Thomas
I dagens episode skal vi prate om trafikk, hva slags trafikk kan du få inn til nettbutikken din, og hvordan skal du tenke rundt trafikk?
Marte
Velkommen til Netthandelspodden. I denne podcasten guider vi deg gjennom hvordan du kan drifte og skape vekst i din nettbutikk.
Thomas
Vi har lang erfaring inni netthandel og ønsker å dele alt vi har lært om nettverket vi har bygget opp til å gi deg enkle, konkrete råd som du kan ta i bruk i hverdagen din.
Marte
Hver episode har et ressurs som er knyttet til seg som du kan laste ned på netthandelspodden.no. Ja, i dag har vi satt trafikk som overskrift.
Thomas
Stort, lite ord, stor tema.
Marte
Ja, nå er du nesten poetisk, Thomas. Men du har helt rett. For det å snakke om trafikk og dekke det godt på en episode, vi kan selvfølgelig ikke gå i dybden på alle trafikkskilder, men trafikk er jo en av hovedkomponentene for å lykkes på nett.
Thomas
Ja, det er jo den hovedkomponenten, for du kan ha verdens peneste butikk hvis ingen er inne i butikken din, så blir det jo veldig liten business.
Marte
Men du kan også få masse trafikk, men hvis du har en elendig nettside så hjelper det ikke at du har masse trafikk, for da er det ingen som kjøper.
Thomas
Godt poeng. Høne og egge, jeg er enig i det. Så det handler jo om hvordan du skal få folk inn på nettsiden din, inn i din verden, og vi skal prøve å gå gjennom så godt vi kan på en måte de forskjellige kildene til trafikk, og snakke litt overhånd om hva vi tenker rundt det.
Og så tror jeg det handler like mye om, som vi skal gå litt inn i litt senere, men ha et analytisk syn på trafikken din, og også være veldig tydelig over at for å ikke være for sårbar så må du også ha en god miks av trafikk. Så det tror jeg er viktig ting å ha i bakhodet. Så hva er de viktigste trafikkkildene da, Martha?
Hva er det man må forholde seg til som en person innenfor netthandelen?
Marte
Ja, typiske trafikkkilder, hvis du ser hvor trafikken din kommer fra i nettbutikket, det er jo at en viss andel kommer direkte. De vet hvem du er, og de går i nettleseren og skriver inn URL til din butikk. Så direkte trafikk, og så har du alle de som søker etter et eller annet som du tilbyr, og kommer inn til nettsiden din på den måten.
Og da skiller vi mellom to trafikktyper, organisk trafikk fra søkemotoren og betalt trafikk fra søkemotoren.
Thomas
På samme måte som sosiale medier, så har du organisk trafikk fra sosiale medier, altså det du gjør med at du publiserer uten å betale for at det distribueres. Og så har du annonsering i sosiale medier, altså der du betaler for at det skal vises til de riktige menneskene. Og sist, det er vel e-post som også er en ekstremt viktig trafikkkilde.
Så det vi tenkte nå er, la oss prøve å gå gjennom hver av de punktene og prate litt om hva vi mener er viktig å tenke på innenfor de spesifikke punktene. Og igjen, dette er et massivt tema som vi skal prøve å presse inn i en podcastepisode, og vi prøver å ha generelle råd som er like aktuelle i dag som om tre år. Så vi prøver å være så overordnet som mulig parallelt her.
Så på toppen her, så tenker jeg at før vi kommer inn i de forskjellige trafikkkildene, så må man jo ha en forståelse av hvor trafikken din kommer fra. Du må kunne lese av i Google Analytics, eller i netthandelsplattformen din, eller hvor enn du sitter og ser på statistikk, så må du ha en oversikt og en kontroll.
Marte
Jeg kunne tenke meg å bare stille det som et spørsmål. Det er et konkret spørsmål til deg som lytter, om du følger med på hvor trafikken din kommer fra, om det er noe du har rutine på å gjøre, sånn at du ser at, ok, her har jeg en trafikkskilde som jeg ønsker å få mer trafikk fra. Her har jeg kanskje fått mye trafikk.
Om du har et bevisst forhold til det der. Hvis ikke, så har du et klart actionpunkt her.
Thomas
Uten tvil. Hvis du svarer nei på det, så tenker jeg at da ville jeg slått av podcastspilleren akkurat nå, og så ville jeg begynt å bygge en rutine til å få et forhold til det. Jeg tror det er helt avgjørende for å lykkes, og at du ser på tall, og forstår tall, og ser på en måte hvor du skal kunne forbedre.
Ok, la oss hoppe på første punktet om at det er direkte trafikk. Hva er viktig å tenke på når det kommer til direkte trafikk?
Marte
Jeg vil heller si at det med direkte trafikk, det er jo ikke noe du påvirker i en feil. For direkte trafikk er jo gjerne et uttrykk for hvor sterk merkevare du har, og det kan også henge sammen med hva slags aktiviteter du gjør i andre kanaler, offline for eksempel. Så det som er typisk er at hvis du er en veldig stor aktør, for eksempel med mange fysiske utsakssteder, så vil du ha høy andel direkte trafikk.
Og kanskje du har aktører som driver med TV-reklame, og liksom boards i hele byen, altså typisk de største aktørene som du ser overalt, med reklame også digitalt, at de har en sterk merkevare og folk vil gå rett inn.
Thomas
Ja, og jeg tror jo som du er inne på, jeg tror jo er du flink å lage mye bra innhold på Instagram, så kan jo det gjøre at folk i dag sitter på telefonen, tar frem laptopen og skriver inn nettadressen din. Vi ser det veldig ofte at når vi begynner å gjøre Facebook-annonsering på nettbutikker, så ser vi at det også øker direkte trafikken, ikke sant? Så det er masse kilder inn her.
Men det som er ganske normalt er jo at du har en ganske betydelig del av den mixen, av den kaka, er direkte trafikk. Har du en sunn nettbutikk, så kommer folk inn direkte også, i tillegg til alle de andre kanalene.
Marte
Det er et veldig godt tegn om du har en god andel direkte trafikk, for da har du gjort et inntrykk og du er til stede i folks bevissthet. De velger deg aktivt.
Thomas
Ja, ikke sant? Og det er mer de andre trafikkkildene vi kommer til å snakke om, som er med og påvirker om direkte trafikken går opp eller ned, egentlig. Da går vi over til søkemotoren, Google.
Vi har jo fått litt annonsering på Bing og andre steder, men det er jo Google som er den mest populære søkemotoren vi har her i verden. Hvis vi begynner på den ubetalte delen, først altså på organisk søkemotortrafikk, hva slags spørsmål skal lytteren stille seg for å jobbe med å få bedre til den organiske trafikken sin?
Marte
Det er et veldig, veldig brett felt. Det er mye som påvirker den organiske synligheten, men et veldig godt sted å starte, det er jo å ha klart for deg hva slags søketermer er det du ønsker å bli funnet på. Sånn at du må kjenne kundene dine godt, du må kjenne produktene godt og vite hva er det typisk mine kunder søker etter når de søker på nettet.
Og de ordene eller de frasene, de ønsker du å svare på slik at du er synlig med å ikke annonsere med oppføringer når de søker.
Thomas
Og sånn veldig overordnet hvordan Google fungerer da. Google leiter jo hele tiden etter nettsider som er ute i den store internettverden. Og Google har da en måte å rangere disse søkeresultatene basert på hvor seriøs Google gjetter til at du er, hvor bra siden din er bygd opp, hvordan folk beveger seg på nettsiden din.
Altså det er masse ting innenfor søkemetod og optimalisering, SEO, som man kan gjøre for å påvirke. Men til siden av siste så handler det om at hvis folk opplever siden din som nyttig og gjør det som Google skal forvente at de gjør på siden din, så rangerer du høyere opp på denne listen. Så ofte hvis du googler klær så får du sikkert 16 000 sider med forskjellige nettsider du kan gå og velge mellom.
Men du ser jo veldig sjeldent mer enn kanskje til den første eller andre siden for leitet av ting. Så det handler jo om basert på det du vet at dine potensielle kunder søker etter, å lage nyttige og gode løsninger på de tingene de søker etter.
Marte
Jeg følger deg helt på det du sier. Jeg har faktisk begynt å kalle søkemotoroptimalisering for kundeoptimalisering når jeg underviser i det. Og det er rett og slett fordi Google er blitt så bra og det Google er opptatt av er at de som bruker søkemotor skal ha en god opplevelse, at de skal få oppfylt det de ønsker å gjøre.
Sånn at når de ønsker å få informasjon om noe så er det Googles oppgave å sende dem til det absolutt beste stedet hvor de kan få den informasjonen på en effektiv måte, så brukeren eller den som søker blir fornøyd. Og hvis man ønsker å kjøpe noe så vil Google sende akkurat den personen til den riktige siden for vedkommende. Egentlig så er det gode nyheter og litt deilig å tenke på den måten at søkemotoroptimalisering kan høres utrolig teknisk ut.
Det er litt uangriplig og vanskelig, mens kundeoptimalisering og sørge for at du vet hva folk er på jakt etter og at nettsiden din svarer på det på en veldig god måte så vil du rangere høyere i søkemotoren.
Thomas
Beste måten å forklare det på helt klart. Så det er den organiske delen. Det kan godt ta litt tid før man kommer opp og får gode plasseringer på det organiske, men det er noe du hele tiden bør fokusere på og være mer og mer nyttig og snakke og diskutere de temene som folk søker etter.
Marte
Vi skal ikke bruke masse tid på det, men jeg har lyst til å si bittelitt til. Vi deler det gjerne i to typer arbeid som du gjør for å synes organisk. Det ene er innholdsmessig, og det går for eksempel på hvilke ord du velger å bruke.
Du bør helst bruke de samme ordene som kunden din bruker. Ikke la det baseres på terminologier eller indelinger dere bruker internt, men tenk hva som er logisk for kunden, både i ordvalg og indeling av sortimentet ditt. Den andre biten av søkemotoroptimalisering er den tekniske søkemotoroptimaliseringen.
Det er vanskelig å ikke bli veldig teknisk når jeg snakker om det, og ikke grave meg langt ned, men for eksempel at overskriftene dine er såkalt tagget som overskrifter, at du ikke bare bruker store bokstaver. Det er sånt som gir signaler til Google om hva som er det viktigste på siden. Det går også på ting som at du ikke har duplisert innhold.
Thomas
Linkene dine er lett å lese og forstå hva utifra.
Marte
Jeg tror vi kan love at vi kommer til å lage en egen episode hvor vi går i dybden på det med søkemotoroptimalisering. Helt overordnet, tenk på det som kundeoptimalisering. Start med å gjøre en søkeordsanalyse slik at du har klart for deg hvilke søkeord du skal synes på når dine kunder er på nettet og ser etter det du tilbyr.
Thomas
Da har vi betalt trafikk fra Google. Jeg mener at en sunn nettbutikk som ønsker å vokse, bør også ha et bevisst forhold til å annonsere på Google. Du har flere måter å annonsere via Google på.
Det man tenker først er å søke annonser. Jeg søker etter høstklær, høstkåpe, et eller annet i den døren. Man kan velge å by på å vise den annonsen så høyt som mulig mot de andre.
Så har man etter etter shoppingannonser som rett og slett tar ut produktene du har i din nettbutikk og viser frem de mest relevante i forhold til høstkåper for eksempel. Så har du displayannonser som er bannerannonser som du typisk ser på dagblader og andre som har avtaler med Google. Som i min erfaring fungerer veldig sjeldent bra, men vi må i hvert fall nevne det.
Noe som har blitt mer og mer aktuelt for de kundene jeg hjelper på Google-annonsering for tiden, det er også YouTube-annonser. Man kan vise små videosnytter før forskjellige videoer avspilles.
Marte
Da ble jeg veldig nysgjerrig. For opplever du at disse pre-rollsene eller Google-video-ads virker?
Thomas
De har begynt å fungere.
Marte
Så hva har skjedd når de har begynt å fungere? For det har jeg aldri opplevd.
Thomas
Jeg tror rett og slett at Google har blitt mye flinkere til å vise det til et relevant publikum. Og vi bruker også mye tid på, sammen med kundefindet av, hvilke kanaler og hvilke temer er det relevant å vise dette framfor. Men jeg vil si det siste året, det vil si 19-20-overgangen, så har det blitt mye mer aktuelt.
Og samtidig tror jeg mange nettbutikker har blitt flinkere til å lage godt innhold, som er tydelige call to action og sende folk inn. Så både det å finne et kaldt publikum, folk som ikke vet hvem du er, men spesielt da å vise et varmt publikum, folk som har handlet oss der før og vise de relevante videoene når de er inne og ser på en eller annen influencer som de følger med på fra moteuka virtuelt i New York. Det har en mye bedre effekt nå.
Marte
Men vil det si, og nå går jeg dypt i dette, men vil det si at dere håndplukker akkurat hvilke YouTube-kanaler det skal vises på, eller overlater det til YouTube?
Thomas
Kombinasjon alltid. Det gjør vi også på Facebook. En, vi lar algoritmene til Google og Facebook prøve jobben selv.
Der blir de stadig flinkere. Vi tester også alltid å overstyre dem med å være litt mer spesifikke med hvor vi vil det skal være. Men generelt vil jeg si at søkeannonser og shopping-annonser er et minimum for en nettbutikk å ha for å få lønnsomhet ut av annonseringen på Google.
Men det begynner å komme andre spennende kanaler også. Og det som kanskje også er litt annerledes på Google enn på Facebook, er at du trenger ikke unødvendigvis å bytte ut annonsene dine og være inne om seks ganger om dagen og passe på ting. Det går litt mer av seg selv.
Du skal selvfølgelig passe på å ha et visst forhold til det. Når du har begynt å kjøre, så ser vi at det som oftest holder seg ganske jevnt. Og så kan man gå inn og på en måte jobbe aktivt med å få det til å vokse.
Men det å sette det opp godt nok, er ikke superavansert og kan være superlønnsomt.
Marte
I motsetning til Facebook-annonser som krever veldig innholdsproduksjon for at de skal funke, så er disse søkeannonsene mye enklere.
Thomas
Absolutt. Du kan si at det krever mye mindre for å faktisk lage innhold som fungerer. Så ressursmessig er det mye lettere å komme i gang med Google enn med Facebook.
På slutten av episoden kan vi diskutere hva man bør starte med først, men helt klart.
Marte
Men du nevnte at alle bør drive med shopping-annonser. Jeg er enig, for å starte der, at shopping-annonser er fantastisk effektive. Det vil si at det er mange som klikker på dem, og de gir veldig god konvertering.
Det er mange som kjøper når de kommer inn fra en shopping-annonse. Men det spørs litt hva slags aktør du er. Fordi at hvis du selger merkevarer som er like det andre selger, men du ikke har den laveste prisen, så kan det faktisk få en negativ merkevareffekt for deg å kjøre shopping-annonser.
Fordi at når man da ser en rekke av det samme produktet ved siden av hverandre, og prisene står veldig tydelig som de gjør på sånne shopping-annonser, og man ser at du har høyere pris enn de andre, så gir det en beskjed om hva slags aktør du er, at du er dyrere enn resten. Så hvis det er tilfelle for deg, så vil jeg ha vært forsiktig med shopping-annonser.
Thomas
Veldig godt poeng, og det er mest relevant når vi søker på merkevaretrafikk. Når du søker etter navne på butikken, så kan det absolutt lønne seg å vurdere og vise shopping-annonser like. Når det gjelder høstkåper, så er det litt annerledes, for da vil du jo bli sammenlignet med alle de andre, men du har ikke en veldig bevisst forhold til hvilken merkevare som viser hvilket bilde til hvilken pris.
Så da handler det mer om å passe på lønnsomheten i annonsene. Men spesielt til merkevarer, så tenker jeg det er et veldig godt poeng. Det er ikke alltid det er riktig type annonser, rett og slett.
Marte
Avslutningsvis på det med betalt markedsføring i Google, så vil jeg si at det er to ting som avgjør plasseringen du får på annonsene dine. Det ene er hvor mye du byr i konkurransen med de andre som kjører annonser. Men det andre er kvaliteten på annonsene dine.
Hvor relevante de er for de som søker. Hvor relevante de oppfattes mot akkurat det søkeordet. Og blant annet landingssiden din.
Så hele den jobben du kanskje da har gjort for å få organisk trafikk, den får du masse igjen for når det kommer til den betalte trafikken. Så det henger veldig sammen.
Thomas
Veldig godt poeng. Sammen med Facebook også, de ser også på kundeopplevelsen etter man har klikket på annonsen. Så det er jeg helt enig i.
Da flytter vi oss over til organisk trafikk fra sosiale medier. Det vil si om du er aktiv på Instagram, Facebook, Snapchat, TikTok, Pinterest, altså alle disse forskjellige kanalene. Dette blir et litt spennende tema å snakke om, for jeg tror vi er litt forskjellige lærere her egentlig, Marte.
For min hovedpåstand er at de aller fleste nettbutikkene som jeg snakker med, og jeg snakker sikkert med 15-20 stykker i måneden som jeg sitter og har telefonsamtale med, er for opptatt av organisk sosiale medier. De er for opptatt av å poste ting og ha det gøy på Instagram, for det er det de får mestring for, og de får det den endorfinkicken med en gang man får likes og tilbakemeldinger. Så organisk trafikk tror jeg er viktig, men det handler jo selvfølgelig om å sette inn et system og måle om dette gir salg eller ikke.
Marte
Så langt så er vi ikke uenige. Jeg er helt enig i det du har sagt der, men hvis det leder videre til en påstand om at organisk markedsføring i sosiale medier, at det ikke virker, da kan jeg godt trekke opp hånden og være uenig, for jeg vet mange eksempler på at det virker. I min egen virksomhet er jeg ikke nettbutikk nå, så det er kanskje urettferdig å bruke det som eksempel, men det er jo organisk trafikk i sosiale medier som gjør at jeg markedsfører meg.
Thomas
Absolutt. Jeg påstår ikke nødvendigvis at det ikke virker, men jeg påstår, eller jeg mener at det går mye mer tid for å generere et salg enn det er via å sende en e-post eller jobbe med annonsering for eksempel. Du styrer det mye mindre, du ligger mer i skjeben til alle de andre, og du trenger å bruke så ekstremt mye tid over lang tid for at det skal virkelig gi fart.
Marte
Jeg kan følge deg på det. Det som du egentlig implicit sier her, du sier ikke å ikke drive med sosiale medier organisk, men det er noe med mixen her, ikke sant? At man skal få øynene opp for disse andre trafikkildene, nå har vi vært innom tre av dem, og to som du kontrollerer veldig direkte, eller delvis direkte hvertfall, organisk og betalt trafikk fra søkemotoren.
Så det å bruke disse kanalene i kombinasjon, det er viktig. Men hvis vi først snakker om organisk trafikk, eller markedsføring i sosiale medier, så er det fint om vi kan gi noen tips på hvordan man faktisk lykkes med det, for det finnes aktører som er veldig gode på det. Hva gjør de for å få trafikk fra sosiale medier?
Thomas
Det er en god sted å starte. Jeg tror at hvis du tenker på dine sosiale medier som et sted å kommunisere med kundene og skape en heia gjeng rundt nettbutikken din, det er et veldig godt utgangspunkt å starte. Det vil si at når noen har hamnet i nettbutikken din, og de får en e-post med bekreftelse og så videre, så inviterer de inn til å følge deg, for eksempel på Instagram, og når du lager innhold og tenker innhold, så tenker du at dette er den personen som digger meg og digger produktene jeg selger, og min jobb er å engasjere de og få dem til å få enda mer følelse, og enda mer tillit og engasjement rundt det jeg gjør.
Jeg tror det er et godt utgangspunkt, i alle fall i mitt hode, på det. Og så ser jeg også, og jeg tenkte du kan godt nevne noen av de vi har i notatene våre her som er flinke, men jeg synes også at de er flinke til å ikke være for høytidlige, ikke ta seg selv for seriøst, men at de har en personlighet, det er ikke en privat personlighet, men det er en folkelig personlighet ofte, som gjør at de fungerer bra i de sosiale mediene.
Marte
Dette er jo kanalen for å bygge relasjoner, fremfor alt. Og det er noe med for hver kanal og trafikksilde her å tenke, hva er det folk gjør når de er på dette stedet? Hva er det folk ser etter?
Så dine kunder når de er for eksempel på Instagram eller de er på Facebook, så på Instagram så ønsker man kanskje å få inspirasjon, det er en sånn typisk ting. Så da er det det du bør gjøre på Instagram, du bør være med å gi den inspirasjonen. Så veldig mye av det man gjør organisk i sosiale medier.
Thomas
Tenke kontekst.
Marte
Ja, ikke sant? Og da skal du ikke, du skal ikke nødvendigvis komme med pushy saksbudskap der i sosiale medier. Jeg sier ikke at du ikke kan selge der, det vil du gjøre naturlig, men det der å få godt frem hvem du er og bygge den relasjonen til følgerne dine, det er det du bør ha som mål nummer en i sosiale medier.
Thomas
Ja, helt enig. Det tror jeg er kjempeviktig. Og kanskje før vi kommer med litt sånne eksempler, så du har jo forskjellige måter å lage innhold og kommunisere.
Så det ene er liksom de kanalene som har en feed, der du lager poster som på en måte sprer seg basert på engasjement, altså om det er Facebook eller Instagram for eksempel, eller Pinterest. Og så har vi det formatet som har blitt veldig populært det siste, som er stories-formatet, som er en fullskjerms opplevelse. Gjerne veldig mange historier etter hverandre du oppdaterer via døgnet.
Det er litt mindre krav, eller jeg vil ikke si, det er feil å si det er mindre krav til kvalitet, men du trenger ikke å la det være så tidløst som kanskje det du legger ut i feeden din er. Og så har vi også livesendinger, der du lager livesendinger og har en interaksjon med publikummet ditt. Så det er liksom de tre primære måtene å lage innhold på.
Og der, i hvert fall sånn som trendene peker nå, så blir det viktere og viktere å kunne mestre stories- og live-formatet. De fleste har begynt å bli ganske flinke på hva de skal legge ut i postene sine, men stories og live tror jeg blir viktere og viktere å mestre fremover.
Marte
Helt klart. Jeg liker at folk skal få noe sånn konkret, eller vi sier noen konkrete ting her, men jeg kan tenke meg et tips om noen aktører som jeg synes er flinke. Det er noen som heter Festlige Ting, to jenter som driver både nettbutikk og de leverer ballonginstallasjoner til eventer.
Men de trekker jeg veldig ofte frem som et eksempel på noen som er kjempeflinke i organisk bruk av sosiale medier. Og da er det primært Instagram, det er det som er deres plattform. Og jeg vet at de får helt klart trafikk og salg gjennom aktivitetene som de gjør på Instagram.
Og en annen aktør som har tatt tak i nettopp det som du nevnte, Thomas, med stories og livesendinger, det er en som heter Kunstkolonialen, som frem til sommer-høst 2020 bare såkte gjennom fysisk butikk, valgte å legge ned den fysiske butikken og flytte seg over på nett. Så Trine som driver der, hun er voksen, og hun startet faktisk før hun hadde nettbutikk, så begynte hun med livesendinger da korona traff. Begynte med livesendinger på Facebook, viste frem produktene sine, og så solgte hun via VIPs og DM.
Kjempekult. Ikke gjør det verre enn det trenger å være. Så da er det organisk bruk av sosiale medier som har gitt henne masse salg.
Thomas
Ikke sant. Og både festlige ting og Kunstkolonialen er jo litt sånn, veldig mye personlighet bak det, altså to aktører som, igjen da, jeg tror det er naturlig å bruke Instagram som et eksempel, for det er der de fleste bruker energien sin. Selv om du kan få masse ut av organisk både på Facebook og på TikTok, og på Snapchat også i disse dager.
Men jeg synes da at Tøftewear er veldig bra på å sine stories, og ikke minst Get Inspired, som jeg blir av og til bare blåst av stolen når jeg ser. Altså de har laget sin egen stil og en vibe. Jeg kan se uten å se hvem avsenderen er, at dette er en Get Inspired story versus de andre.
Marte
Og det som er gøy er at man må ikke være grønndaren, selv om Get Inspired bruker grønndaren sin veldig aktivt også. Men man kan være personlig uten å være en liten grønnebedrift. Jeg var jo i Lillevinkelsko i sin tid, og vi var personligere i sosiale medier, og det funket jo kjempebra.
Så selv om jeg ikke var grønndaren der, så var det fullt mulig.
Thomas
Jeg tror det bare handler om at du gjerne må kunne se de samme ansiktene om igjen og om igjen. Det er viktigere enn å være en grønndaren eller ikke. Og at den har en personlighet som man kan treffe og matche godt med.
Marte
Nå gleder jeg meg Thomas, for nå kan vi bevege oss over til det som er ditt ekspertiseområde, nemlig betalt trafikk fra sosiale medier.
Thomas
Min store passion er jo å generere salg via Facebook, Instagram og andre kanaler. Vi annonserer jo på Snapchat og på Google og sånne ting også. Men der er Norge ganske unikt fortsatt.
Det er fullt mulig å generere svært lønnsomme besøkende på nettbutikken din med å bruke Facebook og Instagram som annonseringsplattformer.
Marte
Du sier at Norge er unikt, vil det si at sånn er det ikke i resten av verden da?
Thomas
Hvis vi snakker om avkastning, som er noe vi snakker ofte om når vi annonserer, hvor mye kroner får du tilbake for hver krone du bruker. Så i USA, når jeg snakker med de som driver både store og små nettbutikker der, så går de nesten i null på hvert salg de har når de annonserer på Facebook. Men så tar de igjen med å ha en livstidsverdi på kunden som er lenger, for de er flinke på e-postmarkedsføring.
Så de kjøper kunder for ca. breakeven og så selger de til dem så ofte de kan på e-post. I Norge, vårt byrå ligger vel på en snitt på rett over 6 kroner du får tilbake for hver krone du bruker på annonsene.
Det vil si det er en svært god lønnsomhet, sånn det er i dag, som også gjør at mange har blitt bortsett til å være for avhengig av Facebook-annonser som en ren kjøpskanal, og ikke bruker tid på å bygge ut de andre mixene av de andre tingene vi har snakket om. Men spesielt det å sette opp en god remarketing-kampanje, det vil si å vise annonser til de som har vært innom nettsiden din, engasjert seg på Facebook eller engasjert seg på Instagram de siste 7, 12, 90 dagene ut fra hva du selger, det er den første, veldig tydelige anbefalingen jeg kommer med.
Marte
Kan jeg stoppe deg der? Du sier 7, 12 eller 90 dager ut fra hva du selger. Kan ikke du forklare hva du mener med det?
Thomas
Jo, det kan jeg gjøre. Noen kunder trenger lengre tid for å bestemme seg om de skal handles eller ikke. De trenger å se produkten noen ganger.
De kanskje er i en researchfase, der de trenger litt tid på å lande, og da kan det være lurt å vise annonsene til de lengre enn noen som for eksempel bare skal kjøpe en buks eller et par sko.
Marte
Så typisk hvis du selger noe som er dyrere, som er en større beslutning?
Thomas
Ja, enten større beslutning, eller det føles mer omfattende. Så det er ikke nødvendigvis bare på prisen, men det er noe som påvirker hjemmet ditt, eller påvirker noe annet. Så jeg vil anbefale deg å starte med å sette opp en kampanje som viser annonser til de som er engasjert selv, så det er de siste syv dagene, så den første kampanjen du setter opp.
For det passer veldig godt inn i at alle som kommer fra Google selv om det er søkt eller betalt, eller fra Instagram og sosiale medier kommer inn, så blir de følt opp på en måte der du forstår konteksten av at de har vært inne og kjenne det fra før, og du kan gi de en eller annen mulighet til å slå til på et tilbud, eller på en pakke, eller bare på å vise produktet igjen. Det er to typer kampanjer man bør kjøre når man skal kjøre remarketing. En er konverteringskampanjer, som handler om at du drar fram spesifikke produkter eller spesifikke ting du ønsker å snakke om, eller katalogkampanjer, som gjør at Facebook selv velger hvilke produkter den skal vise til den personen.
Så med å ha en remarketingkampanje med katalog- og konverteringskampanjer på, så har du sikkerheten at du får mye mer ut av den trafikken som allerede er på nettbutikken din. Når du først har kommet til et nivå der du føler at dette har en mestring på og dette serien fungerer, så kan du begynne å gå bredere ut og finne andre målgrupper og begynne å hente inn et kaldt publikum også til nettbutikken din derfra.
Marte
Det er et veldig konkret og fint tips. Start med de som faktisk kjenner deg fra før.
Thomas
La tingene frykte.
Marte
Når du sier at Facebook velger hvilke produkter, så er vel ikke det helt random hva de velger å vise i annonsen?
Thomas
Facebook har ca. 52 000 datapunkter på hver Facebook-bruker. Når det kommer til remarketing, så vil Facebook se på to ting.
Den vil se på hva du gjør på nettsiden, hvilke produkter er du lenge inne på, hvilke produkter legger du til handelskurven, hvilke produkter prøvde du å sjekke ut mens du stoppet å sjekke ut. Det er en ting av det de avgjør om de vil vise det ene eller andre produktet til deg. Nummer to handler om andre folk som likner på Thomas.
Hva er det de har sett, og hva er det de har gjort, og ikke minst hva er det de har handlet, så vil også Facebook hente ut og vise så relevante produkter som mulig der. Så enormt datadrevet, mer datadrevet enn Google. Det betyr også at når du skal ut og annonsere til et større publikum, et kalt publikum, så anbefaler jeg at du har så brede målgrupper som mulig for å gi Facebook mest mulig mennesker å leite gjennom, fordi at Facebook forstår ganske fort, basert på datene de får fra nettbutikken din, hvem er kundene dine, og hvem kjøper når og hvor.
Så det er kjempespennende. Jeg vil si at du bør ha et mål om å ha en avkastning på minimum fire, før du begynner å jobbe med å skalere opp. Så det vil si at avkastning på annonsekjøp, som er en egen kolonne i Facebooks annonsepanel, hvis den er fire eller mer, så kan du trygt bruke mer penger.
Men er den under, så bør du jobbe litt mer med bilder, med tekster, med videoene dine og så videre. Nå er vi inne på forskjellen på Google og Facebook, så kommer jeg til Instagram her, for Instagram bruker samme plattformen som Facebook, så når du annonserer på Facebook, så gjør du også det på Instagram. Men der Google er det ganske lett å lage innhold, som du ikke oppdaterer så ofte.
Facebook krever at du oppdaterer annonsene ofte. Jeg anbefaler mine kunder å lage to annonser minimum i uka, som hele tiden går i rotasjon, og så tester man da det ene bildet eller andre bilder mot hverandre, og så finner man hele tiden ut, hva er det som gir best avkastning til deg. Men det krever litt mer, men bare det å sette opp den remarketingkampanjen først, er et godt tegn.
Når du treffer fire i avkastning, så kan du jobbe med å skalere opp og bygge det over.
Marte
Så vi bryter det helt ned, så når du sier skalere opp, så mener du å putte på mer penger, et større budsjett på annonsekampanjen.
Thomas
Ja, så du setter som oftest et dagsbudsjett når du annonserer på Facebook. Jeg anbefaler å bare begynne med kanskje en hundrelappe eller to, og etter hvert som du ser at det fungerer, så kan du hver tredje dag øke budsjettet ditt med 20%. Og det handler rett og slett om at Facebook resetter læringsfasen hvis du øker budsjettet for raskt.
Marte
Noe sier meg at vi kan snakke om dette i mange timer.
Thomas
Seks timer til. Kanskje vi burde ha en egen episode i sesong to?
Marte
Ja, kanskje det. Kanskje man burde ha en egen podcast om det. Oi, nei, men det har du jo.
Thomas
Det var en veldig fin leiapp. Ja, suksess med Facebook-annonsering. Bare søk opp den podcasten, så snakker jeg timesvis om Facebook-annonsering.
Marte
Ja, det er bra. Da kan vi gå videre til den siste trafikkilden som vi har satt opp på listen vår.
Thomas
Ja, og i mine øyne, e-post som vi snakker om nå, er kanskje det mest lønnsomme og undervurderte trafikkkilden der ute. Er du enig?
Marte
Ja, jeg er helt enig. Jeg smiler jo bare når jeg sier e-post. Det er så verdifullt, det.
Thomas
Enorm passion for e-post. Folk er ikke så flinke til det. Mitt inntrykk er at folk undervurderer litt.
De er redde for å være litt i veien, eller de er redde for å være maset i inboxen og så videre. Men jeg vet at du sier at 30 prosent av omsetningene bør komme fra e-post, og jeg sier at 40 prosent av omsetningene bør komme fra e-post.
Marte
Og selvfølgelig, hvis du er på 0 eller 2 prosent i dag, så setter du først et mål om å komme opp til 5 prosent, og så et mål om å komme opp til 10 prosent. Men poenget er at dette er en kanal som du har full kontroll på selv. Mens du på Facebook er prisgitt algoritmene, reglene til Facebook, og når det gjelder betalt annonsering, så bestemmer Facebook seg for at du har gjort noe galt, og du får ikke lov til å annonsere.
Det samme kan skje på Google. Algoritmene endres. Det kommer en eller annen stor aktør som har kjempebudsjetter, som slår deg ut i kampen om de betalte plasseringene.
Mens e-postlisten din, som du forhåpentligvis bygger jevnt og trutt, dette har vi en egen episode på, i sesong 1, der eier du dataene selv.
Thomas
Ja, i stedet for å leie leilighet, så eier du. Så i stedet for å spørre huseieren din om å gjøre det ene eller andre, så kan du gjøre akkurat hva du vil. Og det tror jeg er ekstremt viktig.
Facebook, Google, alle disse forandrer seg hele tiden. Og de har historisk sett ikke hatt noen skruppler med å forandre spillreglene om data. Så e-post eier du selv.
Du styrer det selv. Jeg tror at du bør sende e-post minst en gang i uken hvis du driver med netthandel. Jeg har flere kunder som sender e-post en gang om dagen med kjempesuksess.
Og det vil du selvfølgelig avgjøre litt utifra relasjonen du har på publikumet ditt og hvor mange typer produkter du har og den type ting. Jobb målrettet med å bygge e-postlisten din, analysere, AAB-test, optimalisere og sånt, tror jeg er kjempeviktig. Og så har vi også en egen episode der vi går i dybden på e-post.
Så gjerne lytte til den også. Men jeg tror at her er det mange som har muligheten til å gå inn i seg selv og tenke at jeg kan ha faktisk tatt e-post litt mer seriøst enn jeg gjør i dag og få en kjempeeffekt i forhold til å få trafikken.
Marte
Nå har du sagt to viktige ting, bygge listen og følge med på resultatene og optimalisere. Men jeg har lyst til å ha med helt overordnet, når du jobber med e-postmarkedsføring, så bør det som ligger i bunnen, det bør være at du er veldig opptatt av å gi verdi til de som skal få e-posten din.
Thomas
Hva betyr verdi?
Marte
Det betyr at du tar plass i inboxen deres, det er ikke noe du skal ta lett på, sånn at det du sender ut, det skal være verdt den plassen du tar og det skal være verdt tiden. Folk skal synes at det er interessant, de skal bli glad for å åpne e-posten. De skal tenke at, ah, dette er relevant for meg.
Thomas
Og da tenker jeg, relevanser tror jeg er et kjempepoeng i forhold til relevante produkter osv. Jeg husker at, jeg var med på et eller annet lojalitet, nei jeg var, jeg jobbet med influensere og var en liten influenser selv for mange år siden og da fikk jeg tilsendt tamponger i posten fra et PR-byrå, som lurte meg å kunne tenke mer og skrive et innlegg om det. Og det gjorde jeg, men det var noe helt annet enn det de så for seg.
Så jeg tror kontekst er veldig relevant. Og når det kommer til verdi, så tenker jeg at en ting er jo at verdi kan være en rabatt eller en fordel på et eller annet. Men det kan jo også være hvordan man bruker produkter, hvordan man kan velikeholde produkter, altså råd og veiledning til hvordan man kan bruke produktene er jo også en god måte å gjøre det på.
Marte
Og igjen, og dette gjelder jo egentlig ikke bare e-post, men det koker på en måte ned til at du skal kjenne kundene dine godt, vite hva de er opptatt av. Og hvis du virkelig vet det og bruker den kunnskapen i alle disse kanalene hvor du kommuniserer med dem, så vil du få veldig mye bedre resultater. Men vi kan snakke om dette til solen går ned.
Jeg har lyst til, til slutt, at vi snakker litt om mixen av dette her. Fordi at nå har vi ramset opp forskjellige kanaler, men er det på en måte greit hvis jeg brenner for Instagram da? Syns det er gøy med den plattformen, ser at jo, det virker som jeg faktisk får trafikk derfra.
Folk kjøper de tingene som jeg viser på Instagram, jeg ser at salget går opp når jeg viser bilder av et eller annet bestemt for eksempel. Må jeg da drive og stresse med de andre kanalene? Kan jeg ikke bare være skikkelig god på én ting, og så akseptere at 70 prosent av trafikken min kommer fra den kanalen?
Jeg har et svar på det selv, men nå stiller jeg spørsmålet til deg.
Thomas
Jeg vil si nei. Jeg vil si at det er skummelt å være helt avhengig av én kilde, og spesielt en kilde som kan forandre seg over natten. Eller som du veldig godt vet, basert på lillevinkelskostorien din, at du kan plutselig miste tilgangen til å snakke med publikum din på forskjellige kanaler.
Så jeg er veldig enig at man bør fokusere på én ting først, og virkelig bli flink på å mestre én og én kanal. Men jeg tror det å ha en mix av alt er sunt og viktig.
Marte
Da er vi helt på linje. Og for å klare det, så er det tilbake til det vi var inne på i starten, at et minimum er å vite hvor trafikken din kommer fra. Så du har to sider her.
Det ene er å se i prosent hvor mye trafikk som kommer fra hver av disse trafikkkildene. Men så må du også se på omsetningen din. Hvor mange prosent av omsetningen kommer fra hver av kildene.
Og da vil du typisk se, det gjelder for veldig mange, de fleste, at e-post for eksempel, si du har 10 prosent av trafikken din fra e-post, men når du ser på hvor mange prosent av omsetningen din som kommer fra e-post, så vil det kanskje være 15 prosent. Absolutt. Fordi det er verdifulle kunder som kommer den veien.
Så det å være litt smart med å satse på de kanalene som har de mest verdifulle kundene for deg, det er ikke så dumt.
Thomas
Og da var det veldig konkret tips du kan gjøre for hvor går det, eller hvordan vet jeg hva som på en måte er mest lønnsomt og så videre. Hvis du bruker Google Analytics, så kan du gå inn i den faren som heter Acquisition, også Source-Medium, og da får du oversikt over konverteringsprosenten av hvor mange av de som har besøkt siden min som har konvertert. Og da vil du som oftest, veldig ofte se at e-post for eksempel er mye høyere.
Du vil se at, jeg hadde en kunde nå for et par uker siden som samarbeidet med en sverg influenser, og fikk da sikkert 20 ganger av trafikk inn som man har fått tidligere. Og det ødela egentlig mer enn det ga, det ga veldig lite salg, og da alle annonsene som da normalt vises til et veldig varmt publikum som vet hvem de er, sluttet jo å fungere i det hele tatt, så Facebook ble forvirret. Så jeg tror det er ekstremt viktig det du sier at det handler ikke om hvor mye trafikk du genererer inn, men hvor mange prosent av de som ender opp med å faktisk handle, og det er der jeg ville ha lagt kuttet først, er jo å bli skikkelig flink på den kilden som har høyest konverteringsverdi først, og så bygge meg utover det.
Og når det kommer til fordeling av trafikker og så videre, så ville jeg kanskje, hvis jeg skulle prøve meg på en liten kake, så ville jeg kanskje sagt at 30 prosent bør komme fra organisk, altså det vil si søk eller sosiale medier. 30 prosent vil komme fra e-post, og så vil 20-30 prosent komme fra direkte, og resten kommer fra, sånn som du sa, resten kommer fra regner. Vi er oppe i 60, og så er vi oppe i året, så det vil si at ca.
30 prosent bør komme fra betalt. Og det handler om at for meg, for at du skal være i kontroll, og kunne vokse og styre trykket i nettbutikken din, så tror jeg det er veldig viktig å ha en høy nok andel med betalt annonsering, så lenge det er lønnsomt, for å passe på vekst, for det hjelper det å øke på organisk, det hjelper det å øke på e-post, og alle tingene spiller veldig godt sammen.
Marte
Ja, det med samspill er viktig. Vi bør jo egentlig lage kanskje en episode om det også, for stadig ideer her.
Thomas
Notere ned.
Marte
Men jeg tør ikke å begi meg inn på noe sånn absolutt kakefordeling, men poenget med betalt markedsføring, i prinsippet så er det jo ingenting som hindrer deg i å bruke betalt markedsføring. Altså, hva er det jeg prøver å si? At du bør ikke ha noe limit der, for så lenge du klarer å drive betalt annonsering på en måte som gir deg avkastning, så hvis du får tre kroner igjen for hver krone du putter på, hvorfor skal du slutte å putte på penger?
Thomas
Absolutt. Det vil overraske deg hvor mange, jeg snakker med så mange regnskapsfører hos kundene våre, som sier, men vi har bare satt av budsjett i år til x antall tusen kroner på Facebook. Så sier jeg, men vil det ikke tjene mer penger da?
Jo, vi har planer om vekst, så vi bruker ofte styringstall, som at så lenge avkastningen er over fem for eksempel, så øk budsjettet og bruk mer penger. Så det er et veldig godt poeng. Men hovedpoengen vårt her er vel at du må ha en mix, og du må ha et bevisst forhold til hva som fungerer og ikke fungerer, og for å være minst mulig sårbar, sørge for at det er en ganske jevn fordeling av de forskjellige trafikkildene.
Marte
Ja, hvertfall at det ikke er veldig skjevt på en av dem.
Thomas
Jep, helt klart. Så det var alt vi mente om trafikk på rett under en time, sånn for 20 minutter. Men takk for at du har holdt ut med oss og lyttet, og anbefaler dere da å sjekke ut ressursarket som ligger linkt til i show notes, der vi oppsummerer våre viktigste poenger, og der du kan på en måte gå litt mer i dybden over link til litt ressurser og så videre.
Men takk for at du har lyttet på, og vi høres igjen i neste episode.
Marte
Det gjør vi.