Thomas
I dag skal vi snakke om hvordan man kan løse frakt og logistikk som nettbutikk. Det kan være vanskelig å få kontroll over hvem man skal velge og hva som er best practice. I dag prøver vi å gi vår beste råd til hvordan du kan få kontroll på frakt og logistikk fremover.
Marte
Velkommen til Netthandelspodden. I denne podcasten guider vi deg gjennom hvordan du kan drifte og skape vekst i din nettbutikk.
Thomas
Vi har lang erfaring inni netthandel og ønsker å dele alt vi har lært og nettverket vi har bygget opp til å gi deg enkle, konkrete råd som du kan ta i bruk i hverdagen din.
Marte
Hver episode har et ressurser knyttet til seg som du kan leste ned på netthandelspodden.no Thomas, vi er i gang med sesong 2 og det som er så kult er at vi kan virkelig dykke ned i de temaene som ikke fikk plass i sesong 1, men som er like viktige. Dette er mange ord for å si at i dag skal vi snakke om lager og logistikk som er et superviktig tema for alle som driver nettbutikk.
Thomas
Ja, og vi vil hoppe inn der også fordi at først og fremst vi er ingen lag- og logistikkeksperter.
Marte
Jeg har faktisk noen vekthald i logistikk fra bi- Ok, jeg er ikke noen ekspert. Nei, jeg er ikke ekspert heller. Nei, jeg er absolutt ikke en ekspert, men jeg bare kom på det nå.
Thomas
Ja, det er kult. Så dette er hva vi hører og ser og på en måte er vår forståelse. Og så minner jeg meg at i alle episoderne så prøver vi å være så tidløse som mulig, altså evergreen som mulig, som vil si vi kommer med generelle råd og tips mer enn ring til den leverandøren eller gjør det eller gjør det.
Vi kommer til å dele noen tanker som vi tenker er viktig at du stiller deg og deler da hva vi mener om de forskjellige spørsmålene som du bør gå inn i.
Marte
Ja, det var en veldig god og riktig disclaimer, for logistikk er jo definitivt et eget fagområde og det finnes superflinke logistikksjefer for netthandlet i dette landet her. Når det er sagt, nå har jeg ikke helt koll på hvor mange år jeg har jobbet med netthandel, og som e-handelssjef i både liten og stor virksomhet, så er det naturlig at jeg har jobbet ganske mye med det som handler om lager og logistikk, og jeg tror det å ha den bevisstheten rundt det, det er en viktig nøkkel til å lykkes. Så hvis ikke jeg i min e-handelsjobbing hadde vært opptatt av denne biten her, så tror jeg nok at jeg hadde hatt dårligere resultater, og så er det selvfølgelig ikke jeg som har gjort den jobben, jeg har heldigvis hatt veldig flinke folk å støtte meg på som har lært meg noen ting om det.
Thomas
Det som har overrasket meg, min hovedkompetanse og min hovedinteresse er jo markedsføring, og to ting, en, måten ting blir pakket på og måten ting blir sendt på, er jo selvfølgelig en del av markedsføringen og helhedsopplevelsen. Men to, det har også overrasket meg, og mange skrekkhistorier fra, jeg jobber mye med små nettbutikker, sånn 2-50 millioner, og det er mange som nesten har fått ruinert nettbutikken sin, for det har gjort noen store endinger i forhold til hvordan ting måtte både bli lagret og sendt ut. Så det er en veldig viktig del av å ha en sunn nettbutikk, som jeg som markedsfører det jeg normalt prater om, er ofte ikke på radaren, men likevel er så essensielt.
Så her har du mer praktisk erfaring enn meg, og du har også snakket mer med de du har jobbet med tidligere rundt netthandel, så hva er noen typiske ting som er viktig å tenke på, før du står og velger, skal jeg gjøre ting selv, skal jeg sette det ut, hvordan skal jeg organisere meg, hva er de første spørsmålene man må tenke seg?
Marte
Jeg har ikke lyst til å starte enda tidligere enn det, bare med hvorfor dette er viktig, for du var så vidt inne på det her, men jeg tenker at det er særlig to aspekter som gjør at du som driver nettbutikk, skal være opptatt av lagre og logistikk, og det ene er økonomien, for om du klarer å drive mer effektivt på lagret, ved utsendelse av varer, så går det rett på bunnlinjen.
Thomas
Veldig godt poeng.
Marte
Så der er det rett og slett penger å spare, og særlig når du kommer opp i litt større volym, så vil du virkelig merke det. Så om du har en kostnad på 10 kroner per år du ekspederer, eller 20 kroner, det er forskjellen på 10 og 20 kroner som du sitter igjen med.
Thomas
Ikke sant.
Marte
Så det bør være et veldig god motivasjon bare der.
Thomas
Her kan du hente inn mye penger.
Marte
Og det andre er jo at det som skjer på lagret og med logistikken, det har veldig stor betydning for kvaliteten på hele handelopplevelsen.
Thomas
Ja.
Marte
Så dette henger tett sammen med hvordan kundene oppfatter det. Og kundeservice kommer også inn i bildet her.
Thomas
Absolutt. Jeg tror det er gode og viktige spørsmål. Både det med at lager og logistikk er også markedsføring.
Lager og logistikk er ikke minst hvordan du kan sikre deg lønnsmøte på bestmiddelmåte. Og lager og logistikk er også merkevarebygging, skråstek, kundeservice og helhetsopplevelse som kan skape lojale kunder, så livstidsverdien blir høyere, man kjøper oftere, man snakker om folk til hvordan opplevelsen er, og så videre.
Marte
Det er på en måte en hygienefaktor, for hvis alt fungerer som det skal, så er det ikke gitt at folk legger veldig merke til det. Men mindre du klarer å være supergod, at du er så effektiv, at kundene har produkter veldig kort tid etter at de har bestilt for eksempel.
Thomas
Ikke sant. Og vi har jo i sesong 2 nå en egen, eller tre episoder rundt det å vinne netthandelsprisen. Og en av poengene vår i en av episodene der handler jo også om at når man begynner å se på de beste av de beste i Norge, og man begynner å bare gjøre testbestillinger, hvordan er opplevelsen for ting, hvor rastfor er det, hvordan ser det ut, hvordan er det pakket, og så videre, så er dette kjempeviktig, som skiller deg ut fra mange konkurrentene.
Marte
Men du spurte, før jeg valgte å svare på noe annet, så spurte du, hva var det du spurte om?
Thomas
Det jeg sa, hva er de spørsmålene, man bør stille seg, man skal begynne å bestemme seg for hvordan man skal håndtere lag og logistikk. Så da snakker jeg egentlig primært om en nettbutikk som er i en oppstartsfase, der de skal liksom, enten at de nå går fra, sånn som jeg har jo en liten nettbutikk bare for å teste og eksperimentere, der jeg selger sånne morning journals. Og når jeg får en bestilling en gang i uka, så tusler jeg bort til butikken, til posten og synes at det er liksom hyggelig.
Men etterhvert så vokser man litt til at det blir litt mer å gjøre, enn at man har kanskje en bestilling i uka. Hva er de spørsmålene, hva bør man tenke på når man bestemmer seg for, skal man gjøre dette selv, skal man sette det bort, hva er vanlige fallgruber, hvor begynner man å tenke rundt dette?
Marte
Jeg kjenner at egentlig så kan vi snakke to timer i dag, så vi prøver å gjøre det kort. Men hvis vi tar akkurat det spørsmålet, da skal jeg gjøre det selv eller skal jeg sette det bort? Det er jo noe som heter 3PL for å bruke, en av alle forkortelsene som finnes på fagferdtet her.
Tredjepartslogistikk er det egentlig det står for. Og hvis du vurderer å sette bort logistikken din, altså at noen andre har varen dine, står for lagre og utsendelse, så er det forskjellige, jeg er ikke noen ekspert på det, for jeg har ikke brukt 3PL-løsning selv, men jeg har flere kunder og kursdeltagere som har brukt det. Så hvis jeg skulle vurdere dette, så ville jeg stilt meg noen forskjellige spørsmål, og et av spørsmålene jeg ville stilt meg er, vil du være en liten kunde som du ikke bryr seg om, det er bare sånn som første som faller inn i hodet mitt, eller vil du få den oppfølgingen du trenger?
Altså det er superviktig, det som skjer på lagre der, om kundene får riktig vare til riktig tid, sendt på riktig måte, hele den kvaliteten, det er så viktig for deg, du ønsker de varet av kvaliteten. Så informasjonsflyt med de som du skal samarbeide med, det tenker jeg er et av de viktigste punktene. Du må virkelig få en relasjon til dem, du må ha en fastkontaktperson, du bør ha den nærheten til lagre.
Du kan aldri få den like bra som hvis du hadde hatt lagre på bakrommet selv, men virkelig at du føler at du har kontroll over det som skjer der.
Thomas
Det vil si, er det en fordel at lagre er i nærheten, at du kan kjøre bort og ta på varene dine, eller handler det mer om den dialogen du har med de som eventuelt er tredjepaltselevende?
Marte
Jeg tenker at det er ikke noe ulempe at det er i nærheten i det hele tatt. Her er det forskjellige ting du må vurdere. Hvor er markedet ditt?
Hvor er det du sender de fleste produktene til? Hvis du kan ha et lager som er veldig nær kundene dine, sånn at du kan ha lynrask leveringstid, så kan du i prinsippet sitte i Tromsø selv, og hvis du vet at du har nesten alle kundene dine på Østlandet, så kanskje du skal sitte i Tromsø med butikken din, og så har du et lager på Østlandet et sted, og så har du lynrask leveringstid. Det vil typisk være en avveining, så det vil være veldig individuelt fra nettbutikk til nettbutikk, akkurat hvilke avveininger du skal gjøre der.
Thomas
Men først og fremst er det egentlig en tett relasjon. Du skal ha tillit til de som sitter og gjør dette. Dette er ikke noe du skal ta lett på, for de representerer jo hele din merkevare og hele din kundopplevelse.
Så å ha en fast kontaktperson, som du sier, er viktig.
Marte
Og da tenker jeg også både på ledernivå når du inngår avtaler og sånt, men også på gulvet. De som faktisk tar og plukker valgene dine. Du må ha den kontrollen.
Thomas
La oss si du er i en dialog med to-tre forskjellige potensielle leverandører, så kan du kanskje be dem å ta en prat med de som sitter på gulvet, ta en prat med de som eventuelt vil være de som du prater med hvis noe går galt, og så videre. Gå litt i dybden.
Marte
Og så er det viktig at du får informasjon på en måte som er praktisk for deg. For eksempel er det naturlig at lagebeholdningen bør snakke veldig bra med nettbutikksystemet ditt. Sånn at du er trygg på at du har riktig lagebeholdning på nettsiden.
Så det er bare en praktisk ting.
Thomas
Også i forhold til returer, som i min erfaring ofte kludrer seg til i lagersystemet. En ting er når valget går ut av lager, men det skal jo også eventuelt byttes tilbake igjen. Så det er også noe å tenke på og sjekke.
Andre ting de må tenke på?
Marte
Nei, du var jo inne på det der egentlig. Å ha et praktisk system for å følge med på beholdningen. Endring, status på lagere, plukking, pakking.
Få den type statistikk som du selv er opptatt av. Og antagelig er den statistikken, de nøkkeltallene du er opptatt av, antagelig ikke veldig forskjellig fra hva andre er opptatt av. Og jeg tenker vi kan komme tilbake til hvilke nøkkeltall det er naturlig å følge med på når det gjelder logistikken.
For det kan være nyttig å bare ha som en liten sjekkliste om du følger med på disse tallene.
Thomas
Ikke sant? Og det er vel også bare noe sånn sidekommentar. Veldig mange av nettbutikkene jeg snakker med i løpet av et år nevner skrekksenarier der de har da, på grunn av at de har vokst, satt bort lageret sitt og hatt en dårlig opplevelse.
Der de rett og slett har følt at de nesten har vært på vei til å gå konkurs, fordi at de har mistet kontroll eller de har ikke gjort den dydeligheten de burde egentlig gjøre. Så det kan også være lurt å bre med noen referansekunder, kanskje, når du prater med disse. Kan jeg snakke med noen andre nettbutikker som du jobber med i dag?
Kan jeg ta en prat? Kan jeg også stille spørsmål? Hva var de typiske tingene som gikk galt i starten som du kan forberede deg på?
Hva må jeg vite? Men jeg tror det også er lurt når du velger tredjeparter. Så vet jeg at det finnes mange suksessfulle nettbutikker som har tredjeparts logistikk.
Samtidig, hvis man ser på mange av de store, flinke som vinner frem, så har de jo kontroll på lageret sitt selv. Men igjen da, hvis vi er på den hypotetiske kunden som skal vurdere det ene mot det andre, da vi snakket litt om tredjepartdelen, hva må man tenke på hvis man skal gjøre det selv?
Marte
Jeg har egentlig lyst til å fortsette å si litt flere avveininger. For det går på det samme. Når du går gjennom disse tingene her, så vurderer du det opp mot å gjøre det selv.
Når du snakker om hvilken man skal velge, en ting er å be aktørene om å komme med referansekunder. Da vet vi at de kommer med de som det funker med. Det er naturlig at du bruker de gode Facebook-grupperne vi har.
Det er et par ganske aktive Facebook-grupper. Der er det ofte, eller i hvert fall med jevne mellomrom, så er det diskusjoner rundt 3PL-aktører. Da vil du få både de som er fornøyde og de som er misfornøyde.
Så betyr ikke det om noen har hatt en kjempedårlig opplevelse, for jeg har sjekket dette selv tidligere og sett på de ulike aktørene. Så betyr ikke det at du nødvendigvis må få en dårlig opplevelse med den aktøren, men det er bare nyttig å samle data og erfaringer fra ulike og ta det med deg i beregningen. Da vet du også kanskje hvilke konkrete ting som andre har slitt med med en bestemt aktør tidligere.
Og om du kontakter den aktøren eller andre aktører, så tar du det med deg som informasjon for å sjekke ...
Thomas
Stille kontrollspørsmål.
Marte
Ja, ikke sant?
Thomas
I dagens ressursark, altså episodens ressursark, som er linkt til Issue Notes, så kan vi også linke til noen av de Facebook-grupperne som vi er i, der vi ser at man både kan stille spørsmål hvis man er redd for noe, og man kan lese seg opp for hva andre mener.
Marte
Og så tenker jeg at de bør tilfredsstille behovet ditt nå. De bør ha erfaring med samme type produkter som du sender. Så hvis det er noen som bare har hovedvekt av kunder som sender klær og myke pakker, og du selger glasskunst, så er det noe å ta med.
Thomas
Det går jo å viske glass, men glasskunst er også selvfølgelig ...
Marte
Ja, du sitter og håndblåser glass og legger hele sjelen inni det, og så skal denne 3PL-aktøren sørge for at de kommer trygt frem til dine kunder. Vi nevnte geografisk plassering, at det er relevant. Og hvordan kan de håndtere eventuelle behov du har for sesongsvingninger, for eksempel?
Kan du enkelt øke eller redusere bemanningen i tråd med sesong, sånn at hvis du er veldig sesongsensitiv, eller du selger veldig mye i noen perioder og veldig lite i andre perioder, hvordan er det? Vil de ha kapasitet når du plutselig får et sinnssykt rørsj av bestillinger i en bestemt periode, eller vil det gå veldig tregt akkurat da? Hvis du har ditt eget lager, så er det naturlig at du da tar høyde for det, at du skaffer noen ringhjelper, noen ekstrahjelper, slik at du bemanner kraftig opp i perioder hvor det er behov for det.
Og det må jo da den samarbeidspartneren din også kunne gjøre. Og det kan jo være en fordel faktisk når du har en eksternen, for da har de kanskje akkurat den fleksibiliteten at det kan være vanskeliger for deg å skaffe masse hjelp i en periode, mens kanskje det er lettere hos dem. Så det kan være noen fordeler også.
Og så tenker jeg, vi har nevnt referanser, jeg tenker at det vil være en stor fordel om du allierer deg med noen som har erfaring med tredjepartslogistikk og logistikk generelt i den fasen der du skal velge en sånn aktør. Så om du leier inn en konsulent, eller om du bare snakker med noen som har drevet med dette for en annen nettbutikk, og rett og slett får litt hjelp til å se på avtaleverk, kanskje også til å delta i møter der du vurderer ulike aktører, det er en investering i starten der som du kan være veldig, veldig glad for. For hvis du ikke har den erfaringen sett, så vet du nødvendigvis ikke hvilke spørsmål du skal stille, og hva som kan gå galt, før du har erfartet det.
Thomas
Ikke sant. Godt poeng.
Marte
Og så ved avtaleinngåelse, og også når du sonderer, så vil jeg sørge for å ha veldig konkrete krav til nyaktighet, hvor raskt de skal ta mottak på varene dine, hvordan plukking, pakking, sending, hvor effektivt det skal være, eventuelt om det er bestemte krav du har til hvordan det må skje, av hensyn til den typen produkter du har, sånn at du er så konkret som overhodet mulig, for du kan ikke ta, eller du bør ikke ta noen ting for gitt, at det er en selvfølge at de skjønner at de skal gjøre sånn og sånn.
Så jo tydeligere du er for deg selv, hvilket behov du har, og formidler dette tydelig til samarbeidspartneren din, desto bedre rustet er du.
Thomas
Ikke sant.
Marte
Men så er det jo helt sikkert, disse aktørene er jo proffe på dette her, så dette her er bare sånne ting fra mitt lille hodet, så det kan gå til at når du snakker med en sånn aktør, så kommer de også med masse ting som kanskje er krav til deg som kunde, og flere andre forhold som er verdt å tenke på.
Thomas
Bare nevner også det som kan være relevant, hvis du har ambisjoner eller vil selge til utlandet, så finnes det jo også, altså noen av disse tredjepassleverandørene har jo også god erfaring med å skippe produkter til utlandet, eller har kanskje et lager i Sverige og andre steder, så det kan også være liksom noe å sjekke da. Mange jeg prater med har liksom ambisjoner, jeg ønsker å selge i Sverige, jeg ønsker å gå ut i Europa på sikt, og da kan det jo være noe du kan også på en måte vurdere i den prosessen da.
Marte
Og i forlengelsen av det så kan det jo hende at om du bruker en sånn eksterne leverandør, at de har forhandlet frem noen priser basert på totalvolumen av pakker som går ut derfra, og da plutselig så kan du spare penger ved at du får mye gunstigere fraktpriser.
Thomas
Absolutt. Og jeg vet at sånn som et selskap som ofte kommer opp i disse grupperne, QuickShip, de er også nivåer der du kan ha lager selv, men koble deg på en måte gode fraktavtaler og sånn, og det er sikkert flere leverandører som har det, men der du kan liksom enten bare ha lager selv, koble deg på fraktavtaler, de kan håndtere lager og frakt, og de kan også håndtere utlandet. Så det er liksom en slags hybrid av, igjen da for å spare penger, ha så lave kostnader som mulig, hvis du velger å ha lager selv, så kan du også finne leverandører som kan gi deg billigere avtaler, fordi at de forhandler på tvers av veldig mange nettbutikker.
Marte
Vi kan jo kanskje driste oss til å si nevne noen navn uten at vi går god for noen eller sånt nå, men noen av de navnene som finnes er Cauliflower, Lettbutikk, det er to navn som ...
Thomas
Også dukker opp, og Lettbutikk og QuickShip er det samme selskapet, jeg tror de har byttet navn.
Marte
Ja, og da har du jo Bring, sier man Bring Warehousing, Bring.
Thomas
Bring, Bring, Bring, ja, de også.
Marte
Ja, og der har jeg sett folk som er veldig fornøyde, og jeg har sett folk som er veldig misbrød. Så igjen, bare gjør din egen research.
Thomas
Som alt annet så handler jo lager og logistikk like mye om å sitte hjemme med mest mulig penger og på en måte ha kontroll på tallene dine. Og hva slags type tall er det man da skal se på? Hva er kopiene dine der?
Marte
Nå har jeg lyst til å ta det først fra det kommersielle. Dette er relevant for de som styrer lager også, men jeg tenker det er relevant for deg som faktisk selger varene. Og det er hvor fort varene dine beveger seg.
Så dette handler ikke om kvaliteten i utsendelse eller noe sånt nå. Dette handler rett og slett om hvordan du jobber med din egen varebeholdning. Og da er det så mange som ser på, ok, hvor mye solgte jeg den ene og den andre, hvor mye tjente jeg, og så videre.
Men det å ha med lageraspektet, altså hvor mye varer har jeg på lagret, hvor mye kapital binder de i varene, hvor fort flytter de seg? Så da helt konkret kopier eller nøkkeltal på det, det er omløpshastigheten, altså hvor mange ganger i løpet av en gitt periode varelagret ditt snur seg, eller at du selger varene på lagret ditt. Og den perioden er jo da veldig ofte i løpet av et år at man bruker.
Og den andre siden av dette tallet her, det er liggetid. Så hvor lenge ligger i snitt en vare på lager? Og det sier seg også selv at en vare som ligger lenge på lager, det får du mindre verdier av enn en vare som du selger fort ut.
Og her kan du se på disse tallene. Det er naturlig å se på totalt for lagret ditt. Og så er det naturlig å bryte den ned på varegrupper og kategorier.
For da kanskje du får en pekepinn på at, ok, er det riktig egentlig at jeg skal selge de varene? Si du har noen varer som har stort volym, som tar mye av lagerplassen din, men som flytter seg veldig sjeldent og bidrar til ikke så mye omsetning, da kanskje du heller skal fase ut, tone det ned, eller kvitte deg helt med det, og så satse mer på de varene som flytter seg oftere og som du tjener mer penger på. Så du kan se på for hele lageret ditt, men jeg synes også det er naturlig at du bruker dette som informasjon helt ned på enkeltvarer.
For her får du informasjon om det er noen varer som kanskje skal ut av sortimentet ditt, eller at du ikke har gjort den kommersielle jobben, at du ikke har løftet disse varene godt nok frem til kundene dine. Så for å sørge for at du har god ekonomi i driften din, så burde du se på disse tallene jævnlig i XXL, så sover du på det hver uke.
Thomas
Ikke sant?
Marte
Ja.
Thomas
En ting er liksom de varene du kanskje ikke burde bestille så mange av neste gang, eller ikke bestille det helt, men andre er jo de varene som du går masse av, der du kanskje ikke har vært på en måte aggressiv nok i innkjøpet. Absolutt.
Marte
Det der å gå tom for varer, det er ikke god butikk altså. Nei. I det hele tatt.
Man er jo veldig opptatt av dekkningsbidraget, eller BFN bruttofortjenesten, når man selger på nett, eller uansett hvor man selger. Og så kan man ønske, man har ikke lyst til å dumpe varene ut, så det er veldig mange hensyner å ta her, og det er merkevarene dine og alt mulig. Men samtidig det å være bevisst på kostnaden ved at en vare ligger på lager over tid, den er ganske stor, og så kan du si at du har en potensiell bruttofortjeneste, at ok, jeg skal aldri rabattere den varen mer enn 30 prosent, for det er i strid med vår policy, eller whatever.
Men samtidig, da har du en potensiell bruttofortjeneste på 30 prosent på den, men så lenge den bare ligger på lageret, så er det du faktisk tjener på den varen, det er null. Så da hjelper det ikke hva den potensielle inntjeningen på den er. Så da kanskje det hadde vært bedre å dumpe den til 70 eller 80 prosent, bare bli kvitten, eller eventuelt at du tenker kreativt og får andre kanaler hvor du kan kvitte deg med ukreante varer.
Det finnes jo aktører som kjøper opp restpartier, og sånt noe. Så hvis ikke du ønsker å realisere varen din på den måten, det beste er selvfølgelig at du er et geni når det gjelder å kjøpe inn og gjøre den kommersielle jobben, sånn at du aldri trenger å realisere varer. Men jeg har ikke vært borte i noen som er ...
Thomas
Så geni.
Marte
Nei.
Thomas
Veldig godt poeng, og jeg tror bare det, på en måte generelt, så er det mange som handler inn varer på magefølelse og litt sånn på impuls her og der. Og de tingene du nevner er jo et enormt verktøy for å få data til å backe opp hva som faktisk er det reelle bildet.
Marte
Og så er det gøy, ikke sant? Fordi at når man begynner å konkurrere med seg selv og ha konkrete nøkkeltall, så kan man si at, ok, i fjor hadde jeg en omløpshastighet i snitt på 6. Altså lagret mitt snur seg 6 ganger i løpet av året.
Jeg vil ha den opp til 7 eller 8. Sånn at du hele tiden jobber for å bli bedre. Jeg hadde en snittliggetid på varene på 50 dager.
Ok, jeg vil jobbe for å få den ned i 45. Ikke sant?
Thomas
Ja, kult. Andre ting vi, kopiene, de tingene du nevner, bare er minneromressursaket som er linkt til i show notes. Las det ned og se igjennom, på en måte oppsummering denne episoden her.
Marte
Og jeg tenker da kan vi gå veldig sånn i detalj også at vi bryter ned, ok, men hvordan i alle verden regner jeg et omløpshastigheten min?
Thomas
Gi noen eksempler.
Marte
Ikke sant? Ta litt skolestil på det for de som ikke er så kjent med det. Men nå snakket jeg om noen kopier som jeg mener at den som er kommersielt ansvarlig for nettbutikken, som på en måte eier produktene og selger produktene, bør ha et veldig nært forhold til.
I tillegg så har vi de kopiene som går på selve logistikken, hvor effektiv du er på lagret. Og det er jo typisk hvis du har en lageransvarlig, så er det de tallene som vet om den skal være skikkelig opptatt av og følge med på fra dag til dag. Og et tall som jeg synes er veldig bra å følge med på, det er det jeg kaller pakkesnitt.
Og med det så mener jeg, hvor mange pakker er det hver person på lagret klarer å ekspedere per time? Veldig konkret mål. Og så kan du si at hvis du er bitteliten og det bare er deg som er i alle funksjoner, så kanskje du ikke følger med på det tallet.
Thomas
Samtidig er det et godt tall å følge med på. Det handler om din effektivitet og din kapasitet. Men ja, det er litt annerledes når du er helt alene selvfølgelig.
Marte
Men det tallet anbefaler deg å sjekke hvor effektive er vi, for da vil du få noe. Her er det ikke noe fasitsvar, for det kommer helt an på hva slags produkter du har. Så om du selger 3D-mødler, så vil det nødvendigvis ta lengre tid å håndtere en ordre enn om du selger lippgloss.
Og så et annet nyttig tall å følge med på, det er ekspederingstiden på lagret. Det finnes sikkert fagtermer på dette, men dette er fra mitt hode, så jeg tror folk skjønner hva jeg mener. Men altså fra ordren kommer inn til den går ut av lagret, hvor lang tid bruker vi før vi sender det fra oss.
Og dette er jo det tallet som folk veldig ofte oppgir til kundene, og her kan det være litt sånn forvirring, for man sier at leveringstid er så og så lang tid, mens egentlig ofte så er det snakk om sendingstid.
Thomas
Ja, det kan være en dag fra du bestiller til det faktisk blir sendt, eller to eller tre dager.
Marte
Og så kommer leveringstiden til transportøren i tillegg. Men som et nøkkeltall, så hvor lang tid bruker dere på lagret i snitt til å ekspedere en ordre. Og så har vi selve leveringstiden, som jo er veldig relevant ut til kunden, for kunden driter jo litt i at det tok så og så lang tid hos deg, og så tok det så og så lang tid hos postenord eller bring eller hvem det er.
Det kunden bryr seg om er hvor fort får jeg varen etter at jeg har bestilt. Så det bør man absolutt følge med på, og ha som mål å hele tiden korte ned den tiden. Og så kan du jo selvfølgelig ha ulike leveringsmetoder, at man kan velge ekspress og kanskje betale mer for det og sånn.
Men sånn generelt, kortere leveringstid, det vil gavne deg, fordi at du vil få mer fornøyde kunder.
Thomas
Uten tvil.
Marte
Og så, mer sånn over på økonomidelen, så kan det være morsomt, eller kanskje ikke så morsomt, å se på logistikkostnadsandelen. Det var en veldig komplisert ord, men med det så mener jeg, hvor mye penger bruker du, eller hvor kostbart er det å ekspedere varen dine og drive logistikken i prosent av omsetningen din? Sånn at hvis du bruker 300 000 på logistikkoperasjonene dine, på en omsetning på en million, det høres litt mye ut, ikke sant?
Et helt sånn random eksempel. Men å se på det tallet også, for å se hvor effektiv er jeg egentlig, så kan du gjøre en sammenligning med de andre og se hvor mye penger bruker de på å klare å ekspedere åldrene sine. Dette er grunnen til at mange store aktører går over til automatiserte løsninger.
Det er egentlig et rent regnestykke. Jeg kan fortelle deg at jeg begynte i XXL i 2012, så kom jeg til en svær virksomhet. De hadde drevet netthandel helt fra starten faktisk, eller rett etter oppstart, 2001.
Men nettlagret der, det var ikke så høy omsetning, siden det var mellom 70 og 90 millioner, men da lå alle varene i pappesker på gulvet på svært utover lagret, og de stakkars gutta, fantastiske laget medarbeidere, de gikk da krommbøyd og plukket fra plukklister på papir, hvor det sto de fire siste tallene i artikkelnummeren og sånt, og var identifikatoren på hvilket produkt de skulle plukke. Ikke sant? Så alle har vært gjennom sånn pain-periode.
Så jeg fikk litt sjokk da jeg kom dit, og virkelig fikk enorm respekt for de gutta på lagret som klarte å håndtere den situasjonen, for selv om 70 millioner ikke var så mye omsetning, så er det noen pakker da.
Thomas
Det er noen pakker om dagen.
Marte
Men hvertfall, man da vokser, XLAppet helt annet, så det gikk ganske fort at vi fikk enda bedre kontroll på...
Thomas
Vi fikk løftet opp Eskild i høyden, så det gikk ganske bra.
Marte
Etter hvert som man vokser, så vil det være lurt å gå for automatiserte løsninger. Så XLAppet bruker det som heter Autostore, og det finnes flere andre nettbutikker, vedket Inspired investerte i det for ikke voldsomt lenge siden. Så det er et regnestykke å se, ok, når lønner det seg å ta den investeringen og legge opp til automatisering.
Og det må ikke være et robotlager, det kan være ting som noe automatisering i selve den der pakkeprosessen når du skal sette på etiketter. Eller den enkleste formen for automatiseringen, for å ta det helt til den andre enden av nettbutikket, det er fra at du manuelt lager disse pakkelappene, til at du får et system, bruker consigner eller et eller annet, med en etikettskriver, som skriver ut etikettene for deg. Det burde du gjøre veldig, veldig kjapt etter oppstart.
Thomas
Min lille nettbutikk skriver manuelt med pen og en liten takk. Så ja, men jeg tror at kanskje det er noe det første man gjør for å optimalisere er å kjøpe en printer og kunne smelle på de greiene i selvfølgelig.
Marte
Og det er så deilig at man kommer til det punktet og så bare virkelig kjenner hvordan livskvaliteten øker og får den hjelpen. Jeg skal ta to kjappe nøkkeltall til. Plukk nøyaktighet.
Følg med på feilplukk. Skrive statistikk på det slik at du har et halvgrunnlag på hvor mange av ordrene som sendes ut riktig og som ikke sendes ut riktig. Og det vil jo stort sett være at du får beskjed fra kundene, men det er ikke sikkert at de gir beskjed.
Hvis de får dobbelt opp et produkt for eksempel, så er det ikke alle som gir beskjed. Så dette er feilplukket. En annen ting du bør følge med på er feilbeholdningen.
Og da er det særlig viktig om du har det vi kaller manko. Det står at du har to på lager, men så har du bare en på lager og så bestiller noen når det egentlig ikke er mer igjen av en vare. Og det blir veldig dyrt for deg for det første så skuffer du en kunde.
Hvis du er god på kundeservice så sørger du for å gi varet av den kunden ikkevel, kanskje den får dyrere produkter i samme pris. Men den jobben der, den kundeservice jobben du har nødt til å gjøre for å håndtere de situasjonene, den er så unødvendig. Så feilbeholdningen din bør være helst ikke eksisterende.
Det er ikke helt realistisk. Men da kan du legge opp til rutinen på lagere at du kanskje har løpende plukk gjennom året i stedet for at du bare plukker, nei, telling gjennom året i stedet for at du bare teller varelagere ditt 5. januar, at du kjører.
Thomas
Ganske ofte. Dette er kjempeviktig. Har vi da vært gjennom de viktigste tingene?
Vi sa det skulle bli en kort episode men vi begynner med sånn ...
Marte
Ja da, putt på en femmer, vet du. Vi har vært gjennom de viktigste nøkkeltalene. Jeg kunne tenkt meg å bare kort snakke om effektiviseringstiltak.
Så hvis du har funnet ut litt noenlunde hvor landet ligger, får jeg lov til det? Det skal du få til. Ok, prøv å snakke fort da.
Og da er det egentlig alle deler av logistikkprosessen som du kan se på. Og som en flink kremmer, en flink businessdriver, så er du interessert til å se om du har noe å effektivisere på alt. Men som noen eksempler, emballasjen, der går det jo på å handle inn til gode priser.
Igjen, bruk andre i netthandelsmiljøet for å høre hvilke leverandører de bruker og så videre. Kanskje dere kan gå sammen om å kjøpe inn, slik at dere får bedre betingelser. Kan du kjøpe i større kvanta?
Igjen, så må du vurdere kost-nytte her i forhold til å bruke plass på lagret ditt. Men også støls og type her. Hvis det går kjappere å pakke i den typen emballasj enn den typen emballasje, så kanskje du skal gå for den for å få kostnaden per håndteringskosten per ordre ned.
Thomas
En annen ting med å snakke om emballasje, som vi snakket om innledningsvis. Miljø. Altså det å vurdere hva slags type fotavtrykk emballasjen gjør, er jo på en måte noe du må hele tiden vurdere kontra favoriserte kunder hvis det er mer miljøvennlig og så videre.
Men jeg bare tenkte at det var noe nævnt å snakke om med emballasjen.
Marte
Og selvfølgelig kvalitet på emballasjen din. Og dermed du ser an kundene dine også. Så selvfølgelig er det veldig fint om du selv er opptatt av miljø, men hvis du har kunder som virkelig er opptatt av miljø og bærekraft, så du kan ikke selge miljøvennlige produkter også ha ikke miljøvennlig emballasje, da faller troverdigheten din med en gang.
Og ellers så er det jo det som vi allerede har vært inne på, system for etiketter for eksempel, men også system for sporing av pakker. Der kan du spare tid om du har et veldig oversiktlig system, så det er lett å søke opp og få oversikt over hvor de forskjellige pakkene er i prosessen osv. Og her er det også relevant å se på hva slags samarbeidspartner man har at de kan gi deg god informasjon slik at du slipper å ringe til support der, og så har de mer info enn deg og så må de inn i sine systemer fordi det er status osv.
Og det samme systemet selvfølgelig for plukking som vi så vidt har vært inne på allerede. Og en sånn ting som jeg har kjent på jeg har vært i omnikanal virksomheter alltid når jeg har drevet netthandel, og det er det der med plukk i butikk kontra plukk på et dedikert nettlager. For det er veldig mye mindre effektivt å plukke i butikk, og da får du også den ekstra jobben med å sjekke hvordan produktene er, ser de ok ut, er det en sko av samme stu eller kjessken alt det der.
Thomas
Det er et godt poeng. Mange av mine kunder har jo fysisk butikk, og de er veldig opptatt av det med at du kan hente i butikk at det mener de er veldig positivt, men det er selvfølgelig noe man må regne på på mange måter. Ofte kan det bli for dyrende og kanskje for frustrerende også.
Marte
Og her har vi egentlig, hvis vi snakker om plukk i butikk, så har vi på en måte tre forskjellige ting for det ene er at det er rene nettødre som bare plukkes på et nettlager, at man bruker hele siden du har flere fysiske butikker at du bruker hele kjeden eller alle butikklagerne som lagerbeholdning på nettet, som kan være veldig bra. God service for kundene, at de kan kjøpe det så lenge det finnes i systemet men at du da får den ekstra jobben med å sørge for kvaliteten på det som sendes ut og det er dyrt først å pakke ut en vare, plassere den i hylden i butikken, så å ta den tilbake. Veldig, veldig kostnad på det, men en annen ting er jo det med klikk og hent, at du bare reserverer en vare som er i butikk som er noe som jeg vil si veldig mange forventer nå, ikke minst etter covid at du skal kunne reservere på nett og hent i butikk, og så den siste du har, det er pick up in store, at du bestiller en vare, så i stedet for at du drar til postkontor, det finnes jo ikke lenger med en post i butikk eller forvaren hjem, så bruker du butikken som utleveringssted. Så det er de forskjellige variantene.
Og ellers så bare se på ting som, hva slags hylder har du? Er de praktiske i forhold til produktene dine? Det er jo helt sånn banalt, men det kan ha ganske mye å si for tiden du bruker på å plukke opp pakket, og sammen med alt av disker du bruker og plasseringen av den tapen.
Thomas
Det er det samme som du egentlig alltid gjør når du drifter noe, er å se på hvordan du kan optimalisere og gjøre ting smartere. Ikke bare være fornøyd med sånn ting er, men hele tiden utfordre. Kan dette bli bedre?
Marte
Og vær veldig lydhør. Hvis det er sånn at du har et lagerteam, og du selv sitter på et kontor som et annet sted, så sørg for veldig god kontakt med dem, og vær lydhør for hva de har, for de er eksperter på hva som skjer der, og få dem også helt inn til å reflektere rundt det med å være effektiv. Sånn at ikke man bare plutselig gjør ting på en bestemt måte, fordi man alltid har gjort det.
Thomas
Og ta turen ned, jobbe litt på lageret selv, så du kan hele tiden se hvordan man kan gjøre ting bedre. Ha en faste dag i måneden, eller to-tre ganger i år, eller whatever. Det spørs om hvor mye tid du har tilgjengelig.
Men jeg tror det er en såpass viktig del av driften din at du bør bry deg nok til å gå ned der og kjenne på hvordan det er.
Marte
Kjempeviktig. Veldig viktig poeng. Og så har du returrutiner.
Bare ha det veldig klart. Hvem er det som skal gjøre det? Hvor er det de som sitter på nett?
Er det de som jobber med å ta imot varer? Hvor skal de forskjellige tingene relatert til retur, hvor er det det skal foregå? Til hvilken tid?
For her er det veldig viktig. Det er to ting som er viktige. For deg er det viktig at varen kommer rask tilbake i beholdning slik at du kan selge den igjen så fort som mulig i NRF-omløpshastighet.
For kunden så er det veldig viktig å få penger fort tilbake på konto. Og dette er jo klassisk punkt hvor noen er veldig dårlige. At de synes at det er greit å bruke to uker på å refundere beløpet til kunden.
Man kan legge opp til løsninger på nettet hvor kunden registrerer returen der. Pass på at det blir ordentlig enkelt, så det ikke er noe hassl for kunden hvis du skal forsøke å gå den veien. Ellers så har du bare at det skjer mer manuelt ved hjelp av Fylvetten og returlapp eller noe sånt.
Thomas
Jeg tror generelt ha gode prosesser for enhver del av dette å jobbe med. De gjør det bedre. Skriv det bedre.
Jobbe med å oppmålesere prosessen også. Det tror jeg er kjempeviktig.
Marte
Det aller beste er at du jobber preventivt for å minimere retur. For alt henger sammen med deg slik at du har så god informasjon på nettsiden at man ikke bestiller feil og trenger å returnere. Så er det bare generelt rutinene, system på lagret for alle oppgavene for å både ta mottak og ekspedere ordre og så videre.
Det går på hvilken rekkefølge man gjør ting, ha dedikerte stasjoner for det ene og det andre. Plukk og sammenstilling og kanskje sortering på postnummeret for å få det å gå raskere når du sender det ut. Hvilken person er det som egner seg best til hvilken oppgave, for eksempel?
Noen er mer nøyaktige, andre er skikkelig sterke og kan løfte de tunge tingene. Så det er bare å tenke igjennom de tingene. For eksempel, før du har kampanjer, hvis du vet at du har en kjempekampanje, du kommer til å selge masse av et bestemt produkt, da er det bare sunnfornuftig at jeg sier det, men se hvor mye kan jeg gjøre klart på forhånd.
At du kan ta og stille frem, så de er halveis pakket, det produktet som du vet det kommer til å gå masse, sånn at du er et steg i forkant. Det er veldig gøy det når du klarer å imponere kundene ved at du er rask og nøyaktig og at det er en god opplevelse å få pakken.
Thomas
100%. Jeg tror det også er egentlig en godt sted å avslutte og gå til poeng og minne igjen om ressurserket, der vi legger inn en del ting, og også at vi linker til disse Facebook-gruppene, der du også kan stille en del spørsmål. Jeg synes det er mange nettanlendere som er flinke til å dele sin erfaring og på en måte komme med det.
Marte
Absolutt. Jeg kom på det som jeg ikke kom på i starten.
Thomas
Du skal få lov.
Marte
At når du velger en tredjeparts aktør, at det skal være en solid aktør som er der om noen år. Det var bare det lille, lille poenget.
Thomas
Kjempeviktig. Det er nok greit at den du velger faktisk er en stabil, og ikke bare en up-and-coming nykommer, som er flink til å selge og som på en måte har en god pitch, men det er noen som du kan samarbeide med i mange år og som på en måte har et litt fototrykk fra før.
Marte
Da skal ikke jeg si mer i det. Da kan vi si takk for nå.
Thomas
Takk for nå, og vi høres igjen snart. Ha det fint! Teksting av Nicolai Winther