Thomas
I dagens episode skal vi snakke om hvordan man kan øke snittordreverdien på nettbutikken din. Noe ekstremt viktig for å holde lønnsomhet, og for å være mulig til å skalere og investere mer i markedsføring.
Marte
Velkommen til Netthandelspodden. I denne podcasten guider vi deg gjennom hvordan du kan drifte og skape vekst i din nettbutikk.
Thomas
Vi har lang erfaring inni netthandel og ønsker å dele alt vi har lært og nettverket vi har bygget opp til å gi deg enkle, konkrete råd som du kan ta i bruk i hverdagen din.
Marte
Hver episode har et ressurs som er knyttet til seg, som du kan leste ned på netthandelspodden.no. Ok, Marte.
Thomas
I dag skal vi snakke om snittordreverdi, en av de fire hoveddriverne i netthandel. Kan ikke du begynne med å snakke litt om hva er snittordreverdi, hvorfor er det viktig, og også kanskje putte det i konteksten av disse fire hoveddriverne?
Marte
Nå var du veldig saklig, Thomas. Det var kjempefint, supersaklig.
Thomas
Jeg har vært på radio i går, så det er radio-seppen min.
Marte
Ja, veldig personelt. Snittordreverdi, det er jo rett og slett hvor mye folk handler for, hvor mye de putter i handelskurven. Så når du tar alle ordrene, når du tar all omsetningen og deler på alle ordrene, så får du snittordreverdien.
Marte
Yes.
Marte
Ja, og du nevnte at det er en av fire hoveddrivere i netthandel. Netthandel er jo egentlig veldig enkelt. Det går ut på å få folk til å komme til butikken, og når de har gjort det, altså fått trafikk når de har gjort det, så skal du få dem til å handle.
Marte
Ja.
Marte
Konvertere. Da snakker vi om konverteringsgrad, og så er det om å få dem til å kjøpe så mye som mulig når de først handler.
Marte
Ja.
Marte
Der har vi snittordreverdien, og den siste tingen som avgjør om du gjør det bra på nett, det er om du klarer å få dem til å komme tilbake.
Thomas
Handle igjen.
Marte
Og jeg synes det er mye snakk om trafikk, det er ganske mye snakk om konverteringsgrad, og så hører jeg ikke folk så ofte snakke om snittordreverdien, men det er jo kjempeviktig. Hvis du får hver person til å handle litt mer, så har du bedre omsetning, og du sitter igjen med mer.
Thomas
Du kan si snittordreverdien er noe av det første jeg spør potensielle kunder som ønsker å jobbe med oss om, er hva snittordreverdien er. Og en, hvis de ikke kan snittordreverdien når jeg snakker med dem, så er det et veldig rød lampe, så det avsluttes stort sett samtalen der. Men jeg pleier å si at du bør minst ha en snittordreverdi på 800 kroner eller mer, for at betalt annonsering også kan lønne seg.
Og kundene våre i snitt tror jeg ligger på rett rundt en tusenlapp i snittordreverdi, for å gi folk noen tall å forholde seg til. Men det er kjempeviktig, og det er en del grep du kan ta for å sørge for at snittordreverdien er høyest mulig, og det er egentlig det vi ønsker å peke på i dag. Og minner om at i show notesene er det en link til ressurserket vårt, der oppsummerer vi også alle tingene.
Det er mye vi skal snakke om i dag, men der oppsummerer vi tingene og gir deg også en liten lekse på hva du kan gjøre etter du har hørt på denne episoden. Så det første som er viktig å prate om er jo at du må, som et utgangspunkt, ha gode produkter og gode produktsider som forklarer produktene, sånn at konverteringsskaden er så høy som mulig. Men det er også med å inspirere til folk om det er interessert å bare kjøpe det ene produktet og stikke av, eller om de er interessert til å kjøpe flere produkter.
Det handler om helheten, opplevelsen og hvordan det føles når man er på siden.
Marte
Helt grunnleggende, det å ha bra produkter som du presenterer på en fristende måte, det er jo veldig, hva heter det, en selvfølge. En selvfølge at jo mer fristende du klarer å gjøre produktene, desto mer har jeg lyst til å handle når jeg er på siden din.
Thomas
Du skal ha en god følelse, det skal føles gøy og smydd å handle. I en tidligere episode så nevnte jeg Øgmonk.com som jeg kjøper alle t-skjortene mine fra. Så jeg har syv av grønn og syv av sort t-skjorte.
Nina, min kjære, er veldig glad for at jeg er så kreativ i t-skjorteveien min. Men i disse handlene mine så føles det gøy. Det er bra språk, jeg blir dratt inn i det.
Han er flink til å foreslå relevante produkter. Plutselig endte jeg opp med å kjøpe en svær skinnmatte etter jeg kjøpte t-skjorter som jeg skal ha på pulten min. Så det handler om å skape en god følelse så du er i handelmodus, mer enn at dette er en dårlig opplevelse og vil komme bort herfra så fort som mulig.
Marte
Du har allerede vært inne på noen av tipsene vi har lyst til å gi. Det er å fronte relevante produkter. Skjønne hva den personen som er inne på siden er interessert i.
Og løfte frem de produktene.
Thomas
Ikke bare en ting er kanskje under de produktene man er inne på produktsidene. Men også at forsiden er frontet opp til sesong, og har riktig kontekst og er desket på en god måte. Det er også med å gjøre at folk kommer i riktig handelmodus.
Marte
Når vi snakker om disse tingene, så konverteringsgrad og snittødreverdi. En del av de tingene som vi foreslår her vil kunne påvirke konverteringsgraden også.
Thomas
Absolutt. Men det henger litt sammen. En ting er å ha høyst mulig konverteringsverdi.
Vi har en egen episode om hvordan man gjør det. Men hovedpoenget vårt nå er mer å sette folk i et mindset til å være interessert i å handle mer og flere produkter.
Marte
Og dyre produkter.
Thomas
Og dyre produkter. Det første og kanskje mest vanlige grepet vi ser på nettbedikker i Norge, det er at du får fri frakt hvis du handler over x antall hundrekroner eller tusenlapper. Med å gi folk en fordel med å bruke mer penger, så ser vi at det har en bra effekt.
Vi har testet både fri frakt generelt og fri frakt over x. Når vi regner på det, så ender vi alltid opp med at fri frakt over x er det som faktisk lønner seg in the long run.
Marte
Det er ikke faktisk for meg i det hele tatt. Frakt er en kjempekostnad for nettbutikken. Å gi bort det utenvidere, for de aller fleste vil ikke det gi mening.
Når jeg anbefaler folk å ha fri frakt over et visst beløp, så er det først og fremst med tanke på å heve snittøyderverdien. Det er mange som ikke har tenkt på det på den måten, men det fungerer virkelig. Det er det beste tipset vi kan gi av alle tipsene i dag.
Thomas
Ja, det vil jeg si. Skal du gjøre en ting, så gjør det.
Marte
Men hvor skal du sette den fraktfri grensen? Der kan man også ha en tommelfingerregel. Det er at du ser på hva snittøyderverdien er i dag, og så setter du den litt høyere.
Kjempesmart.
Thomas
Det hadde jeg ikke tenkt på. Jeg setter det i et Excel-ark og bare setter på magienbilder og alt mulig. Men snittøyderverdien, legg på en hundrelapp, så tror jeg du har en god start.
Marte
Ja, for da er poenget at du får dratt flere til å handle litt med, og så hever du snittøyderverdien.
Thomas
Og når du når den snittøyderverdien, så kan du gå opp en hundrelapp til.
Marte
Så du kan det holde på.
Thomas
Det er glimrende. Fri frakt er en god måte å gjøre det på. Også det å gi en gave, gi et bonus.
Jeg har en kunde som selger sminke, og han gjorde en feil der han bestilte 50 000 svamper. En svamp kostet 50 øre per svamp. Og han begynte å legge til at hvis du hadde handlet over 700 kroner, så fikk du to gratis svamper.
Marte
Med kostnad 1 kroner.
Thomas
Og kundene ble jo helt crazy. De syntes det var så ekstremt høy konvertering på den e-posten som gikk ut, og det ble så bygget inn i systemet etter hvert. Så det trenger ikke å være noe dyrt nå, men det må bare føles ut.
Det må gi mening. Han kunne ikke gitt en drikkeflaske til alle som kjøper sminke over 700 kroner. Men det må gi noe som gir mening, og noe som ikke er en veldig høy kost for deg, sånn at du skal ha mest mulig penger igjen fra den året.
Marte
Ja, det er et veldig godt grep. Det er noen som er flinke på dette her, og har lyst til å trekke frem, bli vakker. Generelt, når det kommer til det som jeg kaller kommersielt håndverk, det vil si at du er en god kremmer, det er en hedersbetegnelse hos meg, så er bli vakker flinke.
Og de gjør akkurat dette her, at de har innebygget systemer, så når du har handlet for så og så mye, så får du en beskjed om at hvis du handler en ting til, så kan du få den gaven.
Thomas
Kjempesmart.
Marte
Ja, det fungerer.
Thomas
Vår bransjekollega Carl-Philip Lund, han har begynt i det siste å prate mye om dynamisk prising. Prising er noe som er veldig interessant. En ting er at du må sørge for at du har prist produktene riktig, i forhold til at de aller fleste som jeg jobber med, har en kalkyle på kanskje tre ganger, som vil si at de ganger innkjøpsprisen sin gang i tre.
Samtidig som de fleste glemmer at de betaler innkjøpsprisen x moms, og så tar de en x moms pris, så da er det kanskje en kalkyle på 2,8 eller noe sånt. Men poenget er at utgangspunktet mitt er jo at du skal ha en god margin på produktene du selger, men det er ingenting i veien for at gode produkter som er bestsellere slås opp med 10 kroner, 20 kroner og så videre, og du kan eksperimentere med prisen til å se hva er smertegrensen, der konverteringsgraden er så høy som mulig, men prisen er også så høy som mulig.
Marte
Og der er det også greit å følge med på konkurrenter. Sånn at hvis du selger like produkter som andre selger, så ønsker du selvfølgelig å være konkurransedyktig på pris. De fleste vil det i hvert fall.
Men da gjelder det å følge med også når prisen endres oppover, slik at du ikke blir liggende med en for lav pris, når du egentlig kunne ha hevet prisen igjen.
Thomas
Jeg har det særlig kilden på dette, men jeg hørte fra en bransjekollega at Amazon sine egne produkter, altså de Amazon Basic produktene, endrer pris 8 ganger i uka. 8 ganger i uka så skrues det litt opp eller litt ned, basert på hvordan markedet reagerer på det. Og jeg vil tro at det er ekstremt mange nettbutikkeire som aldri har endret prisen etter de har satt prisen første gangen.
De har bare bestemt seg der og da, og så har de gått bort ifra det. Og jeg vil utfordre folk til å prøve å eksperimentere litt mer på det, og rett og slett se om det vil ha en positiv impact på snittoverdien eller ikke.
Marte
En annen helt åpenbar ting, det er å foreslå for folk at de kan kjøpe mer, rett og slett. Jeg liker å trekke paralleller til fysisk butikk når vi snakker om netthandel. For det er akkurat det samme, bare at det foregår på nett.
Så en god selger, når du er inne og du prøver de buksene, så roser jeg deg for hvor fint de sitter, og så sier jeg at vi har en genser som er superfin til disse buksene. Og akkurat det samme bør du gjøre på nett. Sånn at du på produktsiden kobler anbefalte produkter til hvert eneste produkt.
Thomas
Og det er også noe som jeg føler jeg savner på, i hvert fall små og medium store nettbutikker i Norge, er alt for dårlig til å ha relaterte produkter, at folk likte også disse produktene.
Marte
Det er jo forskjellige måter man kan anbefale flere produkter på produktsiden. Altså du har jo anbefalt disse produktene anbefaler vi. De som kjøpte dette liker ofte også disse, eller kjøper ofte også disse.
Eller du kan ha lignende produkter.
Thomas
Ja, og jeg tror der også må man eksperimentere litt. Det er egentlig et veldig godt eksempel når du står og prøver en buks i en fysisk butikk. Men det er jo egentlig tre typer måter å gi mer salg på.
Nå har vi snakket mer om produktsiden, prisen og insentiver. Men du har på en måte anbefalt andre produkter som et virkemiddel. Så har du det som vi kaller order bump, som rett og slett er at når du er på utsjekksiden, så er det en viten sjekkeboks som sier at for kun 50 kroner ekstra får du med dette, eller for kun det får du et unikt tilbud.
Og så har du det som heter One Click Upsell, som er oppsalg, som er etter du har fullført orden. Så du har allerede trukket penger fra de som har bestilt. Men da får du også tilbud om at hvis du kjøper to t-skjorter, eller disse to t-skjortene i tillegg, så får du disse to for halv pris for eksempel.
Og det som er magisk med One Click Upsell, er at i stedet for at de må legge inn kreditkortet på nytt, så kan du bare trykke en knapp, og så gjør de et nytt rekk og ny ordre.
Marte
Men har du sett det i det hele tatt på norske nettbutikker?
Thomas
Noen få av de kundene vi jobber med har vi lagt det inn på. Shopify har en veldig god plugin som heter One Click Upsell fra Astra Firestorm og Smart Marketer. Men veldig lite brukt i norske nettbutikker.
Jeg vil si at anbefalte produkter er vanlige for de som er flinke. Og så vil jeg si at Order Bump og One Click Upsell er ekstremt undervurdert og veldig få bruker. Min erfaring når jeg selger kursinformasjon og så videre, så er det rundt 20 prosent av de som fulger for en ordre som tar den Order Bumpen, som skal være en ganske lav oppsalg.
Og så er det et sted mellom 5 og 10 prosent som ender opp med å kjøpe et produkt som er tilsvarende den produktverdien de har hatt fra før. Og det er jo med å øke orderverdien veldig. I netthandel har jeg ikke noen eksempler på konverteringskarter akkurat nå, men jeg vil tenke at noe av det samme kan gjøres der.
Altså ha 20 prosent på Order Bump og 10 og nedover på One Click Upsell.
Marte
Jeg er veldig interessert å høre hvis noen tester at du deler etter hvert, Thomas, når du får litt mer erfaring fra dine kunder som har det. For dette er ikke noen som er vanlige på ordinære nettbutikker med stort utvalg, men veldig vanlige, særlig i USA. Hvis du kjøper en bok for eksempel som blir annonsert, eller et lite kurs eller noe sånt som blir annonsert via annonser, så ønsker de å tjene mer ved å legge på disse tingene her.
I går kjøpte jeg noe fra Brenden Burchard og ble utsatt for tre sånne. Først Order Bump og to Upsells etterpå. Jeg synes det er superfascinerende, så jeg sa jo bare Print Screen og alt sånt.
Thomas
Ja, jeg er like nærmest som deg.
Marte
Men vi er ikke ferdige med det, selv om vi plutselig var i siste del av kjøpsprosessen her, for vi kan si enda mer før vi kommer så langt.
Thomas
Absolutt.
Marte
Når man er på produktsiden, og du har gjort jobben så godt at folk får lyst til å kjøpe det produktet, de legger i handlikurv, der har du en gylden sjanse til mersalk. Og det er egentlig akkurat den situasjonen som vi beskrev fra Fysisk Butikk. Det jeg anbefaler der er at man har en pop-up, altså at handlikurven kommer ikke bare som bittelite ikon oppe i hjørnet som viser at du har lagt noe i handlikurven, men du kommuniserer klart og tydelig med kunden.
Det er god service å kommunisere tydelig. Så du har en firkant der man ser tydelig hva du har lagt i handlikurven, og der kan du kommunisere at «Yes, Marte, nå er du bare 200 kroner fra å få fri frakt». Da får jeg veldig lyst til å handle mer.
Ingen liker å betale for frakt, alle liker å betale for produkter. Og hvis du i tillegg da, under den beskjeden om at jeg enten har fått fri frakt hvis jeg har nådd det, eller er på vei til fri frakt, hvis du der fronter noen relevante produkter som det er sannsynlig at jeg kan ønske meg, og gjør det lett å legge dem også i handlikurven, at jeg kan gjøre det ved bare ett klikk helst, da er det veldig sannsynlig at du klarer å øke snittøyderverdien.
Thomas
100%. Du kan si, igjen der, jeg bruker mer Shopify, så jeg tenker det er greit å ha relevante eksempler. Jeg bruker et plugin som heter CrossSell, som er C-S-E-L-L-dot-C-O.
Marte
Hvorfor skjønte du det?
Thomas
Det begynner med C, og så sell. Csell.co. Eller du går på Shopify, og så finner du CrossSell, som er et rødt ikon. Dukker opp øverst, kanskje det er enklere å si det sånn, enn å spille alt i domain.
Men det er en kjempebra måte å vise frem det, når man ser på handikurven og så videre.
Marte
Hvis du vil ha noen eksempler, at du vil se for deg akkurat hva vi snakker om, så kan du for eksempel gå på Get Inspired. De har den funksjonen når du legger noe i handikurven.
Thomas
Absolutt, og link til CrossSell og så videre, ligger også i ressursarket vårt. Da kan vi sikkert ta med noen screenshot, og så bare vise litt eksempler. En annen ting som jeg synes er veldig effektivt, er å lage bundles, eller samle pakker.
Hvis du har noen produkter som er veldig, veldig populære, så kan du ha kanskje det produkt som er mest populært, og så kan du bundle det, og så legge sammen to, tre andre produkter som kanskje ikke er så populære, men som passer inn i en helhet. Sånn at folk velger å kjøpe den pakken, eller den bundlen, i stedet for å bare kjøpe hovedprodukter. Så bundles er også en veldig ...
Fri frakt er veldig enkelt å implementere, og også bundles er veldig enkelt å implementere. Rundt høytider som jul, som sommerferie, så kan du også lage relevante bundles rundt det, sånn at du kan kjøpe et set av ting, eller en helhetlig av ting.
Marte
Folk liker jo å føle at de gjør et godt kjøp, og det er akkurat det du får til ved en bundle.
Thomas
Ja, absolutt. Og de liker også ikke måtte leite hele tiden, så du har jo liksom gjort jobben for det. Kunder som heter Nestshop, de har også noen som heter Shop Deluxe, så da har de laget bundles av ...
Altså de mest populære Instagram-bildene deres, så lager de bundles. Dette er de produktene, klikk inn her og kjøp det. Det er ikke alltid de trenger å legge på rabatter engang, men du har gjort jobben for kunden.
Disse klærene passer bra sammen. Vær så god, her har du muligheten til å trykke på en knapp og kjøpe.
Marte
Kjempesmart. Amazon er jo akkurat det samme. De har sånn ofte kjøpt sammen, og så er det bilder av tre bøker for eksempel.
Og så kan du legge alle tre i handlekurven ved ett klikk. Men du får ikke noe lavere pris. Det står bare summen for de tre, men likevel så føles det ...
Thomas
Ja, det føles enkelt. Du føler at de har gjort det en tjeneste, rett og slett. Så det er veldig, veldig interessant.
Marte
Men nå har vi snakket om alt mulig som skjer på nettsiden. Da jeg tenkte gjennom hva er det man kan gjøre for å heve snittetverdien, så tenkte jeg også på hvordan du kan få mer av den mest verdifulle trafikken, eller få mer av de mest verdifulle kundene. Jeg skal forklare litt hva jeg mener.
Du har noen kunder som hvis du analyserer og får oversikt over alle kundene, så ser du at de er mer verdifulle enn andre. De handler for mer enn de andre.
Thomas
De handler oftere.
Marte
De handler oftere, ja. Sånn at hvis du kan klare å tiltrekke deg flere av de kundene som handler for mer hver gang de handler, så vil jo snittetverdien din øke. Det er mye bedre å ha masse gode kunder enn å ha bare noen få gode kunder.
Så finn ut hvor de kundene kommer fra. Det kan være et veldig godt sted å starte. Er det e-post kundene mine som er de mest verdifulle?
Det er veldig sannsynlig at det er. Skulle det være de som kommer fra sosiale medier? Hvor er det de kommer fra?
Så forsøker du å få mer av den trafikken.
Thomas
Måten du kan finne ut av det på, hvis du har Google Analytics på siden din, så kan du gå på kilder, source, medium. Da sorterer du alle kildene dine som har kommet inn. Da vil du kunne se konverteringsgraden og snittetverdien, sånn at du kan se hva som er det mest verdifulle.
Marte
Hvis snittetverdien ikke står rett frem der, så tar du bare summen, omsetningen, og deler på antall transaksjoner. Så har du snittetverdien.
Thomas
Kjempeviktig. Jeg har funnet flere kunder som har plutselig begynt å få salg fra en eller annen blogger som de ikke har hatt dialog med, men de bare liker produktene. Da er det en typisk god indikasjon hvis du ser en høy konverteringsgrad.
Dette er en logisk kunde å ha. Så kanskje du kan invitere den bloggeren til å være med på neste kampanje du har.
Marte
Hvis du har funnet ut hvem som er de mest verdifulle kundene, ikke nødvendigvis at de handler oftest, men hvis du ser isolert sett bare på snittetverdi, så kan du gå etter, det hørte så aggressivt ut, men da kan du forsøke å oppmuntre dem til å handle oftere, sånn at du kanskje setter opp et eget e-postløp eller noe retargeting, rettet mot akkurat de kundene. For du vet at hvis jeg først får Thomas inn i butikket min, så handler han for masse, men han har antakelig et liv ved siden av, så han kommer ikke innsoftet, så jeg må hjelpe ham så han kommer oftere inn.
Thomas
Det er et veldig godt poeng, og jeg tror at du er inne på to veldig viktige ting på hvordan man gjør det. Det ene er å lage en egen liste av toppkundene dine i ditt e-postprogram og sende spesifikke e-poster til dem for å aktivere dem. Det andre er at du kan ta ut av Facebook det som er dine høyest betalende kunder og kjøre veldig spesifikke kampanjer til dem.
Jeg tror det er kjempesmart. Jeg merker selv at jeg er nå i en fase der jeg synes det er veldig gøy å kjøpe ny klær, fordi mange av klærene mine passer ikke lenger. Da har jeg begynt å følge masse merker på Instagram og rundt omkring, og jeg merker at av og til trenger jeg å se ting en del ganger før jeg hopper på det, men når jeg først hopper på det har jeg fått såpass mye trust og tillit til det at da kan jeg plutselig kjøpe 5-6 plager på en gang.
Så jeg tror det å identifisere de kunder som handler mest er kjempeviktig. Det jeg kjenner på meg selv også er når jeg først har handlet på et sted og har fått en god opplevelse, og innpakningen ser bra ut og alt mulig, så handler jeg gladelig igjen hvis jeg får en e-post eller noe sånt som inspirerer meg til å komme tilbake.
Marte
En ting er å få disse verdifulle kundene til å komme tilbake, men når du først har gjort jobben og identifisert hvilke kunder det er, så er det lurt å gå ut og se etter like kunder. Så da kan du sette på et speilpublikum på Facebook for eksempel og si kjære Facebook, finn flere av denne typen mennesker til meg.
Thomas
Så det er et veldig god måte å gjøre det på. Så for å oppsummere litt da, og igjen da vi minner om ressurssaker, men en av de ting du absolutt burde teste, fri frakt over x antall prosent, tror jeg er kjempeviktig, det å ha et lovalitetsprogram Ja, det har vi ikke nevnt, men det må vi ha med. Kunderprogram, lovalitetsprogram, VIP-klubb, hva enn du måtte kalle det, men putt folk inn og gi dem en fordel med å være med i gjengen.
Marte
Og også kanskje mer fordel jo mer jeg handler, ikke sant? Linda Johansen mener jeg begynner å bli ganske god på det der, hvis man vil ha noe inspirasjon.
Thomas
Kult, veldig bra. Og så bundles er også veldig enkelt, man trenger ikke noe tekniske ting for å gjøre det i det hele tatt. Og kanskje litt mer teknisk, men også veldig viktig, handler det da om å ha anbefalt produkter, å ha order bumps, å ha wanting upsets.
Marte
Det er en ting vi ikke har nevnt, som går på det med anbefalinger, og det går også på det med å ha relevante produkter som man fronter, og det er personalisering. For mange nettbutikker, så føler man at man kanskje ikke er klar for det enda, men når man begynner å bli en viss størrelse, så er det noe som absolutt er verdt å vurdere, å få et personaliseringsverktøy. Det kan kobles til de fleste plattformer, og det går egentlig bare ut på at du slipper å gjøre jobben selv med manuelt og koblet til anbefalt produkter og sånt noe, men at systemet lærer hva er det akkurat denne personen kan være opptatt av, og foreslår relevante produkter basert på regler som du setter opp da selvfølgelig.
Thomas
Har du noen personaliseringsverktøy å anbefale?
Marte
Det er flere forskjellige. Nosto er et, Rich Relevance er et, Sannsyn er en norsk aktør. Så alle de tre kan sikkert være ok.
Det finnes jo mange, mange flere. Så det er litt avhengig av hvilken plattform du bruker, og selvfølgelig betingelser du får og sånt noe. Og så kanskje hvis du bruker et byrå som hjelper deg med nettbutikken din, hva de har erfaring med.
Thomas
Ja, det tror jeg er veldig fornyftig. Og helt sånn på slutten her, har du noen konkrete mål, setter du noen tall? Altså du må regne på det, du må liksom forstå hva er det du prøver å gjøre.
Og jeg synes at det var veldig enkelt og greit det du sa som en sånn start på et mål, å sette hva er snittålderverdien min i dag, og å sette den hvor jeg ønsker å øke den opp med x antall prosent. Og det som er interessant, spesielt hvis du har ganske mange årder i løpet av en måned, er jo at det sørges å sable mye mer til for å kunne sitte inn med vesentlig mye mer penger hver eneste måned. Det er den samme antall trafikk som kommer inn, du betaler ikke noe mer annonser for at du øker omsetningen uten å betale mer for trafikken du kommer inn med, eller å gjøre noe stor endring på nettsiden, men det er rett og slett bare mer penger igjen som er jo noe alle nettpolitikere ønsker.
Marte
Og det som ligger i bunnen for alt vi har sagt her, det er at du må ha kontroll på noen sentrale nøkkeltall, og snittålderverdien er et av de nøkkeltallene. Så bare som actionpunkt nummer en, hvis ikke du i dag vet hva snittålderverdien din er, så må du begynne å følge med på det. Og det er også lurt at du følger med på snittålderverdien fra ulike trafikkskilder, da blir du enda litt klokere.
Thomas
Absolutt, og vi har en egen episode som handler om analyse, der vi går dypere inn på hvilke taller, hvordan finne de, og så videre. Men snittålderverdien er en av de viktigste tingene man skal ha et aktivt forhold til, og ikke noe du er inne med å se en gang i året, men du følger med, og det er et tall du aktivt jakter på at skal gå opp og bli høyere.
Marte
Kult.
Thomas
Kult.
Marte
Lykke til.
Thomas
Masse lykke til. Last ned ressursarket, og ja, ta i bruk disse tingene, eksperimentere med det, ha et eierskap til det, det tror jeg liksom er viktig.
Marte
Hvor finner de ressursarket, Thomas?
Thomas
Ressursarket finner de enten på netthandelspodden.no, gå til den episoden de er inne på, eller så er det en link i show notesene på podcast-appen der de kan klikke rett inn for å laste ned ressursarket. Så lykke til, og takk for at du har lyttet på, og vi snakkes igjen plutselig.