I dagens episode skal vi snakke om hvordan Get Inspired nådde en halv milliard i omsetning. Vi intervjuer dagligredder Sindre Landevåg og han deler sine erfaringer og gir konkrete råd slik at du kan få samme suksess som det Get Inspired har hatt.
Velkommen til Netthandelspodden. I denne podcasten guider vi deg gjennom hvordan du kan drifte og skape vekst i din nettbutikk.
Vi har lang erfaring inni netthandel og ønsker å dele alt vi har lært og nettverket vi har bygget opp til å gi deg enkle, konkrete råd som du kan ta i bruk i hverdagen din.
Hver episode har et ressurser knyttet til seg som du kan laste ned på netthandelspodden.no. Sindre, dette har jeg gledet meg til. Du står helt øverst på en veldig kort liste av folk jeg har lyst til å intervjue. La oss begynne der, Sindre.
Hvilken utvikling har dere hatt? Hvis du bare for de lytterne som ikke kjenner dere like godt som oss kan beskrive hvilken vei dere har gått fra liten til stor, bare i noen hare fakta her.
Ja, det er jo en ordentlig garasjebedrift, en grunderbedrift som startet uten kapital. Det var kanskje et par hundre tusen kroner der og har dratt det videre derfra opp til 400 millioner i 2020. Det har vi klart gjennom positiv drift og bygd sten for sten i selskapet hele veien.
Vi har tatt noen investeringer på veien for å rigge vekst, men vi har jo blitt mye større enn vi noengang hadde sett for oss at vi skulle bli.
Hva var drømmene når dere startet? Hva var det sykeste dere kunne se for dere at dere endte opp med når dere startet? Hvis du prøver å tenke tilbake.
Jeg startet jo her i 2011, og da hadde selskapet en omsetning på én million. På slutten av året så vi at vi hadde passert fire millioner, men da tenkte jeg at hadde vi bare hatt 15 millioner i omsetning så skulle jeg vært kjempefornøyd.
Hva skjedde når dere nådde 15? Hadde du glemt at det var målet-målet, eller var du på et helt annet sted?
Nei, men jeg alltid vil ha mer. Når jeg nådde 15, da var det selvfølgelig 50 som var neste. Hadde vi hatt 50, da hadde vi hatt det kjempebra.
Da tror jeg alt hadde vært i orden, tenker jeg.
For det er jo forskjellige faser, føler jeg, når man driver med nettbutikk. Veldig mange starter med å komme opp til den magiske millionen, og kanskje året etterpå vokser til 4-5 millioner. Hva har vært de der stegene for dere?
400 millioner er jo helt insane, og full respekt til dere, men hvor lang tid har dere brukt på det? Har du i hodet hvordan veksten har vært?
Til å begynne med, da den første millionen og snøbanen begynner å rulle litt, så går det ganske fort prosentvis vekst. Det gikk fra 1 million til 4, til 8, til 23, tror jeg. I mellom 8-23 millioner begynte vi å ta litt sjanse på innkjøp og få tilstrekkelig med varelager for å kunne utnytte veksten.
Prosentvis veksten er jo høy i starten, og diffen i fra 4-8 millioner var ikke så synlig i utgangspunktet, men fra 8-23 millioner begynte vi å merke at nå var vi flere mennesker, vi hadde litt mer sirup i systemet, for det var manuelle prosesser og det hele. Men det var jo en skikkelig oppstartsbedrift her, hvor vi satte og regnet på hvor mye vi betalte for en kaffekopp, hva var kostene på det når vi kjøpte kapsler på butikken. Jeg er jo en markedsfører, så jeg konverterte alt til hvor mye jeg betalte for et flikk, og det kostet 5 kroner i CPC på Google Ads.
Så alle kostene regnet jeg om til at hvis noe koster 5.000, da får jeg 1.000 klikk inn i butikken og har en konvertering på 3, så får jeg en del bestillinger, da er det alternativkostnaden til denne firmafesten. Men man var utrolig kostnadsbevist i den startfasen.
Er dere fortsatt kostnadsbeviste, eller har man slept opp det litt etter at man har vokst?
Nei, vi tenker mer langsiktig, vi er fortsatt veldig kostnadsbeviste, vi skal ikke sløs med penger, og dette ligger i DNA-et vårt, men vi tenker mer langsiktig på ting. For eksempel det med organisasjon, så investerer vi mye mer for trivsel og liknende, som vil lønne seg in the long term. Men investeringer og langsiktighet har vært en stor endring fra da vi var oppstart.
Jeg mener det var helt riktig å tenke kortsiktig, måned for måned, når man er i oppstartsfasen, for å justere på det man kan.
Hvor lenge er man i oppstartsfasen? Når er det du skal gå fra kortsiktig til langsiktig?
Det varierer, men jeg husker i 2015 investerte vi i ERP-system, som var det første vi rigget, som var litt mer langsiktighet. Funny story, men jeg kjøpte jo et ERP-system, men det var jo et lagersystem for å håndtere trafikken på Black Friday. Jeg visste ikke hva et ERP-system var, men dette skulle håndtere lokasjoner på lageret, så jeg kjøpte noe av det systemet, og det har vi fortsatt en dag i dag.
Jeg synes det er veldig interessant å se på de ulike fasene, fordi vi har garantert lyttre som er der dere var for ti år siden, og så har vi lyttre som er der dere var for fire år siden, og så har vi lyttre som er der dere skal om fem år. Hvis du kan gå litt mer inn på da dere gikk fra at det var få mennesker, og dere ikke hadde systemer, og du nevnte at dere gjorde ting manuelt. Hvis du kan si noe om de der vurderingene, stegene, når man går opp til neste nivå på en måte.
Hvordan tenker dere det?
Jeg kan dele opp dette i fire deler, men åpenbart var det oppstarten, da var det min store søster Silje som var helt alene. Det skjønner jeg er slitsomt, den delen var ikke jeg med på, men når jeg startet var vi to personer, og så var jeg daglig leder fra der, men fasen fra null til 50 millioner er ganske lik, for der er man veldig noe. Hva kan vi gjøre i dag, i morgen?
Man skalere litt videre opp på det man nødvendigvis held på med, det manuelle prosesset, utrolig kostnadsbevisst. Her kjørte vi til posten og leverte pakker, i stedet for å ha hentavtale for å spare 2 000 kroner i måneden. Det var en fase med første ansettelser og arbeidsavtaler, å lære seg litt ting og tang.
Fra 50 millioner må man begynne å få bedre system og orden på det hele. Her må vi kanskje inn med annen kompetanse i bedriften, som en økonom for eksempel. Den perioden mellom 50 og 150 millioner er også veldig lik.
Hvis man ser på nettbutikker som har vært de siste årene, så er det mange som kommer seg opp til 50 millioner, men der stopper det. Da må du ta det neste steget. Det er et skummelt steg, for det er det første investeringssteget du opptar for å håndtere logistikk, innkjøp eller systemer.
Det er en fase mellom 50 og 150 millioner. På det tidspunktet begynner det å bli en organisasjon. Det begynner å bli avdelinger som skal fungere individuelt og snakke sammen.
Her begynner det å bli krav til litt ledelse i varetall, likviditet og økonomi. Det begynner å bli litt å holde oversikt over. Etter 150 millioner begynner man å bli profesjonalisert.
Da må man begynne å tenke større langsiktig enn den uka og den måneden. Da må man begynne å tenke etter to-tre år fram i tid. Da begynner det å stille andre krav.
Da fikk vi inn CFO i selskapet. Noe av det jeg ikke kunne, og avdelingene ble viktigere. Det var vanskeligere å samkjøre det.
Det var et større krav til ledelse fra den perioden. Siden vi fikk inn en investor i 2017, har vi hatt et stort fokus på profesjonalisering. Bli kvitt grunderbedriften Get Inspired og heller bli en datadrevet nettbutikk som er profesjonell både for alle som jobber der, for alle kunder.
Det hele har vært store forskjeller.
Når du ser tilbake, er det noe du skulle ønske at du hadde gjort anledes? Hvis du skulle gi deg selv råd i den første fasen, gjorde du noe feil? Hadde vi bare gjort sånn, kanskje vi ikke skulle brukt så mye tid på å bære pakkene til posten?
Jeg vet ikke hva det kan være.
Man undervurderer seg selv når man er liten. Da er man jo liten. De andre er bedre fordi de er større.
Det er noe vi alltid har tenkt. Vi har sett opp til større aktører og tenkt at de kan det der best. De gjør det på den måten, derfor må vi prøve å gjøre det på den måten.
Se tilbake nå, så har nettbutikker revolutionert markedet i stor grad når det gjelder markedsføring og ikke minst forventningene kundene har til butikker. Hadde vi hatt større tro på oss selv, så tror jeg vi kunne vært større i dag enn vi er. Og ikke minst turt og drømt større enn vi gjorde.
For det var nok for kortsiktig og vi kunne jo ha vokset vesentlig raskere. Hadde vi visst at det var så billig med Facebook-markedsføring i 2012, da skulle vi ha kjørt på mye kraftigere enn det vi gjorde den gangen.
Ikke den første som sier det, og det tror jeg det er mange som anger på.
Det er så lett å si i 2020 og se tilbake og tenke om vi hadde visst hvor sykt dyrt det hadde blitt etter hvert.
Antallet i 2030, så sier du akkurat det samme. Hadde vi visst det i 2020, så hadde vi grunnet på annet mer. Nå har vi snakket om den driftsfasen, som er kjempeinteressant, men det skjer jo også litt med en bedrift.
Når man vokser i disse fasene, føler du at målgruppen deres har forandret seg? Er det annerledes kunder nå versus når det omsatte for 1, 4 eller 8 millioner?
Ja, absolutt. Vi hadde jo en veldig ung kundergruppe, fordi vi var så knyttet opp til blogger og influenser. De hadde jo en ung kundergruppe av lesere.
Majoriteten av kundene deres var 18-25 år. Det var det vi fokuserte på. Vi så dominant innenfor det alderssegmentet.
I 2020 har vi en reik kundergruppe. Vi har rundt 300 000 aktive kunder i Norge, og det er jo kvinner. Her har aldersgrupperingen fordelt seg i stor grad.
Nå er det 25-45, hvorav jeg tror 35-45 er den aller største kundergruppen. Mange av dem har jo følt oss i lang tid og blitt eldre med og inspirert, men vi har fått mye større bredde i kundergruppen. Så den har jo vindret seg.
Mitt inntrykk er at dere har en personlighet og en tone of voice som er veldig gjennomført. Hvordan jobbet dere med tone of voice og den personlige når dere hadde den unge målgruppen Versys i dag? Hva har forandret seg, og hvordan har det forandret dere i forhold til hvordan dere kommuniserer med kunderne deres?
Vi har egentlig ikke jobbet så bevisst med det, for dette er logget i DNAet av Get Inspired, så det kommer veldig naturlig inn. Det er jo unge ansatte i Get Inspired. Vi har en gjennomsnittsalder på 32 år i bedriften, så hele gjengen er jo vant med emojis og den digitale kommunikasjonen som er blitt.
Så vi har jo alltid hatt det der fokuset, og alle som kommer inn ny, de får jo beskjed om at dette er måten vi ønsker å kommunisere på. Vi trenger ikke å være en formell bedrift. Vi skal være en profesjonell bedrift, men vi trenger ikke å være så formell.
Vi kan være litt leken, vi kan jo snakke litt med veninner, og så har vi alltid tenkt at vi er jo en nettbutikk, vi er jo en robot, men vi må jo vise frem at vi er mennesker. Vi som jobber bak Get Inspired må by på oss selv, vi må vise hvem vi er, vi må snakke til kundene som om de er venninna våre, og da tror jeg at resten her har satt seg i tone og voice og kommunikasjon vi gjør, så vi har alltid vært veldig leken på hvordan vi ønsker å kommunisere.
Og disse nye ansatte for eksempel, har de en håndbok der dere gir eksempler på tone og voice? Eller er det bare sånn, sjekk hvordan vi snakker til folk, du er bestevenninne, så dette tar du kontroll på. Har du håndbøker og dokumenter på sånne ting nå?
Nei da, det er ikke noe poeng å lage håndbøker på, for det endrer seg jo hele tiden. Jeg liker det. Vi har jo selvfølgelig en intervjueprosess nå på en person i markedsavdelingen, og da spør vi jo den personen i intervjuet, du skal analysere Instagram-kontoen vår, du skal fortelle hva vi gjør bra, hva vi kan gjøre bedre, for det har vi nytta av, uansett om du får jobben eller ikke, så vil vi høre din mening.
For det er alltid noe vi kan gjøre bedre, og få til på en annen måte, og det er viktig å tenke nytt hele tiden. En håndbok er det ikke, men selvfølgelig tett dialog og mye inspirasjon. Jeg skjønner.
Du begynte litt med det man ofte er flink på i starten, eller har passion for med nettbutikken, en er jo selvfølgelig produktene, men det er også den markedsføringsdelen. Hvor viktig er, eller hvor mye vektid og fokus legger dere vekk på markedsføring som en organisasjon i dag versus tidligere? Tenker du alltid markedsføring først, eller tenker du på helt andre ting nå enn du gjorde tidligere?
Nei, markedsføring er høyt prioritert i Get Inspired. Når vi summerer opp antall personer vi har på årkartet, så ser du at markedsavdelingen er tungt investert. Her har vi mye, og markedsføring og netthandel går veldig hånd i hånd, så vi har ikke en egen netthandelsavdeling i Get Inspired.
Den ligger selvfølgelig inn i markedsavdelingen, men fokuset vi har på markedsføring har alltid vært veldig stort, og det er det fortsatt. Jeg tror det er ingen andre nettbutikker som er identifisert som bruker så mye av omsetningen sin i markedsføring som Get Inspired gjør. Vi ligger opp mot 15 prosent av omsetningen vår til direkte reklamekostnader, og så kommer lønn og egne opparbeidet kanaler og systemer i tillegg til det.
Hvis man ser på et børsnoterte buss, så ligger de et stykke, kanskje opp mot 10 prosent, og det er en vekstedrift. Vi har alltid allokert veldig mye penger til moro i markedsavdelingen, og det kan jeg love dere.
Jeg får lyst til å grave enda dypere her, for det er sånn nerdetema som jeg elsker. Du sa at markedsavdelingen er stor. Kan du si noe om sammensetningen, og hvilke funksjoner er det dere har når dere jobber med markedsføring?
Vi har en markedsavdeling som er på åtte personer, og så har vi utlysning og stilling i tillegg. Med de åtte personene sitter jeg som både daglig leder og markedsjef i dag. Hvis jeg følger inn at daglig leder er veldig interessert i markedsføring, så blir det satset på.
Vi har funksjoner som markedskoordinator, som tar seg av Facebook, Instagram, organisk innhold, produsere mye, snakke med influensere, jobbe tett opp med andre funksjoner i tillegg, og så har vi en foto- og videomarkedsfører. Den personen er jo 100% ute for å lage content, for å spille hverandre god. Skal vi lykkes med Facebook-organiseringen, så må vi jo ha verktøyet, og da har vi selvfølgelig bra video og bilder.
Og så har vi digitalmarkedsfører, som er med å fordele og eksponere det her, følger fra algoritmer og liknende. Vi har en CRM-ekspert, som segmenterer, benytter seg av data, setter opp automasjoner, sørger for custom audiences på Facebook og liknende. Og så har vi jo nettbutikkansvarlig, vi har Head of Product Management, som beriker produkten, sørger for at vi har gode bilder i nettbutikken, og hele det løpet der.
Det er klart, vi har jo ressurser, og i tillegg er det en gratis designer også, som jobber med både nyhetsbrev og produsere dem, men også UX i nettbutikken. Og så har vi egen rolle i innkjøp, som jobber opp mot marked. Vi har jo en kommunikasjon med leverandør, der må vi klare å gi det formidlet.
Så det er god samkjøring da, i mellomavdelingen også, om hva vi ønsker å oppnå. Og så er vi selvfølgelig en veldig målrettet bedrift. Vi snakker jo om ukesmål, om dagsomsetning, om månedsomsetning, hvorfor skal vi vekse mer i den måneden kontra den andre måneden.
Vi møtes hver mandag, og har gjennomgang av hva vi lykkes med, hva vi ikke lykkes med, hvordan vi ligger an. Skal vi klare junimålet nå, så må vi ha en ekstra bra uke på slutten her, for eksempel. Så vi jobber veldig agilt og raskt da.
Er det sånn dere har jobbet hele veien? Hvis du tenker fem år tilbake, da dere var et mindre team, jobbet dere på samme måte med ukesmøtene som nå?
Ja, det gjorde vi. Nå er det avdelingsmøter, men tidligere var det jo Get Inspired-møter, så da var absolutt alle med i det samme møtet, men det har vi ikke plass til lenger nå. Men vi stikker det jo opp da, slik at vi får litt mer detaljert informasjon fra hver enkelt også.
Det som vi ser som er viktig, kanskje viktigste asseten nettbutikk har, er jo nettsiden i seg selv. Og jeg synes jo at nettsiden deres egentlig hele veien har vært ganske langt fram på, vært godt tilpasset til mobiltelefon og sånne ting, men kan du si litt om hvordan dere jobber med nettsiden deres i dag? Altså hva konkret gjør dere for å sørge for at dere leverer best hele veien?
Hvordan tenker dere, hvordan jobber dere, og hvordan er mindsettet deres rundt selve nettsiden?
Nå bytta vi jo hele tech-stekken nettopp for to-tre uker siden, og det innebærer jo å bytte av plattform, CMS og hele den delen der. Vi har implementert nytt CRM-system som heter for Vojado, og vi kom inn med et PIM-system for å ha kontroll på alle produktene. Så vi bytta jo den, og da sa jeg jo, her er det jo GetInspired-kåra til årets nettbutikk i 2020, og vi bytter ut hele plattformen.
Det tror ikke jeg det er veldig mange andre som gjør, men vi er jo fremme på, vi så jo at vi trenger en raskere utvikling i nettetikken for å henge med. Så vi er jo veldig på, veldig nysgjerrig, og jobber jo kontinuerlig med å hente inspirasjon fra hva andre gjør. Det er en veldig viktig idé.
Også prøve å utvikle det på GetInspired-måten. Hvordan kan vi tilpasse det her til vår kundegruppe, men vi har alltid noen prosjekter av utvikling i nettbutikken. Jeg tror det er mange som driver med netthandel som sier, nå er vi fornøyd med nettbutikken, og så lar de den ligge.
Da stopper det opp. Du må alltid ha et eller annet spennende prosjekt, en ny modul, eller en tredje part som du skal prøve ut, for du lærer så mye hvis du feiler, og du vinner så mye hvis du lykkes med det. Så det er alltid tempo der på personalisering, hvordan kan vi kommunisere, har vi bedre UX vi kan gjøre, kan vi sette i gang noen AB-tester og liknende.
Hvor mye AB-tester dere har? Er det noe testet dere produktsider oppsett, farger på knapper, størrelse på bilder, er det noe dere kontinuerlig jobber med?
Nei, vi har ikke vært så god på AB-testing i nettbutikken. Vi gjør det veldig mye reklamemateriell, men det er jo en ting, jeg vet vi skal få til fremover med det nye systemet. De EPI-servere de er jo slått seg sammen med Optimalisely, sånn at her skal det være gode muligheter for å kunne prøve ut og teste ting og optimalisere, men jeg er jo veldig glad når vi gjør AB-tester jeg har jo ikke hatt to sånne veldig like varianter, men en annen farge på den knappen, da ville jeg gjerne ha kjempeforskjell for å se hva er det som fungerer best, og så innsnævere meg etter det.
Du nevnte i sted at dere er veldig drevet av mål, og stadig jobber frem mot nye mål, og du har jo fortalt at dere på et tidspunkt hadde et helt konkret mål om å vinne netthandelsprisen, altså bli beste nettbutikk i landet. Kan ikke du si litt om akkurat det målet, og hvordan dere da har jobbet konkret for å bli beste nettbutikk i landet, for dere har jo vunnet den prisen ikke bare en gang, men to ganger, og har vel også vært nominert flere ganger?
Ja, jeg vet ikke, det startet jo egentlig med første gangen da jeg var med på LOAD, jeg lurer på om det var i 2012 eller 2013, og da tror jeg det var Stormberg som vant det året, og samme dag så var det jo Henrik Bertrand Larsen som holdt et motivasjons foredrag på Tampen, og klokka fem, du begynner å bli litt trøtt av alt faglig innhold.
Så det er den endelskonferansen til BringLOAD, ikke sant, for de som ikke kjenner til den?
Ja, og jeg var ganske giret da, men når jeg så at Stormberg vant den prisen, så tenkte jeg, hvorfor skal ikke vi gå på den scenen og vinne den prisen? Hvorfor skal dem kunne vinne og ikke gette inspired? Så det var jo det første som slo meg der og da, her går jo han å få til.
Og så måtte jeg jo begynne å fortelle, get inspired. Vi er skikkelig flinke, vi underleverer oss sjøl vi kan få til det her hvis vi vil. Og de var jo egentlig ganske med på det, og så at det her, hvis vi jobber målrettet og bevisst, så er det jo mulig å lykkes.
Så vi satt jo opp en konkret handlingsplan du har ansvaret for å fikse det her cookies må vi skrive på en elegant måte, for det er noe hva juryen kommer til å sjekke ut, kundereisen må selvfølgelig være på plass. Så vi jobbet jo veldig bevisst med, hva er det juryen kommer til å lete etter og se etter og hva er det kunden setter is på? Så vi gikk inn der og laget opp lister og en handlingsplan for når og hvordan.
Og det var egentlig på den måten vi vi gjorde det, men da fikk man jo overbevist og lay get inspired om at her kan vi få til.
Veldig kult. Så du noen... Så en ting var at det da faktisk endte opp med å vinne prisen, men jeg kan jo se for meg at mange av de tingene dere valgte å fokusere på også hadde en positiv effekt på bunnlinja.
Ja, selvfølgelig. Man blir jo automatisk bedre av å gjøre et sånt prosjekt. Juryen her tar jo for seg hele løpet, og det er jo en grunn til at de plukker ut de elementene som de ønsker å teste, det er jo nettopp fordi kunden vil sette pris på der det er viktig for kunden.
Så vi forbedrer jo prosessene og kundeopplevelsene, og naturligvis så forbedrer jo det kunderiset og deretter lønnsomhet i organisasjon og vekst. Men vi blant annet på den perioden her så innså vi at her må vi jo gjøre mer automatisering av enkelte prosesser for å lykkes, og da måtte vi nå ta tak i det.
Nei, Martin, jeg er også veldig glad i feil, for feil kan vi lære av. Hva slags feil har det gjort på veien som du tror andre kan lære av, og hva har dere lært av det? Hva er noen slags klassiske ting som du tror andre netthandlere vil kunne ha veldig godt av?
Må du høre at noen andre kan gå i den fellen, og hvordan man unngår det, hva man lærer av det?
Nei, det vil være veldig mange forskjellige tema innenfor feil, men en ting er jo at ting går utrolig raskt. Ikke bind deg opp til fem årsavtaler med en aktør og liknende. I løpet av ett år, to år så har det skjedd utrolig mye, og det vet vi jo bare basert på de siste femten månedene.
Det er vanskelig å si hvor annerledes verden kan se ut, men det er jo en ting. Vi signerte jo lange husleierkontrakter, og så vokste vi ut av dem etter det første år vi bodde der. Så tenk at ting skjer veldig raskt.
Det er også rom for da vil det også være stort potensiale. Veksten vi opplevde var jo mye større enn vi tenkte. Så det er jo en ting, og jeg nevnte jo i sted også at har man vekt, så er man jo dyktig på noe.
Det må man selvfølgelig reindyrke i størst mulig grad, og det er jo ikke en feil vi har gjort, men det er en bevissthet vi har hatt rundt markedsføring. Kan vi det vi er gode på? Tone of voice.
Det må vi reindyrke, og så må vi løse konsekvensen av å lykkes med et større volym. Så etterhvert den der langsiktige tankegangen den er viktig å få inn etterhvert, men man må være tilpassingsdyktig og forstå at man ikke man kan være utrolig god på markedsføring og nettarmen, men det er ikke best på absolutt alt. Så du trenger hjelp etterhvert også.
Da vet du for eksempel å legge inn en konsulent kan være lønnsomt av og til, selv om hun veres utrolig dyrt ut første gangen du skal gjøre det.
Jeg sitter langt inne for sånne grønne bedrifter. Ja, det skjønner jeg godt. Sikkert med god grunn.
Jeg kommer jo fra litt samme samme bakgrunn.
Det er lov å gjøre feil, det er en viktig ting å si også når vi snakker om temaer. Vi har en verdigetinspeil som heter «Få raskere», og en av de viktigste tingene med den verdien er at det som en konsekvens av å være raskere, så gjør vi feil. Men vi tar oftere og raskere beslutninger som gjør at vi vinner ofte på grunn av det, og så må vi tilate at vi kan gjøre de feilene som en konsekvens av at vi kan evaluere, analysere og forberede absolutt alt.
Vi må kanskje kaste oss litt ut i det.
Hvilke andre verdier har dere?
Målerettet er jo en sterk verdigetinspeil. Vi har «Røs, raskere og engasjert». Vi har møterommene på kontoret blant annet.
Engasjert, der har vi en sånn tapet som er helt crazy med kunstgrass på gulvet og knallgule stoler. Der er du kreativ og engasjert og hele. Og så har du motsats med raskere, der er det litt sånn krakka.
Det skal ikke være så godt å sitte innpå det rommet der. Du skal bare inn. Det er en svær klokke på veggen, og du har det travert.
Gett skittønnen innpå det rommet der, og ta beslutningen og move on.
Veldig kult. Hva med fremover nå? Dere er jo på et kontoret på ganske kort tid, men hva er ambisjonene og planene deres fremover?
Vi har snakket om stegene bakover nå, men hva er stegene for deg nå i de neste årene?
Nå har vi akkurat byttet hele tech stacken, og vi jobber veldig mye med fase 2 og videreutvikling av nettbutikken, og selvfølgelig har vi prøvd veldig mye nytt, så vi kan lære der. Det er jo veldig kortsiktig, det er seks måneder fram i tid, men vi har jo bra momentum, vi har stor kundetillvekst i Get Inspired, og vi må jo også automatisere flere systemer der, men selvfølgelig å utvide produktsortimentet til flere produktkategorier vil være en av dem, og ikke minst fokusere på både høyere ordreverdi fra kunderne, men også økt kjøpsfrekvenser, noe vi ønsker å lykkes med, og det er jo på en måte det same som vi gjør i dag med videre optimalisering.
Vi har jo en stor kundegruppe som er gift eller har samboere. Det er jo spennende med herretøy også, når vi først på en måte har begrenset oss til Norge, så må vi finne muligheter for å øke potensialet, så du skal ikke se bort ifra at vi begynner å selge noe herretøy til jul, som gjør at eksisterende kundegrupper kan handle med alle klær til sine venner og familie. Så får vi se om det går an å skalere noe videre derfra.
Du sa to spennende ting. Det ene var at dere begrenser dere til Norge, så det er en strategisk valg. Nå nikker Thomas veldig, så kanskje det samme han ville spørre.
Vil du si to ord om det, Sindre?
Vi er jo i Norge, og vi kjenner landet her bedre enn våre utenlandske konkurrenter, så det ser vi som en fordel, både med tanke på leveringstid og kunnskap og markedet. Det er jo det ene, så at vi er i Norge er en fordel for internasjonal konkurranse. Også er det en ulempe at vi skal gå inn i Sverige, for da er vi underdoggen, men da er det veldig mye tolkostnader og liknende som er utfordrende.
Så hvis man skal gå over grenser, det har jeg undersøkt her nylig, og da fant jeg ut at Russland var det beste alternativet, og så var det Nord-Amerika, som var med tanke på fortholdning, og da fant jeg at DOL leverer til USA i løpet av to arbeidsdager, og der har du mange stater som har sesonger som vi har her i Norge, med vinter og liknende, og det er et enormt marked, men det er litt større prosjekt, og akkurat nå så føler jeg at vi har såpass mye utvikling og momentum i Norge at her er det fortsatt et stort potensial til å bli bedre og fortsatt vokse.
Jeg syns det er fint å høre, for det er jo ikke sånn at dere har et closed mindset, at dere tenker at dette er det vi gjør, vi er i denne lille boksen, men du har faktisk sjekket hva er mulighetene for å vokse på den måten og den måten og den måten, og så har dere tatt et valg på hvordan dere velger å vokse.
Ja, vi vurderer utenlandsvatsning hvert år så gjør vi en runde. Er timingen riktig nå, er det noen endringer i tål og liknende, eller er det noen andre muligheter? Vi gjør en vurdering hvert år på ulike vekstmuligheter som vi har.
Nå vil dere satse på å selge til herrer også, det er veldig spennende, men dere har jo gjort en liknende satsning tidligere, da dere tenkte at disse damene har jo barn, og så begynte dere å selge barneklær, men etter en stund så vagte dere å droppe det igjen. Vil du si to ord om det?
Ja, vi startet Sporty Kids, jeg lurer på om det var i 2014, men det var jo i oppstartfasen fortsatt av Get Inspired, vi var jo i den under 50 millioner omsetning og rakettfart der, så vi hadde jo ikke tid til å helpe med en liten eller mindre nettbutikk og legge på det en tillegg, for det er driver du en nettbutikk, så er det mye arbeid. Om det er en million i omsetning eller 15, så er det det samme. Du må likevel gjøre den jobben, og der så vi jo at det her har ikke vi tid til, vi har jo ikke ansatt nok folk for å drifte den, så vi lærte utrolig mye av den, og så er jeg ganske stolt over at vi turte å kaste i håndklær såpass tidlig på den satsningen at vi så, nei, vet du hva?
Vi gjorde en feil her, vi lykkes ikke med det her, vi er nødt til å gå tilbake og fokusere, og det er noe vi alltid har vært dyktig på i GetInspire, det er det fokuset. Men sammenlignet med nå, så har vi flere personer, vi har flere avdelinger, vi har en hel plan å sette opp en rigg erfaring, det hele da, til å kun ta tak i det. Og så er jo ikke minst dette en forlengelse av GetInspire, det er jo ikke en ny nettbutikk.
Vi skal fortsatt rette oss mot samme kundegruppe til å begynne med, for vi tror det er veldig interessant for våre kunder å handle julegaver og lignende til herrer. Så får vi se hvor det der går hen videre da, men vi skal selvfølgelig værne om GetInspired og det vi har der mot vår kundegruppe. Jeg tror ikke dere skal se Sindre Landvang som modell på Instagram-kontoen til GetInspired, det var det første.
Det blir det nok ikke.
Jeg kjenner at jeg ble litt kuffa, men det er greit. Du får overleve det. Helt på tampen her, Sindre.
Det er mange netthandlere og sikkert også folk som drømmer om å oppnå det dere har oppnådd. Har du noen råd eller noen pep-talk til de som du skulle ønske du hørte tidlig fra andre du ble såpt til? Hva vil du si til de som ligger på en million eller halvannen million omsetning og som kanskje syns det er litt vanskelig og det er litt for tungt?
Hva tenker du de trenger å høre?
Man må jo få gjennomført ting. Man må fjerne det der hindret med at man nøler det og er enstelig. Der tror jeg det ligger utrolig mange gode ideer å hvile, men man tar ikke steget fullt ut.
Jeg tror også det er mange nettbutikker som er opprettet som en artig idé, men man er ikke sikker på om man tør å gå inn og realisere det, men man starter opp en nettbutikk som et deltidsprosjekt, da vil man jo heller ikke få det til fullt ut. Så tørr å satse, og noe jeg har vært veldig flink på opp igjennom årene, det er jo å ringe og ta kontakt med fremmede mennesker. Jeg var jo 23 år, og jeg satt meg på flyet ned til Blivakker.
Jeg skulle møte en av de i Brandstad, og jeg hadde bare ringt han. Han hadde funnet nummeret på telefonkatalogen, ringte han og spurte kan jeg få komme og besøke deg, jeg har gjerne lyst til å stille deg noen spørsmål. Og det er klart, jeg var jo helt starstruck, jeg var jo nervøs for å møte den her personen, for han var jo en gigant innenfor bransjen, og Get Inspired, det omsatte jo for 8 millioner.
Men jeg fikk så mye ut av den turen, han var så interessert i å hjelpe, og det gjør jeg også med de nettbutikker som kontakter oss, så det er så mye å hente på gratis råd.
Tusen takk Sindre, jeg tror det er en perfekt nåt å avslutte på, så takk for tiden din, og takk for at du deler, det går fram til et godt eksempel for flere nettandre som deler både suksessen og læringen along the way, så tror jeg det hjelper alle til å løfte seg og utfordre seg videre, så takk skal du ha.
Ja, tusen takk.
Tusen takk for at jeg fikk bli med, det var veldig hyggelig.