Thomas
I dagens episode skal vi prate om forskjeden, kanskje nettbutikkens viktigste side. Vi skal snakke om hva som skal til for å lage en god forskjede, hva gjør en dårlig forskjede, og hvordan vi skal sørge for å få mest mulig salg ved å lage en forskjede som faktisk konverterer.
Marte
Velkommen til Netthandelspodden. I denne podcasten guider vi deg gjennom hvordan du kan drifte og skape vekst i din nettbutikk.
Thomas
Vi har lang erfaring inni netthandel og ønsker å dele alt vi har lært og nettverket vi har bygget opp til å gi deg enkle, konkrete råd som du kan ta i bruk i hverdagen din. Hver episode har et ressurser knyttet til seg som du kan leste ned på netthandelspodden.no. I dagens episode skal vi prate om kanskje den viktigste elementet i en suksessfull nettbutikk, altså forskjeden. Du stusset litt på om det var kanskje det viktigste.
Jeg vet ikke om du kunne se det på meg. Selvfølgelig produkter, priser og masse andre som spiller en rolle, men for å virkelig kunne lykkes så mener jeg at du burde ha en forskjede som faktisk konverterer og gir salg høna eller egge. Men det er en av de viktigste sidene man skal optimalisere for først.
Marte
Jeg er helt enig i at forskjeden er veldig viktig. Og den er faktisk så viktig at den fortjener en helt egen episode.
Thomas
Vi var litt i tvil, for vi har også en egen episode om produktsider og hvordan man skal få de til å konvertere. Det kan godt være vi tar frem noen av de samme elementene her, men vi var begge enige om at det var lurt å splitte opp og gi dem den plassen de trenger til å få pratet om de forskjellige sidene. Før vi begynte å spille inn, hadde vi diskutert litt gjennom noen av punktene vi hadde lyst til å treffe på.
Da sa du noe som jeg syntes var veldig spennende. Du sa at du ikke regner med desktop når du tenker på optimalisering av en forskjede. Det du sa til meg var at det er så mange som treffer forskjeden via en mobiltelefon, uansett at det å se den via en datamaskin er egentlig ikke så viktig.
Hvorfor mener du det?
Marte
I og med at for de fleste nettbutikker er kanskje 80-85 prosent av trafikken på mobil, og da blir det helt feil å optimalisere for desktop. Da er det først og fremst mobil man må se for seg når man planlegger forskjeden sin, og så skader du ikke å ivareta de 15 prosentene som møter deg på desktop. Du sørger for at den fungerer bra på desktop også, men mobil må være nummer én.
Thomas
Jeg hadde det samme fenomenet når jeg jobbet med blogger i mange år. De satt og jobbet på en datamaskin hele dagen, og satt og lette bloggen sin på datamaskinen hele dagen. Mange av de som jeg snakker med som driver egne nettbutikker, sitter også og ser kun desktop-versjonen av forskjeden sin.
De sitter kun og ser på maskinen i stedet for på mobilen. Kanskje tips nummer én er å prøve å bruke nettbutikken din så mye som mulig på mobil selv også, så du faktisk får den opplevelsen alle andre får.
Marte
Et veldig billig tips.
Thomas
Skal være helt gratis.
Marte
Helt gratis, gratis, gratis. Men virkelig, det gjør en forskjell. Man kan få noen aha-opplevelser.
Det går på sånne helt enkle ting som at når du har designet banneret på din svære Mac-skjerm, og så ser du det på mobilen, så er det faktisk ikke mulig å lese teksten som står på det banneret. Det er jo synd, for antageligvis har du valgt teksten ...
Thomas
Du hadde noe å si antageligvis på det banneret. Jeg tror det er smart både å sjekke forskjeden, produktsiden, og også prøve å sjekke ut via mobiltelefonen gjennomlig. Hvis vi begynner med utgangspunktet at det er mobiltelefonen som regjerer og der du på en måte designer til, hva slags elementer tenker du er gode, viktige, nødvendige å ha på en forskjidd i dag?
Marte
Jeg har egentlig lyst til at vi bare jobber oss fra toppen og nedover. Vi har laget en pen smørbrødliste, og min påstand er at hvis du har en forskjide som inneholder alle de elementene vi skal ramse opp nå i løpet av episoden, så har du en god forskjide.
Thomas
Vi begynner med at du må ha en tydelig avsende på siden din. Det vil si en logo og veldig gjerne også en tagline som skal fortelle hva du står for, hva som differensierer deg, hvorfor folk skal handle fra deg. Da er det veldig viktig at den ser pen ut på mobil og er lesbar på mobil.
Marte
Passestor. Den skal selvfølgelig ikke ta alt for mye av skjermarealet, men passestor. Som med alt mulig når man driver og skal finne ut hvordan man skal utforme egen nettside, så er det et godt tips å ta en tur rundt på nettet, se på flinke aktører som du vet gjør det bra, og se hvordan de har gjort det.
Hvor stor logo har de? Hvor har de plassert logoen sin? Sånn at du får litt referanser.
Det er egentlig bare å bruke sin fornuft til å la seg inspirere.
Thomas
Veldig godt poeng. Det som også er viktig er at ved siden av logoen, eller på samme nivå som logoen, så er det å vise frem handelskurven, om den er tom eller om den har produkter i seg. Men en av elementene skal være lett å navigere seg inn til.
Så det å ha det, og der vil jeg også sammenfale å tenke at når det ligger produkter i handelskurven, så må det være en sånn stor visuell forskjell som når det ikke ligger produkter i handelskurven, at det er noe som folk liker å merke til, og faktisk gå inn for å sjekke ut. Noe av det verste jeg vet når jeg søpper på en nettbutikk, er å legge til et produkt som jeg er klar for å kjøpe, og så skjønner jeg ikke hvordan jeg skal gå videre. Nå har jeg sagt at jeg vil handle for dere, men jeg må leite etter handelskurven.
Det er ikke noe knapp for å gå videre, det er helt håpløst.
Marte
Nå er vi inne på veldig basic ting selvfølgelig med logo og handelskurv. Vi kan ta et helt grunnleggende element til før jeg har lyst til å kommentere litt på disse, og det er menyen. På mobil vil stort sett menyen ikke være ute, altså at den har form som en såkalt hamburgermeny, og det vil si tre streker over hverandre er jo det vanligste.
Så er det noen som har tekst i tillegg, hvor de skriver meny for å gjøre det veldig tydelig. Da må du nesten se an dine kunder. Hvis du har veldig mye kunder som er husmødre på 60, så kanskje det er veldig lurt å skrive meny der.
Kanskje du ikke trenger det hvis flesteparten av kundene dine er unge kvinner på 30.
Thomas
Jeg tror det er lurt å tenke på at du skal gi akkurat det elementet det er viktig at folk kjenner igjen og er komfortabele med, så mer strømlinjeformende kan være jo bedre. Tilbake til ditt tips, sjekk hva andre nettbutikker som kanskje er konkurrenter av deg har, og tenk over hva du liker best. Eller så kan du teste det også.
Det er jo typisk en ting man kan A-B-teste hvis man sliter med at folk bare treffer forsiden og ikke treffer menyen for eksempel, så er det noe som man kan teste på sikt.
Marte
Og med disse helt grunnleggende tingene så tenker jeg at det er en god idé å følge konvensjonene. Du skal ikke finne opp jul, du skal ikke være så kreativ på dette her, for folk er vant til å se handelkurven øverst til høyre. Folk er vant til å se menyen øverst til venstre.
Jeg vet at det er noen som har menyen også øverst til høyre, men poenget er at jo likere du gjør det, altså jo mer du gjør ting sånn som folk er vant til å ha det, jo mindre slipper de å tenke når de kommer til din side, og det er en fordel.
Thomas
Ja, folk skal tenke minst mulig på den type ting, og mest mulig på det produktet vil jeg ha, og hvordan får jeg det hjem fortest mulig. En annen ting som jeg er veldig fan av, som jeg ser fungerer bra, er å ha sånn type topplinje, sånn bandet på toppen, en sånn liten linje som enten snakker om det store salget, den kampanjen du har kjørende der og da, men også som kanskje drar frem dine unike selling points. Gratisfakt, friretur, tusenvis av fornøyde kunder, alt som på en måte kan være med å bygge tillit, kan den linjen være med på å gi en positiv effekt på.
Og så mener jeg også det at unike selling points, altså uspen dine, bør også være ned på siden og i futteren og dra det frem der også, men at det har den topplinjen som alltid ligger på toppen, er et veldig fint element for å dra fokus til der du ønsker å putte det.
Marte
Jeg er helt enig, det der med usper, altså unique selling points, det har mye å si. Jeg har sett på folk som ikke har hatt sånne usper på siden sin, som får opp disse salgsargumentene, at det grep alene hever konverteringsraten deres. Og det er også et stort poeng at man har dem høyt opp på siden, slik at folk ikke kan unngå å se dem.
Thomas
Helt enig. En annen ting, søkefelt. Er du på at man bør ha søkefeltet i menyen, altså i selve menyen når man trykker på hamburgeren, eller vil du gjerne ha den ved siden av logoen din, eller vil du ha den under i selve vanlige elementene?
Hvor er det du foretrekker, hva tenker du om det?
Marte
På den ideelle forsiden er søkefeltet stort, det er sentrert, det er i toppen som man ser det, man trenger ikke å scrolle for å komme til det. Det er tydelig avgrenset, og ikke minst, det må virke veldig bra. Slik at hvis du har et intern søk på siden som er kjempebra, det vil si at det svarer på de tingene som kunden skriver, også om de har feilstavelser, også om de bruker andre betegnelser enn du har navngitt produkten dine med.
Hvis du har et så godt søk, så bør det være veldig lett tilgjengelig for kunden. Hvis du har et dårlig søk, derimot, så er det punkt 1, prøv å få et godt søk. Men så lenge du har et dårlig søk, så får du heller gjemme det mer bort.
Men poenget er at folk blir mer og mer vant til å søke, og du skal gjøre det lett for dem å søke.
Thomas
Ja, det er et godt poeng. Dette med kampanjebannere. Jeg ser mange nettbutikker som både har nesten fullskjermsbilder, ofte der du ikke kan klikke på bildet, men du har en liten knapp du kan klikke på, så du må prøve å treffe på mobilen, men også som har mange bilder under med forskjellige kampanjer, kategorier og så videre.
Og så er det noen som bare har tekst og ikoner. Hva er din tanke rundt sånne elementer?
Marte
Først og fremst så bør man ha et kampanjebanner i toppen. Nå har vi vært igjennom de viktigste elementene. Det ene som vi ikke nevnte var kanskje at du bør ha mulighet til å gå til MinKonto eller MinProfil oppe sammen med Nye Hannekurv.
Du har uspene dine på plass, du har søkefelt på plass. Det første som bør komme under der, det er et kampanjebudskap. At du har et godt bilde og et klart budskap, et eller annet som gjør meg interessert.
Og akkurat hvor stort det er, for min del, jeg tenker at det kan godt være et stort bilde. Du skal tenke mobil, at det trenger ikke være sånn landskapsformat på det. Det kan godt gå lenger ned, men det skal ikke gå så langt ned at det er det eneste du ser.
Jeg mener det er veldig viktig at du ser toppen på noe mer under det øverste kampanjebannet ditt.
Thomas
Så du skjønner hva som skal det?
Marte
Ja, sånn at du skjønner at her er det noe mer. Nå blir jeg nysgjerrig, og sånn at du kan bevege deg videre på siden også. Hvis det fyller hele skjermarealet, så tror jeg du taper på det.
Thomas
Ja, men det er godt innspill. Og jeg tror også, jeg kan være med på kanskje to til tre bokser med kampanjer eller blikkfang, men så tror jeg folk forventer etter hvert å kunne se produktbilder og se priser og se en kjøpsknappe etter hvert. Så jeg tror også at folk kan gå litt for amok også med å ha for mye budskap og den type ting.
Marte
Jeg er helt, ja, sorry for å avbryte deg, men helt enig. Man snakker om noe som heter banner blindness, sånn at hvis man oppfatter bilder som reklameplakater, så bare kutter man det ut av hodet, for man ønsker ikke å eksponeres for det. Så det å gjøre det enkelt for kundene å komme videre, det er et stort poeng.
Og da er det naturlig at du har noen lenker inn til de viktigste kategoriene, det du vet folk ser etter. Og det kan være i form av knapper, eller det kan eventuelt være i form av mindre bilder som viser noen av produktene fra kategorien eller miljøbilder fra kategorien.
Thomas
Det tror jeg er helt essensielt det du sier, fordi at, igjen da, don't make me think, som vi har snakket om tidligere. Jeg tror det at ofte så vil mange at de vil trekke fram også de mindre populære tingene sine og liksom ha de solgt, men la det være lett å bruke penger hos deg og lett å gjennomføre et salg, og da ta seg tid til å si at ja, disse kategoriene er de mest populære, eller disse produktene er de mest populære. Løft det fram på forskjeden og gjør forskjeden alternativ.
Det er på en måte butikkvinduet ditt. Så jeg tror det er helt avgjørende. Og da tror jeg også det er viktig å snakke om at det skal være tydelig hva du skal gjøre, så knappene skal være tydelige, hva som skjer når du trykker på en knapp.
Kjøpsknappene, produktene, må være tydelige. Det må være gode, kontrastfulle knapper. Ofte så kan man også tenke at ja, lyset lilla er en kjempefin farge på hvit bakgrunn, men hvis du nesten ikke skjønner at det er en knapp du kan trykke på, så kommer du ikke så langt uansett.
Marte
En ting er hvordan de fremstår at det er lett å se dem og at de er tydelig avgrenste. Men i tillegg, husk at her sitter folk mobil, og de skal ha plass til pølsefingrene sine på den knappen. Så knappene må rett og slett være store nok.
Det er helt grunnleggende, banale ting, men som hjelper konverteringen din og gir en bedre kundeopplevelse når det er lett å skjønne ting og lett å trykke for å komme seg videre.
Thomas
Du skal opparbeide tillit, og det skal føles trygt å bruke siden din. Gode grep man kan gjøre er å vise frem kundomtaler, vise at noen har handlet før og er happy. Ratinger.
Det finnes mange forskjellige verktøy mot det. Trustpilot for eksempel er en måte man kan få ratinger på og dra frem ratinger på. Bygg på elementer som gjør det trygt.
Gjenta unique selling pointsene dine. Har du produkter der folk er usikre på størrelser, gjør det lett å sende tilbake på retur. Det er masse elementer man kan gjøre for å skape den trygghetsfølelsen.
Marte
Og så er det noe med å ikke gjøre det så komplisert. Det er kjempefint å bruke Trustpilot eller ha et kundanmeldesverktøy som en tredjepart leverer. Men hvis du har lyst på såkalt social proof og har kundeuttalser på forsiden din, så kanskje du bare skal kjøre en kundeundersøkelse.
At du sender ut e-post til kundene dine og sier hva er det du liker med oss, hva er det vi kan bli bedre på. Og så får du masse ros den veien eller kjør det på Instagram, på Stories eller hvor som helst. Så får du uttalser og så kan du spørre neste gang, å det var så hyggelig at du sa kan jeg få lov til å sitere deg på det.
Og da har du plutselig tre superbra kundeuttalser som du kan ha på forsiden. Bare lag det i form av et banner eller en tekst eller hva som helst.
Thomas
100%, det er veldig godt innspill. Noe annet som er veldig viktig, en ting er når folk besøker siden din og velger ikke å kjøpe, så har man muligheten til å vise de annonser etterpå med sånn remarketing, som vi har en egen episode på rundt trafikk. Men hvis folk ikke velger å kjøpe, så vil vi i så fall, i stedet for at de skal forlate siden, så vil jeg gjerne at de melder seg på et nyhetsbrev eller en kundeklubb.
Så gjør det enkelt og gjør det, ikke si melde på nyhetsbrevet vårt, men gi folk en grunn til hvorfor de skal melde seg på, om det er en rabattkupong eller om det er noe guide man kan få eller hvis du blir med i kundeklubben så får du så så mange fordeler. Men gjør det enkelt å registrere seg og bruk tid til å formulere hvorfor folk skal melde seg på nyhetsbrevet.
Marte
Ja, det må være attraktivt. Og ingen har lyst til å melde seg på nyhetsbrev. Sånn er det.
Det er utgangspunktet. Og så skal du gjøre det attraktivt. Og en annen ting er at du har ikke løftet frem nyhetsbrevpåmeldingen, hvis den ligger som et felt i futteren din.
Det er ingen som er i futteren din.
Thomas
Nei. Stakkars futter blir alltid ignorert.
Marte
Ja, men det er kanskje, hvis man lurer på noe om kundeservice-spørsmål eller noe sånt nå, så kan man orke å dra helt ned dit. Men ellers gjør man ikke det. Så løft nyhetsbrevpåmeldingen høyt oppå siden.
Thomas
Det kan være en av de små knappene under kampanjebendere ditt, som snakker om kategorien og så videre. Det kan være pop-upper. Vi har alle følelser rundt om en pop-up er bra eller ikke.
Men stort sett gjør det at flere faktisk melder seg på på nyhetsbrevet. Vi har også en egen episode på E-post, der vi snakker mye mer om E-post og hvordan man lykkes på det. Men jeg tror det er et viktig poeng her, at hvis man ikke velger å handle, så skal man i det minste melde seg på nyhetsbrevet som man kan følge det.
Marte
Og ellers så er det jo, det er den siden på nettstedet ditt, hvor flest mennesker er inne på siden. Så det å ikke bare ha kampanjebander, som vi har snakket om, men sørge for at de til enhver tid er relevante. Så du skal skifte dette inneholdet ofte.
Du bør skifte helst hver uke, tenker jeg. Så kan du heller, hvis du har produkter som er aktuelle hele året, det spør seg litt hva slags virksomhet du har, så får du heller ha noen av de samme bandene, at de kommer tilbake igjen da. Men det å skifte budskap, sånn at når folk kommer inn på siden, så føler de at det skjer noe der, at det ikke er en død side, det er et stort poeng.
Og så bør du jo følge med på, hvor bra funket det bandene? Hvor bra funket det budskapet her? Og så heller bytte.
Og Thomas, du var inne på det med å ha produkter på forsiden. Jeg er også veldig tilhenger av det. Og der bør du også være bevisst på, at de første produktene, det er jo de som flest ser.
Så alt går overfra og ned, sånn at den første plasseringen der, den er veldig verdifull, så du skal ikke bare slenge opp hva som helst. Du skal ikke la automatikken i nettbutikken bare pøse ut hva som er de nyeste registrerte varene, for eksempel. Da har du plutselig tre sokker, som ligger på det mest verdifulle arealet på forsiden.
Det er en dårlig måte å drive butikk på, og du ville aldri gjort det i en fysisk butikk, bare slenge ut tilfeldigvis det som var det siste inn på lageret og putte det i vinduet. Det ville du aldri gjort. Så vær bevisst på hvilke produkter du velger å fronte på forsiden.
Følg med på om folk liker på det, om folk kjøper det. Gjør de ikke det, så skifter du, så tar du noen andre produkter. Og hvis du er fancy, hvis du er litt mer avansert, så kan du jo personalisere.
Sånn at jeg ser en ting når jeg går inn, Thomas ser en annen ting når han går inn. Men det skal vi helt sikkert ta noen episode på litt sånn lenger ute. Det er litt sånn next level.
Thomas
Og i tillegg på forsiden, så er det lurt å ha sånne klassiske ting som linker til om oss. Og bruk tid på den også. Fortell hva dere står for og hva som er viktig for dere.
Link til kundeservice. Kan dere chattes med? Kan dere ringes til?
Sånne viktige elementer er også viktig å ha på plass. Gjerne i bunnen av siden, tenker jeg, for det er det folk aktivt leiter etter. Men det også hører hjemme på en forskjellig som konverterer.
Marte
Og hvis du er en ukjent butikk, hvis du er ganske ny, så skader det ikke heller at du har to ord om hva er det som er spesielt med akkurat deg. At du rett og slett har litt tekst. Og da sier jeg litt tekst og mener litt tekst, for folk leser ikke mye tekst.
Men noe som bare forklarer meg hvorfor jeg skal handle hos akkurat deg. Da tenker jeg ikke bare på de klassiske uspene med rask levering og sånt nå. Men hva er det som er spesielt med dere?
På hvilken måte er det du skiller deg fra alle de andre? Og om du har noe sånn spennende, om det er ... Nå kommer jeg ikke på noe spennende.
Thomas
Vi har vært i business i 20 år, eldste skobutikken i Norge. Ting for byggetrust, eller ting som snakker om personligheten deres, eller vi bygger oss som bærekraft, vi kan fornavnet til alle som produserer produktene våre, og så videre, og så videre, og så videre. Men det synes jeg handler det om å ha en forskjell som leverer bare på mobil, som er tydelig, som ikke får folk til å tenke så mye, men som drar frem de viktigste tingene fra deg, og de mest populære tingene fra deg.
Enkelt og greit. Martha har laget en nydelig ressursark som du kan laste ned på nettpandelspodden.no Så da får du en liten oppsummering av det vi har gått gjennom, og også litt mer utdypelse i noen av de elementene. Og dere finner også lenke til det i show notes-ene.
Men da har vi vel vært gjennom forskjeden, Martha, har vi ikke det?
Marte
Jeg tror det.
Thomas
Kult. Så lykke til. Forskjeden, tydeligvis ikke den viktigste, hvis vi skal si det på intro, men en av de absolutt viktigste elementene du har.
Så ta den alvorlig. Jobb deg gjennom den lista vi har, og ha et bevisst forhold til statistikk, og hva som fungerer og hva som ikke fungerer, så vil konverteringsfallene peke opp.