for å ha akkurat deg her. Du er en person, nå kjenner vi ikke hverandre så godt, men når folk spør meg om jeg kjenner noen som er god på SEO, så vet jeg om en som er kjempeflink best i landet, men han kan du nok dessverre ikke jobbe med, fordi han jobber med svære kunder og er veldig ettertraktig. Nå har Thomas og jeg klart å få deg i studio, og vi skal bruke den lille timen vi har for alt den har vært.
Det var min lange måte å si velkommen til deg på.
Takk. Tusen takk for det talet tid. SEO for mange nettbutikker er litt sånn ullent, vanskelig, uoversiktlig, og hele poenget vår er å prøve å gjøre det litt enklere for folk å forstå, og gi dem noen konkrete verktøy, noen skritt.
Så kanskje først naturlig å begynne med er, hva legger du i SEO? Hvordan forklarer du SEO når folk spør deg hva du på en måte holder på med?
Du kan jo gjerne starte med å si at ordet søkemotoroptimalisering er jo helt feil i 2021. Jeg liker ikke ordet i det hele tatt. Det som jeg holdt foredrag på, det var vel content marketing dagen, første jeg sa fra scenen er at det står SEO på agenda, men det er ikke det vi skal snakke om.
Vi skal snakke om de som sitter på andre siden og bruker søkemotoren, og vi skal ikke snakke om selve søkemotoren. Så du kan si, nei, det legger jeg i søkemotoroptimalisering, det handler om å optimalisere og tilrette legget for mennesker. Det handler om å bruke SEO mer som et slutteverktøy, en slik stethoskop når du går til legen, eller du kan ligge deg inn til veggen og lytte på hva folk sier når de ikke kan se deg, og de tror du ikke hører dem.
Så kan du bruke det til å bli flinkere, du kan bruke det til å lære mer om de forstår hva de trenger, hvordan du kan hjelpe dem, gi opp absolute kravene de har, men du kan også bruke den informasjonen til å lage destinationer, fremfor å putte inn nøkkelor og den type ting.
Riktig. Så det er en litt annen måte å jobbe på enn det var helt originalt, men det essentielle her er at du hjelper folk å finne deg når de leiter.
Ja, så for min del, så jeg representerer kanskje mer en business-siden av SEO'en enn mange andre gjør. Mange andre som jeg jobber sammen med er veldig flinke, veldig flinke på faget, men mine kunder sier det at de kommer til meg fordi de ser at jeg forstår forretningen. Forretningen de i stedet, først og fremst om kunden, har blitt en hjelpe de med å få Google til å bli en god matchmaker mellom kunder som kan kjøpe det de tilbyr, og kunden som selger de varene.
Min holdning til SEO'en er at god SEO, da skal ikke du se at jeg har vært der. Hvis du går ned i fotene på siden og ser at her står det alle nøkkelord du ønsker å arrangere på med bynavnene og du ikke engang har en butikk der som du selger noe, det er sånn klassisk overoptimalisering. Linkebygging, verste sort.
Manipulering av lureri. Kanskje litt konkurranseloven i Norge, kanskje ikke helt glad i den type manipulering av marked. Forretningssystem skaper uro og ustabilitet, uforutsigbarhet.
Man får seg en forretningsfordel som man kanskje ikke fortjener. Så linkebygging i skaler som mange driver med, er jeg veldig imot. Fortjente lenker, hvis du lager noe som er skikkelig bra, skikkelig nyttig og en god ressurs, så blir det en destinasjon for folk som er på jakt etter det du tilbyr.
For eksempel hvis du driver med interiør. Send det til interiørforsyret der du har laget ditt interiørunivers. Men dropp vaskemaskiner, selv om du har veldig god magin på den.
De vil ikke ha en vaskemaskine. Litt i sammenheng med når jeg jobber med elkjøp, så er det sånn at vi brøt opp vaskemaskin-kategorien. Nei, vitevarekategorien, i underkategorier som for eksempel vaskemaskine, tørketrommel og så videre.
For hvis du skal ha en tørketrommel, hvorfor skal jeg prøve å selge deg en vaskemaskine? Du kommer jo ikke til å kjøpe det. Samme gjør vi med grill.
Vi brøter opp i gassgrill, kullgrill, lettresgrill, turgrill, perlesgrill og så videre. Hvorfor gjorde vi det? Det handler om å skape en støyfri destinasjon når kunder kommer inn.
For det første er du klare å arrangere mye mindre hvis du faktisk har det kundene vil ha. Google er jo ikke så dum. Vi kan komme tilbake til det.
Smartere og smartere er inntrykkene?
Ja, smartere og smartere, men de er fremdeles på barnehagestadien. De sliter litt med norsk. Samme ord med forskjellig mening.
For eksempel barnetøy og barneklær. Hvis du selger barneklær, må du for Guds skyld kalle det for barneklær, ikke barnetøy. Selger du dørhåndtak, ikke kall det dørvrider.
Sånne ting. Ikke sant. Det er en klassiker.
Ja, ja. Du er en nettbutikk som omsetter for rett under kanten av 10 millioner kroner. Du tenker, greit.
SCO. Jeg skjønner at dette må tas seriøst. Hva er det første man bør gjøre?
Det første man bør gjøre, det er å se litt på hvor er du akkurat nå. Rett og slett ta det man kaller for en situasjonsanalyse. Hvor står jeg?
Hvor vil jeg gå hjemme? Hvor ønsker jeg å være? Så må du gå videre til at det sitter noen mål.
Altså målsettinger. Prioritere 1, 2, 3. Hvor ønsker jeg å være?
Hva er det som er viktigst for meg? Hvilken produktkategori er de viktigste? De som betaler regningene mine.
De jeg skal leve av. Når man har funnet ut det, så anbefaler jeg alle. Raff, det med at Google blir smartere, men fremdeles er på barnehagestadier.
Så må du gjøre en grunnlig søkogsanalyse. De bør være brede. Du bør gå fullbrandet og gå fulldymde for å kartlegge grunnlig hva kunder faktisk vil ha.
Du må lære deg språket til kundene. Så må du finne ut, hvis det er barneklær de søker etter, så må du lage en kategori som heter barneklær, ikke barnetøy. Du må være veldig opptatt av informasjonsarkitekturen, som da høres jo veldig komplisert ut.
Det handler rett og slett bare om hvordan man organiserer innholdet på sidene sine. Så har man en produktside, der produktet er en type tøy eller klær til barn, så må det bo i en kategori som heter barneklær og ikke barnetøy. Det er litt sånn når man bygger et hus, så først må man finne tomten.
Det handler om å finne ut forretningene. Er det penger å tjene her? Slipper du å bygge huset i en hengemyr?
Så må du finne ut hvor mange soverom du trenger. Så må du skalere grunnmuren etter det. Du kan ikke komme etter at du har lagt på takstein, og så finne ut at skulle du hatt et soverom tilgitt?
Det blir litt vanskelig. Det blir dårlig stemning. Det er sånn også når man jobber med arkitekturen på en nettbutikk.
Enten det er Shopify eller Magento eller om det er JetShop eller hva man velger å bruke, så er det jo sånn, det gjelder alle nettbutikkløsninger, så er det grunnmurs samarbeidet man gjør, det å gjøre den søkehåsanalysen, det å forstå hva kundene vil ha, å organisere sånn at kundene får de destinasjoner som vi nå snakker om, som barneklær vil være.
Og da bare for å prøve å break it down, dømme it down så mye som mulig, når du begynner først å se på situasjonsrapporten av hvordan det er i dag, begynner du først å se i Google Analytics hvor folk kommer inn og sånne type ting, eller er det andre steder, og jeg synes det er et veldig godt poeng med forretningen, hva er det mest lønnsomme for meg, hva ønsker jeg for frem? Men hvor begynner du å se på situasjonsanalysen og det å kjøre en søkeordsanalyse, det høres veldig lett ut å si, men også hvordan går man frem, hvordan fungerer det?
Tusen takk for spørsmålet.
Det er et veldig godt spørsmål, jeg vil si at det er et kjempeviktig spørsmål, så la oss starte i en ende. Når man begynner å gjøre det type arbeid vi har snakket om, begynner med en søkeordsanalyse, hvordan gjør du det, hvor henter du innsikten fra? Så vil jeg advare mot Google Search Console og Google Analytics, som er de mest populære vertene som man gjerne kjenner til når man starter.
Det er sånn alle må ha. Du må ha de vertene, men vær klar over en viktig ting, og det er at hvis du gjør en søkeordsanalyse basert på de vertene, så vil du aldri få vite om de ordene som kunder søker etter, så de ikke finner deg på. Hvis søkefrasene som du rangerer på skal bli funnet i Google Search Console, så må du først rangere på dem.
Det vil si, du kan bli forledet til å tro at barnetøyet er det alle vil ha, fordi du ikke rangerer på barneklær. Så det jeg anbefaler alle å gjøre, det er å zoome helt ut fra ditt eget nettsted, se vekk fra din egen business, etter du har jobbet med målsettingen og har funnet ut hva konkret du vil jobbe med, hvilken konkrete kategorier og underkategorier du vil ha, og så bryte det ned på detaljnivå, så bør du gjøre en grundig analyse av markedet ditt, uavhengig av om det er digitalt eller om det er offline. Og den søkersanalysen, kan du gjerne begynne med å gjøre i et verktøy som heter keywordtool.io. Du kan bruke SEMrush Keyword Magic Tool, som hjelper deg med å finne alle søkefrasene og langt til, altså de litt mindre søkte med litt mindre volym, men som utgjør selve, det jeg pleier å kalle kroppen på fisken. Ja, ikke sant. Du har de korte søkeordene, det blir som head terms, altså hodet på fisken, men skal du bli matt, og ha en familie og matte, så må du få med deg kroppen også, der maten ligger. Og ved hjelp av den innsikten, når du da skriver inn barneklær der, så må du dessverre legge inn ordet barnetøy og søke på den også.
Så må du da identifisere synonymer. Da er mitt tips, opp med krydsoordbokene, opp med synonymerbokene, finn alle, finn dialektene, mat inn de ordene i Semrøys, eller kivetull.io, eller Mangold sitt verktøy, eller andre verktøy du foretrekker.
Bare nevner der at vi lager et ressurssak til denne episoden, så alle nettsider og sånn vi nevner, kommer du til å kunne finne der også, slik at de kan ha et oppslagsverk etterpå.
Så med de søkefrasene man mater inn der, så vil man da få ut lister med ganske mange søkefraser. Da vil du se det at, det var jammen bra at vi hørte på Netthandelspodden, og fikk med oss disse tipsene her, fordi at veldig mange vil oppleve det at det helt elementære, jeg nevnte med barnetøy og barneklær, altså synonymer og alternative ord med samme intensjon og behov for løsning, det viser seg også det at når du begynner å gå ned på den litt mer frasesøkte, for eksempel, et eksempel for Meny.no, jeg har vært med å bygge nettbutikken Meny, og jobbet med søkersanalysen og alt i forkant. La oss si at du skal ha en sjokoladekake, lurer du på søkevolumen på det, men så skriver du sjokoladekake med, så får du gjerne med sjokoladekake med nøtter, med sånne sølperler på toppen, som er hare, det er utrolig detaljert informasjon, for det er mange søk på det. Men så har du sjokoladekake uten, og da er spørsmålet, hvorfor vil jeg vite noe om det?
Jo, fordi at man er allergikere, du har folk som har laktosintoleranse, du har glutenallergi, og alle disse tingene kan du da identifisere, du kan finne ut, for eksempel, om noen ikke tåler melk, du kan finne ut om de ikke tåler nøtter, da kan du da bruke dette mer til forretningsutvikling for å finne ut, bør jeg introdusere en ny kategori, la oss si hvis du er ODA, bør du da introdusere en ny kategori, for det er i nattbutikken, som er rent allergivendelig univers, hva konkret er det folk bruker dette, og det er jo sånn, hvis du skal bli tatt seriøst i markedet, så må du nesten være seriøs selv, og hvis du skal bli tatt seriøst, så må de se at du er en ekspert på temaet, de må se at du er en autoritet, du vet hva du snakker om, og de må kunne stole på deg. Hvis de kommer inn, og så ser de at, ja det er innenfor samme tema, men ikke relevant, så vil du aldri klare, og du vil aldri klare helt å naile det, du vil aldri være den nummer 10, som plutselig spretter inn og tar gul over hver skalle, men ved hjelp av den innsikten du får, med å velge bort ting, å drille ned i det, så kan du få mye innsikt.
Når man har den informasjonen, la oss si du finner ut av, søkevolumen på alle disse tingene, det du har gjort, da har du gjort egentlig en markedsanalyse, så min oppfordring er, tenk mer markedsanalyse, når du egentlig bruker ordet søkevålsanalyse, jeg ser veldig ofte i min bransje, at mange kaller det søkevålsanalyse, men så er det egentlig bare søkevåls research, man gjør det som jeg ofte kaller en Google rullett, som man pent kan kalle det, og en Google bingo, man skriver inn barnetøy, får inn masse, det er nok til å jobbe med dette, dropper i barneklær, hvor gikk man glipp av det?
Men et spørsmål da, for det vil jo i noen tilfeller være en viss prosentandel, som bruker termen barnetøy, og så si det er 60-40, bare for å gjøre det vanskelig, og jeg har lyst til å fange begge de kundegruppene, for de er relevante for meg begge to, det er bare at de velger å ordlegge seg ulikt, hva gjør jeg da?
Det mange pleier å gjøre, det er at de prøver å rangere på dette på samme siden, hvis det er konkurranseutsatt, så er det en dårlig plan, dessverre, og det er litt trist, for dette skyldes jo at Google ikke forstår språket, en dag så kommer de til å gjøre det, men frem til den dagen, så skal de betale regningene dine, man har gjerne små som skal ha mat, og de har ikke tid til å vente på at Google prioriterer Norge, det er ikke sikkert at de vet hvor Norge henger, hvis du gir dem globusene, antagelig ikke, det er min erfaring.
Så det betyr at barnetid og barneklær, så har du egentlig to destinasjoner, hvis du skal jobbe med dem på like linje.
Hvis du seriøst er konkurranseutsatt, så må du dessverre gjøre det.
Da føler jeg at vi har fått forstått den research-delen, så det er veldig bra, nå har vi litt innsikt, vi har sikkert oppdaget, som du sier, at det er mye rare måter folk prøver å finne frem til å kjøpe produktene dine på. Med den innsikten, den analysen, hva gjør du videre da? Hva er neste steg?
Det jeg gjør, og da kommer sikkert mange til å bli litt sjokkert, for jeg har jo tatt Stanford sitt maskinløning-kurs, og har jobbet med algoritmer hele livet, og så foreslår jeg nå at du skal bruke Excel, steinerlig Excel. Jeg elsker Excel, jeg kommer aldri til å slutte å bruke det, for det med Excel, så kan du nå sitte sammen med alle dataskidene. Jeg mater inn alle datene mine i organiserte faner, så jeg har en fane som kan hete, la oss si jeg starter med et regner, jeg kaller det hvite varer.
Så lager jeg en fane inn i det, som jeg kaller for vaskemaskinen, lager jeg en fane to, som jeg kaller for tørketrommel, alle tørketrommelsøkende går i tørketrommel, alle vaskemaskinsøkende går i vaskemaskinen. Det jeg så gjør, det er at jeg eksporterer ut alt som har med trafikken som kommer inn via Google Search Console. Fra Google Search Console ligger de igjen i egen fane i det samme regneret.
Så tar jeg e-commerce-datene fra Google Analytics, akkurat det samme eksporterer de ut via Supermetrics. Det er viktig, for man har en tusen radars grenser i webgrensesnittet. Supermetrics, da har du en million radar.
Det er helt essensielt når man jobber med store nattbutikker, men det er også det for små nattbutikker i dag på grunn av det så mye søk. Når jeg har den informasjonen, da har jeg noe viktig. Jeg har markedsanalysen, så jeg vet hvor stort markedet er gjennom søkersanalysen.
Når du sier markedet, så vil jeg se hvor mange søk som gjøres i løpet av en måned.
Ja, så det vet du i løpet av et år også.
Riktig.
Du har det en del. I den andre faren, så vet du nøyaktige klikkfrekvensen du har per individuelle søkerord. Du vet hvilken URL det er.
Det vil si du kan mappe søkefrasene dine mot URL-ene dine på nattbutikken din. Du kan gjøre akkurat det samme med Google Analytics. I tillegg til at du vet klikkfrekvensen din på søkeresultatet til Google, altså før de har kommet inn på siden din, så har du dataen i Google Analytics som er gjennomsnittlig i handelskurven.
Så vet du også kommenteringsraten din. Du vet historiske salgsresultatene du har hatt gjennom de siste, la oss si, ti årene. Det vil si du sitter egentlig med en gullgrue av informasjon før du bestemmer deg for om du skal introdusere den nye kategorien, om du skal kjøpe inn en ny produktlinje, eller om du skal gå inn og investere fryktelig mye penger i noe annet.
Så kan du projisere en kurve basert på historiske resultater. Vi hjelper det akselarket ditt. Det du gjør, det er at du kombinerer ditt tale med VLUQ-formler.
Det er jo kjempeenkelt. Vi snakker om 10 år gammel teknologi. Det er fritt tilgjengelig data, ingenting.
Jeg har snakket om noen koster penger. Du får alt via trial, hvis du ønsker det. Det er det som er så gøy.
Selv Supermetrix kostet cirka 10 000 kroner i år for den største lisensen som jeg har. Så jeg bruker på alle mine kunder. Alle burde gjøre dette.
Fordi da har man noen muligheter som grunner, eller som nettbutikk-eier. Noen starter jo med nettbutikken på si, som en hobby. Så ser de, oi, her var det mye penger.
Det jeg opplever er at man har gjerne noen kamerater, eller man har gjerne noen i familien som man jobber sammen med, eller man starter selv. Og så har man gjerne ikke den økonomiske sikkerheten som du har hvis du er Petter Stordahl. Du har i hvert fall ikke mota hans.
Så du er gjerne litt engstelig. Han har jo ikke det gene han mangler det. Da vil du gjerne vite på forhånd.
Er det trygt for meg å investere en million i dette? Ved hjelp av å gjøre det som jeg nå sa, så har man muligheten til å kunne beregne ut om det kommer til å virke eller ikke. Den øvelsen gjør jeg hver eneste gang.
Veldig kult, og veldig konkret. Det digger jeg. Bare for å oppsummere.
Du henter ut den datan du har hentet ut i forhold til søkeord-analysen. Det vil si den reelle datan av hva folk søker på. Og så har du gått i en egenfane der du sier Google Search Console, som forteller deg av de.
Hvis de også har søkt på det samme i Google Search Console hos deg, så vil du se hvor høyt du rangerer og hvor de treffer. Og så i Google Analytics-dataen ser du at de som har kommet inn via dette søkeordet, det er så så mange. Du har konverteringsraten som du sier, du har snittordet verdien din, så du kan regne ut ca.
hvor mye verdier hvert besøk er basert på.
Ja, og det kan du gjøre basert på det som er historisk. Det du også kan gjøre er at du kan bruke de datene, og du kan mate det inn i andre verdier. For det er sånn som jeg sa med Search Console og Google Analytics.
Det du ikke er synlig på er at de datene mangler du. Men nå har du data for fremtiden din. Du kan mate de inn, du kan bruke for eksempel Power BI, du kan bruke Google Data Studio, du kan bruke andre typer av verdier du liker å enten visualisere data eller bare ha kontroll på det.
Men du kan ikke bruke Google sitt sheets, for eksempel hvis du er i ditt nettbutikk som begynner å bli litt seist. Grunnen til det er at man har en limit på hvor mange celler man kan ha i Excel-arket sitt, eller i Google Sheets-arket sitt. I Microsoft Excel så har du flere ganger mer celler du kan ha.
Og det som gjør det at man kan gjøre det er at man kan også gjøre den operasjonen, som jeg sa, delvis med et verktøy som heter SEO-monitor. Det er ofte brukt av byråer til å predikere en linje fremover, hvor mye man kan vokse. Men der har man den utfordringen som jeg snakket om igjen.
Det man ikke har sett kan jo man da ikke savne. Det er veldig ofte så er det sånn at en opplevelse kommer inn og snakker med en opplevelse og så sitter den CFO der og så sier han Ja, men vi har jo ingen røde tall. Du snakker om en inntektslegasje her og en omsetningslegasje.
Og du sier vi blør omsetning. Men vi har jo økt ti prosent hvert år og vi går med pluss og vi er ledende i bransjen. Det er en veldig klassisk ting jeg møter.
Men da skyter de rett ned. De tar med tre slides og så ligger de langflat og padler med armer og bein i taket.
Det er fordi du viser alternativkostnadene, hva de kan bli på.
Du kan ikke argumentere mot data og fakta. Jeg har en kunde ganske stor kunde, det er sånn på topp tidlisten, litt høyere opp men jeg vil ikke si mer enn det for da kan han kjenne seg igjen. Har allerede sagt for mye.
Jeg kalte han faktaresistent. Og så sa jeg, vet du hva, jeg tror ikke vi kan jobbe sammen. Vi har ikke rett til kjemi.
Fordi at du kan ikke hjelpe noen som ikke vil ha hjelp. Men de datene, de kan virkelig hjelpe deg. Og da har vi ikke snakket om SEO engang.
For dette handler om business. Når du jobber med SEO så må man forstå at det er business, det er seriøse business på gang. Ikke sant.
Hvis jeg er en liten nettbutikk og jeg begynter å selge disse hjemmelagde lysene fordi jeg elsker hjemmelagde lys og så kjenner jeg at jeg får helt panikk når jeg hører navnet på mange forskjellige verktøy og at jeg kommer til å overgå limiten i Google Sheets for det blir så mange celler i regnerk og jeg får liksom jeg blir helt overveldet. Kan jeg ved å gjøre den markedsanalysen eller søkårsanalysen som var steg 1 her og jeg ser at oi det er masse søk på en eller annen formulering rundt disse lysene kan jeg la være å lage et kjempekomplekst og svært regnerk og bare si at ok jeg bør lage en landingsside som handler om som har dette som kategorinavn og vi løfter frem disse lysene som det virker som folk søker på er det en litt sånn shortcut for alle som får panikk?
Ja, tenk på meg da som sitter med milliarder og søker jeg får jo panikk flere ganger per dag så kjenner jeg meg igjen i det, full forståelse for det det er et godt spørsmål, hva gjør man? Man begynner et sted sånn da er det viktig at man begynner i riktig ende det sier jeg ikke for å være som Tante Sofie men jeg vet hvor viktig det er begynn med arkitekturen sitt en URL-struktur en semantisk logisk URL-struktur det høres også veldig vanskelig ut det høres kompleksert ut og avansert, det er egentlig veldig enkelt hvis man tenker taxonomi og så tenker noen, jeg vet ikke hva det ordet heller heter så la meg da vise et veldig godt eksempel i når du lager en URL-struktur på nettstedet ditt som heter for eksempel nettbutikk.no slasj dyr slasj hund slasj golden retriever og så bytter du golden retriever-artikler i golden retriever-mappen ikke i den kattemappen det er det jeg snakker om du har hunder i en mappe altså lysene i en mappe og hvis du skal ha duker eller hvis du skal ha andre ting som naturligere selger sammen med det, eller leitere for eksempel, så må det i egne kategorier du kan gjerne presentere de produktene på samme siden for det er relevant da lager du de destinasjonene som mange gleder seg i men URL altså når du holder musen over det for å forklare det veldig enkelt nedi i venstre hjørnet på nettleseren din så vil du da se en URL altså en lang linje det er veldig viktig at den produktsiden for produkter du presenterer sammen med de andre produktene faktisk bor i riktig mappe da skal du det
og da i nettbutikk sammenheng når du både bruker WooCommerce og Shopify i hvert fall vet jeg så handler det egentlig om hva du kaller kategoriene dine og underkategoriene dine korrekt og putter da hundeting i hundekategoriene og katteting i kattekategoriene
ja, og hvis du har veldig mange det er litt som du kommer inn på bibliotek og så ligger det 500 hundebøker på bordet eller på gulvet så er det jo sånn at du må sitte ting litt i system hvis det ligger hunder og katter så blir det veldig uavsiktlig, men det er like uavsiktlig hvis du har 500 hundebøker hvis du kan da organisere de etter hunderhasene, underhunder at du har inn en kategori som heter hunderhaser golden retriever igjen også har du for eksempel Moops igjen Pomeranien igjen så har man plutselig orden grunnen til det er fordi at da hjelper man Google vi må huske på det at Google, ifølge Erik Schmidt som er tidligere styrelederen i Google, han svarer at Google har en intelligens til svarende en treåring i USA
godt betalt treåring
ja, spør du amerikanere om hvor mange starter i USA så svarer de flest 52 eller de vet ikke hvor Norge er på Globusen, sant? Vi vet at synonymer det har ikke Google kontroll på så det betyr jo at vi må ta et steg tilbake så må vi tenke litt pedagogisk at denne her Google det er jo liksom en slags som Thomas på tre år da, i en barnehage i, la oss si, Utah i USA aldri vært i sjøen har ingenting norsk bare fått inn litt sånn noen stikker her og der plukket opp vi må da hjelpe denne her barnehagegutten sånn at sånn at den klarer å hjelpe oss sånn at vi kan få Google til å bli en god matchmaker det er det veldig mange som glemmer
så da tar du analysen, innsikten din og så matcher du det med din bedriftsdata i forhold til hvor er det største potensiale og så basert på det så er det en slags steg tre handler da egentlig om å passe på at nettbutikken har riktig struktur eller mapper å putte ting i, så du bruker den innsiktsdelen og den lyse delen til det først ok, og da når jeg da har jeg selger disse duftlysene jeg har laget riktige kategorier og passet på at min Shopify eller mystore eller whatever følger den logiske strukturen, hva er neste steg etter det? Fordi at vi har for mange tror jeg som lytter på oss har vi enda ikke egentlig begynt å snakke om SEO IR-kortsdelen og det som er så spennende her er at det er så mye mer og du kan allerede nå har du sikkert lært masse om businessen din med å bare følge denne prosessen, ikke sant?
Shit, Lavendel duftlys det er jo super mange søk og det er jo faktisk det som skårer og høyes på konverteringsraten min på nettbutikken min og der har jeg den beste magien og så videre. Lavendel duftlys det er der jeg skal liksom kjøre på hva gjør man etter det?
Når du skal ha en nettbutikk, sånn som jeg sa starter riktig hende, start med arkitekturen det her har noe å si fordi at det skaper en presidens ting som kommer etterpå vil avhenge av at du gjør det først riktig ellers må du på en måte drive litt ned Når du jobber med UX og du jobber med design på siden, så er det veldig viktig at den kundeinsikten du ønsker å lage kundesenteret nettsted er i synk med det designet du lager, altså blir det bare venndekor det er jo liksom de gamle bøkene som sier det det er det det blir Hvis du får UX designeren til å legge på for eksempel brødsmullestig som speiler URL strukturen din sånn at du får en brødsmulle som har en brødsmulle som du klikker på den så kommer du til barneklær eller du kommer til hvitevarer eller hva du har i den kategorien eller underkategorien som den produktsiden ligger i Alle produktsider bør ha en brødsmullestig Det er veldig viktig fordi at når Google skal kråle det nettstedet og få en oversikt for å forstå hvordan sider relaterer til hverandre hvordan du skal arrangere de for ulike søkefraser så er det veldig viktig at Google kan kråle opp i strukturen Det er veldig mange som tenker at det er veldig viktig med forsiden, ja forsiden er veldig viktig det er den mest autoritative siden på hele nettstedet ditt men Google er ikke så veldig opptatt av den forsiden Google kråler gjerne forsiden din for å finne veien igjen Du kan hjelpe Google med å få navigere rundt på nettsiden din med å lage en sånn stram silo med kategorier og underkategorier til organiseringen der så legger du brødsmullet sånn at Google kan gå fra en produktside la oss si du har en produktside eller en artikkel du lager som får veldig mye trafikk inn Google finner en link følger den inn på din produktside så kan Google navigere opp et nivå, der vil den da finne alle de andre produktene dine, der har du kanskje helt nye produkter som er nettokont det vil hjelpe deg med å få indeksert og rangert veldig raskt, det er noe i bransjen som vi kaller for orphan pages det er rett og slett barnløse sider, det vil si Google finner ikke linker til de sidene det er et veldig effektivt regnskap å rett og slett få det inn i UX-designet, få den inn en annen viktig ting som jeg anbefaler alle til det er å opprette en brandside, eller la oss kalle det en markerside Gjernia, som er en annen kunde som jeg har jobbet med i mange år er de et veldig godt eksempel på det gå inn og se på deres produktside produktsider er det man kaller for en PDP, en e-commerce språke, og så ser man nå på hvordan vi har linket sammen brands, for eksempel en Weber-grill, så se på hvordan vi har linket sammen Weber til en brandside, der vi har samlet alle Weber produktene, så det gjør det at Google da vil veldig raskt forestå, la oss si iPhone og når du kommer med en ny lansering av et produkt, så kan du stole på det at Google har URL innenfor de andre produktsidene som har hatt i mange år du gjerne Google-kråler, linken kommer inn, ser den linken til den brandsiden, lagrer den og kråler den ofte, er det et stort nettsted så kommer Google inn veldig ofte der vil Google med en gang du legger inn et nytt produkt for eksempel en iPhone 13, tror du de tør å si 13, eller blir det 14? Det blir 13.
Jeg har sett produktsidene, så jeg vet ikke hvordan det er, men sånn er det privilegert nordmenn, det er sånn det skal være og da vil Google veldig raskt klare å plukke opp den siden det vil også være en annen ting, det er at vi vet at folk søker etter for eksempel merkevare pluss et ord til vi ser det kommer stadig flere lange ord. Det jeg da snakker om i den brandsiden er at du bygger en struktur veldig skalerbar, enkel struktur du sitter an en gang og så går det ut og piloter seg selv, så vil du klare å fange opp de to og tre stavelses ordene dine med merker pluss modell og så videre. Og så vil noen si, er det noe vi kan gjøre på nivå over produktsiden?
Og der er det noe veldig viktig som alle må passe på å ha veldig klar over. Og det ene tingene er at du vet på en produktside, det som man nå på netthandelsspråket kaller for en PLP så har du en mulighet for å sortere Product listing page Korrekt. Og jeg er litt miljøskadet.
Og så har man da en mulighet å sortere den listen med produkter da. For eksempel etter pris, du vil ha øyeste først og laveste nederst eller du vil ha populære produkter. Når du gjør det på de fleste nettbutikker, så vil du se at URL andrer seg.
Og det betyr at du genererer da nye URL'er med det samme innholdet. Og det betyr på godt norsk, duplikat problem. Altså du har duplisert innhold som Google ikke er glad i.
Du har ingen penalty for det. Mange som sier de har en panda penalty. Det er et filter.
Et filter er ikke det samme som en straff. Et filter betyr at du blir rett og slett bare ryddet bort hvis Google ser at du har den samme informasjonen på masse URL'er som blir filtrert bort. Men så kan man si, ja, men det er jo en straff for du blir ryddet ned i skufferen.
Ja, det kan ikke det. Så det man må gjøre det er at man må i, dette blir litt komplisert, men alle har et webbyrå som kan hjelpe deg med det. Eller du har en leverandør, enten du har en SaaS-plattform så kan de hjelpe deg med det.
Du må sitte noindex i headdragingen på alle de duplikat-URL'er slik at når du klikker sorter så kan du gå inn i en foretrukken-plugin som du bruker for å se om du har noindex i headdragingen på den. Og så må du se at det faktisk står noindex. Noindex betyr at når Google ser den så vil ikke de servere den til sine brukere.
De vil bare forstå at denne skal ikke jeg bruke. Det noen gjør feil det er at de ligger en disallow i robots.t Det er også litt teknisk som man gjør en gang. Problemet er at det jeg opplever er at veldig mange de forveksler ordene en disallow i robots.t med noindex som er et metadirektiv. Hvis Google skal kunne kråle URL'en og forstå at den dupliserte siden din på den URL som du ikke ønsker å ha der så må Google ha mulighet å kråle den. Det vil si at hvis du legger inn disallow i robots.t det samme gjelder interne søkeresultater akkurat samme prinsipp. Du ønsker ikke å ha det fordi det er duplisert innehold.
Plutselig rangerer du på noe som mister kontroll. Da må du ta vekk disallow for at Google skal kunne se og lese og forstå din instruks om å ikke rangere den. Hvis man har disallow og noindex så vil man oppleve det at Google likevel bare gjør som de pleier nemlig å gjøre det de ikke har lyst til.
Du har noen på Google og da blir veldig mange overrasket. Men det er sånn robots.t har fungert i mange år. Det har aldri vært ment til å håndtere indeksering.
Så sier mange ja, men Trond, har ikke du hørt om rel canonical? Som da er den siste skal plage med noen tekniske. Det betyr at rel canonical er et initiativ som Google har pratet mye om.
Man kan legge rel canonical inn på en duplikatside. La oss si du publiserer en side. La oss si du publiserer et produkt i flere kategorier.
Så sitter du rel canonical i et duplikat og så oppgir du i den taggen som det er den originale URL. Da sier du til Google at dette er et duplikat og original den ligger der. Den ligger på et annet sted.
Så den skal du arrangere til brukerne. Det kan være relevant hvis du har en kjøkken kategori og i den kjøkkenet så har du presentert en vannkokere i Chrome eller børstestål som matcher med håndtakene matcher med kjøleskap osv. Og det er da kan det virke.
Problemet med rel canonical det er det at det er strong hint not mandate som Google sier. Det er en veldig dårlig løsning arkitekturmessig fordi at hvis Google ser at du får trafikk inn på de sidene du linker til i siden internt eller andre linker til i så vil de bare oppheve det du ønsker. Og så vil de bare kjøre på allikevel.
Så da bare for å igjen prøve å forenkle det så mye som mulig det gull det du kommer med men for mange så er det sikkert også overveldende så handler det om at det er lurt å ha det vi kaller brødsmule altså å linke opp hvilke kategorier osv. du har på selve siden også. Ikke bare i adressefeltet.
Og det sier du er fordi at da har Google et kart den kan følge og lese gjennom og når det skjer endringer så legger de til de også på en måte i kartet sitt. Korrekt.
Og det bør man også ha når man tenker andre veien ned. Man må ha undermenyene synlig i det som man da kaller på utviklingsspråket for å rendre dommer. Altså der Google ser, ikke der du klikker viu source og ser.
Google ser på en annen ting. Når man velger nettstedet og designet sitt så er det veldig viktig å være forsiktig med javaskript. Javaskript er noe som la oss si man har en javaskriptbasert rammeverk for eksempel det er veldig populært med en SPA altså nå er vi jo litt tekniske igjen, men dette er veldig viktig fordi at veldig mange gjør det fordi at det er raskt Hva står SPA for?
Single Page Application og samler alt inneholdet på en side og så begynner man å hacke litt på den sånn at man får ulike sider men Google sliter med javaskript Det er uforferdelige problemer med javaskript Jørgen Insatviken som jeg jobbet med tidligere han har laget et veldig bra innlegg på searchpanelen i bloggen om akkurat det man trenger å vite der Jeg har sett mange nettsteder som har gått over på den type teknologi og så har de rett og slett visket seg kjølig ut fra Google Så man må være kjempe forsiktig med det
Så brødsmålet for linket også når du har det du kaller duplikatsider det vil si at du har på en måte samme type sidelistinger
Samme innhold med forskjellige URL-er som genereres
Så ligger du inn i robots-teksten nofollow
Du kan si noindex det fungerer på URL-masse Så hvis du har en side du ikke ønsker å indexere
Så sier du noindex, da driter de på en måte i den
Hvis Google kan aksestere den
Hvis den får tilgang til den
Dette var nytt for meg Fordi jeg har hele tiden hørt om canonical-lenke eller den beskjeden at hvis du har flere sider så skal du lage en canonical-lenke det er det jeg kaller det om det er riktig måte å si det Men det du sier er det skal du ikke gjøre, for det kan Google bare drite i
Det er streng å teipe eller døkteipe Det er alltid dårligere enn en god arkitektur Det er bedre å løse ting ordentlig REL canonical er ofte noe man trenger fordi man ikke har gjort en god nok jobb der Men hvis du har kristpublisering eller artikler så anbefaler jeg å implementere REL canonical gjør det Men bare vær klar over at det er ikke nødvendigvis fasiten
Det er ikke nødvendigvis det Google velger å gjøre men det er en anbefaling
I de fleste tilfeller så vil Google gjøre det Men i det øyeblikket du er en populær aktør eller du har for eksempel duftelys så sperer dette seg den informasjons- og diskusjonsforum
I duftelysmiljø
Duftelysmiljø er det skikkelig tøft miljø de sitter og lukter på disse lysene og der er det da vil de gjerne linke så linker de til den duplikate siden din Da sier Google at Dette her er noe som brukerne liker og vi driver med brukeroptimalisering Vi vil ha fornøyde brukere og brukerne er fornøyde så da ignorerer vi bare den Det er det som skjer, som kort forklart
Men gjør det nå da Hvis Google sier, ja da kan vi løfte det opp så om jeg kommer til siden som har den URL-en eller den URL-en det spiller ikke noe for meg, jeg får masse folk inn
Det som gjør det er at du ser litt på det som bodybuilding Sånn som Google fungerer så dripper det litt autoritet eller litt muskler inn med hver link du får til hver side Du ønsker å kanalisere de musklene inn i en stor og kraftig biceps i stedet for å ha tre små, svake armer sånn at de kan løfte siden din høyere opp av Google Det er en liten grunn En annen ting er jo dette med kontekst Når du lander på den destinasjonssiden La oss si Nå tenker jeg mer salg Alle grunnere, alle som driver nettbutikk, stor eller liten de er opptatt av å selge mer Øke snitthandlikurver og så videre Så la oss si da at du rangerer med vannkokere-eksempelet mitt på en kjøkkenside der du selger kjøkkendører og kjøkkenskofer I stedet for så ville du kanskje rangert på den kategorien som du hadde matchende vaffeljern for hvis du pusser opp kjøkkenet ditt og du skal begynne å matche vannkokeren da kan jeg love deg at du skifter ut resten også.
Du har ikke denne røde, kjedelige kaffekanen heller. Du skifter antagelig ut den også.
Antagelig også kjøler Gi mening Ok, så da for å dytte oss gjennom dette og igjen, vi linker til alt i ressurssaket Du har en bunch av helt fantastiske blog-artikler som vi kommer til å linke til også som jeg sender ut ukentlig til folk som spør meg om SDO-ting Så bare de finner det i show notes. Men hvis vi da vi sier oss ferdige med på en måte forarbeideanalysen, vi sier oss ferdige med det tekniske på siden.
Ja, sier vi oss ferdige med det tekniske, for her må du si Ja, en ting jeg kan gjerne ta med da så kan jeg si meg fornøyd det er at en ting er jo det man gjør en gang, og så er det noen ting at man har kontroll. Ting andre så synes jeg, men alle som driver med noe som går på strøm, de har hørt om bugs man releaser noe, så forsvinner noe av det man fikk laget Etabler en struktur på XML-sitemaps for de som ikke vet hva XML-sitemaps er så hvis man har for eksempel Wocommerce og sånn så grav dere frem i den hvis dere har Yoast, der ser vi opp for eksempel så er det et veldig godt verktøy der så har Yoast laget klar XML-sitemaps som går på 7 typer med sidetyper så mener jeg at en produktsida, det er en sidetyper en kategori er en annen sidetyper, altså to sidetyper et produktsida, det er for eksempel en schema markup det vil si informasjon som hjelper Google med å få mer klar og tydelig forståelse av hva er det egentlig dette produktet handler om mens en product listing page altså en produktkategori det er den som bare lister opp den har en helt annen egenskap så du ønsker å skille de to listamureller som bare inneholder den sidetypen som da på teknisk språk la oss bare si det er en XML-fil den dytter du inn i Google Search Console eller du kan dytte den inn i annen verktøy du har og så crawler du den gjennom automatisk, Google crawler den, da har du en kontrollmekanisme som sier liksom Tom, nå må du våkne her for det at nå har den en schema markup, det ble feilt med den
den er skridd ut
eller du kan si det er du tror nå har schema markup utviklet og tilpasset seg i nårtiden den har endret seg siden du gjorde dette for tre år siden det er nå en ny mulighet med tre nye muligheter du kan legge til gratis da får du opp disse gule meldingene du får veldig konkrete spesifikke tilbakemelding hvis du deler det opp du unngår den støyen så har du kontroll underveis også, så det er XML sitemaps det er mange som tenker, ja men det er noe man bruker for indexering og rangering ja det er riktig, men når jeg jobber med e-handel, så bruker jeg dette å ha kontroll ofte med støyen
mindre støy og bedre riktig, så da analyser teknisk, i mitt hodet så tenker jeg, er det da man begynner å jobbe med innhold?
innhold er en veldig viktig ting, for eksempel de som jobber med nettbutikk, de har kanskje hørt om PIM, altså Product Information Management, når man har en produkt database, så er det noe som jeg ser veldig ofte det er det at man republiserer informasjonen fra produkt databasen fra leverandøren sin i det blikket man gjør det, så har man da republisert innhold som alle andre allerede har som er duplikat, det vil si en entity lører et filter som Google har, som filtrerer vekk informasjon som ikke er unikt, det gir en veldig dårlig brukeropplevelse om hele forsiden har den samme teksten, og dette skjer selv i største aktørene der ute det må man passe på du må gjøre produktteksten din unik
tre nettbutikker har samme leverandør, sier at det er det er Nektar som er et klesmerke, alle tre nettbutikkene har Nektar de får tekstbeskrivelse fra Nektar automatisk fridet inn i frontsystem som er et lagersynssystem for eksempel og hvis alle sammen publiserer det samme teksten så er det big trouble egentlig, så du burde ta deg tiden til å skrive om den teksten, så den er unik for da har du høyere
og da har jeg en konkret tips og dette er veldig viktig, det handler om avheng til å prioritere, prioriterer man ikke da drukner man hvis du skal prioritere, da vil du tilbake til det start med målsetting du vet da på forhånd hva som er de topp tre viktigste for å betale lønnen din start med produktsidene som er viktigste for deg, så starter du med topp tre viktigste søkefraser så gjør søkeosanalyse på de topp tre søkefrasene på de viktigste produktene dine i produktteksten start med det, ikke start med en massiv prosjekt som aldri tar slutt start med det, finn de topp tre søkefrasene ikke tenk at du skal bare dytte inn de søkeordene for å arrangere dem på deg, det må du gjøre for å arrangere dem på deg, men min erfaring over 20 år og ser hva som de som lykkes gjør det er det at man bruker innsikten man får, altså søkende til å prøve å forstå hva er det disse trenger hva må denne produktsiden fortelle de om for at de skal dra kortet sitt, konverteringsraten kan gå rett i taket det er ikke alltid mye justeringer som skal til før de rangerer likeveldig sidene selv om det har litt duplikatinformasjon lenger ned på siden så kan du rangere veldig godt på den måten, anbefaler det på det sterkeste
jeg elsker det du sier nå, fordi at det det handler om det er å forstå kundene sine og bry seg om kundene sine og det å fjerne fokus fra alt det tekniske, men heller forsøke å lage en best mulig nettbutikk for deg som kunde som jeg bryr meg om og det tjener man jo faktisk på, og det er jo god nøyte
også la oss si da at du sitter der og tenker du søker sånne lys og verktøyene og sandwich ja men, jeg har svitt med word, liksom bare ikke snakke om access databaser, og jeg synes e-post er vanskelig, og jeg har kanskje dysleksi også, så jeg klarer ikke å skrive inn riktig ordene jeg møter på alle disse utfordringene og vi løser dem hver gang i sånne tilfeller, la oss si du er veldig bisse du sitter med en unge på hver arm og skal skrive inn mellom telefoner og bleier og sånne ting og da er det sånn at gå til et verktøy som heter answerthepublic.com skriv inn det som temaet handler om, det som produktet handler om, skriv inn produktnavnet eller hva du måtte ønske i answerthepublic og trykk kjør på knappen, så vil du da få veldig gode tankekart med spørsmål og svar som er hentet ut fra Google universet på en mye mer lettfattelig og forenklet måte det kan hjelpe deg i den idemildringsprosessen med å stokke tankene dine, allerede bare der uten å begynne å tenke på analyse hvis du skal bare komme i gang, hvis du skal du har en kvarter ledig på en lørdag du er ikke plagd med analyse, det er lørdag, men jeg har veldig lyst til å begynne å justere litt her gå til answerthepublic.com
Men må jeg da skrive på engelsk eller kan jeg skrive på norsk?
Du kan skrive på norsk jeg skriver alltid på norsk, men jeg skriver også alltid på engelsk, fordi at på engelsk så får man enda mer innput, mye mer søk, på samme måte så hvis det er veldig viktige produkter så gjør jeg søkogsanalysen med kivetullet.io, også på engelsk jeg kan ta det ut se hva folk søker på eBay Amazon og så videre, for det er menneskene opptatt av hva de søker, så der kan du få en del input som ikke du får andre steder, for det er i Norge så har vi få folk utfordringen med maskinlæring i Norge er jo det at det rett og slett for lite tilbakemeldinger altså for lite mennesker til å generere de tilbakemeldingene så søkerresultatet vårt kommer til å være middels i ganske lang tid
Skjønner Ok, så steg 1 på innhold er på selve produktsiden din, ikke ta standardteksten fra leverandøren, men skriv om teksten til noe som hjelper folk å ta en god beslutning basert på hva de som oftest søker på og skal stekle ut på.
Ja, også er det en ting som er viktig å tenke på, det er at Google har noe som vi kaller for intensjonskategorier Bare se for deg noen pappkasser på gulvet med merkelapp på der står det for eksempel lokal intensjon på ene boksen så når du søker etter Oslo så vet vi at den skal opp i den boksen Hvis du søker etter vaskemaskinen, så har Google bestemt at ja, de som skal kjøpe vaskemaskinen de er best servert og betjent av oss som søkemotor hvis vi matcher de med lokale tilbud tjenester og forhandlere i området nær de. Da er det GPS koordinater og antall meter mellom den som søker og fysisk butikk.
Så hvis du har en fysisk butikk så må du opp med lokale landingssider, men da er det en del krav du må ha oppfyllet. Du kan rangere veldig godt med veldig enkle grep da må du ha en Google My Business kontor og du må følge noe som heter NEPO som står for navn, adresse, telefonnummer og åpningstider. Så når Google skjønner hvor du er, når du er åpen så må du skjønne hva du selger så i Google My Business så bør du registrere deg i en riktig kategori det er mange ting du kan gjøre hvis du ikke har en fysisk butikk og du ser at når du søker på ditt viktigste søkord så kommer det kart på Google local map listings eller map pack så vil du komme under bretten på skjermen hver eneste gang.
Det betyr at hvis du har budgetert med at du skal ha inn en million fra den produktkategorien for det er det du historisk sett har fått på den trafikken så må du justere nedbudgetet til seg for at omsetningen din kommer til å droppe så du må justere før det blir trangøkonomi Google går i den retningen produktkategoriene dine kommer til å bli angrepet, så du må ha en plan med innhold. Og da er vi over på den andre biten disse intensjonskategoriene kommersielle søk og informasjonssøk hvis man tenker et innholdsunivers som ikke er produktsider, artikler guider prissamlinger og ting som ikke er en kjøpsknapp eller du ikke pitcher på eller prøver å selge noe det vil stå for ca 80% av trafikken din og potensialet ditt til å drive inn kunder på nattstedet ditt
Kan du si det en gang til? For det hørtes veldig voldsomt ut.
Når folk skal kjøpe noe så vil de prøve å informere seg selv. Da går du til Google så søker du med søkefraser på Google for å skaffe deg den informasjonen på egen måte. Mens du sitter hjemme du ringer ikke selleren og spør kan du fortelle meg dette du gjør arbeidet selv Da er vi inne i en sånn kjøpsprosess og ikke en salgsprosess Når man er i en kjøpsprosess som handel blir transformert til i dag så vil den informasjonsjakten starte før du kommer til kjøpsjakten.
Det vil si hvis du skal først konvertere en kjøper til å bli en betalte kunde, så må du først gi de informasjonen de trenger Du må gjerne guide de, de lurer på hva er det som er best i test, mobil for eksempel så er jo det da kan det være et informasjonssøk eller hva trenger jeg, hva, hvordan, når
og betyr det da det du egentlig sier er at en nettbutikk som skal være fremtidsrettet må ha annen informasjon enn kjøpproduktet mitt på grunn av X det vil si de burde ha høstens trender jakkene som er populære i vinter sånn finner du riktig skostørrelse altså de må ha innhold på siden sin for å kunne ta til seg mest mulig av den organiske
Google, akkurat der har Google kommet veldig langt de har blitt veldig flinke til å klassifisere søket fra seg riktig hvis du blander kommersielle og redaksjonelle søkefraser så kan du risikere at du du blir ikke straffet for det, du blir ikke filtrert men du klarer på en måte ikke å løpe i mål til guller fordi at, la oss si featured snippet altså de rike utdragene som dessverre kommer over søkeresultatet de vil man aldri få med en produktsida legg merke til det neste gang du søker det er for den kommersielle intensjonen Google sier det klart og tydelig produktsida og kommersielle søk skal aldri opp der hvis du da blander sammen disse her på samme siden i samme avsnitt
hvis du har en kjøpsknapp i artiklingen din så vil Google skjønne det og gjøre at du ikke kommer opp der på toppen
ja det er en kompleks sak men forenkelig kan man si det men man må selvfølgelig integrere det her med nattbutikken sin og man kan lenke til produktsidene for mer informasjon og så tenker man ja men det er jo egentlig hyggelig og riktig og folkelig gjort og det er sånn man egentlig bør oppføre seg når du er seller det kommer en inn og skal hjelpe deg la oss si du skal ha nye biler så er du på jakt etter en Audi A6 hvorfor er det det? jo det er antakelig masse barn plass til tre barnesetter i baksetter plass til tre fiater i baksetter så da vet du noen behover du selger ikke en sportsbil til en familie med tre unger det å forstå intensjonen bruker de guidene det er noen som spør etter hjelp Google er jo en hjelpemaskin en svaremaskin jeg har ikke alltid kalt det de gamle men det er egentlig en slags hjelpetjeneste en guidet orakel som svarer på alt men vi må jo da hjelpe først Google med å forstå og hva vi kan hjelpe andre med før Google klarer å formidle det videre
men hva jeg bør lage redaksjonelt innhold på det får jeg egentlig svar på fra den markedsanalysen i starten
ja, og der har jeg et veldig tips noterer dere ordet søkemodifikatorer eller ordet modifikator det betyr på godt norsk ord man ligger til i tillegg til søketermen som er viktig for deg så la oss si vaskemaskin en modifikator der kan være stillegående billig rimelig, rask og så videre hvis du har en mile så rangerer du ikke den på billig
jeg skulle til å si at modifikatorene er dyr vaskemaskin eller kvalitet kanskje
ja, de modifikatorene kan du bruke mat inn i ansatte publikk også kan du få utrolig mye innput på undertitler i artikler du skal skrive temaer, vinklinger, behov du kan forstå, så du kan lage redaksjonalt innhold, du kan lage en brief til en innholdsprodusent veldig effektivt for det er jo det jeg opplever ofte det er jo det at man har et stammespråk inni bedriften, jo større bedriften blir eller jo mer nørdig man blir, jeg liker å jobbe også med startups det jeg også ser det er at du får det stammespråket, den jargongen og det industrispråket sånn at man kaller la oss si for gjerne som når jeg sa det at vi kanskje kaller det døverida men vi kaller det dørendag ja, det gir jo egentlig mening når vi vant å kalle det det så folk kaller jo ikke det for å være vanskelig det er bare det at man man trenger rett og slett en liten sånn ja, at noen bare knipser litt foran deg sånn at du våkner
også da kan du bruke ansatte publikk til å finne titler og tematikker og sånn som du burde skrive om rundt stillegående vaskemaskiner for eksempel da
og det som jeg har gjort det at hvis du da spesielt går etter de ordene som modifikatere som hva hvorfor, hvordan da vil du se det at det kan være snarere enn å ta en feature snippet som plasseres i oversøkeresultatet
[Speaker 4]
ikke sant
kjempeviktig, det vil også hjelpe deg med å gi god kundeservice en annen ting er jo det at kommunikasjon er en veldig viktig del av dette kundeservice, så du kan jo automatisere kundeservicen din slik at du har tid til å gjøre litt mer jobb da jeg har blitt hyret inn i oppdrag med å forbedre kundeservice og kommunikasjon hver gang noen skriver hva er hvorfor og hvordan så lurer de på noe gi dem mulighet til å hjelpe seg selv sånn at du kan hjelpe deg selv med å få mer tid til å gjøre jobben din
ja, så egentlig redaksjonelt innehold på svar sånn at du kan hjelpe spørsmål som kund her men hva med video, tenker jeg det er veldig mange som foretrykker å se video men hva gjør vi da må vi skrive teksten i tillegg
ja, altså det du kan si er at man kan gjøre grep for å optimalisere for at man skal arrangere på for eksempel YouTube det er veldig kostbart å drive med video det tar lang tid Google forstår ikke det du sier på norsk så du må ha tekst det må du ha en rich content altså type medieinhold man kan kjøpe fra andre samarbeider med en del kunder som bruker for eksempel sin nettside data, du kan kjøpe ganske mye data, ganske rimelig video for eksempel vil ikke bli sett på som duplikat hvis det er nyttig jeg anbefaler jo alle lag unike videoer, men ja svaret er at du trenger produkttekst du er nødt til å ha det
Google må forstå hva som står der
konverteringsmessig da, det er jo på en måte en sånn syklus her med at alt handler ikke om trafikk du skal forvalte og klarer du å bare øke konverteringen din med noen, la oss si 50%, det kan du gjøre egentlig bare med å løfte litt i fingeren tre ganger og snurre stol rundt en gang så kan du klare det, en video er et sånt eksempel, du kan være leken du kan, de døft lysene dine du trenger ikke en svær produksjon sant, kult
for det vi som forventet så har vi jo vi har pratet om
jeg har lyst til å fortsette i mange timer her kan vi gjøre det
jeg prøver bare å jeg synes det er bra bare å jævnlig oppsummere også liksom konkludere her, så innsiktanalysedelen, den tekniske delen innholdsdelen er, begynn med produktsider og skriv guider for at folk lurer på inkluderer de rundt kundeservice og den type ting er det andre ting på innhold vi trenger å peke på og hvis ikke så tenker jeg at nesten naturlig steg er egentlig da når du har gjort det en gang hvordan liksom velikeholder du det eller hvordan jobber du deg videre
det er rett og slett sånn som i karate gitt, wax on wax off
ja
det kjører hans og det publikk en gang til, finne ut om du kan forbedre en artikkel, om du kan gjøre det enda bedre og det er ikke for å imponere vernet dine, det er for å få mer penger inn på bankkontoen din jeg pakker det ikke inn med å kalle det noe annet for det er derfor man driver nettbutikk det er for å tjene penger, men hvis man skal gjøre det så er man avhengig av at man er i synk med verden rundt seg og dere marker det, ikke sant hvis man glemmer det, så da har man en utfordring
og det vil også da si, du må nok sikkert oppdatere innsikten din, kanskje en gang i år eller et eller annet sånn, men litt som du var inne på i stedet for å begynne med noe forsiktig plukk ut liksom de tre produktene eller kategoriene der du tenker at her er det mest penger for meg å tjene her har jeg best kalkyler, her har jeg best volym jobb med de produktsidene jobb med de guidene, og så går du tilbake og så begynner du kanskje med de tre som rangerer under det enn og så jobber du det egentlig bare gjennom hele
ja, hvert år så og hver dag så oppstår jo det situasjoner der du får nye søkefraser som ikke tidligere har vært søkt på Google så jeg vil si det, hvis du gjør en bred og dyp grunnig søkehåsanalyse i starten, eller du starter og så supplerer du det er også et alternativ, du kan supplere du må alltid supplere og det er med like men med en, gjøre en søkehåsanalyse i starten, en gang så kan du fint trive på i tre år med de headtermsene, altså de veldig populære søkende, du kan sitte og bruke de, utvinne ideer, konsepter til å lage innhold guider hjelpeinnhold som kan være god kundeservice til kundene, det vil også hjelpe merkevarende innhold av tid.
Jeg har et spørsmål når det gjelder kategorisider, trenger man å ha tekst og redaksjonelt innhold på de sidene?
Det dere sikkert ser det er at veldig mange nattbutikker de har eksperimentert litt med sånne rene tekstbiler.
Tekster som er skrevet for søkemotoren ser det ut som, bla bla bla ingen menneske kommer til å lese dette masse uinteressante ord ramset opp.
Og det skyldes det at den her treåringen ikke forstår så veldig godt hvis ikke du gjør det. Men Google trenger ikke så mye informasjon vi snakker om et avsnitt for at Google klarer å forstå det. Det er en god arkitektur så trenger du ikke å være så bekymret for de tingene der.
Men det vi må huske på er at produktsidene de har jo mye innhold som er inn i en produkt listing page altså en kategori, har jo egentlig bare en liste med linker som går ut til andre sider. Så jeg ville heller anbefale å optimalisere denne sidetypet med at man kan ha inn, introdusere for eksempel innganger til redaksjonelt innhold som på en måte innholdsblokker i den produktlistingen. At man kan ha tekstbokser der inne som man kan unikt supplere med godt innhold for å klare å gjøre disse hemmerelevante og unike som Google forstår.
Men da bør det alltid starte med, hvis du skal gjøre det, så skal det være for de at det er riktig å gjøre det, for det er bra for businessen din og bra for kundene dine Hvis du gjør det kun for Google Hvis du går inn og ser på Power må vel kanskje være et godt eksempel på noen som har en veldig, hvis du går inn og ser på produktkategorisidene der, så ser du på mengden kategorinformasjoner, ikke for å snakke strykt om Power, det er jo egentlig Google som er årsaken til dette problemet, ikke Power Så så ser du et godt eksempel på hva vi snakker om nå Jeg vil anbefale å ikke gjøre det, du kan gjerne gjøre det, men du må begrense det litt i grunn av
Hvis man gjør det, for du sier på en måte at det har en effekt at du kan få økt synlighet men spiller det da noen rolle om man plasserer den teksten i toppen, eller for de 20 prosentene som ser siden på desktop, om det er på siden, eller om det er nederst på siden
Google vektlegger prominente plasseringer på siden Hvis de ser at du har innholdet ditt på en såkalt prominent plassering altså i toppen, så er det en viktigere enn det samme er det med linker, hvis du har en link i en artikkel, så er den viktigere enn hvis du har den i foto eller i navigasjon eller i et annet sted på siden din Så spørsmålet ditt er Hvis det virker, skal man da gjøre det Du har noe som kalles for en overoptimaliserings mottiltak som Google har kommet med for å ta de I Norge er vi litt utenfor radaren så vi får gjøre en del som vi vil og så av og til så kommer Google med slengen og så bare røsker de ut alt som er der.
Det skjer jo ofte Det samme er linker Sikkert noen vil savne hvorfor vi ikke snakker om linker Det passer inn her fordi at linker det virker jo Hvis du fortjener linkene Hvis noen linker til destinasjonen du har laget, for den er helt unik Den er kjempebra her og du svarer på alt i ditt eget univers, den anbefaler du videre til andre Noen gjør det frivillig Da er det fortjente linker, altså linkordning som vi snakker om.
Da er det ikke linkebygging som om du plasserer linker. Hvis du driver med linkebygging Du har et byrå som driver med å plassere linker mot betaling eller i egne nettverker, sider og blogger som du eier eller administrerer eller de har en avtale med noen Så er det et brudd på Google sine retningslinjer. Brudd på den mest alvorlige regel.
Det heter link scheme. Så hvis man søker link scheme mellom Google så har du all informasjon du trenger Hvis noen selger linkebygging løp derifra Det er mitt råd Det er doping Det er doping Jeg har et siste spørsmål derfor jeg sitter på Hvor rast kan jeg se noen resultater etter dette?
Når jeg har begynt å operere produktsidene mine og kategorisidene mine og har skrevet litt guider og sånn Nå kan jeg forvente å se noe som helst endring eller effekt i Google
Der vil mange bli overrasket Store bedrifter har store budsjetter Store bedrifter trenger lang tid Små bedrifter uten budsjetter kan bare hamre gjennom og bare plassere seg på toppen hvis de har lyst Når du står opp på morgenen har du lyst til å bare gå inn og ta plasseringen eller har du lyst til å satse på minste minimum og gjøre det du trenger for å være som passe? Hvis du vil være nummer en og det ikke er aktuelt å være noe annet så gå inn og gjør skikkelig Gjør analysarbeidet ditt Gjør ansettet publikk Sånn at du får alle modifikatorene med hva, hvordan og så videre Svar på alle spørsmål Ikke bare topp tre.
Ta hele rykkela Send det ut på Google Publiser det. Gå inn i Google Search Console Lim inn uralt til den siden når den er helt ny Be om at den blir indeksert Da vil det gå mye fortere enn hvis du bare venter til at ting skal skje Hvis du har gjort jobben riktig og du på nettstedet ditt også linker til den siden intern fra andre sider. Det må være naturlig Det må passe inn Så kan du forvente at dette her kan gå fryktelig fryktelig raskt Som er jo feil å bruke ordet fryktelig Men jeg har sett det at små start-ups eller små nettbutikker, for eksempel du nevner Dyftelys.
Jeg har sett aktører, sånn mammabutikker på hobbybasis som har startet opp og gjort dette her i engelskspråklig land og bare totaldomineret De store slipper ikke til
Uker, måneder, dager
timer Kveldsarbeid side for side for side og så bare kverker de konkurrentene og det som er at de gjør den jobben en gang og så bare går de videre etter noe annet Sånn det ofte er, men det er kanskje litt sånn ustrukturert og uorganisert. Fordi det som verden fungerer på grunn av disse her 24 timers limitene vi har, sånn De som jeg kjenner som har gjort det som jeg har sett som jeg ser tale og hjelper dem med dette her de har egentlig bare fått de samme tipsene de har fått nå men de har lyst.
Når de står opp på morgenen så er de motivert. De er sultne, de girer litt sånn, har du litt sånn lite av det og det de type trekkene der og du er på en måte står i dysjen og kommer på ideer og bare tenker, shit nå kjører vi på Gjør det! Fordi at om det er du eller om det er Procter & Gamble jeg har sett sånne aktører bli knust igjen og igjen og igjen.
Jeg blir faktisk overrasket hvis Procter & Gamble eller noen av de store, i det hele tatt klarer å stå imot en enkelt grunner på majorstuer som står opp av lyst om morgenen. Har du lyst, men du har bare 5 kroner i lommen spar de pengene til noe annet og bare gå inn og så bare Følg oppskriften. Følg oppskriften.
Kult. Veldig bra så.
Jeg har et siste spørsmål Vi har snakket om at det skal gjøres men jeg løper på hastighet på siden. Fordi at jeg kan jo gjøre alle disse tingene og så lager jeg inn alle de store artikler og finner videoen og jeg lenker hit og dit og jeg lenker til alle mine sosiale mediekanaler tilfølgelig når vi spreder der og så ender jeg kanskje opp med en veldig tung side og hvordan kan du bare si to ord om det med hastighet?
Ja, det var hvordan kunne jeg glemme det? Der det der må vi korrigere litt Fordi at det som gjør det at hastighet og så har man hørt om Core Web Vitals Det har man ikke og ting som har med brukeropplevelse altså ting man går fort da også må man da zoome litt ut og så må man se hvorfor vil man det? Og hvis man bor i India hvis du bor i et eller annet land som teknologi koster penger, internettlinjen koster mye de har ikke den 5G-linjen vår fra Telenor eller hvis du uheldigvis har bak 3G hvis du er på hytten så er hastighet viktig det koster også penger.
Google vil at du skal få en god brukeropplevelse, men i vårt land så er vi ikke hardt rammet ut av det Dette er en veldig lite del ut av algoritmet til Google Faktisk så vil du se det at når det kommer til hastighet så vil du kunne se at det er nettstiller som er blore på PageSpeed Insights og andre verktøy som totaldominerer de som har perfekt skår Det er en veldig liten del og relevans vil alltid trompe hastighet. Oslo er alltid hovedstaden i Norge, selv om noen svarer London før Oslo, så er London aldri riktig.
Det beste relevante innholdet vil i de fleste tilfeller rangere øverst Men så er det viktig Hastighet er veldig viktig for det som går på kråling og det som har med Googlebot å gjøre Det er veldig viktig hvis man har litt size på nettbutikken sin, og da er det noe ord dere kan google, eller vi kan snakke mer om en annen gang som kalles for Crawl Budget Hvis Google ser at nettstillet vil gå tregt, eller du har masse feil på siden din, så kan Google ta et stekk tilbake og si at ok vi lager problemer for dette stakkars nettstillet vi må ro oss litt ned, så kroller de litt mindre sider og litt saktere Så hvis du da har en iPhone-lansering neste uke så vil du at produktsiden din skal bare BANG, nummer en på Google Journalisten er linket til den de finner først Topp-rangerer deg på grunn av det Også har du den andre delen Den delen er veldig viktig, den er superkritisk, men crawlkost er ikke så viktig hvis du har en liten butikk Du har en så liten nettbutikk at det er bare et knipp, så har Google crawlt nettbutikken din, men de bruker opplevelsesignalene som denne hastigheten vi har Du ser disse røde og grønne og orange skårene Det hentes gjennom noe som kalles for en kruksrapport altså Chrome User Experience-rapport De datene hentes ikke ut via Google Bot to Crawling De hentes ut fra faktiske Chrome-brukere i Norge, det vil si den simuleringen som Google gjør på de verktøyene sine, er egentlig er det lov å si helt god natt for den kan skremme livet av folk for det er jo ikke reelt i det hele tatt Man har gjennom noe som heter lab-data Da har Google simulert noe Det du må være opptatt av, det er det som heter felt-data.
Gå inn i Google Search Console og gå inn i denne brukeropplevelses-rapporten og så ser du etter felt-data Hvis den er rød, da må du gjøre noe Hvis den er orange, da kan du leve med det Hvis du er relevant. Jeg ville brukt mine penger på relevanse og godt innhold Kjempebra
Jeg har lært så mye og jeg kjenner at nå er jeg nødt til å justere litt av det som jeg har lært, Bård, for jeg har videreformidlet det med hvor sykt viktig det er med den hastigheten og man leser stadig artikler om at nå er det enda viktigere, også fordi at 80 prosent besøker sin impobil, og så videre Men du sier at der er det mer nyansert enn
I hvert fall i forhold til søk-delen Det er jo fortsatt veldig viktig å ha en rask side i forhold til konverteringsrater og den type ting Alt henger jo sammen her Men skikkelig bra innsikt Jeg tenker at vi må avslutte der for det vi har holdt på, for det har vært så spennende for lenge Men anbefaler folk å lytte på denne episoden flere ganger Her har vi vært inne med masse spennende
Ja, det skal jeg
Anbefaler å følge alle linkene i show notes Laste ned ressursarket Ikke minst følg Trond på
Hvor er det folk kan finne deg, Trond?
Jeg er på Tinder og så er jeg på LinkedIn De to viktigste kanalene
Det viktigste er Akerselven Jeg bor i Nydalje-Oslo, jeg går mye tur der Ellers er det på LinkedIn Ring meg, ta en kaffe Hvis du vil prate i fag så ring meg her til arbeidsstilen Det er egentlig det beste LinkedIn Jeg er mindre Trond, jeg er mer Trond Så kall meg gjerne bare Trond
Et siste spørsmål Jeg har jo sett på deg som en helt utilgjengelig, uoppnåelig guru, for det er du jo på en måte Men er det sånn at nettbutikker som er sånn middelstore, som ikke er elkkjøp Er det mulig å få jobbe med deg?
Har du sånne kunder også?
Jeg sier ofte nei til å jobbe med bedrifter Stort sett så sier jeg nei til store bedrifter Fordi at jeg ser at de ikke er sultne De har ikke lyst til å stå opp på morgenen De går på jobb, og så skal de bare sjekke hva som er oppe på listen sin De har ikke interesse for å finne ut mer om hva det betyr Hvis det kommer en sulten grunn som har realisme og planer, så er de organisert og strukturert og klarer å holde fast ved en avtale i typ ett år Jeg liker å kommitte meg i et år Så jeg pleier å si til kundene mine at hvis du ikke har lyst til å kommitte deg til en fast avtale i typ ett år Selvfølgelig, du trenger ikke det Men det er i det landet jeg ønsker du skal være Så jobber jeg med mindre selskaper Jeg har tilgjengelig bonde Kapasitet, men ikke full Jeg har jobbet med dette i såpass mange år at jeg har tingene seller seg selv og får greit betalt og rydder økonomi Jeg jobber når jeg har lyst Hvis jeg har lyst å løpe opp Holmenkoldbakken en dag Der har jeg aldri gjort noe løy Men jeg løper opp Skibakketrappa en ny dag Jeg droller på nå
Beklager
I dag for eksempel har jeg ikke vært på jobb Så kan folk si Kan du drive firma som dere?
Nei, jeg vet ikke Jeg jobber når jeg har lyst til Det skjønner jeg Med riktig pitch og riktig passion er det fortatt mulig å få lov til å jobbe med deg Passion over penger Tusen takk Trond Og igjen, last ned russiske strekker link i show notes Lykke til med SEO-arbeidet Tusen takk Undertekster av Ai-Media