Thomas:
I dagens episode skal vi nok en gang besøke konverteringsoptimalisering, denne gangen med prosess på hvordan man gjør det som fokus.
Thomas:
Vi har jo pratet om konverteringsoptimalisering før.
Marte:
Ja, vi har hatt en glimrende... Har vi hatt to?
Thomas:
Forsiden bedre og forsiden av produktsiden.
Marte:
Ja, men vi har hatt en egen episode som heter konverteringsoptimalisering. For å gjøre det enkelt for folk, vi lenker til alle disse glimrende episodene i show notes. Så du kan gå tilbake, og så kan du lytte til dem om du ikke har gjort det, og om du har gjort det.
Det var gode episoder, og når vi har snakket om konverteringsoptimalisering tidligere, så har det vært masse gode råd, ofte basert på best practice. Gjør det, så selger du bedre. Og vi har nok brukt ordet teste igjen og igjen der.
Test om du kan gjøre sånn og sånn. Og det er det vi skal gå dypere inn i nå. Testedelen, å jobbe systematisk og vitenskapelig med det.
Thomas:
Ja, vi skal gi dere en slags oppskrift, en prosess å følge for det vi merket når vi snakket med folk som sa at de hadde jobbet med konverteringsoptimalisering, var ja, jeg har forandret en knapp, eller ja, jeg har testet å gjøre en video i stedet for et bilde, eller jeg har gjort søkebaren min rød i stedet for grønn. Og når vi da stilte oppfølgingsspørsmål med hvordan var det før, hvordan var det etter, var det ga effekt, så var det ikke så veldig mange som hadde noe god svar på om det hadde funket eller ikke. De hadde bare gjort noe, og så føltes det ut som man hadde jobbet med konverteringsoptimalisering.
Og ja, nå jobber jeg aktivt for å gjøre at siden min konverterer bedre. På like linje, når jeg snakker med mange som jobber med annonsering, så synser de bare om hva slags budskap, bilde, video som de tror har beste effekt, i stedet for å se på tall og sammenligne nok data til å kunne gjøre noen harde valg og si at dette er sannheten.
Marte:
Og det er faktisk tilfelle for så å si alle nettbutikker og egentlig bedrifter som driver på nett, at det er den måten man har jobbet på. At man har forsøkt å ta grep for bedre ting, men uten å jobbe systematisk. Så hvis det gjelder deg, og nå snakker vi sikkert til 99% av litteren året, minst.
Thomas:
Hvis ikke, gratulerer. Og til de andre, følg med.
Marte:
Så skal du ikke fortvile, for du er i samme båt som store virksomheter som har enormt å tjene på det å jobbe systematisk med deg. Men jeg tror at det som har manglet, det er nettopp den kunnskapen om hvordan gjør jeg det? Hvordan er det jeg jobber systematisk med konverteringsoptimalisering?
Det er det vi vil gå gjennom nå, og gi deg en oppskrift, steg for steg, hvordan gjør du det? Hvordan gjør du det?
Thomas:
Oppskriften kommer ut fra, vi har en mastermind, og i masterminden der vi har samlet norske nettbutikker som vi har jobbet tett sammen med i et år, så inviterte vi Mudify, som er et nyoppstartet konverteringsoptimaliseringsbyrå, til å snakke om hvordan de jobbet. Så i stedet for å snakke om hva er konverteringsoptimalisering, hva er best practices, hvordan skal man tenke og så videre, så er man på et sted der det er greit, hvordan jobber man egentlig? Da ble det veldig tydelig for oss ganske fort at det er fem steg man skal gå gjennom.
Den oppskriften, den prosessen er fem konkrete steg på hvordan man kan teste på en systematisk måte, slik at du er trygg på at de tingene du tester har et så ærlig, ekte svar som mulig.
Marte:
Dette er basert på hvordan de som er aller, aller best på nett jobber, og da snakker vi om de store gigantene. Selve metodikken som Mudify jobber etter, det er basert på en metodikk som Amazon har utviklet og brukt i mange, mange år. Du har Amazon, du har Google, du har Apple, du har for eksempel Zalando.
Det er virksomheter som jobber systematisk med dette. Grunnen til at de beste på nett gjør dette, det er at det er så enormt mye å hente på det. Jeg føler det er mer relevant enn noen gang akkurat nå, fordi det blir vanskeligere og vanskeligere å hente inn trafikk og hente den riktige trafikken.
Det blir dyrere og dyrere med betalt annonsering, og da blir det viktigere og viktigere å faktisk få så mange som overhodet mulig av de som kommer inn på siden til å konvertere. Da snakker vi konvertering, selvfølgelig konvertering på kort sikt med en gang når de kommer inn, men også konvertering på lengre sikt hvis de kommer inn med en intensjon som ikke er å handle, men å handle kanskje senere.
Thomas:
Absolutt, og jeg tenker at hvis vi først forklarer kort de fem stegene, og så går litt inn og repeterer litt best practice og sånn etterpå, men vær klar også, det finnes masse forskjellige verktøy man kan velge. Vi kommer til å anbefale noen som Mudify brukte og som Mudify anbefaler, og som mange fra masterminden vår har implementert og begynt å bruke. Før vi går på de fem stegene, så vil jeg også bare si at jeg vil si at en sunn nettbutikk i Norge ligger på 2% konverteringsrate og oppover.
Det er alltid noe man bør forsøke å jobbe med, men sånn som vårt byrå, Monoko, vi jobber ikke med nettbutikker som har under 1% konverteringsrate, for det er et absolutt minimum for å kunne klare å få lønnsomhet når du jobber med markedsføring og betalt annonsering. Men du bør sikte på hvertfall 2-3% konverteringsrate. Noen av de beste kundene vi jobber med, de har 7-8-9% konverteringsrate, det er veldig, veldig, veldig bra.
Men 2% og oppover, det bør hvertfall være den første målsetningen, tenker jeg.
Marte:
Og så må jeg alltid nyansere, hvis du er en svær omnikanal virksomhet, du har 60 store varehus rundt omkring i Europa, og du har en nettbutikk, så ja, jo, egentlig, da er det naturlig at konverteringen din er lavere. For da har du alle de kundene som skal inn og orientere seg, og skal de handle i disse fysiske butikkene. Men uansett, så skal du måle konverteringen din mot deg selv, og så har du fått en sånn tommelfingerregel av oss her nå, på minst to, og så jobber du oppover.
Og det skal jeg stille deg med. Det er veldig deilig.
Thomas:
Jo høyere, jo bedre.
Marte:
Du skal aldri si at du er fornøyd og si at nå holder det, nå kan vi gjøre noe annet.
Thomas:
Nå går vi hjem. Ok, så på disse fem stegene, det første steget som man må gjennom, er da å finne ut hva man ønsker å teste, altså lage noen hypoteser. Vi har hatt flere øvelser i vår mastermind, der andre gir tips til andre nettbutikker.
Den ene gir tips, den andre om hva som de tror kan bli bedre. Du kan gjøre en øvelse der du selv sitter og noterer ned hva er det lavest hengende fruktene. Så du kan starte med å spørre folk, spørre deg selv, og lage en liste over hva du ønsker å teste først selv.
Men det finnes også gode verktøy. Så i tillegg til å skrive ned en liste, alle tingene du tror kan være med påvikt over tenkstaten positivt, så anbefaler vi et verktøy som heter Hotjar. Vi kan også linke til det i show notes så folk kan hente det ut.
Men det er et verktøy som gir deg muligheten til å ta opp besøkene på nettbutikken din, så du kan se hvor folk klikker, hvor folk stopper opp, du kan se hvor langt folk scroller ned, hvor folk generelt beveger og sånn. Du har også muligheten i Hotjar til å gjøre undersøkelser. Når noen har vært innom fem sider og ikke gjort et kjøp, så kan det komme opp en liten pop-up som sier «Finner du det du leiter etter?» eller «Hva er det du leiter etter?» så du kan få spørsmål og tilbakemeldinger der også.
Hele poenget med den første fasen er å få et langt art av ting som du tror vil påvirke positivt konverteringskampen din.
Marte:
Går vi nå i dybden på hvert punkt plutselig?
Thomas:
Nei, vi er ganske high level, men det er tankesettet. Jeg vet at du har noen gode eksempler fra selve Modify-gjennomgangen på ting, men jeg tenker at fas 1 er å finne hypoteser. Nr.
2 handler om å lage en plan ut fra den listen man har. Det kan være så enkelt som å få det inn i et Excel-ark, og prioritere ut fra rekkefølgen hva du vil ha beste effekt.
Marte:
Hva som er enklest å gjøre noe med?
Thomas:
Jonas Mo, som nå jobber i TV 2 med konverteringsopnalisering, sier at det ikke begynner på første delen av reisen, men på slutten er det noe med betalingsløsning, utsjekksprosess og sånne ting du kan gjøre med først, som antagelig skulle ha en større totaleffekt for det. Det er også en side note. Ikke fall for fristelsen og bare kast ut alt og begynne på nytt, for nå har du masse data og innsikt som du kan skikke i, og som du kan teste ut ifra.
Hvis du begynner på nytt, så forsvinner all den lærdommen som ligger i verktøyene dine fra den siste året. Jo mer små endringer du kan gjøre, med mindre konverteringsloppen er 0,2% og ingenting fungerer, så selv om det er gøyere å begynne på nytt, så vil jeg anbefale deg å få lagt den planen, for å prioritert begynne å gjøre små endringer.
Marte:
Ja, så punkt tre, jeg hopper inn, så du får trekke pusten. Det er faktisk å gjennomføre testingen, og det er der det er så gull å ha noen gode verktøy. Nevnte vi Google Optimize, det er vel det verktøyet som er mest brukt, og som er veldig, veldig greit å bruke.
Vi kommer nærmere inn på det etterpå. Men når man kjører testing, så helt overordnet, da gjør man det på en kontrollert måte. Vi tester ikke tusen ting på en gang, eller fem ting på en gang.
Man tester en og en ting, slik at man skjønner hva som gir effekt, og hva som ikke gir effekt. Så vi går ned i detaljen etterpå. Og så, når man har gjennomført en test, så er det å bruke datene som man har hentet.
Det som er så deilig med disse verktøyene, da har du håndfast data å gå ut fra, så evaluerer du hva faktisk resultatet av den testen som vi nå foretok. Og det er jo kjempespennende. Det er virkelig gøy å se data.
Thomas:
Ja, og da går du jo tilbake opp i planen din, og så noterer du ned før og etter, og endringen, og hva som skjedde under testen din i evalueringsfasen. Og så er det jo, når du er ferdig med de, så handler det om å gå tilbake og repetere den øvelsen, og gå gjennom planen din, og så gå videre nedover og teste de tingene som du tror har en størst innpakt. Så jeg tror mange har nok den listen over hypoteser klar.
Noen har kanskje en eller annen plan, men de aller fleste har manglet både et verktøy å teste i, og også det å faktisk notere ned før og etter tal endringer og så videre, slik at man forstår hva som har skjedd og hva slags endringer.
Marte:
Ja, det gjør det systematisk. Og jeg tror nok du er helt rett i at mange har listen over hypoteser, at man har noen teorier om at dette kan forbedres, dette kan forbedres, hvis vi gjør sånn og sånn, så kanskje flere går videre fra kategorisider til produktsider, og så videre. Men likevel kunne jeg tenke meg å bruke en del tid på den første delen der, det som skjer når vi lager hypotesene, for jeg tror at der er det egentlig en del tilfeldig.
Det er magefølelse styrt, og magefølelsen er basert på erfaring og all mulig kunnskap du har, men likevel kan vi jobbe systematisk allerede i det leddet hvor vi formulerer hypotesene våre, for det er et poeng å komme frem til gode hypoteser, slik at det vi bruker tid på å teste faktisk er de mest fornuftige tingene å teste. Så det å gjøre en slags diagnostisering av nettstedet først, det er et stort poeng før du kommer frem til hypotesen. Det handler om å forstå kundene dine, jeg føler vi henter det selv, det blir liksom de samme tingene vi snakker om.
For det å skjønne kundens intensjon når de kommer inn på nettstedet, det er kjempeverdifullt, for du har kunder som kommer fra ulike trafikkilder, og de vil ha ulike behov og ulike ønsker for hva de skal foreta seg. Det øyeblikket du klarer å identifisere hva er det kundene ønsker å gjøre her, da er det veldig mye lettere å tilrettelegge slik at de får behovene sine oppfylt. En kunde som får behovet sitt oppfylt når de kommer inn på siden, det er en kunde som det er veldig mye mer sannsynlig ender opp med å handle eller på annet vis konvertere.
Det kan være at de melder seg på nyhetsbrevet eller andre ting som du vil at de skal gjøre. Absolutt. Så det å samle masse informasjon om hva som skjer, særlig om trafikken, men også om kundens bevegelser, der nevnte du Thomas Hotjar, som er å se hvordan de beveger seg på siden.
Allerede der kan vi finne en mismatch. Vi kan se hva kundene gjør på siden. De klikker der, de faller av der, masse innsikt å hente fra det, men det er ikke gitt at det de gjør er synonymt med det de ønsker å gjøre.
Derfor kan vi kjøre en spørreundersøkelse. Det er de aller aller færreste som tar seg tid til, eller ser verdiene. Men det er ikke vanskelig å gjøre i det hele tatt.
Sett opp en liten exit pop-up, slik at når de forlater siden, så får de et par enkle spørsmål, der man spør typisk, hva kom du inn hit for å gjøre i dag? Og med noen enkle svar-alternativer, basert på erfaring, hva er de mest vanlige scenariene? Og så om de fikk til det de ønsket å gjøre.
Der kan man ved hjelp av enkle verktøy, jeg tror Hotjar har undersøkelsesverktøy, så kan man gi ulike svar-alternativer. Hvis man sier jeg kom inn for å finne det og det produktet, eller kjøpe, så kan man ha spørsmål 2, relatert til det de svarte på spørsmål 1. Absolutt.
Hvis du setter opp en sånn kundundersøkelse, som vi altså anbefaler varmt, så bør du la den kjøre til du har et signifikant antall svar. For store nettsteder så pleier man å si 500, det kan hende at det er litt i overkant.
Thomas:
Kanskje det er 50-100 på en mindre betydning.
Marte:
Du må nesten se hva som er realistisk, men så sammenstiller du kundenes svar der, gjør det så enkelt som overhodet mulig å svare, med de andre dataene dine, trafikkdataene hvor du ser folk kommer fra, og Hotjar-dataene hvor du ser hvordan folk beveger seg. Hvis du da er så systematisk som vi oppfordrer deg til å være, at du skriver ned ting, trafikkdataene sier dette, kundundersøkelsen sier dette, Hotjar-analysen sier dette, så har du plutselig en god oversikt, og basert på det sitter dere kloke mennesker som har peiling på virksomheten og mer og mer peiling på kundene, og sier ok, vi har en hypotese om at hvis vi gjør følgende så kommer vi til å selge mer, så kommer vi til å få flere til å trykke på kjøpesknappen, så kommer vi til å få hva du ønsker at kunden skal gjøre på siden.
Thomas:
Absolutt. Så det er viktig å ikke undervurdere den fasen i det hele tatt, og lage deg noen gode hypoteser, og gjerne ta deg tiden til å skrive det ut og prøve å forklare det så mye som mulig for deg selv, enten om du sitter og jobber sammen eller alene, så det å skrive ut hypotesen helt så utdypende som mulig, gjør det lettere å forstå hva du ønsker at skal skje hvis testen er suksessfull.
Marte:
Skal vi gi noen konkrete eksempler på hva en hypotes kan være?
Thomas:
Jeg kan egentlig også putte det inn i forbindelse med en generell kunde som bruker Hotjar, og så plutselig kom jeg til å tenke at den bare dette ned uke for uke for uke ganske dramatisk. Alle påstod at det var ingen endring på nettsiden, det var ingen endring i produkten eller noen ting. Man satt seg ned og så på litt over 100 sånne recordings av besøk på Hotjar, og så så man at nesten alle sammen stoppet opp rett før du fullførte bestillingen.
Da var det noen i kundeservice som hadde vært inne og sagt levering 6-8 uker som en sånn bitteliten tekst.
Marte:
Du er firet!
Thomas:
Så de synes det var god kundeservice, men det verste var jo at det var lenge siden det var reelt, så nå var jo produkten på lager. Så da var det veldig enkelt å kjøre en kjapp test på å fjerne det og ikke fjerne det, og selvfølgelig så hoppet akkuratisteraten opp igjen. Det er små setninger som ikke du nødvendigvis får, men andre hypoteser kan jo være, sånn som en av våre medlemmer i Masterminden, som da forandret bakgrunnsfagen på søkefeltet for å få mennesker som søkte på nettsiden deres.
De hadde en hypotese at hvis vi gjør søkefeltet mer synlig med å da ha en, ikke en hvit, men jeg tror det var en dusblå bakgrunnsfag eller et eller annet i den duringen, så vil flere søke, og vi ser at de som søker har generelt høyere snitteråderverdi og høyere konverteringsrate. Da var det en veldig tydelig hypotese som de kunne teste ut. Så det her kan være et eksempel.
Marte:
Og det er kult, for nå har du nevnt utsjekken, kassen helt til slutten der, og du har nevnt internsøket. Da har du nevnt to av de stedene som du bør begynne å se på når du skal finne steder å gjøre endringer som du tester. I tillegg så er det absolutt verdt å se med kritisk blikk på forskiden din, for selv om folk kommer inn overalt på nettstedet ditt, særlig gjennom søk, så er det veldig mange som kommer inn på forskiden.
Og så bør du se på de mest besøkte landingssidene, der folk lander gjennom annonser eller gjennom søk. Og så bør du se på produktsidene. Så det er de fem overordnende stedene som det er fornuftig å starte når du skal finne sider å forbedre.
Absolutt.
Thomas:
På produktsiden er det typisk skal beskrivelsen av produkter lenger opp nærheten av prisen, skal kundomtallet være av eller på, sånne type ting som man har hypoteser på.
Marte:
Og en ting som ofte går igjen, kanskje særlig på forskiden, det er det å løfte verdiforslaget eller hva som er unikt bra med akkurat dere. Hvorfor skal jeg handle hos dere? Og da er vi inne på hulebordtesten.
Da fikk jeg sneket den inn her. Hvis ikke du vet hva det er, så er det tydelig at du ikke har kjent meg lenge. Men det handler jo om at en hulebord i en person som er i din målgruppe, som er veldig enkeliggode, skal klare umiddelbart etter bare noen få sekunder å skjønne hva det er du tilbyr, hvorfor det er verdifullt for meg, altså verdiforslaget ditt, hva som er unikt bra her, og hvordan handler jeg.
At du skal kunne svare på de tre spørsmålene. Men det der å løfte verdiforslaget, hva som er unikt bra, hva som er grunnen til å handle hos akkurat deg, løfte det høyt opp på siden. For det er så fort gjort at man tenker, ja, men alle kjenner til oss.
Det er åpenbart hva vi driver med, det er åpenbart at man skal handle hos oss. Nei, det er veldig ofte ikke åpenbart. Så det er en sånn hypotese som vi går igjennom veldig mange, eller som det kan være lurt å formulere for veldig mange.
Hva skjer om vi løfter verdiforslaget vårt høyere opp på siden? Og det er også verdt å nevne at, og det vil du finne ut når du bruker Hotjar, men folk scroller ikke så langt ned som du kanskje tror. Så det er veldig viktig å få de mest relevante tingene øverst på siden.
Du kan si som en sånn tommelfingerregel at en fjerdedel til en tredjedel faller for hver scroll ned du vil. Folk scroller litt mer på mobil enn på desktop, og det er mobil du skal bry deg mest om, men likevel kan du si at omtrent en fjerdedel er det sannsynlig faller for hver scroll. Hvis du har noe som konverterer bra, men du har plassert to scroller ned, eller det som folk faktisk søker etter eller er interesserte i når de kommer inn på siden og ligger skjult bak noen scroller, så mister du rett og slett masse salg.
Thomas:
100 %.
Marte:
Antagelig, så får du teste. Og det er hele poenget.
Thomas:
Så fase 1, finn ditt tese og få det ned og gjerne skriv det ut, og da er vi inne i fase 2, som er denne planen. Da er det å ikke gå på magefølelsen og bare hoppe rett inn i Google Optimize eller Optimizely og begynne å kjøre tester, men ta deg tid til å få det inn i et Excel-ark. Forstrukturert det og priorert det.
Marte:
For alle som da fikk vondt i ryggen når Thomas sa Excel, så kan det være et annet type dokument. Så poenget er at du skal lage en hub, du skal lage et sted hvor alle involverte har full oversikt, og det er ryddig.
Thomas:
Du skal kunne ha en ny ansatt inn som skal kunne umiddelbart få oversikt og kontroll og se hva som er gjort, hva som har skjedd til nå og hva som er det nesten naturlige steget. Så en ting er å få skribleriene fra hypotesene dine inn i en strukturert form, men like viktig i denne fasen er jo prioriteringene. Løft det opp, og da må du selvfølgelig kostnytte hele veien.
Du må jo prioritere det du har mest troen på skal skape en størst mulig positiv forskjell, samtidig som at det ikke skal ta for lang tid å begynne å implementere testen. Så hvis du må snakke med utviklerene for at de skal lage et helt annet utsjekksløp som vil ta seks måneder, så kan det godt være at du kan godt sette i gang utviklerene på det, men da kan du gå videre ned på neste hypotese og begynne å jobbe deg gjennom de type ting. Det som er bra med Google Optimize-verktøy er at du kan gjøre veldig mye av dette selv, som vi skal snakke om etterpå i tredjefasen, men du skal kunne gjøre mye endringer som størrelse, rekkefølge, farger og så videre.
Marte:
Så dele det inn når du har alle disse hypotesene. Bare dele dem inn. Hvor vanskelig er det?
Hvor mye egen innsats krever det? Og kan du kjøre en enkel AB-test uten å inkludere utviklere? Hvis det er snakk om å teste funksjonalitet, mer avanserte ting, så kjører man gjerne det man kaller en URL-splitt, det vil si at man sender trafikken til to ulike URL-er, hvor siden er mer forskjellig i selve funksjonaliteten.
Så det er ikke der vi anbefaler å begynne i det hele tatt. Og så er det også litt for entusiasmen internt, hvis du starter med de lavtengende fruktene, at du ser at her er det potensielt mye å hente. Det er ikke så vanskelig å gjennomføre testen, og vi kan få det til uten alt for stor egen innsats.
Det er jo gul scenario.
Thomas:
Det er det du vil være.
Marte:
Det er gul scenario, for da plutselig får du noen sånne quick wins, og det er veldig motiverende å si at her har vi nå en gevinst med én gang.
Thomas:
Og da kommer vi inn i fase 3, som er selve testingen. Det finnes mange verktøy, Optimize er et verktøy. Vi snakker om Google Optimize i dette tilfellet.
Jeg har også laget en video som viser hvordan du setter opp Google Optimize. Det kan jeg bare linke til i show notes, hvis du har lyst til å se det. Men det er egentlig et verktøy der du, uten å kunne kode eller være teknisk, kan begynne å teste hypotesene fra planen din.
Så du tar da den hypotesen som du har mest tro på skal ha en høyeste effekt. Inne i Google Optimize setter du opp en A-B test. La oss si i tilfelle med søkefelt, så markerer du søkefeltet, så sier du at i stedet for hvit bakgrunn, det er blå bakgrunn i B-testen.
Og så kjører du testen, og da vil Google Optimize vise, dette kan du bestemme selv om du skal vekte, men standard 50-50. Halvparten av besøkene ser hvit søkefelt, halvparten ser blå. Modify sier kjør testen i minst to uker, men Google Optimize vil fortelle det når du begynner å få signifikant data på det.
Så det kommer på hvor mye trafikk du har.
Marte:
Hvis du har masse trafikk, kan du komme opp i et volym på kanskje 20 000 besøk, da er det signifikant. Det er ikke sikkert at det er oppnåelig for de fleste, så da må du kjøre i en lengre periode for å få nok data på det.
Thomas:
Helt klart. Når testen har fått nok signifikant data, så vil Google Optimize fortelle det at blå søkefelt tar en 18 prosent høyere konverteringsgrate enn hvit søkefelt.
Marte:
Og så vil det kunne vise seg i ganske mange tilfeller at når du ser på blått kontra hvitt, så tenker du at blått er mye styggere og det kler ikke mitt brand, og det skal du bare drite i. Eller det spørsmålet som er viktigst for deg da, om det er å selge.
Thomas:
Leve eller se fin ut.
Marte:
Ja, eller om det er hvordan du tar deg ut. Så det er selvfølgelig en avvegning du må gjøre.
Thomas:
Med et veldig godt poeng.
Marte:
Og det er det som ofte skjer, at man blir overrasket, for når man setter opp noen tester, så tenker man at den der kommer til å funke bedre enn den. Blant annet ut fra estetikk, at det der ser jo mye bedre ut, den er mye mer tiltalende for kundene. Og så ser man at nei, det var den stygge, i anførselstegn, varianten som presterte best, kanskje fordi det er tydeligere for kunden.
Thomas:
Ja, det er veldig viktig å ha i bakhodet. Når testen er ferdig, og du har fått en konklusjon, så går du tilbake til plandokumentet ditt, og så skriver du en slags D-brief, at dette er resultatene, dette har jeg lært, eventuelt dette er andre ting vi kan tenke oss å teste i fremtiden, hvis det er noe mer du har lært utifra testen, at du finner flere hypoteser. Men det er da å få den inn i fase 4-evalueringen, få den inn i systemet, testingen er ferdig, og utføre deg selv til å mene noe, prøve å forstå hva som har skjedd, og dokumentere effekten ut av det.
Og da, når du har fått det ned, så er det selvfølgelig da å gi beskjed til en utvikler, eller om du kan fikse det selv, og så gjør du den permanente endringen, slik at blå vises i scenen for hvit fremover. Men du involverer ikke teknikere, utvikler og så videre, før du er ferdig med testen din, slik at du kan gjøre masse tester, uten å være avhengig av mange andre for å få ting gjort.
Marte:
Og jeg tenker det du sier der, det er sånn som bare, jeg kjenner at jeg puster lettere, fordi når man driver en nettbutikk, så er det den evige, ja, men IT har, og utviklerne, de har så mye nå, og så må de fikse det der greiene i økonomisystemet, og så er det lagersystemet nå, nå er det helt propp der, fordi det er jo det, slik at vi ønsker å gjøre følgende endringer på nettsiden, men først så må alle disse tingene gjøres. Så IT-avdelingen opp, eller de utviklerne, oppleves gjerne som den aller viktigste avdelingen for veldig mange som driver med nettandel, og det å vite at du ikke er avhengig av dem, det er en sånn enorm lettelse.
Thomas:
Yes, hundre prosent. Når du har vært gjennom testingen, og evalueringen har sett resultatet, så er du egentlig begynnet på neste punkt på planen din, og så jobber det videre nedover igjen.
Marte:
Ja, og når du sier neste punkt, hva hadde med T-skjed, så er det snakk om neste hypotesis du tester, ikke sant?
Thomas:
Som du da prioriterte, etter den testen sist, hva er det mest viktige jeg tror nå vil kunne ha en positiv effekt? Da kan det godt være det er sunt å ikke fortsette å si at nå skal jeg teste rødt i forhold til blått igjen i søkefeltet, men kanskje gå på et helt annet punkt og jobbe med det, så du ikke bare jobber der igjen med en spesifikt del.
Marte:
Ja, og så igjen husk at vi ramslutter opp fem forskjellige steder som er veldig relevante, forsiden, mest besøkte landingsside, produktsiden, utsjekk og internsøk, sånn at du ser at her har jeg fem hovedområder som jeg bør forbedre, og da er det fint at du ikke blir støkk i for eksempel internsøket.
Thomas:
Ja, helt klart. Så det er egentlig det som er oppskriften for å gjøre kommentering på en riktig måte, og så kan dere da bruke de tidligere episodene våre som hypotesefinnere på forskjellige deler av nettbutikken din. Og jeg tror da, hvis du har som et mål at du i hvert fall får kjørt en sånn test i måneden, for eksempel, og du gjennom et år gjør 12 tester, da har du kommet kjempelangt i forhold til hvordan mange andre klarer å få gjennomført tester, og da håper jeg at du skal se muligheten for å øke konverteringsraten din og gravvis jobbe den oppover.
Vi ser jo, som du var inne på innhendigvis, at det å kjøpe trafikk blir dyrere, det er stadig mer støy og konkurrenter, og så videre. Så snittråderverdi og konverteringsrate er de to tallene som er viktigst, for det er bare kontinuerlig jobbe med, at det er flest mulig folk handler, og de legger en flest mulig penger når de handler.
Marte:
Bare tenk på det, når du har strevd for å få den trafikken inn, så deilig om du får 3% av de som besøker deg til å handle, i stedet for 2%. Det er en økning på 50% i antallordre. Det har enormt å si for inntektene dine.
Når vi har snakket om disse tingene her, så kan det hende at det er fortsatt noen som tenker sånn, det virker vanskelig, jeg blir overveldet, disse verktøyene, det er helt nytt. Da vil jeg bare si, gå inn i det med nysgjerrighet, og bestem deg for at i stedet for at jeg må gjøre 12 tester det kommende året, ikke tenk på det i første gang. Bare tenk, nå skal jeg gå på nettsiden og finne Google Optimize.
Det kan vi lenke til til og med her i show notes, for å gjøre det så enkelt som mulig for deg. Og så lager vi også, som alltid, sitter og lager et fantastisk ressursverk hvor vi oppsummerer alt vi har sagt nå, sånn at du får det som en step by step, det er steg for steg, manualt, som du kan følge. Sånn at første steg bare, få tak i Google Optimize.
Ok, gjør deg litt kjent med det. Og da vil du kanskje si, shit, dette er jo et fantastisk verktøy.
Thomas:
Dette kan jeg klare.
Marte:
Dette kan jeg klare, det tror jeg er opplevelsen som alle vil få. Dette er overkommelig. Og det å bare bli bedre kjent med kundene, begynne å sette opp, diagnostisere nettsiden din, det kan du også klare.
Så hvert av stegene her er veldig overkommelige. Så bare ta en til av gangen, så går dette bra, og så er gevinsten så enorm for deg i den andre enden. Og så blir du jo topp 1% av nettbutikker, når du gjør dette her.
Men, når det er sagt, flere og flere kommer til å gjøre det. Nettopp fordi at man må, og det er så mye å hente. Så i løpet av noen år nå, tenk hvis vi gir landets nettbutikker to år, tre år, så tror jeg det er veldig mange som gjør det.
Så hvis du er smart, så er du tidlig ute, så kommer du i gang nå, så får du et forsprang, så får du rutinene på det. For med alt annet så blir det lettere når du bare har begynt å gjøre det noen ganger, så får du rutinene på det, så er det ikke vanskelig i det hele tatt.
Thomas:
Helt enig. Så etter at du har lyttet på denne episoden her, last ned ressurssarket, ta den kopp kaffe, blokke ut 45 minutter til å komme i gang, og så følger du oppskriften som vi har gitt i episoden, og som er oppsummert i ressurssarket.
Marte:
Og så kan du sende e-post til Thomas og meg, så kan han si sånn, I'm doing it. Det får du til, så kan vi heie på deg.
Thomas:
Yes, det høres ut som en bra ting. Så bra, det er vårt gjenbesøk i konverteringsoptimalisering.
Marte:
Det kan hende det blir flere også, for dette er viktig.
Thomas:
Det er veldig viktig. Men i alle fall, ta det på alvor, kom i gang, ta ett sted i gangen, vi heier på deg, og lykke til.
Marte:
Lykke til. Lykke til. Undertekster av Ai-Media