Thomas
I dagens episode skal vi dypdikke på inn på e-post. Hvordan jobber du med e-post? Hvordan får salg ut ifra e-post?
Og hva bør du tenke på før du sender ut din første e-post?
Marte
Velkommen til Netthandelspodden. I denne podcasten guider vi deg gjennom hvordan du kan drifte og skape vekst i din nettbutikk.
Thomas
Vi har lang erfaring inni netthandel og ønsker å dele alt vi har lært og nettverket vi har bygget opp til å gi deg enkle, konkrete råd som du kan ta i bruk i hverdagen din.
Marte
Hver episode har et ressurser knyttet til seg som du kan laste ned på netthandelspodden.no. I dag, Thomas, så har vi et tema som jeg virkelig brenner for. Jeg skal ønske folk kunne se meg nå, for nå sitter jeg litt ekstra langt fremme på stolen. Det er et tema som ikke får den æren det fortjener, føler jeg.
Noen mener det er usexy. Det er e-postmarkedsføring.
Thomas
Jeg mener det er kjempesexy og kjempeviktig. Jeg er minst like gira som deg. Jeg tror de som undervurderer e-post gjør seg selv en kjempe bjørnetjeneste.
Du er helt avhengig av å ta e-post for alvor for å lykkes med netthandel.
Marte
Jeg får ofte spørsmål om e-post er en kanal man trenger å satse på nå, om ikke det var noe som gjaldt for fem eller ti år siden. Vi er så enige om at e-post er en kjempeviktig kanal. Man kan nesten argumentere for at det er den viktigste.
Kan ikke du forklare litt hvorfor vi er så gira på e-post?
Thomas
Absolutt. Jeg er helt enige med det. Jeg vil gå on record og si at det er den helt klart viktigste kanalen for å drive netthandel.
En nettbutikk er jo helt avhengig av å få trafikk inn til nettbutikken på en eller annen måte. Det blir bare dyrere og vanskeligere og vanskeligere å gjøre det fra betalte kanaler. Annonsering blir stadig dyrere.
Sosiale medier med organisk innhold er stadig vanskeligere å nå ut til folk, for folk til å komme inn, klikke link i bio og så videre. Det beste publikum man har er de man har bygd selv og tilgjent selv, og man kan nå ut til gratis igjen og igjen og igjen. Vi ser at mange nettbutikker som kanskje ikke har den samme avkastningen på annonser som tidligere, er mer opptatt av å skaffe seg nok kunder inn til så grei nok avkastning som mulig, men at de vet at på e-post kommer de til å plukke opp og få inn 3-4 salg til i løpet av året, uansett på den kunden for eksempel.
Vi sier at minst 40% av omsetningen din bør komme fra e-post, hvis du skal ha en sunn e-postmarkedsføring.
Marte
Si det en gang til.
Thomas
Minst 40% av omsetningen din bør komme fra e-post for å ha en sunn nettbutikk.
Marte
Jeg har pleid å si 30, men det er ikke det jeg kanskje viser det.
Thomas
Jeg synes det blir oppvurdert, det er på tide nå. Jeg ser stadig flere som har de tallene. Men jeg tror det er viktig.
Igjen da, e-post, er det gammelt har det kommet for å bli sjekket litt lenger. OptinMonster kjørte en undersøkelse i 2019, en kjempe stor undersøkelse. 58% av alle online mennesker sjekker e-post før noe annet om målene.
Det er det første vi sjekker.
Marte
Og det er trist.
Thomas
Det kan vi ta en annen episode. Det kan jeg snakke mye om, men det tenker jeg at vi ikke går inn i i dag. Finances Online hadde en undersøkelse i 2019 som sa at 59% av omsetningen fra organiske trafikkilder kommer fra e-post.
Mens kun 21% kommer fra sosiale medier. Dette var en undersøkelse med store online bedrifter som hadde rapportert hvor omsetningen kom fra. Kunderne prioriterer e-post, for det er det første de gjør før de sjekker Instagram.
E-post gir normalt en stor inntjening, en av de største inntjeningene av de forskjellige nettbutikkene som er store der ute i verden. Jeg tror e-post har kommet for å bli. Jeg tror at man må på ingen måte undervurdere det som en kanal.
Vi kan snakke litt mer om benchmarks etterpå. Har du en sunn e-post liste så bør du snitte til Campaign Monitor som er en av de store e-post leverandørene. Som har et eget system for det.
Som kom ut med tall i år, i 2020. Og sa at du bør snitte her er 20% skal åpne og 2,6% skal klikke. Vi snakket litt om dette innledningsvis, Martha.
Du mente det var kjempelavt. Og snakket om helt andre og mye mer spennende tall på ting du har jobbet med tidligere. Men det er i hvert fall snittet vi ser i verden.
Men helt klart, du bør ha så mange som mulig som åpner og så mange som mulig som klikker.
Marte
Nå sitter jeg her og kjenner at hodet eksploderer litt. Fordi det er så mye av det du sa som jeg har lyst til å gripe fattig. Men la oss begynne med det siste.
Med open rate og klikk rate. Fordi at om det er et benchmark-tall som er lavt, 2,6% som klikker i e-posten din. Så skal du ikke si deg fornøyd om det er 2,6 personer av 100 som faktisk velger å gå videre på innholdet ditt.
Da har du ikke gjort en god nok jobb. Så forhåpentligvis i løpet av denne episoden kan vi snakke en del om hva som gjør en e-post god. Slik at du kan ha tall som ligger betraktelig over de benchmark-tallene der.
Thomas
Absolutt.
Marte
Jeg har også lyst til å kommentere det du sa om at 59% av omsetningen fra organiske trafikker blir kommet fra e-post. Og det sier jo noe om hvor fantastisk e-post er som medium. Det som er med e-post er at det er mer personlig enn mange andre kanaler.
Du kan virkelig sette ditt særpregg på det. Du har ikke så mye begrensninger. Og de personene som har valgt å gi deg sin e-postadresse, det er noe personlig som de gir fra seg.
Det betyr at de allerede der har vist deg tidlig. Og det er folk som allerede kjenner deg litt. Så konverteringsraten fra e-posttrafikken ligger gjerne mye høyere enn konverteringsraten fra andre trafikkseler.
Og når du vet det, så må du virkelig ta kanalen på alvor. Da er du helt nødt til å investere i byggelisten, for det er jo så verdifulle mennesker som sitter der. Det er så verdifull trafikk.
Thomas
Jeg har jo av og til snakket med mye nettbutikker, spesielt fra 2 til 10-12 millioner kroner i omsetning. Og mange av dem har ikke et bevisst forhold til e-post, som egentlig overrasker og skremmer meg. Og når jeg stiller spørsmål, så er det ja, hvordan gikk det på siste e-postkampanjen?
Nei, jeg sendte ut for en 6-7 uker siden, og da gikk det kjempebra. Fikk masse salg. Jeg bare, hvorfor sender du ikke ut oftere?
Nei, jeg vil ikke være masete, eller jeg vet ikke hva jeg skal snakke om, osv. Så jeg tror denne episoden er laget for å gi deg litt hjelp, litt dyttefart til hvordan du skal tenke og reflektere på e-post. Og jeg mener at hvis du sender e-post hver 6.
uke, og du får masse salg ut av den e-posten, så tror jeg du burde sende e-post ganske mye oftere for å få enda mer salg ut av det.
Marte
Det er et problem, de som ikke sender ofte nok. Men et annet problem er de som egentlig har gjort jobben internt og satt opp gode rutiner, slik at de sender e-post fast enten en eller to eller tre ganger i uken. Men det etterarbeidet som kreves for virkelig å være god på e-postmerkesføring, nemlig at man analyserer resultatene av e-posten man sendte ut, der skorter det.
De er ikke flinke nok på å følge opp der og kontinuerlig forbedre. Og da ligger man kanskje jevnt på noe som minner om disse benchmark-tallene, som jeg altså ikke synes er så gode. Og får ikke bedre og bedre resultater.
Forhåpentligvis så kommer vi inn på det også, hvordan du kan jobbe på en målrettet måte, slik at du får maksimalt gode resultater.
Thomas
La oss hoppe litt inn i hvordan vi gjør dette. Hva er det som er viktig å tenke på når du skal jobbe med e-post?
Marte
Nummer én må jo være å bygge e-postlisten. Men hvordan gjør vi det, Thomas?
Thomas
Det finnes mange måter å gjøre det på. Man prøver ofte å si at du skal alltid ha fokus på å samle en e-postadresse, og du skal samle den der folk er og der du har naturlige flater på det. Et naturlig sted å starte er jo på nettsiden din, der du har besøkene allerede.
Og da mener jeg ikke at du skal ha et sånt «meld deg på vårt nyhetsbrev for det at vi er kule»-type budskap, men jeg tror du må ha en konkret argument på hvorfor man skal melde seg på.
Marte
Jeg er så glad for at du sa det, Thomas. For det er ingen, bare så det ikke er noe tvil om det, ingen vil ha nyhetsbrev fra deg. Ingen vil ha nyhetsbrev fra deg.
Så du må ha noe bedre å lokke med en nyhetsbrev.
Thomas
Som betyr noe for de, ikke sant? Det kan være et spesielt tilbud, det kan være at du får rabatter, det kan være masse, men du bør ha en ethical bribe, du må ha en eller annen argument for hvorfor du skal melde deg på. Det tror jeg er kjempe, kjempe viktig.
Vi kan bare gå rett inn på det. Det vi ser at fungerer bra, i tillegg til vanlig nettsiden din, er om du kjører egne konkurransesider eller giveaways, eller at du har en pdf man kan laste ned, sånn som jeg jobber med en del kunder som seller ting for at du kan bruke naturen på tur. Laste ned en pdf om de beste toppturene i 2020, altså alle måter å gi verdi på til folk, tror jeg er en positiv måte å starte på med å bygge postlister og få folk på.
Men jeg tror det er helt avhengig av at du skal ha et godt argument på hvorfor de skal gidde å melde seg på. Jeg tror også det er veldig viktig at du leverer på det du har lovet på, umiddelbart når de da har gitt deg, på en måte at de har lat seg til å kommunisere med deg.
Marte
Hva mener du med det?
Thomas
Det betyr at på en konkurranse så bør du umiddelbart gi beskjed, når du melder deg på, når er det konkurransen avsluttes, hvordan er trekningen på det, følge deadlineen som du gir der, eller hvis du gir folk en pdf med toppture i Norge, så gir du det umiddelbart til dem. Det er bare viktig å hele tiden holde det du lover. Tillit handler jo om at folk stoler på deg og tror at det du sier er sant, og det tror jeg i første interaksjon med en ny potensiell kunde, så er det desto viktig å levere på det med en gang.
Marte
Det er ikke så dumt heller å ha egne fordeler, bare for de som er nyhetsbrev abonnenter, de som står på e-postlisten din, sånn at det er enkelte tilbud som kun formidles på e-post for eksempel, eller at man sjekker mot e-postregistret når du handler i nettbutikken, sånn at du får bare den prisen hvis du faktisk abonnerer på nyhetsbrev eller mottar e-post.
Thomas
Det er et kjempebra poeng. Vi har også kunder som sier at alle på lista vår får kjøpe en dag før, for de pleier å gå tom for produkter, så lista vår får rabattene først, og så får alle andre det for eksempel. Så jo mer fordel og mer du kan føle deg spesiell på det, jo bedre er det.
Offline er jo også noe man må tenke på, Martha. Tror det er en viktig kanal det også, hvis man har muligheten?
Marte
Ja, for de som har fysiske butikker og nettbutikk, så er det en veldig god kanal. Da har du den personlige kontakten med kunden i butikken, og særlig egentlig i kassen når man betaler. Der er det mye e-postadresser å hente, hvis du kan lakke med de riktige tingene.
Det som er vanlig er at man forsøker å rekruttere folk inn i en kundeklubb, der e-post er primær måten å kommunisere på. Da kan det for eksempel være at du kan få kvitteringen elektronisk. Det er mange som setter pris på det, særlig hvis du selger litt dyrere ting.
Eller at du får en rabatt der og da i kassen. Det der med hva du er villig til å betale for en e-postadresse, det kan være fullt ut verdt å gi en rabatt, enten det er på nettsiden, at du får 10 prosent rabatt på kjøp, eller en hundrings i rabatt hvis du handler for 500, eller i kassen i fysisk butikk. Hvis du har kontroll på tallene dine og vet at en e-postabonnent for oss er verdt så og så mye i løpet av et år, så ser du at det å betale 100 kroner for å få en ny e-postabonnent, det er en no-brainer, for det får vi tilbake i løpet av det første halvåret, eller i løpet av det første år, eller hvor lenge det er.
Thomas
Absolutt, og det ser vi også. Vi kjører mye Facebook-annonser for kundene våre for å bygge e-postliste. Det er fordi man vet hva en kunde er verdt for de, og så lenge en kunde er verdt 350 kroner, eller en e-post er verdt 350 kroner, så kan du lett betale en femtilapp for å få noen til å melde seg på den e-postlisten.
Vi ser at mange kunder kjører det veldig lykkelig. Vi har en kunde nå som kjører ambassadørprogram, så hvis du vil bli ambassadør for merkevaren, så kjører vi annonser for det til en landingsside, og når du da har meldt inn til resten din, så kommer du rett til en takkeside som gir en rabattkupong, så da får de noen direkte salg der, som faktisk gjør at de er lønnsomme i annonseringen sin allerede der, men så vet de da, for de så tror jeg e-posten er verdt rundt 450 kroner, eller noe sånt, i lifetime value, så da vet de at dette er kjempegod butikk for oss.
Marte
Kan du gi eksempel på noen andre typer annonser, hvis man har lyst til å annonsere for å bygge e-postlisten sitt?
Thomas
Ja, du kan si, typisk kampanje man kjører da, er en konkurranse, en giveaway-ambassadørprogram. Du kan også kjøre det som kalles lead ads på Facebook, der du bare trykker på en annonser, så er ting ferdig utfylt for deg, for å melde deg inn i en kundeklubb og den type ting. Vi ser at det nesten er litt for lett, så folk melder seg på uten helt å forstå hva de har meldt seg på, så det er alltid ikke så effektivt, men det å sende folk til en landingsside, der du tydelig formidler et eller annet de vil få en fordel på, med å bytte e-postlisten mot den fordelen, det ser vi fungerer veldig, veldig bra.
Vi har kampanjer for kunder der de betaler 2-4 kroner for en e-postliste, som er kjempe, kjempe rimelig, og spesielt da når man har kontroll på talene sine og vet hvor mye den e-posten har vært in the long run.
Marte
Dessverre er mitt inntrykk at det er veldig få som har kontroll på talene sine, til og med nettbutikker som er relativt store.
Thomas
Absolutt. Jeg er helt enig.
Marte
Hjertesukker.
Thomas
Du må kunne leksen din, og du må ha kontroll på hva ting er verdt for deg. Samme måte som vi begynte innledningsvis med, at det er mange som faktisk ikke tar e-post seriøst, men er en seriøs nettbutikk, da er du ikke en seriøs nettbutikk hvis du ikke har en tydelig e-poststrategi, og du får skvisa ut så mye omsetning som mulig ut av hver eneste e-post.
Marte
Spol tilbake og hør på den siste setningen til Thomas en gang til. Klar beskjed, men jeg er helt enig.
Thomas
Så en ting du skal begynne med er å bygge liste kontinuerlig. Det mange andre sliter med er hva slags innhold, hva skal jeg si, hvordan fungerer det der? Hva er dine tanker rundt det?
Hva svarer du når noen spør hva slags innhold skal jeg sende til kundene mine?
Marte
Nå bobler jeg over igjen. Det er jo helt ubegrenset hva du kan sende. Men det klassiske som man ofte starter med, det er at man sender ut nyhetsbrev.
Det er basic, basic. Et budskap, kanskje en gang i uken. Greit sted å starte.
Hvor du informerer om noe kundene vil sette pris på og få høre om. Viktig.
Thomas
Veldig godt poeng.
Marte
Du skal virkelig, for det er nøkkelen for å lykkes med e-postannonsering, eller e-postmarkedsføring, at du sender ting som du vet er relevant for dine kunder. Sånn at det er virkelig verdt å gi den e-postadressen til deg. Så nyhetsbrev er en ting, men det er en haug andre typer e-poster som man også sender ut, og som det er verdt å legge mye i.
Thomas
Det vi kaller sekvenser, men du kan si at nyhetsbrev er den jævnlige e-posten du sender ut, som ofte kalles en broadcast, det er en utsendelse. Sekvenser er som oftest ferdigskrevne, automatiserte utsendelser, basert på hva som har skjedd av ting. Som typisk alle burde ha, hvis det er e-poster som dukker opp i din liste for første gang, så burde du ha en velkomstsekvens.
Som da bør snakke om velkommen, hva kan du forvente, hva vil du få ut av dette, hvor ofte sender vi, hva slags fordeler har du og så videre.
Marte
Tenk på det som et førstemøte med deg og virksomheten din, det er der du har mulighet til å gjøre et veldig godt førsteintrykk. Og det er også ofte sånn at interessen er størst helt i starten, så det å virkelig benytte det magiske øyeblikket, der folk tar kontakt med deg for første gang.
Thomas
Du burde føle deg beæret at folk velger å melde seg på listen din, så du må virkelig utnytte den muligheten, og samtidig bare sørge for at du overleverer på verdi, sånn at det faktisk oppnås som nyttig, så ikke du melder deg av nyhetsbrevet bare på første gang. En annen ting som jeg tror er viktig, er å lage forskjellige kundesegmenter, kundegrupper, mange systemer kan gjøre dette, vi snakker om systemer etterpå, men for eksempel da alle kunder som har kjøpt over X antall, tusen kroner eller hundre kroner, bør da kunne sende sin egen e-post sekvens, for å gi dem mer fordeler, for å gi dem mer tilbud, og for at det skredder seg og gjør det en enda god, bedre opplevelse for dem.
Marte
Absolutt, og andre sånne sekvenser, det kan jo være automatiserte løp, det kan jo være at du bruker e-post for å samle brukeranmeldelser for eksempel, eller brukeromtaler etter at folk har kjøpt et produkt, eller at du har en egen sekvens som er knyttet til en helt spesifikt produktgruppe, så hvis du har solgt en kaffemaskin, så kanskje du skal sende noen e-poster som gir noe verdifullt innhold som handler om hvordan du kan bruke denne kaffemaskinen.
Thomas
Velikoholdanden, service.
Marte
Ikke minst etter ett år, så er det god service å sende ut en e-post med «Nå er det på tide å avkalke», eller «whatever» som er relatert til ditt produkt.
Thomas
Og selvfølgelig mersalg. Har du nok kaffepulver, eller kaffebønner, eller kaffekapsler, og så videre. Jeg tror også ordrebekreftelser, og undervurdert.
Jeg tror du kan gjøre så mye både oppsalg og skape så mye god stemning i en ordrebekreftelse, annet enn en kjedelig «Hei, takk for pengene dine», snakkes aldri type budskap. Sendingsbeskreftelser, forlatt handlekurven, er jo kanskje egentlig et minimum av hva folk bør ha på plass. Også sånn win-back, når folk enten ikke har handlet på kjempelenge, eller de ikke har åpnet e-postene på lenge, så kan man da kjøre egne sekvenser for å aktivere disse her igjen.
Så både det å sende ut faste nyhetsbrev ukentlig, daglig, eller hva enn du vil. Jeg anbefaler ikke mindre enn ukentlig i hvert fall. Jeg vet ikke hva du tenker.
Marte
Jeg er helt enig. E-post har forandret seg de siste fem årene, i hvert fall de siste ti årene. Tidligere så var det sånn at du åpnet alle e-poster du fikk i inboxen din, men nå funker inboxen egentlig mer som en slags feed.
I hvert fall gjør dere det for meg, det tror det gjelder mange. Sånn at du åpner ikke alle e-poster, så du kan med fordel også sende den samme e-posten om igjen, men kanskje med et annet emnefelt noen dager senere. Litt avhengig av hva slags budskap du har.
Thomas
Det er noe både jeg praktiserer selv og anbefaler kundene mine gjør, er å sende etter 48 timer, send til de som ikke har åpnet e-posten.
Marte
Og så trenger man ikke være så deppa. Du vet at jeg vil ha høy open rate og særlig høy click-through rate. Men man trenger ikke å ta det fryktelig tungt hvis folk ikke åpner e-posten heller.
Nettopp fordi man behandler inboxen annerledes enn man gjorde tidligere. Så det at du er der, ert i stedet, sånn at jeg bare registrerer deg når jeg i min travle hverdag scroller gjennom inboxen, så ser jeg navnet ditt. Jeg ser det igjen og igjen og igjen, for det kommer e-post fra deg tre ganger i uken.
Da vet jeg at du finnes. Og så den dagen jeg faktisk trenger den nye kaffemaskinen, eller jeg trenger den nye hudkrømen, så åpner jeg e-posten fra deg. Fordi at du er i bevisstheten min og i inboxen min.
Thomas
Ja, helt klart. Systemer, det er i hvert fall noe av det jeg får mest spørsmål. Hva bør jeg bruke, hvor bør jeg sende ut fra, og så videre.
Vi begynte litt sånn, før vi hoppet på og begynte å ta opp noe i stad, så snakket vi om at det finnes jo utrolig mange systemer. Det finnes e-postsystemer, en bunch av de. Men det er egentlig få som er verdt å prate noe om når det kommer til å ha en skreddersydd, eller en optimal brukopplevelse for nettbutikker.
Så hva slags systemer mener du at vi bør være innom her? Hva slags systemer bør man bruke? Hva ser du er vanlig der ute?
Marte
Det som er vanlig, er ikke det samme som jeg vil si er det man bør bruke. Så det er to delt svar på det spørsmålet. Men et system som jeg har veldig godt inntrykk av, men som jeg faktisk ikke har brukt personlig enda, det er Klavio.
Det får vi skrive i show notes hvordan man stavler det, for det er litt vanskelig. Men det er et system med veldig, veldig god funksjonalitet, spesielt tilpasset, altså det er utviklet for nettbutikker. Et system som mange bruker, som kanskje er et sånt inngangssystem for mange, det er MailChimp.
Det er gratis.
Thomas
Første 200 e-postene tror jeg skal være gratis.
Marte
Helt til starten er det gratis. Jeg har ikke selv blitt voldsomt imponert av MailChimp, skal jeg innrømme. Har faktisk brukt det tidligere i en nettbutikk, men jeg ser ikke, jeg føler ikke at MailChimp har den funksjonaliteten som jeg ønsker meg i rapportering og sånt.
Og jeg har også fått tilbakemeldinger om at leveringsdyktigheten, altså hvor mange prosent av e-posten du sender ut som faktisk kommer frem, at den er noe lavere på MailChimp enn andre systemer. Men det er sånn evig debatt. Er det sånn eller sånn?
Jeg hører gjerne hva du tenker om disse, Thomas.
Thomas
Klavio er også min soleklare favoritt. Jeg bruker det selv. Jeg anbefaler alle kunder å bruke det.
Det handler mye om muligheten til å integrere det tett med nettbutikken din, og muligheten til å se hvilke jakter og taktsprodukter som har blitt solgt på hver e-post, og også hver e-postsekvens, så du faktisk har muligheten til å se at velkomstsekvensen min genererer x antall kroner per påmelte e-post, for eksempel. Det gir deg et umiddelbart inntrykk av hvor mange prosent av omsetningen din som kommer fra e-post. Min akkurat nå er 47 prosent, veldig fornøyd med det.
Det gir deg da et helt annet fokus på inntjening. I stedet for at du hele tiden går rundt og snakker om klikker og åpner rater som er viktig, men så handler det like mye om prosent av mange som faktisk handler om hvor mye omsetning den e-posten har gitt. Klavio er jeg stor fan av.
Mailchimp er helt ok for at du bare begynner å bli vant med det, og forholdet til det. Da kan du godt bruke Mailchimp for å komme i gang, men jeg tror at skal du up and play with the big girls, tror jeg at Klavio er helt klart det systemet jeg ville anbefalt.
Marte
Vi har notert noen flere på listene her, men det var egentlig bare fordi vi syntes det var litt størselig med bare to system, men vi har nok sagt det viktigste. De navnene vi har notert her er Bronto, som er sammenlignbart med Klavio når det kommer til funksjonalitet, men de tilbakemeldingene jeg har fått på det er at de er ikke transparante nok, særlig prisstrukturen deres, så du kan få overraskelser når du kommer til pris. Jeg kjenner til nettbutikker som har brukt dem og valgt å gå bort fra dem igjen senere.
Men ellers har jeg blitt imponert av funksjonaliteten der.
Thomas
Drip har vi også nevnt, som også kan sammenlignes med Mailchimp enn Klavio og Bronto, men er en helt kurant ok leverandør av e-poster, men det virker som at Klavio er favoritten til oss begge.
Marte
Og Drip passer kanskje bedre for deg som selger tilgjenster eller online produkter, eller har den typen virksomhet, enn deg som er en ren netthandelsaktør.
Thomas
Absolutt. Da tenker jeg at vi kan avslutningsvis begynne å snakke litt om gode rutiner, hva du skal tenke på for å lykkes med e-post markedsføringen, og da har du et tema du er passionate om, så hva er gode rutiner, hva bør man tenke på når man skal lykkes med e-post?
Marte
Som med alle ting når det gjelder netthandel, så er det ikke systemet som er avgjørende, og det er ikke funksjonaliteten, og det er ikke akkurat hvilke sekvenser du setter opp, det er hvordan du jobber med det. Det er hvordan du hele tiden er på, at du setter deg klare, tydelige mål. Som start så er det å sette seg mål for listebyggingen, at du virkelig jobber med det, følger opp og ser om du klarer å nå målene dine.
Hvis ikke du gjør det, så må du tweake disse lead magnets, hva heter det på norsk?
Thomas
Kundemagneter.
Marte
Kundemagneter, og de andre måtene du forsøker å få inn kunder. Eller så når det gjelder dine ukentlige utsendelser, så bør du ha et, bør du ha veldig gode rutiner for oppfølging av dem. Og hvis du har et team, så bør teamet etter utsendelse, om det er et døgn etterpå eller hva det er, så bør du se på resultatene, se hva var det som ble klikket på, hva var det som ble solgt, lære av det, tweake det til neste utsendelse.
Gjør du ikke det, så gjør du ikke jobben. Da kan du ikke vente gode resultater.
Thomas
Helt enig, jeg tror det å ha et eget dokument, et godt gammeldags Excel-ark der du fyller ut alle tallene og følger med og tar det seriøst. Åpningsrate, klikkrate, konverteringsrate, avmeldingsprosenter, alle disse tingene er kjempeviktige å ha et bevisst forhold til. Og om det er du alene eller teamet ditt som på en måte jobber med dette, så må du hele tiden ha et veldig bevisst forhold til hvordan går det med på smakesføringen min, hva er det som fungerer, hva er det som ikke fungerer, da er det kjempebra å kunne spare med noen.
Og så ser vi om er vi i vekst, går stadig flere av prosentomsetningen over til post og vokser listene våre hele tiden, tror jeg er kjempeviktig.
Marte
Og så kan du ligge opp til noen, ikke ukentlige rutiner, men ting du gjør litt sjeldnere. Jeg anbefaler at du trekker ut alle emnefeltene, og så studerer du hvilket emnefelt i løpet av året eller kvartalet eller hva det er, er det som har gitt best effekt. Sånn at du lærer av det også.
Det er en nyttig øvelse. Og så bør du vaske listen din jevnlig. Det betyr at du fjerner de som åpenbart ikke er interessert til å være på listen din.
Og der er det masse debatt. Det finnes ikke noen fasit på hvor lenge en person skal stå på listen din uten å åpne noen e-poster før du skal fjerne vedkommende fra listen. Men det er ingen tvil om at det er ugunstig, for da har du masse daukjøtt på listen din.
Thomas
Og det vil også påvirke åpningsraten og klikkraten og de tingene. Det påvirker også leveransen din. Sånn at storleverandører som Gmail eller Microsoft hotmail ser på hvis du har en lav åpen rate generelt hos det spattrommet, så nedprioriteres du.
Så det å enten si at alle som ikke har åpnet de siste 30 e-postene eller ikke har åpnet de siste 3 månedene er kanskje god måte å starte og vaske på. Og jeg vil heller bare ha vasket de og fjernet de enn å tenke at kanskje en eller annen dag har jeg en drøm om at de skal begynne å kjøpe igjen. Det vil heller jobbe til å fokusere på å bygge listene med fersk kjøtt for å bruke ordene dine for å selge til de i stedet for å slite med de som ikke gidder høre på det.
Marte
Jeg har en sånn sympatisk mellomvei på det å bare kutte dem og det å la dem henge på. Og det er at før du stryker dem helt, så tar du dem ut i et eget segment, og så setter du gang en veldig intelligent sekvens som du har satt opp som er vinn-tilbake sekvensen, der du forsøker å være tydelig på at nå er det like for jeg har hivlet listen min et slags emnefelt der, og så lukker du med et eller annet at du klarer å vekke dem til liv igjen ved å få dem til å åpne øynene for hvorfor de beveres der. Hvis ikke de åpner og klikker og foretar seg det du vil de skal foreta seg da, så er det bare ut.
Thomas
Ja, enig. Andre ting som du bør teste og jobbe med er å finne ut av hvilken dag og hvilken tid på dagen folk åpner e-posten din normalt og tilpasser utsendelsen etter dette. Om det er plutselig mandag morgen, eller søndag kveld, eller videre.
Det vil variere veldig fra kundegruppe til kundegruppe. Men jeg vil ha brukt et par måneder på denne uken sender jeg på en mandag, denne uken sender jeg på en tirsdag, denne sender jeg på onsdag og så begynner å sammenligne talene og se hvilken dag som fungerer best, om da kundene mine er mest aktive og ikke minst går, altså en ting er å åpne men andre ting er jo å handle. Om de handler på kvelden, eller handler på morgenen eller handler i lunsjen, eller hva enn de gjør.
Marte
Det du er inne på nå, det er veldig viktig og det er det med testing. Og hvis du har en stor nok liste, så kan du slippe å bruke mange måneder på testet, eller det vil si du bør alltid teste over tid, men da kan du kjøre AB-testing, sånn at en del av listen din får e-posten på mandag, en del får den på tirsdag. En del av listen din får med et emnefelt, en annen får med et annet emnefelt.
Og ved å jobbe systematisk med testing på den måten, så blir du raskt klokere og kan tjene mer på e-posten dine.
Thomas
100%. En annen ting som vi egentlig nesten ville startet med er jo at folk åpner e-postene på mobil primært. Så sørg for at de faktisk ser bra ut på mobil, og de funker på mobil, de laster rast på mobil, det tror jeg bare er veldig det er en no-brainer, men jeg tror at mange sitter og skriver e-posten, lager e-postene på datamaskinen sin, og glemmer at det faktisk er en mobiltelefon som skal åpne.
Marte
Og bare for å finne frem T-skjen, inn med T-skjen der, så en ting er å åpne og klare å lese det som står, men de skal også klare å trykke med pølsefingrene sine, sånn at det er lett å klikke på knappene også på mobil.
Thomas
Godt poeng, aldri glem pølsefingrene. Hvor ofte skal man sende ut e-poster?
Marte
Ja, nå ble jeg helt stille. Fordi at du skal sende e-poster helst hele tiden, fordi at du har automatiserte løpset-up, hvis vi ikke går rett til det avancerte nivået.
Thomas
På nyhetsbrev-delen mer enn sekvens-delen?
Marte
Så vil jeg si at du skal minst sende en gang i uken. Du kan gjerne, for de fleste, sende to ganger i uken, og det er ikke verre enn å teste det også. Hvis du får bare en storm av klagebrev, eller klagemailer, på at du sender for ofte, da har du fått et signal, men da er det egentlig ikke problemet ditt, tror jeg, at du sender for ofte, men at du sender for dårlige e-poster, hvis folk ikke er fornøyde med å få e-posten dine.
Så med god kvalitet, og jeg regner med at du har produkter som du virkelig brenner for, og som du vet vil gjøre folk sitt liv bedre, så da burde du ikke skamme deg over å fortelle dem om det.
Thomas
Nei, og en sidekommentar til det også, for det er jo alltid folk som vil melde seg av nyhetsbrevet ditt, og ikke gråt over at folk melder seg av. Det er veldig naturlig at det er en viss prosentsats som melder seg av, alt under en halv prosent vil jeg si er relativt sunt og normalt, og det handler mer om at du får avklart at dette ikke er en potensiell kunde for oss eller ikke, så ikke være helt obsesst på at du mister folk hver gang og at du er redd for å sende et e-post på den måten. Ha eller fokus på hvor mange prosent det er som kjøper av de som klikker på e-postene dine, og jobb med det.
Jeg vil si, send så ofte du kan, så lenge du ikke er plagsom og du gir verdi. Jeg har mange kunder som sender ut hver eneste dag og får god omsetning hver eneste dag og kjempemyndige kunder, og det er derfor at hun er dritflink til å skrive e-poster som folk digger og føler er relevant for de, som gjør at de klikker og kjøper.
Marte
Ja, hva slags innhold fungerer best, det har vi, føler vi har snakket litt om det?
Thomas
Vi har snakket litt om det, eller du kan si det vil være individuelt, men innhold til typisk nyhetsbrev vil jo være nyheter, fordeler, hvordan bruker du produkter, hvorfor bruker du produkter, hvor kommer produkter fra, hva er det som, hvor på det er miljøet, hvordan fungerer returordninger, alt som skaper tillit, alt som skaper kjøpelyst, er jo innhold du skal ha. Men det er mange som gjerne vil liksom, åh, må jeg skrive e-poster, det er kjedelig, jeg er ikke noe flink, jeg får det ikke til. Mange som ikke vil skrive det selv, hva tenker du om det, Martha?
Marte
Ja, jeg hadde faktisk en liten rant her før vi skrudd mikrofonene, fordi at hvis det er sånn at du ønsker å outsource det å skrive e-poster for selskapet ditt, så mener jeg at du bør finne noe annet å drive med. Fordi at det å kommunisere på vegne av selskapet, det er en så personlig ting, og det er så i kjernen av det man driver med som netthandler, at det bør være noen internt som formulerer og setter opp de e-posterne. Det bør ikke outsources.
Og jeg har all mulig sympati med de stakkars netthandlerne som sitter der. Jeg har sittet i den stolen i mange, mange år, så jeg vet at man har ikke tid til alt man skulle ønske man hadde tid til. Men når det gjelder e-postmarkedsføring, nettopp fordi at når det gjøres bra, er så verdifullt, så bør man sørge for å få kapasitet til å lage gode e-poster.
Og hvis man ikke er flink nok, sånn at man sender ut e-poster, men det gir ikke de resultatene man ønsker seg, da bør man rett og slett øve seg. Bare gjøre den traurige jobben med å skaffe seg mer kunnskap og øke kompetansen sin, sånn at man sakte men sikkert kan sende bedre og bedre e-poster. Så gjør det selv, ikke forsøk å outsource det, er vel det korte svaret.
Thomas
Veldig korte svaret. Jeg er helt enig, du må ha noen som er passionate rundt deg, som bryr seg om deg, som er stolt av hver levering, og når de ser en økning i omsetning, så tenker de «shit, yes». De føler det da.
Annen ting, hvor lang e-posten bør være. Min take på det er at du bør ikke stjele mer enn 3-4 minutter av folks liv hver gang du sender en e-post. Tar det lengre tid, er det for mange du tenker å ha 164 produkter, bare fordi du har lyst til å selge 164 forskjellige produkter.
Så igjen, jeg tror det handler om å tenke litt på hvordan du selv vil oppleve e-poster, og jeg tror at alt over det begynner å bli ganske drøyt.
Marte
Og det er også viktig å huske at e-post er ikke en helt frittstående ting, det står i samspill med de andre kanalene dine, sånn at man får e-posten, man blir trigget av emnefeltet, man åpner den, man blir forhåpentligvis trigget av det som står der, og man klikker seg videre, sånn at du ser på hele den prosessen her, og hva som skjer inne på nettsiden også. Så det trenger ikke å stå absolutt alt i e-posten, men der igjen så er det snakk om å teste. Test med noen korte, test med noen lengre, og det finnes jo alltid unntak til reglene, så det er noen som kan sende kjempelange romaner, kanskje ikke så mye nettbutikker, men noen aktører som folk setter pris på å lese.
Thomas
Ja, uten tvil. Men helt avslutningsvis, som var det første du noterte da vi begynte å diskutere e-post tidligere i stad, sørg for veldig god verdi i hver eneste e-post. Jeg tror det at når du har gjort det for å ta plass i folks inbox, og være til stede, så tror jeg det er god folkeskikk, og det er god forretningsskikk, og ikke kødde med de andre folk.
Enkelt og greit. Av alt vi har sagt, det handler om å skrive e-posten som treffer målgruppen din på riktig måte, det handler om å bry seg om at de faktisk får noe fornuftig ut av det, og kjenne de godt hva de vil ha, hva de vil sette pris på og motta på e-posten.
Marte
Amen.