Thomas
I denne episoden skal vi snakke om analyse, altså hva slags tall, hva slags ting må du følge med på for å sørge for at du har en sunn nettbutikk med god drift og gode magier.
Marte
Velkommen til Netthandelspodden. I denne podcasten guider vi deg gjennom hvordan du kan drifte og skape vekst i din nettbutikk.
Thomas
Vi har lang erfaring inni netthandel og ønsker å dele alt vi har lært og nettverket vi har bygget opp til å gi deg enkle, konkrete råd som du kan ta i bruk i hverdagen din.
Marte
Hver episode har et ressurser knyttet til seg som du kan leste ned på netthandelspodden.no. Vi skal snakke om analyse.
Thomas
Vi skal nerde skikkelig.
Marte
Ja, det skal vi.
Marte
Jeg ser på deg, du ser fornøyd ut. Jeg er veldig fornøyd, ja.
Thomas
Jeg liker å nerde. Det var noe jeg ikke likte før, men i starten av sosiale medier var alt så opptatt av hvor gøy det var og hvor mye engasjement du kunne få til bakmeldinger og så videre. Og etterhvert som kanskje jeg har blitt eldre, og også sosiale medier har blitt eldre, så har jeg tenkt, åja, man har en effekt, ja.
Og man må skjønne hva som fungerer, annet enn bare hva som spiller, som ga en god respons. Og analyse er kanskje det viktigste, det har vi sagt hver eneste episode i sesong 1, men det er det viktigste for å ha kontroll på hva som fungerer eller ikke. Så jeg har blitt glad i Excel, jeg har blitt glad i Google Analytics, og det trodde jeg aldri at jeg skulle bli, men man må nesten tvinge seg til det hvis du skal drive en sunn bedrift.
Marte
Og det er noe med at man driver jo ikke med analyse for analysens skyld, ikke fordi at man har så lyst til å sitte i analyseverktøy og sitte i Excel, men det er jo for å få resultater. Og når man er gira på å få resultater, så er det jo faktisk gøy å følge med på driverne til resultatene og se på aktiviteten man gjør og hvordan man presterer med de forskjellige tingene man gjør.
Thomas
Absolutt.
Marte
Så påstanden min er at analyse er gøy, men det kan være en liten terskel for en del.
Thomas
Ja, og det er kanskje utfordring hvis du lytter på dette og har aldri analysert og sett på tall og sånt før. Så en, ta å gjøre det, men lag det en kopp te og sett på et sterillys og liksom bare, nå skal jeg sette av en time til å forstå dette. Vi har også et ressursakt du kan laste ned i Shownotes eller på netthandelspodden.no der du kan gå mer i dybden og finne en sjekkliste på alt vi snakker om. Men lytte denne episoden her, ha et åpent sinn, forstå at dette er viktig for businessen din og noe du kan lære deg til å bli glad i. Og så bruker du ressursaket som støtte til episoden. Vi begynte jo å diskutere litt dette, hva er egentlig det viktigste man må se på og tenke på når man driver med nettbutikk?
Og noe kanskje mange folk glemmer er jo at det er egentlig to hoveddrivere. Det er omsetning, hvor mye penger omsetter du for. Og så er det dekningsbidraget, altså magien, som er da hvor mye penger sitter du igjen med.
Hva er din erfaring der, Martha? Er det mange som har et veldig bevisst forhold til dette? Eller er det nok i forhold til hva man kanskje tenker er viktig rundt å ha et bevisst forhold?
Marte
Det var et ledende spørsmål.
Thomas
Ja, ja, ja.
Marte
Nei, det er jo ikke det, dessverre. Så det er ganske mange som er opptatt av omsetningen sin. Det er det, og det er veldig naturlig.
Men det er overraskende mange som verken har et ordentlig budsjett, eller følger med på dekningsbidraget. Bruttofortjenesten er kjempeviktig, hva sitter du igjen med for hvert salg? Og poenget når man driver business, det er jo ikke bare å selge, det er jo helst å sitte igjen med noe til slutt.
Så jeg må si at jeg ble veldig mye bedre på dette her etter at jeg begynte å jobbe i XXL. For jeg hadde jo vært i en sånn liten grunnebutikk, og den var profesjonell på alle mulige måter, men det fokuset som var på inntjening i XXL, det var på et helt annet nivå. Og da er det sånn at alle i organisasjonen, alle selgere på et lavere nivå, de har kjempefokus på det.
Og det handler jo om de føringene som kommer fra toppen, og hva slags analyser man gjør.
Thomas
Ja, og sikkert også hva slags språk, hva slags fokus man har, ikke sant?
Marte
Ja, 100%.
Thomas
Jeg tror det er ekstremt viktig, og jeg tror at det er faktisk en forskjell på. De kundene vi har i Monoko som har en fysisk butikk i tillegg, de er som oftest mye flinkere til å ha et bevisst syn på omsetning og dekningsbidrag osv. De som har bare startet for seg selv med en nettbutikk, kanskje som en hobby som har blitt en jobb, så føler jeg at de kanskje ikke har så fokus, og det er kanskje lettere hvis du har noe fysisk å putte det på.
Marte
Men tror du det også kan være fordi at de har mer erfaring fra å drive butikk? For du skal ikke drive så veldig mange år før du bare skjønner på the hard way, at det er faktisk viktig hva jeg sitter igjennom på hvert fall?
Thomas
Det har sikkert masse å gjøre med det også, helt klart. Også tror jeg at det er mange flere utgifter som kommer ganske fort når du driver en fysisk butikk, som tvinger deg til å forholde deg til det raskere enn en nettbutikk som kanskje bare er du betaler noen lisenspenger for en nettbutikkløsning og kanskje litt på MailChimp og så kjøper du noen produkter og så uhei hvor det går, på en måte. Men når du kommer opp i en viss omsetning så må du selvfølgelig ha et bevisst forhold til dette uansett.
Det vi også innser når vi sitter her og gjør klare notater til denne episoden, er jo at dette henger vi sammen med alt vi har pratet om i den første sesongen. Så det kommer til å være en del repetisjon, men hele poenget her er at dette skal egentlig gjennomsyre alle aktiviteter, alle tanker du har rundt netten din og denne analysedelen som vi mener er kjempe kjempe kjempe viktig, det er på en måte en støtteaktivitet for å ha en avsjekk på om de tingene du har gjort basert på de tidligere episodene fungerer og hva du skal bruke tid på å få til å fungere bedre og hva du kan på en måte la ligge litt for å gjøre ting som gir mer progresjon.
Marte
Og det er mulig at når vi bruker ordanalyse at vi gjør det så det høres større og verre og skumlere ut enn det er, for det handler egentlig bare om å følge med på resultatene sine.
Thomas
Ja, du må sitte og kikke på de tallene og så må du kanskje notere ditt eget ark sånn at du har et bevisst forhold til det. Det er kanskje det det egentlig betyr.
Marte
Og vi har jo da allerede vært inne på det første som du absolutt bør følge med på, og det er omsetning og det er inntjening. Ja. Så du bør ha en plan for det.
Du bør ha et budsjett, et godt gammeldags budsjett. Og en ting er å sette seg et budsjett som en slags mål for året og si sånn, jeg ønsker å omsette for 2 eller 5 eller 15 eller 70 millioner i år. Men det er ikke så mye verdt.
Så du kan godt sette et årsbudsjett, men så gjelder det å bryte den ned. Og en ting er å bryte ned i måneder. Det bør du selvfølgelig gjøre.
Ha et omsetnings- og inntjeningsbudsjett fra måned til måned. Men så bryte det ytterligere ned. Fordi at hvis du skal vente til 31.
måneden og se hvordan det gikk i januar, da er du veldig bak på. Så det å bryte den ned i dagsbudsjett.
Thomas
Både uke og dagsbudsjett tror jeg er veldig viktig.
Marte
Og der kan du gjerne vekte deg. Det er ikke naturlig at du selger like mye på en tisdag som du gjør på en søndag kanskje. Det vil også være forskjellige ting som skjer i løpet av året.
At du har aktiviteter som du vet vil gi større omsetning. Så du gjør deg selv en tjeneste hvis du forbereder deg godt og planlegger omsetningen din i løpet av året. Og da får du også et insentiv når du setter deg et konkret mål.
Det er så kraftig å ha sånne konkrete mål. Da får du et insentiv til å legge opp de aktiviteter som bidrar til den omsetningen og inntjeningen. Sånn at når du fronter produkter så tenker du over hvilke produkter jeg fronter som sørger for at jeg sitter igjen med noen penger til slutt.
Nå blir det en lang tale her. Men det betyr ikke at du bare skal fronte produkter som du tjener mye penger på. Du kan veldig gjerne fronte et produkt som du ikke tjener noe penger på.
Men så har du en god plan i bakhånd for hvilke produkter du skal selge slik at ordreverdien totalt ender med å være god butikk for deg.
Thomas
Det høres veldig fornuftig ut. Og de kundene hos oss som gjør det best er de som har et veldig bevisst forhold til det. Sånn som Nestsjopps, en kunde av oss, Ida.
Hun vet når hun sender ut e-post hver eneste morgen. Hun kan fortelle meg om det blir en god eller dårlig dag basert på bestillingene de første timene. Nå er det noe unormalt, noe galt, eller jeg har valgt et feil produkt.
Så hun korrigerer fordi hun har det så under huden hva man pleier å omsette på de forskjellige dagene og innenfor de forskjellige timene. Så jeg tror det er som du er inne på. Så setter du deg et tall for måneden, brekker det ned til hva det er i uka og hva det er om dagen.
Så gjør det at det er mye lettere å si at jeg ligger foran eller bak hva aktiviteter kan jeg gjøre for å sørge for at jeg kommer opp til de tallene jeg ønsker.
Marte
Nå har vi snakket om omsetning. Nå skal ikke jeg foregripe alle punktene som kommer, men det er akkurat samme prinsipp som du jobber etter i alt du gjør. Sånn at hvis du setter deg et mål for e-post for eksempel, at jeg vil omsette for så og så mye innen e-post, eller jeg ønsker å bygge listen min til å bli 10 000 abonnenter innen da og da.
Ok, det er kjempefint å få 10 000 abonnenter innen 1. september, men hvor mange må du da ha hver måned før det? Og hvor mange må du ha nå når denne uken er ferdig?
Thomas
Ja, jeg tror det er veldig, veldig viktig. I forhold til dekningsbrydag og magien som henger godt sammen med omsetning, du kan omsette for millioner av kroner, men hvis du ikke sitter igjen med noen ting, så er det ganske verdiløst. Det er et veldig stort rødt flagg på at du burde gjøre noe.
Så du må tenke på at du skal sitte igjen med penger, og selv om konkurrenten dine kjører salg på 70% på hele nettbutikken, så betyr ikke det at du kan gjøre det samme, for det at du kanskje har andre innkjøpspriser og sitter igjen med en helt annen magi enn det de gjør. Så du må ha et kjempeforhold til hvor mye penger du sitter igjen med hver eneste salg per produkt, og også legge inn sånn som greit, men hvor mye koster det med å få produktene mine til lagret, hva koster det med at noen håndterer lagret mitt hvis du gjør det, og hva koster det å sende ut, og så videre. Så du har hele bildet, sånn at du ikke blir overrasket når du plutselig har hatt en rekordmåned omsetningsmessig, men så sitter du igjen med mindre enn det noen har gjort.
Marte
Så egentlig det å, det er jo helt basic business dette, men å ha et resultatregnskap som du ser på fra måned til måned, sånn at du har med alle kostnader du har med, lønn du har med, leie du har med, ikke minst levering. Alle kostnader følger du med på fra måned til måned, og gjerne oftere også, men det er et minimum at du vet hva du sitter igjen med hver måned.
Thomas
Enig. Og for å gjøre dette enkelt for dere, og igjen mindre om ressursarket, men vi har liksom delt opp, i tillegg til omsetning og dekningsbrigdagsforstekt magien, så har vi da delt opp i en måte fire områder du bør tenke rundt i forhold til analyse. Og det er da trafikk inn til nettbutikken din, det er få folk til å handle i nettbutikken din, få folk til å handle så mye som mulig, og få folk til å handle igjen og igjen.
Så også veldig puttet på de forskjellige episoderne vi har hatt i sesong 1, men det gjør det bare enklere på en måte å navigere. Så vi kan jo begynne, Martha, bare med trafikk inn til nettbutikken, hva er det man skal tenke på der?
Marte
Ja, det du bør følge med på der, det er jo hvor trafikken kommer fra. Og det beste verktøyet du har for å følge med på det, det er Google Analytics. Jeg tror vi har nevnt Google Analytics i antakelig, kanskje ikke alle episoderne, men nesten alle episoderne.
Så hvis du ikke har det på plass nå, episodetid, så vet du hva du har å gjøre. Da må du få det på plass.
Thomas
Og du kan si da, ting du ser på når du ser på kildene dine, en ting er jo hvor mye trafikket har fått fra denne kilden, hvor mange har kommet fra e-post eller ABC-startsiden, eller hvordan folk har kommet inn. Men du bør jo alltid putte det inn i forhold til konverteringsrate, altså det vil si av alle som har kommet inn via ABC-startsiden, hvor mange prosent har endt opp med å handle. Og det er en sunn trafikkilde hvis den på en måte er oversnittet i forhold til prosent på hvor mange som har handlet.
Og så er det en kilde du kanskje må bemye mer med hvis den ligger undersnittet. Så konverteringsrate er en ting man bør se på. Man bør se på også det som kalles bounce rate, som er rett og slett hvor mange prosent av de som kommer inn via denne kilden hopper ut igjen så å si umiddelbart.
Og da vil du ha et så lavt tall som mulig, ikke et så høyt tall som mulig. Ofte så ser jeg at dette er kanskje 60-70 prosent bounce rate på mange som har ny trafikk inn.
Marte
Men det er på ABC en typisk dårlig trafikkkilde.
Thomas
Ja, absolutt. Så du kan si det du kanskje bør måle er 20-30 prosent. Alt under 50 prosent så begynner det å bli en sunnere trafikkilde.
Men til syvende og siste er det konverteringsraten som det handler om.
Marte
Ja, konverteringsraten er kjempeviktig. Og så er det selvfølgelig omsetningen som kommer fra den kanalen. Men da gjelder det å se alle disse forskjellige tallene sammen, slik at du kan se at Google betalt er den mest verdifulle trafikkkilden.
Hvis du ser på omsetning isolert sett. Men når du da går litt dypere og begynner å se på hva er konverteringsraten her, så kanskje du finner ut at oi, konverteringsraten ligger lavt, så jeg må ha veldig store volymer for å få den omsetningen jeg har. Og så betyr ikke det at oi, da er det en dårligere trafikkkilde nødvendigvis enn de andre, men kanskje det betyr at du trenger å ta noen grep.
Så du får ikke nødvendigvis en sånn fasit bare ved første kikk på tallene dine, men det er da du kan begynne å grave videre. Og jeg ser jo en del markedsførere, og det er ikke så stor problem i små virksomheter som i større, fordi at i store virksomheter så kommer ofte markedssjefen eller de som jobber med markedsføring, så kommer de fra analog markedsføring. Og så er de vant til å se på hvor mye trafikk som genereres, eller bare se på hvor mange klikk en annonse får, eller det som jeg kaller forfengelighetsmål, vanity metrics.
Og så glemmer de å se på det som faktisk er forretningskritisk, som er hvor mye salg man får. Så da kan de konkludere med at vi har kjempebra resultater fra for eksempel Google Display. Ikke tilfeldig valgt.
Fordi at de ser at her er det masse klikk på annonsene, eller det vil de ikke se, for det vil de ikke være da, når det gjelder Google Display, men det er masse visninger av annonsene.
Thomas
Vi når til masse mennesker i visningsmessig.
Marte
Sånn at man kan se masse visninger på Google Display-annonsene. Når du da gjør analysejobben som du skal gjøre, du går inn i Google Analytics, så sjekker du hvordan står det til her med Google Display, hvor verdifullt er det faktisk for oss, så ser du at av de millionene med visningene, så kommer det nesten ikke noe trafikk.
Thomas
Og ingen av de kjøper.
Marte
Og de som kommer inn, de bare bouncer rett ut, for de var jo egentlig ikke i kjøpsmodus. Så da kan du konkludere med at de pengene vi legger der, er kanskje ikke så vel anvendt.
Thomas
Helt riktig. Og igjen da, disse fire boksene, eller bøttene, eller hva man skal kalle det, jeg vil også prøve å tenke i rekkefølge, så begynner vi å se først på trafikken som vi snakker om nå, og litt på trafikkepisoden vår. Der går vi mer i dybden på dette også, men du må sørge for at noen kommer inn i butikken din før du kan ha en butikk som selger uansett, så det er en god måte å starte.
Så dette er tanker rundt trafikk-internett-butikken. Hvis vi går til punkt nummer to, som handler om å få folk til å handle, da har du sett hva slags punkter som gjør at folk kommer inn, og hva som på en måte fungerer ikke. Og da, for folk til å handle, så handler det om konverteringsrate, hvor mange som kommer inn som faktisk handler.
Så på samme måte skal du se på kilder der også, men det handler også mye om å gå inn på enkeltsider, slik som produktsiden din, hvor mange går videre derfra fra forsiden din. Så du kan gå mer i dybden og se på andre sider i litt mer detaljert nivå enn du gjør på trafikkkilder.
Marte
Og med fare for at det blir litt komplisert, advarsel, å se først hvor mange er det som går videre til produktsidene, og derfra hvor mange er det som går videre til handlikurven, og hvor mange er det som går videre til utsjekken til kassen, og hvor mange er det som faktisk legger ordre, det er når du går enda taktdypere enn å bare se på konverteringsraten. For da får du en pekepinn om hvor er det jeg har forbedringspotensiale. Så kanskje du har kjempegod konvertering i kassen, hvis du først får folk til kassen, så legger de fleste ordre, mens du ser at det er veldig mange som ikke legger produkter i handlikurven når de er på produktsiden.
Da får du fantastisk verdifull informasjon.
Thomas
Absolutt. Og da tilbake til episoden vår om konverteringsoptimalisering, da kan det godt være at for eksempel så mange kjenner som har lagt inn Klarna sin logo i produktsiden, at vi støtter Klarna, vi støtter nedbetaling og så videre, det har gjort at det har økt prosenten. Så du kan lære å gjøre sånne valg basert på dataen du ser.
Så jeg er helt enig at den trakten som du beskriver der er viktig å se på når du skal analysere hvordan du skal få folk til å handle. Det vil være veldig vanskelig for oss å si dette er ca tallene du bør ligge på. For det er så utrolig forskjellig fra nettbutikk til nettbutikk hvor mange prosent som går videre fra produktsiden til handlikurven og så videre.
Men du må ha et bevisst forhold selv. Og som jeg synes du har sagt veldig bra i veldig mange episoder, Martha, ikke være fornøyd med de tallene du har. Finn måter å hele tiden gjøre at du kan jobbe og gjøre de tallene bedre.
Det tror jeg er kjempeviktig. Sånn at du først har fått kontroll på trafikkildene dine og til en viss grad skjønner hva som gir god omsetning i forhold til trafikken din. Så er det naturlig at du går der i dybden og forstår hele kjøpsreisen til de som besøker nettbutikken din.
Marte
Og så er det viktig at du ikke avskriver, litt tilbake på trafikk kanskje, men hvis du har dårlige resultater på noe du skal alltid sammenligne med deg selv. Det er en veldig fin regel å gjøre det bedre enn det du har gjort historisk. Men si at du for eksempel har veldig dårlige resultater når du kommer til e-post, som du nå har hørt Thomas og meg skryte så mye av som en verdifull trafikksilde i episode etter episode, så betyr ikke det at e-post ikke vil funke for deg.
Det det betyr er at du har et fantastisk potensiale der.
Thomas
Ja, enig. Gjennom samlingen med deg selv, så lenge tallene fortsetter å gå opp og opp og opp og så lenge du skal gjøre det, så er du på et godt sted. Så er vi da på bøtte nummer tre, som handler om å handle så mye som mulig.
Du har kontroll på hva som gjør at folk kommer inn, og du kan begynne å planlegge utifra og påvirke det. Du har kontroll på hvor mange av de som faktisk kommer inn velger å handle, og du har en tydelig actionplan på hva kan jeg gjøre for folk til å handle så ofte, altså handle når de kommer inn på butikken din. Nummer tre handler så mye som mulig, som handler egentlig om snittorderverdien, AOV, Average Order Value, som også vi har en egen episode på i seg selv, men der handler det om å få igjen et bevisst forhold til, her også vil jeg sette på, hva er snittorderverdien basert på hvilken tilde?
Tilbake til e-post, kanskje e-post er kjempebra at du omsetter for mye, men det er ganske lave snittorderverdier. Og så kan det også være at Google, der du er veldig bevisst på at du er ute etter å kjøpe noe, så har det en mye høyere Average Order Value.
Marte
Ja, du ser at jeg skal si det. Det som er naturlig å gjøre, en ting er å se på dette her, men du bør jo da sammenligne med noe. Og hvis du akkurat nå har installert Analytics, så har du ikke så mye sammenligningsgrunnlag, men dersom du har hatt Analytics på plass en god stund, så er det naturlig at du sammenligner med en annen periode, og typisk det du sammenligner med, er tilsvarende periode året før.
For da ser du utviklingen, da er på en måte mye av det som påvirker salget, det vil være likt, det er samme sesong og det er kanskje samme type kampanjer. For det er et spørsmål jeg får veldig ofte, hvilken periode er det egentlig jeg skal se på? Og svaret der er at du skal se på mange forskjellige perioder.
Du bør gå inn og se på dagen i dag, og se hvordan står det til med konverteringsrate og snittøydreverdi i dag, og du bør se på for denne måneden, du bør se på isolert for en kampanje, og du bør se på hvordan er det nå i forhold til i fjor.
Thomas
Det tror jeg er viktig å ha et samlingsgrunnlag, så tror jeg også at noe som kan være veldig nyttig, som jeg synes at Google Analytics er flink til, hvis du har gått inn i den e-commerce delen av Google Analytics, for å forstå snittøydreverdien din, så må du forstå hva slags produkter er det kundene mine kjøper. Nå jobber vi med en nettbutikk som vi akkurat har investert i, som har ganske lav snittøydreverdi, og hver eneste bestilling som kommer inn, så har jeg bare lagt inn Shopify på min telefon, og alle ordre som er under 1000 kroner, så går jeg inn og bare ser raskt overfor et blikk, det er den drikkeflasken og den tingen der de går igjen for eksempel, og så må jeg forstå hvorfor kommer det salget herfra, og hvorfor kjøpte de ikke mer. Sånn som i dette tilfellet her, så ser vi at når vi kjører en Instagram story, så har vi veldig lav snittøydreverdi, for da er det folk som bare skal ha noen kjappe tilbud og så videre, det er ikke inne for et stort kjøp, mens hvis vi heller hadde brukt stories og fått folk inn på e-postlisten vår, så ser vi at det er mye større snittøydreverdi på e-postene. Men det å forstå både dag, uke og månedsmessig, hva slags produkter er det solgt mest av, og hvorfor er jo veldig mye mer med på å påvirke snittøydreverdiene.
Så ha et bevisst forhold også på hva slags produkter som blir kjøpt, som er med på å skape høy snittøydreverdi, og hvis du ser at det er to-tre produkter som går igjen hele tiden for eksempel, kanskje du skal lage en bøndel, og så kobler du sammen de tre produktene til en liten rabatt, og så kan du pushe det ut på annonser, eller på e-post, eller på social, eller på hva som helst.
Marte
Og den innsikten du får om produkter i Analytics, den er også verdifull for å planlegge innkjøpet ditt, og for å planlegge senere kampanjer og så videre. Så det er veldig naturlig at du ser konkret på produktene når du planlegger akkurat de tingene for fremtiden.
Thomas
Absolutt. Ja, det tror jeg er kjempe, kjempeviktig. Så da er vi egentlig inne på det siste bøttet, det siste punktet som egentlig handler om å få folk til å handle igjen og igjen og igjen.
Så det vil si det vi kaller livstidsverdi, lifetime value, det vi kaller kanskje kundeloyalitet og så videre, men det handler om å få folk til å komme tilbake og kjøpe igjen. Det er naturlig nok også et kjempeviktig punkt vi må ta tak i. Og det mest typiske du må se på der, er jo hvor mange prosent av kundene har handlet igjen i løpet av de siste 12 månedene.
Shopify har en flott analysedel der det viser de front and center. Google Analytics har også det, og de fleste nettbutikkplattformer har nok en eller annen form for indikasjon på det.
Marte
Så du kan se på nye kontra returnerende kunder?
Thomas
Ja, rett og slett. Og der ønsker du selvfølgelig å ha så stor prosentdel som mulig av kundene dine skal handle igjen. Og det som kan være interessant da, er jo å se på de kundene, dine beste kunder, de som handler kanskje 2-3 ganger i løpet av et år.
Hvor er det de handler fra igjen? Er det igjen e-postlisten som vi snakker så mye om? Eller er det på sosiale medier, de følger deg på Instagram?
Eller er det marketingannonsen og så videre? Men det å forstå hva dine beste kunder, hvor de trigges, og hva de igjen da kjøper, er viktig. Å få en kontroll og en oversikt over.
Så igjen, alt henger jo sammen. Vi snakker mye om de samme tallene i hver eneste av disse fire bøttene. Men det handler da om at, igjen jeg synes trekkefølgen er viktig her.
Først får vi flest mulig folk til å komme inn på nettbutikken din, som på en måte har de riktige tallene. Sørg for at flest mulig av dem handler. Sørg for at flest av dem vil handle mest mulig.
Du gjør det riktig rekkefølge. På slutten handler det om å få en oversikt og en følelse på, hvor mange er det som faktisk ender opp med å kjøpe igjen. Du kan ha en kjempebra nettbutikk, og hei hvor det går.
Men du vil til en viss grad gå tom for nye mennesker å markedsføre til. Det blir dyrere fordi det har blitt vist så mange ganger. Hvis du kan ha produkter og ting som gjør at folk handler oftere hos deg, så er det det absolutte beste.
Marte
Det er en ting som det også kan være greit å følge med på. Det er mange ting, men vi kan ikke ta alt i denne episoden. Men det er også, hva er det de handler på?
Hvor mange er det som møter deg på mobil, kontra hvor mange som møter deg på desktop? Det er også at du får hjelp til hvor du bør gjøre en bedre jobb. Der gjør du akkurat samme.
Du ser hvordan konverteringen min på mobil er, kontra konverteringen min på desktop. Hvis du har veldig mye lavere konvertering på mobil, så er det en indikasjon på at mobilsiden din ikke fungerer bra nok, når folk faktisk ønsker å handle. Nå har vi jo nevnt forskjellige ting.
Hvis du vil gjøre det enkelt for deg selv, så anbefaler jeg at du enten importerer et sånt dashboard. Jeg vet ikke hva det heter på norsk.
Thomas
Dashboard?
Marte
Dashboard.
Thomas
Kontrollpanel? Ja, kanskje.
Marte
Jeg vet ikke. En oversikt, oppstilling, som er laget av noen andre. Eller at du rett og slett setter opp ditt eget dashboard i Google Analytics.
Det kan være en veldig god hjelp, slik at du slipper å gå inn på alle menypunktene i Analytics, og så finne tall. Men du kan bruke den funksjonen de har til å sette opp et dashboard, og så går du bare inn på det dashboardet, og så har du alle nøkkeltallene dine samlet. Det er typisk.
Da kan du lage et kakediagram som viser deg veldig kjapt og enkelt hvor mange prosent av trafikken min kommer fra hver trafikksilde, hvor mange brukere har vært inne på siden min i den perioden jeg ser på akkurat nå, hvor mange transaksjoner, hva er konverteringsraten, hva er omsetningen. Det eneste du kanskje ikke får inn der, det er inntjening.
Thomas
Jo, du kan også hente i dashboardet.
Marte
Hvis du har feedet inn bruttofortjeneste eller dekningsbidrag på produktene dine, så kan du få det. Men det er det mange som ikke har.
Thomas
Det er sant.
Marte
Og snittødreverdi. Du kan også se hva er antall produkter i snitt i en order. Alle de tingene som du selv synes er relevant å følge med på, kan du sette opp der.
Thomas
Helt klart. Enig. Ta å laste ned ressursarket.
Gå gjennom stegene vi beskriver der. Lytt gjerne til denne episoden flere ganger hvis du trenger å gjøre det. Men ha et bevisst forhold til analyse, og forstå at det er en viktig del for å sørge for at du har en sunn drift, og en mulighet for å rigge deg, for å vekst med å forstå hva som fungerer og hva som ikke fungerer.
Da er vi egentlig med veis ende, Martha. Vi holder på å spille den siste episoden av sesong 1.
Marte
Burde vi hatt noe sjampanje? Det burde vi jo egentlig.
Thomas
Det har vi veldig lite av akkurat nå. Men vi takker alle som har kommet med masse feedback under produksjonen av denne. Publiseringen har vært kjempegøy å få så mye tilbakemelding.
Marte
Det har vært veldig hyggelig. Nesten litt overraskende hyggelig.
Thomas
Det er så mange som er interessert i netthandel på samme måte som oss, så det er litt morsomt. I show notes ligger linker både til meg og Martha sin Instagram profil, så hvis du ønsker at vi skal lage en sesong 2, og hva slags temaer er det du ønsker at vi skal ha, så må du gjerne kontakte oss på mail, Instagram eller andre steder. Men vi har jo bevisst lagd episoder som skal være så tidsløse som mulig, så jeg kan gå gjennom og lytte på alle episodene.
Vi hadde også satt veldig pris på om du hadde tatt deg tid til å gå inn og legge en liten review inn på Apple podcast, som gjør at flere finner den. Kom gjerne med forslag til temaer der hvis du kan tenke deg at vi lagde en sesong til. Tusen takk.
Takk til deg Martha. Takk for at du ville produsere podcasta med. Det var veldig morsomt.
Jeg har fått masse ut av det. Så får vi satse på at vi kommer tilbake med en sesong 2 plutselig.
Marte
Ja, vi vet at vi har mange temaer vi kunne tenke oss å snakke mer om.
Thomas
Absolutt. Så takk igjen, og på gjenkør.