I dagens episode skal vi prate om listebygging. E-postmarkedsføring er svært viktig, men hva skal du gjøre konkret for å sørge for at den listen vokser og du fortsetter å tjene mer og mer penger via e-post? Er dette episoden når vi endelig er uenige, Marte? Vi får se. Det var litt morsomt da vi snakket gjennom våre planer og notatet før episoden, så så har vi kanskje litt forskjellig... Jeg har tre konkrete ting.
Det er den enkleste måten å komme i gang på. Du bare, jeg har 64 punkter, så det kan jo bli spennende. Stort sett er vi enige i alt vi snakker om, og jeg tror egentlig vi er enige her også.
Hva er det for noe? Men jeg er alltid så opptatt av å prøve å forenkle ting så mye som mulig, så folk faktisk gjør det. Men etter å prate litt sammen, så har du egentlig samme mål. Vi ønsker jo å gi våre kjære lyttere en konkret plan de kan gjennomføre.
Vi har jo en glimrende episode fra før om e-postmarkedsføring som vi linker til i show notes. Og den er noen år gammel. Jeg har lyttet til den i sted for å bare være sikker på at vi ikke sier alt det samme om igjen.
Og det som er gøy er at den er akkurat like aktuell i dag som da vi spilte den inn for 3-4 år siden. Og jeg spår at om 10 år så er den episoden om e-postmarkedsføring fortsatt like aktuell og like relevant. At det ikke er noen av tingene vi sier der som er utdatert.
Ja, og du kan si, tanken med denne episoden er jo å drille ned og spisse litt ned og snakke om et element av e-postmarkedsføringen. Men for de som begynner på toppen, e-postmarkedsføring er ekstremt viktig. Det bør komme 30-40 prosent av omsetningen din bør komme fra e-post.
Og jeg mener at e-post primært, i hvert fall i mine øyne, jobber for å få gjenkjøp for eksistende kunder, å øke livstidsverdien på kunder. Og jobber med å bruke gode segmenter på når man skal trigge en person til å få hvilken e-post. Så e-post er viktig, e-post er helt sentralt av det å lykkes med netthandel.
Men det blir jo veldig ensomt hvis man har fire stykker på e-postkisten sin. Og derfor tenker jeg at det med listebygging er veldig relevant å dykke litt inn i i dag. Altså, det er veldig mange forskjellige faktorer som spiller inn rundt det med e-postmarkedsføring.
Mye man kan gjøre der for å bli bedre og tjene mer penger på det. Men listebygging er jo på en måte hele fundamentet, ikke sant? Jo større liste du har, desto mer omsetning kan du få fra e-post. Og da, listebygging er jo noe man må gjøre kontinuerlig.
Det er ikke noe man gjør én gang eller én gang i året, men det er noe man bør tenke på og fokus på hele tiden. Samtidig, så jeg snakker jo ofte om det der med å klare å holde fokus, tørre å velge bort noe, tørre å gå all in på én ting i én avgrenset periode. Og det er egentlig mitt håp etter denne episoden her, at vi får folk så giret på faktisk å ta tak i det der med e-post, at de som lytter bestemmer seg for at ok, nå skal jeg gå all in, nå skal jeg dedikere for eksempel tolv uker eller hva det er, til virkelig å ta tak og få satt i gang de der gode metodene for å bygge listen.
Og så skal man selvfølgelig opprettholde det senere. Men jeg tror det kan være veldig lurt at man virkelig går all in da, og bestemmer seg mentalt for at nå satser jeg på dette her. Ja.
Og så er det jo noe med det at vi vil så fryktelig gjerne gjennom denne podcasten hjelpe folk, slik at de faktisk ikke bare lytter og blir litt klokere, men går hjem og kan sette i gang og begynne å implementere. Mhm. Så det er mitt mål at vi skal klare å være så konkrete at når du har hørt ferdig, så kan du faktisk gå hjem og så kan du legge den planen, og du har fått noen sånne gode, konkrete tips som du kan implementere.
Og da er det også lurt å minne om at vi har hatt ressurssak med hver episode. Så i show notes ligger det en link der du kan laste ned, på en måte, oppsummeringen av hovedpoengene av hver episode, som du kan absolutt bruke som en støttepartner etter du har lyttet. Ja, det kan du bruke som en sjekkliste, egentlig, etter denne episoden.
Så jeg har satt opp i mine notatere en oppskrift i tre deler, så det skal være superenkelt. Ja. Og der er vi i hvert fall ganske enige, tror jeg.
So far, so good. At den er fornuftig. Og steg 1 for å bygge en stor og verdifull e-postliste.
Mhm. Det foreslår jeg er at du forstår hvor viktig det er. At du, ja, at du rett og slett lytter til vår episode om e-postmerkedsføring, den tidligere episoden.
Mhm. Og da, forhåpentligvis, så får du litt sånn, ah, shit, dette er viktig. Og så, i tillegg, så går du inn og ser på tallene dine, så du gjør en slags sånn status.
En slags situasjonsrapport på hvor mange e-poster har jeg, hvor mange jeg har fått, typ, det siste året. Hva er en e-post verdt for meg? Altså, bare få en klar forståelse av hvor du er akkurat nå. Mhm.
Og da, for å bryte det enda mer ned, så bør du jo da se på hvor mye trafikk, inn til siden min, kommer fra e-post. Og hvor mye omsetning kommer fra e-post. Og så det der med, hva er egentlig en e-postadresse verdt for meg, det er et kjempeviktig tall.
Det er urovekkende få, som jeg føler har full kontroll på det tallet der. Og så kan du si at, det kan være litt vanskelig å vite unnøyaktig, men samtidig så er det noe med, bra er bedre enn perfekt. Så et sånn røftestimat, og du kan jo da for eksempel ta all omsetningen som kommer fra e-post, delt på antall e-postadresser, det er verdien av hver e-postadresse.
Hva tenker du om det? Jeg tenker at det er for så vidt kurant, jeg tror det er viktig da, at du teller de i forhold til hvem som har vært engasjert de siste halvåret eller året den perioden du tar. Det at de har åpnet eller klikket, altså åpnet i hvert fall i de minste en e-post siste året, er relevant. Ja, ikke sant? Aktive abonnenter.
Ikke vaske listene sine, og ha 32 000 stykker på lista og 4 000 som er åpne. Så det mest realistiske bildet får du med engasjerte e-postadresser i en periode, delt på omsetning. Og så er det en del e-postsystemer også som vil gi deg dette tallet automagisk.
Du bruker jo Klavio, jeg vet ikke om de har... Klavio gjør det. Så Klavio får tallet til deg om hva en e-postadresse er verdt for deg innenfor visse perioder. Og så hva en e-post er verdt for deg utenfor hvilke flows de er.
En velkomst-flow-abonnent er verdt 82 kroner, mens glemt i handelkurene er verdt 164 kroner, og så videre. Og det vil jo også være relevant å kikke på snittomsetning på de kundene som kommer fra e-post, kontra kundene som kommer fra andre kanaler. Det du antagelig vil oppdage da, det er at kundene dine som kommer fra e-post, de legger igjen mer penger i nettbutikken din.
Det er i hvert fall det som er normen da. Absolutt. Og da, når du har fått satt opp dette her da, du har skjønt hvor sykt viktig det er, hørt på den vidunderlige e-postepisoden som vi har spilt inn tidligere, du har fått oversikt over din egen tall, så ser du antagelig et av to.
Enten at, shit, dette er superverdifullt, de e-post-abonnentene mine, de bidrar jo til så mye penger, og de er så viktige for omsetningen din. Og det bør være motivasjon til å fortsette å få flere sånne kunder. Ellers så ser du, som jeg tror vil være et tilfelle for en del, at du bare, ah, jeg har nesten ikke noe omsetning fra e-post.
De driver snakk om 30-40 prosent, hva er det de går på liksom? Jeg har kanskje 5 prosent av omsetningen min fra e-post. Jeg tror kanskje ikke dette er kanalen for meg. Nei, det tenker du ikke det helt at.
Du tenker at, shit, så mye penger jeg la ligge på bordet. Nå må jeg faktisk ta de pengene som ligger der og vente etter meg. Jeg har et enormt potensiale.
Her er det bare oppside. Jeg er heldigere enn alle de andre som har 30 prosent omsetning fra e-post, fordi at jeg har så mye å gå på. Lend deg inn.
Ja, så det var punkt 1 i oppskriften. Yes. Så vi er enda så langt.
Punkt 2, det er sånn morsomt fint punkt, for det er å begynne å være kreativ. Og tenke, ok, hvordan kan jeg bygge listen da? Hvilke metoder finnes for å bygge e-postlisten min? Og der, Thomas, der hadde du klart å finne tre metoder. Ja.
Og det var der vi var litt uenige. Ja. For det som er min oppfordring til deg, det er at du bare virkelig er kreativ og tenker, ok, det finnes muligheter overalt.
Verden er skapt til å samle e-postadresser. Og så bare lister du opp alt som er mulig. Stille på T-banestasjonen på Stortinget, spør om e-postadresser.
Ja, akkurat. Den listen er det jeg foreslår at du setter opp. Sånn at du setter alle punktene nedover, uten å sensurere deg selv.
Så får du forhåpentligvis ikke tre punkter, og heller ikke fem punkter, og kanskje heller ikke ti punkter, men at du får 20 punkter. Eller hvis du er helt insane, så får du 30 punkter. For da mener jeg at du, for det første, har kommet inn et godt mindset.
At du virkelig er sånn, det er e-post, og samle e-postadresser, det er det som gjelder. Og at du i tillegg da også får den der gode oversikten til å kunne ta bedre valg på, ok, men hvilke metoder er det jeg bør benytte da? Hva er det som er mest relevant for meg? Nå, vær så god, kan du være uenig, Thomas? Det jeg er redd for, når man blir veldig kreativ, og har mange potensielle retninger, er jo da at man blir litt paralysert til hvor begynner man, og hva gjør man. Og det er derfor jeg ofte prøver å heller snakke om de enkleste, lavtingende fruktene først, og få de elementære tingene på plass, før man tar på seg rød t-skjørt, og går på T-banes og sånt på Stortinget, og deler ut mot en... Finnes bygg, forstått? Nei, jeg tror ikke det finnes det.
Men jeg er enig om at det er lurt å ha et riktig mindset på det, men jeg ser også at det er to ting som er viktige å få præcisert. Det ene er at du kan bli litt overveldet, men det andre handler jo om samtykke, og hvordan du får folk inn. Så det handler om både det å huske at for eksempel alle kundene dine er ikke automatisk på nyhetsprøvelsene, du har ikke lov til å sende mail til dem når de har bedt om samtykke for å få mail.
Så hvis du finner litt e-poster her og der... Nei, men i kassesystemet mitt fra 2008 så hadde vi masse e-poster. Så jeg er bare redd for at man blir for kreativ uten å, en, finne ut hva er den mest lavhengende frukten jeg kan gjøre for å få umiddelbart begynne å samle e-poster og gjøre det bedre på en analytisk måte, og to, at jeg blir så kreativ at jeg ender opp med å ikke passe på at jeg følger alle lov og regler i forhold til personverden og datalagring og alle tingene der. Men hvis du har en 30-punkts liste på hvordan du får bygget e-poster er det dødskult.
Det var 32 punkter faktisk. Men kan jeg forbegynne med mine tre? Ja, det kan du gjøre, absolutt. Og så kan du supplere på det? Så kan jeg supplere med mine, hva blir det? 29? Og det handler egentlig bare om erfaringsmessig, når man kommer med mange gode ideer til nettbutikker, hva klarer man å implementere relativt enkelt selv? Hva kan man måle for å forbedre effekten og så videre? Og også erfaringsmessig, hva som fungerer best.
For av disse 32 er det ikke sikkert at det er en bygg på T-banestasjonen at det er den som drar inn mest av de mest verdifulle kundene. Akkurat som i gamle dager når man delte ut melkesjokoladeplater for å få likes på Facebook, så var det ikke enda de som kjøpte produktet ditt. Fortsatt ikke.
Men ja, så i mitt hode så er det tre ting du i hvert fall bør ha på plass som en måte å bygge liste på. Og det ene er jo å bruke selve nettsiden din som en hov for å samle inn. Og da er det å få på plass pop-up og få på plass i bunnen av siden at man kan melde seg på nyhetsbrevet.
Og min erfaring der er at du bør i hvert fall forvente at 5% av alle som besøker deg via en pop-up melder seg på nyhetsbrevet. Da er det viktig å finne ut av greit, hva er det jeg kan gi til mine potensielle abonnenter for å inspirere dem til å bli med på reisen. Det er ofte rabattkoder, eller tilgang til produkter for andre, eller kundeventer og så videre.
Men i stedet for å si få vårt nyhetsbrev, så må man ha en tydelighet på hvorfor man skal bli med. Og det som er bra med for eksempel Klavio, er jo at du kan teste 3-4 forskjellige budskaper samtidig. Du kan med AB teste forskjellige pop-upper for å se dette budskapet gav 2% opp til en rate, dette budskapet gav 6% opp til en rate.
Da stopper vi 2%, fokuserer på 6%, og så jobber man å teste seg videre. Men det å bruke alle relevante steder på siden din for å samle nedposter, er en god måte å tenke på. Og så har vi vei nummer 2, som er dedikerte landingssider, som enten har fokus på en konkurranse, eller en kampanje, eller et eller annet, der man da får en tydelig fordel med å melde seg inn.
SRF Firestone for eksempel, er kjempeglade i dette i forhold til Boombazine Joseph, som er en fantastisk nettbutikk. De deler masse i forhold til hvordan de jobber med post. Men det å si at det er Black Friday om 2 uker, meld deg på interesselisten for å få sikret deg godbittene før alle andre.
Så når du sier dedikerte landingssider, det vil da typisk være noe som du formidler kanskje i sosiale medier, eller i ulike andre kanaler? Enten annonser, eller i sosiale medier, eller i bunden av dine vanlige e-poster ut til kunder og så videre, men da handler det om at du kan sende folk et sted. Det er også veldig lett å måle, så du kan optimalisere på budskap og den type ting. Men mange av kundene våre som da bruker Klavio, der kjører vi ofte annonser inn til en landingsside for å få 10% rabatt på et produkt for eksempel.
For det vi vet at velkomstsekvensen er hvert 185 kroner per e-post. Det koster oss 16 kroner å få en person til å åpne inn på den listen. Du trykker på penger.
Så det er en veldig enkel måte å gjøre det på. Og da en, du har da en god lønnsomhet på hver eneste åpning på e-postene. Du får vokselister og så videre.
Så det er en veldig god måte å fange på. Og min tredje del handler om å bruke ordrebekreftelse, altså bekreftelses e-postene som man sender når man har bestilt en vare. Og gjøre det veldig tydelig hvorfor de må ta handling nå.
Til å melde seg på en nyhetsbrev i tillegg til at de har blitt en kunde. Så det er liksom min erfaring, det er de tre mest effektive måtene å få verdifulle e-poster inn i listene. Det er litt morsomt.
Nå skal vi prøve å lage sånn at vi er uenige. Bra Malanna. Dette skal bli en fighting-episode.
Men de tingene du har nevnt nå, det er jo på en måte mine overskrifter. Og så har jeg bruttet ned veldig sånn. Riktig, så du har ti punkter på hver av de tre.
Egentlig. Så vi er som vanlig ganske samkjørt. Men det tenker jeg egentlig er positivt, fordi vi har begge to jobbet med e-postmarkedsføring seriøst.
Jeg vil våge å si profesjonelt. I mange, mange år. Og ikke minst med det der med listebygging.
Så vi har masse erfaring på det. Og ikke minst så har vi lært oss å jobbe ganske strukturert, sånn at vi har tall på det. Og ser sånn, dette funket, dette funket ikke, og så videre.
Noe du sa der, som jeg har lyst til å gripe fattig og så bare presisere enda tydeligere, det er det der med hva du skal lokke med, hva du skal tilby folk. Fordi at du ber om noe, du ber om noe personlig, en e-postadresse, og i bytte mot den så blir det noe som faktisk har verdi. Og det der å bare minne om at det er absolutt ingen som har lyst til å abonnere på nyhetsbrevet ditt.
Ikke sant? Det i seg selv, det er bare sånn, nei, ikke gi meg enda et nyhetsbrev. Men det er veldig mye annet som de kan være interessert i fra deg. Sånn at man virkelig tar den der tilliten på alvor når folk velger å gi deg plass i en allerede overfylt e-post-inbox og forvalter det på en god måte.
Og så er det da igjen en veldig fordel jo bedre du kjenner kundene dine. Så hele den der, det er sånn ting vi kommer tilbake til, tilbake til, for det er da du vil ha en mye bedre forutsetning til å vite hva du skal tilby folk i bytte mot den e-postadressen. Så kjempefine punkter.
Jeg har lyst til, bare sånn at folk faktisk skal få som en liten service fra Netthandelspodden. Redaksjonen. Ja, fra redaksjonen her.
Alle to. Skal få en smørbrødliste. Altså, egentlig så håper jeg jo at folk har tatt opp pauset, eller eventuelt gjør noe, pauser denne episoden, tar frem et ark, og så begynner å brainstorme selv, ok, hva ut fra mine kunder, mitt marked, måten jeg selger produktene mine på, ikke sant, kanskje du selger på messer i tillegg til at du har nettbutikk og så videre, at du da tar og brainstormer på egenhånd og lager en liste.
Så når du er ferdig med å lage den listen og trykker på play igjen, så kommer smørbrødlisten fra redaksjonen. Så du sa pop-up på nettsiden, og da tenker jeg at det finnes litt forskjellige typer, ikke sant, og du nevnte at Klavio, bare sånn at vi kan hjelpe med utførelsen her også, Klavio som e-postsystem de tar faktisk og fasiliterer selve pop-uppen. Og i tillegg så finnes det mange andre tjenester, jeg vet ikke om vi trenger å nevne noen konkrete, eller om vi skal si sånn, gjør et kjapt Google-søk etter e-post.
For å holde den så evergreen som mulig, så tenker jeg at du bør forvente av den som leverer nyhetsbrev tjenestene dine, altså den plattformen, at de har en eller annen måte for det å i hvert fall ha disse pop-uppene, og finne disse, det vi kaller sånn embed-koder for å få de bundene av siden og så videre. Og hvis din e-postleverandør ikke tilbyr det, så er du såpass resourceful, som det heter, at du faktisk gjør det Google-søket, og så finner du de tjenestene som du enkelt kan få det på plass på siden din. Så du har sånn ordinær pop-up på nettsiden, hvor du tilbyr noe som jeg ikke kan si nei til, som jeg blir kjempeglad for, og har lyst til å gi e-postadressen min.
Du har også muligheten for mer sånn gamifisert pop-up, det har du sikkert sett, sånn lykkehjul-greier eller sånt, at du kan vinne 5 prosent i rabatt eller 10 prosent i rabatt og sånt. De fungerer ganske bra for mange. Og så er en annen mulighet, det er en exit-intent pop-up, sånn at når folk er i ferd med å forlate siden, så kommer det en pop-up.
De to første vil jeg si er mer aktuelle. Og bare skyt inn det også, for et vanlig spørsmål jeg får er, ja, men Martha, du snakker jo så mye om å liksom vise omsorg for kundene, gjøre kundopplevelsen så smooth som mulig, ikke plage kundene unødig og sånn. Ta og plage dem litt her.
Ta faktisk, det er i jorden at du plager dem med den pop-uppen, fordi at det er så mye verdt, rett og slett. Ja, også er det så mye som kan skje, så det at det dukker opp, at du finner det senere, og du får, ja, men før du går, meld på så vi kan melde tilbake eller sende det. Det gir mening, akkurat som en fysisk betikt.
Så vil du helst at noen kommer og spørre, hei, kan jeg hjelpe deg med noe? Selv om du egentlig bare vil se. Og det er heller ikke feil å den personen, hvis du er på vei mot døra, så kan du bare si, fant du det du er ute etter, eller har du noen spørsmål? Og det er jo det en exit intent pop-up er. Og nå tenkte jeg egentlig på de ordinære pop-uppene, først og fremst, som kommer litt sånn in your face når du egentlig er på vei inn til å kikke, men likevel.
Det er verdt det. Og de fungerer nok bedre enn exiten, som i fysisk butikk er at noen kommer løpende etter deg og sier sånn, ja, ja, men. Så, og en annen ting er i nettbutikken, hvis jeg går inn der, og tilfeldigvis det er noe med liksom kukkene og sånt noe som gjør at jeg ikke har fått den pop-uppen, eller at den kom for lenge siden, og så bare skyndte jeg meg å klikke den unna, for jeg ville, jeg visste hva jeg ville på siden, og ville ikke plages med den akkurat da.
Men uansett, det øyeblikket noen faktisk skulle være interessert i nyhetsbrev, at du bør ha en dedikert nyhetsbrevside inne i nettbutikken. Ja, som er lista i menyen din, i futteren, i menyen, og så videre. Ja, og veldig gjerne også, så kan du bruke en bannerplass på nyhetsbrev.
Og det er jo så morsomt, vi har hatt en mastermind, og har fortsatt en mastermind, start av ny sesong snart, med kjempeflinke netthandlere. Jeg husker en av nettbutikkene der, de var sånn, vi skal nå satse på å bygge EPAS-liste. Og så går jeg inn på nettsiden deres, og da, det førte faktisk til at vi kjørte en egen sesjon om EPAS-listebygging for mastermindgruppen.
For da kom liksom rage ut, bare herregud, hva gjør dere her? Dere gjør jo ikke noe av det dere kan. Så la det være tydelig at du har dette fantastiske nyhetsbrevet, og hva du tilbyr. Gjerne på baneplass også.
Og så er det sannsynlig at du på nettsiden din har en del redaksjonelt stoff, fordi at du har lyst å fange trafikket via søk, og også gi folk en god opplevelse, og vise at du har peiling og engasjement for det du selger. De sidene der burde du absolutt benytte, eller du kan i hvert fall, til å samle EPAS-adresser i. Ikke sant? Så når du har en nettbutikk, hvor du har en artikkel om hvordan å finne den perfekte capsen til sommerbruk, så kan du ha en såkalt content upgrade, at du tilbyr noe mer som kanskje er at du har en video, eller du har en quiz, eller du har hva som helst. Du har en pdf, eller noe sånt.
For de som virkelig er interessert i det denne artiklen handler om, så kan du gå ett skritt lengre, eller at man kan få det i et eller annet format som er praktisk å ha med seg. Det er noe som folk kan være interessert i å bytte EPAS-adressen sin mot. Futter på siden har du nevnt.
Jeg tror at hvis man sjekker tallene for hvor mange som går ned i futteren, for det første, hvor mange som går ned der, forviler seg ned der generelt, og trykker på noe som helst, men da som finner den lille boksen, hvor det står sånn «Meld deg på nyhetsprøve». Altså, det er få mennesker. Det er nesten ingen.
Så ikke tro at du samler EPAS-adresser ved å bare ha det feltet der nede, men det er et av punktene. Når man først skal overtra det. Men det er jo de vanligste punktene, kanskje, da.
Ikke sant? Folk er ferdige når de har gjort det, og det du sier, og det som er helt enig, er at du er absolutt ikke ferdig i det hele tatt, når du har bare lagt en liten skjema i bunden, eller en liten link. De mest verdifulle kundene er jo de som faktisk er keen på kjøperproduktene dine. Og et annet sted du kan velge å rekruttere folk til listen din, det er når du har utsolgte produkter, og så har du, som en god service, så har du mulighet for «gi meg beskjed når disse produktene kommer tilbake på lager».
Bare en be, igjen, vi er veldig opptatt av at du skal følge reglene, følge GDPR, så er det ikke noe slik at du kan automatisk melde folk på nyhetsprøve da, men når folk huker av for «gi meg beskjed når disse kommer tilbake på lager», så kan du ha mulighet for at de kan huke av at «jeg vil gjerne motta nyhetsbrev eller e-poster fra eksbutikk». Korrekt. Og så har jeg skrevet her, «jeg leser ut fra en fantastisk Excel-ark som jeg har delt med basemenn-gruppen».
Det skal vi ikke legge show notes, for det føler jeg har vært 50 000 kroner av ark her. Kanskje litt akkurat på designet, men innholdet er bra. Nei, jeg synes ikke designet er bra.
Det er jo det samme. Excel-designet mitt, det synes jeg er veldig bra. Jeg synes det er veldig bra.
Og selvfølgelig, kunden har sin egen side hos deg i nettbutikken, kundeprofilsiden, og der bør det jo være slik at du bare kan huke av «jeg vil motta e-post, sms, whatever». Og så i utsjekken på siden, der er det jo noen sleske aktører, kanskje du er en av dem, som har allerede avhuket «jeg vil motta e-post eller nyhetsbrev». Det er ikke innenfor.
Det er ikke lov. Det skal være slik at man aktivt selv må velge «jeg vil motta nyhetsbrev». Der er det også muligheten å lokke, i stedet for å bare ha den kjedeligheten der, som ingen vil ha nyhetsbrev, at du skriver hvorfor.
Jeg nevnte den andre e-post-episoden at det var noen som tilbe sånn «da får du sånne gummibjørner eller sånne godter med i pakken». Og det økte nyhetsbrev-konverteringen deres masse da. Uansett så vet du da at de som fullfører utsjekken din, de er reelt interessert i produkten dine, så da er det ikke så farlig å lokke med godter.
Selv om jeg selvfølgelig er motstander av det, siden jeg er sånn sunnhetsfanatiker. Så det var mer sånn bruttene egentlig det du sa, men bare sånn at man skal huske på alle de forskjellige sidene i nettbutikken. Det er helt sikkert flere enn dette også.
Så spør du Chatterypti og sier «jeg har kommet på disse og det er ti eller noe sånt», så kommer sikkert Chatterypti på ti til. Også en annen veldig verdifull kanal for de som driver fysisk butikk, det er jo i den fysiske butikken. Det er noe med den der kontakten direkte personen altså menneske til menneske, som er helt uvurderlig og som gjør det veldig mye lettere å få folk til å melde seg på.
Så der er det jo typisk i kassepunktet altså når man ekspederer at du har et veldig bra innslag hvorfor man bør melde seg på. Og det kan jo enten være at du forklarer fordelene med å motta nyhetsbrevet, men andre ting som er veldig vanlige og som funker veldig bra i fysisk butikk, det er jo for eksempel, vil du ha elektronisk kvittering, så slipper man å holde styr på kvitteringene sine. Og særlig hvis du selger litt dyrere produkter, så er det veldig aktuelt.
Og også så er det mulighet til å ha det selvbetjent skjerm, altså det kan være en iPad som du setter opp, eller det finnes mer sånn fansetting, jeg husker i sin tid så i XXL så testet vi jo noe som er et bubbly, tror jeg, som var en sånn Når du fikk Daim ved sjokolade av og sånn Ja, en sånn installation Eller en enkel QR-kode som du kan skenne for å få på telefonen din. Ikke sant? Men legg opp til at folk kan gjøre det selv. Og det er sånn du ser for eksempel på IKEA så har du disse IKEA Family skiltene som henger over et sånt varetorg og så står det sånn det ræle som vi har her.
Det kan du få for bare en hundring hvis du er familiemedlem og så koster det 300 kroner hvis du ikke er familiemedlem Ikke sant? Og da kan man jo melde seg på der og da hvis de har en QR-kode eller sånt. Andre offline varianter det er på Visitkort Jeg vet ikke i hvilken grad man bruker det Visitkort Nå er det om å gjøre å tenke kreativt Ja, jeg skjønner at du må gjøre de punktene dine Litt bra, legg opp sånn Foran Visitkort og baka Skal jeg ta det som to? Gjør det! Men rett og slett Tidligere Når du virkelig skal bygge den listen da er det det viktigste i livet ditt og da gjelder det bare å tenke sånn en hver anledning, en hver situasjon et hvert sted er en gylden mulighet til å samle flere e-postadresser Det vi bare skal nevne er at du ønsker jo noen e-postadresser fra folk som vil være kunder av deg Så å kjøpe en liste med en million e-postadresser for eksempel ikke er noen god idé Så, og flyers Det kan faktisk funke Altså hvis du har et eller annet fantastisk som du står om på den flyeren så kan det funke Jeg sier ikke at det er disse som antagelig kommer opp på din toppliste som du skal lage neste gang En annen ting som brukes veldig mye av folk som selger på nett men kanskje ikke så mye retailere Det er jo webinarer Altså at du har noen online-eventer Og det er noe som jeg tenker at netthandlere også kan gjøre For det er ganske mange som kjører livesendinger med stor suksess Problemet Problemet i denne sammenhengen med en livesending det er jo at da kan hvem som helst på Facebook eller Instagram eller hvor du er De kan se på livesendingen din men det koster dem ingenting å gjøre det Men hvis du setter opp et webinar så må de faktisk legge igjen e-postadressen sin for å få se på Og da blir det også litt sånn kommitment Jo, jeg er faktisk interessert i akkurat dette her som du har annonsert Så og da trenger man ikke drive og snakke i 90 minutter om et eller annet og ha en pitch på slutten eller noe sånt Du bare lager noe morsomt, litt det samme innholdet som man kunne hatt i en livesending som man kan teste å ha i et webinar i stedet Og så ikke minst når du har et eller annet event rundt nettbutikken din eller hvis du har fysiske butikker rundt at du åpner en ny butikk eller noe sånt nå Det er også en veldig god anledning Når det skjer noe så er folk litt mer som påskudd Det er gøy Og da er de ofte i modus til å være interessert i å få det de kan få og gi av postadressen sin Så det er noe jeg absolutt anbefaler Kampanje, konkurranser Nå tar jeg litt kjappere her Black Friday-kampanje Kjemprelevant, der kan du samle masse Vi har kanskje snakket om det før men det å ha en sånn Black Friday-side som er permanent og hvor du da får et mer og mer relevant budskap jo mer det nærmer seg Black Friday og er tydelig på at da de som melder seg på de vil få tilgang tidligere for eksempel få vite om tilbudene tidligere hva noe det er, noe som er attraktivt Og samme med julekalender Jeg har samlet så grise mye e-poster ved hjelp av å ha en julekalender Og da er det jo typisk sånn at kanskje man får egne tilbud på e-posthverdag som kun gis til de som har påmeldt julekalenderen for eksempel Og det er en annen greie som et insentiv vi snakket jo om content upgrades og sånne ting, men det om man får egne priser når man er nyhetsbrevabnent eller har gitt e-posten sin det funker kjempebra for det er et spørsmål som vi ofte får Hva er det som har funket best av alle disse forskjellige tingene Det for meg er Hva er det som har funket aller best sammen med å samle i butikk men det avhenger av hvor mange butikker du er Absolutt, og en side note på det er jo å følge de nye reglene i forhold til før og etterpriser og den type ting Vi har jo et intervju nå med Webbjørn fra Føyen der vi snakker mer om hva som er lov å ikke i forhold til det men det er bare sånn relevant Veldig relevant, så det passer veldig bra Det er fint at vi har spilt inn denne episoden også Skal jeg ramse opp litt mer eller skal vi ta en lur? En liten pause? Poenget ditt er prøv å være kreativ komp masse ideer for å finne måter å samle e-posten på men jeg tror vi kan gå toppet til steg tre av din tretridens plan som på en måte handler om å ta situasjonsrapporten ta den kreative arbeidet og steg tre sett dette inn i en plan og en struktur med tydelig mål Nå ser du bort fra at jeg er autist for jeg har ikke klart hvordan jeg kommer videre Det er sikkert ikke lov å tulle med sånt for meg, men kan jeg bare rase gjennom eller? Bare ta fullført listene i morgen ikke tenke på det Sitte her og rygge deg og gå helt i stopp Ok For du var så vidt inn på det men i en-til-en kommunikasjon med kunden som deler kjøpsprosessen Telefon var det noen i vår mastermind-gruppe som nevnte Ha det som fast rutine når folk på kundeservice snakker med kundene og tilbe dem å abonner Sjekk i systemet, gjør det det, hvis ikke få dem på listen Kundeservice e-poster, helt fantastisk Selvfølgelig skal de oppføres der Ordrebekreffelse, det er den e-posten som flest åpner Det er fra alle e-postene som du sender ut Der må du benytte anledningen Er du fancy, så vet du om de er påmerket eller ikke, og kan tilpasse budskap til det Er du ikke fancy, så står det til alle så har de muligheten I ordrene, QR-kode eller noe sånt, Flyer-emballasje sånn at de får muligheten der også og e-post-signaturen hos alle ansatte Også på sosiale plattformer organisk i sosiale medier Facebook-gruppe, som du kan se her Mange flinke nettbutikker som har laget en god Facebook-gruppe Ads på Meta Live-sendinger har vi nevnt, og også Youtube, der blir det typisk Content Upgrades igjen Meld deg på så får du ditt og datt Også samarbeid med andre På messer Hvis du har andre som har samme kundegruppe, så kan du Da blir det ikke som å kjøpe en liste Men da ser vi at vi passer sammen med den bedriften, de vil ha glede av å få disse fantastiske e-postene som vi sender ut, med de gode tilbudene for eksempel Også vervekampanjen, de gode kundene kjenner andre som er samme ulla, som også har lyst til å gi en masse penger til enorlisten Gratulerer! Det var Marte på 1,7 speed Hvis dere liksom lytter på Jeg lytter jo alltid på episoden våre selv, i dobbelt speed Så det blir bra Ok, det var listen Hva gjør du når du har fått den listen, Marte? Da begynner moroen, for det er da vi er strukturerte og setter oss klare, tydelige mål Det du bør gjøre da Det er å gjøre en vurdering av Hvilke metoder er mest relevante for meg, og da vil det være som du sa Det vil være de der tingene på nettsiden Du kommer jo ikke utenom å bruke nettsiden din til det Har du mange butikker, eller har du butikker, kanskje det er en veldig god kanal Så du setter opp Velger ut noen metoder som du har lyst til å satse på Og så foreslår jeg at du setter en tidshorisont, du setter deg et helt konkret mål, for eksempel i løpet av det kommende året Så jeg har 10 000 adresser nå Og om 12 måneder Så ønsker jeg å ha 14 000 adresser Deretter bryter det ned Men hva vil det si? Hvor mange adresser må jeg samle måned for måned for å nå det målet Å si, bare for enkelhetsskyld at du starter at det er et kalender, og vi starter januar til desember Da vil det nok ikke være naturlig at du skal samle like mange adresser hver eneste måned Men at du kanskje setter opp en sånn vektet fordeling Både ut fra, jeg ville satt opp hvor mye trafikk har jeg inntil siden måned for måned, at du setter de tallene der, og så er det naturlig at du kan få samle fler etter hvert Sånn du blir bedre på hvilke insentiver er det som funker Sånn at du tar og vekter det og får et helt konkret budsjett, holdt jeg på å si Mål, måned for måned Og så stopper du ikke der, men du bør bryte det ned i uke for uke Sånn at du ikke kommer i slutten av måneden og bare, oi shit, jeg ligger 80% bak i forhold til målet mitt Men at du kan følge med løpende på hvordan du ligger an Og så tar du jo da og bryter det også ned i de forskjellige rekrutteringskanalene Og på samme måte som du bør se hvor mye trafikk har jeg inntil siden Du nevnte, var det 2,5% som du mente bør konvertere? 5%, en popup-boks på en nettbutikk skal ligge på 5% eller mer Så der har du et godt benchmark-tall som må du måle mot deg selv Så hvis du starter på at du har en konvertering der på 2% Så bare, ok, her må jeg jobbe, jobbe, jobbe for å få den opp, opp, opp Sånn at du setter deg et konkret for hver av de tiltakene du har og hvis du har fysiske butikker så tar du akkurat samme metode at du ser hvor mange kunder har jeg fordelt på måneder og hva er en realistisk konverteringsgrad og når vi snakker om konverteringsgrad er det da konvertering til e-post og samle e-post Viktig også bare legge til at du kommer til å miste litt folk hver gang du sender ut en e-post så du må legge også det med i beregningen dine at 0,2% av alle forsvinner hver måned eller noe sånt Ja, og hvis du har gjort det vi foreslo på punkt 1 som er å ta en tilstandsrapport da kan du egentlig gjøre det der også at du ser hva er avmeldingsprosenten min måned for måned og så parallelt med alt dette her så bør du jo jobbe med å gjøre e-posten dine bedre og bedre ikke sant? Sånn at salget om du har like mange abonnenter i januar som du har i september så vil salget likevel være høyere i september fordi at du har fått konverteringsgraden og snittordreverdien fra e-post opp du har fått åpningsraten opp, du har fått klikkraten opp og så videre men vi går ikke masse inn i det nå og det er egentlig det at du får det der fine oppsettet det er der jeg har laget et sånt super Excel-ark til mastermind-gruppen slik at de slipper å sette opp det selv og da bør du jo ikke bare sette opp den planen, men selvfølgelig da følge med uke for uke og måned for måned og så når du har det der riktige mindsetet at det er dette som gjelder nå, så er du kreativ og så ser du, ok, shit, jeg trodde at det der å samle i butikk skulle være super effektivt, det er det ikke hva kan jeg gjøre nå? Fordi at målet mitt, det vil jeg ikke vike på jeg skal selv meg klare å øke med 40% i løpet av året nå så hva kan jeg gjøre da? Jo, ok, kanskje jeg kan ta kontakt med noen andre butikker og se om vi kan samarbeide og tilby noe da er du kreativ slik at du skal nå det målet og så blir det gøy fordi at du kommer til å si at, ah, det kommer mer penger inn og det er jo hele målet med dette og i tillegg så er det noe med e-post og det tror jeg du også opplever at det er en så fin og hyggelig og personlig kanal, fordi at for det første så kan du få vise personligheten din og litt mer av hvem du er, og du slipper å ta hensyn til algoritmene og akkurat hva som fungerer på TikTok nå og i tillegg så vil du sannsynligvis kunne få tilbakemelding fra kundene og ha en dialog og at det er kortere vei til kundene dine gjennom e-post i hvert fall hvis du legger opp til at man skal kunne kommunisere med deg Absolutt Så det er oppskriften, tre enkle trinn og det er garantert å gi deg bedre omsetning, egentlig hvis du går inn for det Last ned ressursarket sjekk ut vi kan linke til mastermind også i show notes hvis du har lyst til å få joksarket til Martha Det har vært 50 000 kroner Når vi kikker i gang neste sesong Det har vært mer enn 50 000 kroner Men vi håper at det har inspirert deg til å ta listebygging på alvor spesielt hvis uavhengig om du tjener mye på e-post nå eller ikke det å ha flere mennesker å kommunisere med det å ha flere mennesker å få tilbakemeldinger med og ha flere mennesker inspirert til å kjøpe er gull verdt i nettopp