Thomas
I dag skal vi snakke om den perfekte produktsiden, hva slags elementer må på plass for å få folk til å stole på deg og til å handle for deg.
Marte
Velkommen til Netthandelspodden. I denne podcasten guider vi deg gjennom hvordan du kan drifte og skape vekst i din nettbutikk.
Thomas
Vi har lang erfaring inni netthandel og ønsker å dele alt vi har lært om nettverket vi har bygget opp til å gi deg enkle, konkrete råd som du kan ta i bruk i hverdagen din.
Marte
Hver episode har et ressurs som er knyttet til seg som du kan leste ned på netthandelspodden.no. Ja, Thomas. I dag skal vi snakke om en bestemt side i nettbutikken, nemlig produktsider.
Thomas
Ja.
Marte
Og vi har funnet ut at det er såpass viktig at det fortjener en egen episode.
Thomas
Rett og slett. Det er en ekstremt viktig side, for det er den som forklarer produkten ditt og skal inspirere noen til å gi penger til å kjøpe produkten ditt. Og det er også ganske mange tydelige elementer som man har på denne siden, som man ikke nødvendigvis har på de andre sidene på nettbutikken din, som gjør at det lar spytte deg en egen episode.
Marte
Slaget står på flere sider, men slaget står veldig her. For der finnes kjøpsknappen, og kunden tar stilling til, skal jeg kjøpe eller skal jeg ikke kjøpe? Og en god produktside vil gjøre at man får lyst til å kjøpe.
Man velger å trykke på kjøpsknappen, mens hvis du gjør en dårlig jobb her, så kan du ha et veldig godt produkt, men likevel får du ikke overbevist folk om faktisk å handle deg.
Thomas
Ja, og det er noe vi opplever mye hos våre kunder, er at når vi tar en titt på konverteringsgraden på den siden, eller ser hvor fort folk hopper ut fra siden og så videre, så ser vi at her kunne det blitt gjort mer arbeid. Ofte handler det om at grunnen ikke har tatt nok tid til å skrive en appellerende tekst som forklarer om produkten på en god måte, for eksempel. Eller man velger bare å ha et rart produktnavn som overskrift, i stedet for å forklare hva dette produktet er og hva det gjør.
Så bare små endringer som bare tekst, så kan det forandre hele businessen din og ta deg fra å konvertere på 0,3% til å plutselig komme på 1, 2 og 3% i stedet for. Men på samme måte som vi har den egen episoden om forsiden, så må vi bare begynne med å snakke om viktigheten til å tilpasse nettbutikken til telefonen. Til og med nå, og dette har vi preached om begge to sikkert i ti år i hvert fall, men det er ekstremt viktig å både bruke nettbutikken din på telefonen din, og tenke på hvordan opplevelsen er på telefonen din, for jeg vil si i min erfaring at 80% handler via mobiltelefonen på nettbutikken din.
Så ha som en hovedoppgave, det viktigste du kan gjøre er å begynne på å se hvordan nettbutikken min fungerer på mobiltelefonen.
Marte
Vi kommer til å si det så mange ganger, jeg føler vi sier det samme i hver episode, men det er helt enig, vi bør det.
Thomas
Ja, men vi må banke det inn, for det er ikke alle som har hørt Lexa si dessverre, og da må vi fortsette med å si det.
Marte
Ja, det skal vi.
Thomas
Så har vi flere deler av en produktside, og noe av det viktigste elementene er det som kommer frem før første scroll, eller før første swipe. Det vil si når siden din laster, så er det en del elementer som man bør ha på plass for at det skal være appellerende for folk, og de skal få den informasjonen de trenger, sånn at de ikke stenger ned eller surfer videre med en gang.
Marte
Det jeg ser i veldig mange nettbutikker er at man har et bilde helt øverst før man har produktnavnet, og det bildet er så stort at det fyller hele skjermen. Og det er snakk om gode nettbutikker som har det på den måten. Og da lurer jeg på, altså jeg har en teori om hvis de hadde klart å få flere andre elementer som også er viktige, som for eksempel titlen på produktet, som kjøpsknappen som er veldig viktig, som prisen, hvis de hadde klart å få vist disse elementene før man må scrolle, så er min teori at de ville fått bedre konverteringsgrad på produktsiden.
Thomas
Ja, jeg er helt enig at overskriften er viktig. Men jeg tror ikke, altså det kommer an på hva du selger selvfølgelig, men jeg tror det å, jeg vil ikke at produktbildet skal ta hele scrollen heller, men jeg tror en av de viktigste elementene er jo å vise bilder av produkter man kan sette seg inn i det.
Marte
Jeg er hundre prosent enig i det. Og av alle elementene som beskriver produktet, så er bildet det viktigste.
Thomas
Ja, så bildet tenker jeg er det viktigste at du skal ha tydelig foran scrollen, og ikke være lat å bare ha ett produktbildet, eller ha bare ett bilde med hvit bakgrunn som du har fått av leverandørene dine, for det er stresset av bildet selv og så videre. Ta å ha produktbilder i flere settinger, fra flere vinklinger, gjerne med miljøbilder og den type ting, men du kan sette deg inn i en setting på det. Nina Konami, som lager veldig mye av annonsen til kundene våre, hun er helt rå på det.
Noe av det hun sier er at en annonse skal inneholde elementene der du føler at du kan swipe deg gjennom og se forskjellige vinkler, akkurat som du ser deg selv i speilet foran når du sitter og tester klær. Og det er på samme måte her, så tenker jeg at jo mer du kan få folk til å fantasere eller visualisere hvordan produkter kan funke hjemme hos dem, jo bedre er det.
Marte
Det er egentlig bare å sette seg i kundens sted og tenke hvilke spørsmål kan kunden tenkes å ha om akkurat dette produktet. Og hvis du selger en genser, så er det naturlig at man har lyst til å se hvordan den ser ut bak for eksempel. Det er sånne enkle ting.
Og at man har lyst til å se hvordan stoffet ser ut på nærtall. Bare bruk sunnfornøyft og ikke vær knegen på bildene.
Thomas
Ja, bildene er viktig og produkteksten er viktig, men på første skrollen så tenker jeg produktbilder, avgjørende. Pris, du må bare vise prisen med en gang. Jeg hater nettbutikker der jeg må leite etter prisen.
Det er helt på trynet.
Marte
Det er helt misforstått, og også om du selger dyrere produkter, så skal du ikke være redd for å ha tydelig pris.
Thomas
Du har feil pris hvis du er redd for å vise prisen. Enkelt og greit. Så ha en pris tydelig, og ha kjøpsknappen også på første skrollen.
Igjen, det skal være så enkelt som mulig.
Marte
Når du sier første skrollen, mener du da at jeg skroller en gang, eller mener du før jeg skroller?
Thomas
Før jeg tar på skjermen og dytter opp, vil jeg se bildet av produktet, vil se hva det koster, og jeg vil kunne trykke på kjøpsknappen.
Marte
Det er morsomt, for de kravene som vi lister her, og jeg er helt enig med deg, er det jeg mener antakelig er det aller beste for å klare å konvertere så mye som mulig, men det er så få nettbutikker som har det. Men en som jeg bruker som eksempel hele tiden, som er veldig god på dette her, det er Blivakker. De er ca.
den eneste av alle de jeg ser, som har alt på plass uten at man trenger å skrolle.
Thomas
Ja, helt klart. De er noen av de beste klassene i Norge. Tenk på det, og prøv å utfordre deg selv på hvordan du vil oppleve det selv.
Det er de tingene du trenger som et minimum for å bestemme om du kan kjøpe eller ikke. Når man da swiper eller skroller for første gangen, så kommer man videre ned. Her mener jeg at man igjen skal bygge så mye tillit som mulig, og strappe så mye trygghet som mulig.
Så elementer som, om du har en kjøpskantid, pengene tilbake, eller fri frakt, fri retur, gratis bytting, altså hva enn det måtte være, tror jeg er viktig. Også dra fram social proof, altså ratinger fra kunder eller tilbakemelding fra kunder, tror jeg er positivt å ha så høyt oppe som mulig på en produktside.
Marte
Jeg er helt enig i de elementene du nevner, og jeg har lyst til å dvele enda litt lenger ved kjøpsknappen. Fordi at kjøpsknappen er kjempeviktig. Den er kjempeviktig, så den bør være veldig tydelig.
Min anbefaling er at du har den i en farge som virkelig skiller seg ut fra resten. Og jeg vet at mange nettbutikker som er stilige, de er minimalistiske i stilen og sånt nå, så de har sort kjøpsknapp og de har sort header og så videre. Fint, hvis det funker, men ikke vær redd for å teste.
Kan kjøpsknappen ha en annen farge enn alle andre elementer på siden? Og jeg sier ikke at det skal ikke skjære med din branding og din merkevareprofil og sånt nå. Du skal få det til å passe inn, men sånn at kjøpsknappen er veldig tydelig at den skiller seg ut.
Og de trygghetselementene som du nevnte, de er det naturlige å ha helt i nærheten av kjøpsknappen. Fordi det er da jeg står i det øyeblikket og lurer på om jeg skal trykke på knappen eller ikke, og da må de argumentene være der. Og det kan være svar på de tingene jeg lurer på, de må jeg få svar på før jeg tør å trykke på den knappen.
Det kan gå på stølser, hvis du selger klær for eksempel. Det kan gå på hvor lang tid det tar å få produktet, at det består noe om leveringstid i nærheten av kjøpsknappen. Også disse USP-ene som vi stadig snakker om, Unique Selling Proposition, altså salgsargumenter, som gjør at jeg blir trygg og at jeg får lyst til å handle.
Og hvis det er fri frakt for eksempel, eller hvis jeg har en garanti eller noe sånt nå, så blir det veldig mye lettere å trykke på den knappen. Så sørg for at de elementene er lett å se i nærheten av kjøpsknappen.
Thomas
Absolutt. Og en annen ting som jeg mener er viktig på produktsider, som Ezra Firestone fra Smart Marketer, som er en av de jeg følger mye og som jeg synes er veldig flinke, han mener at du bør treffe så mange sanser som mulig på produktsiden. Så han sier, hvis du kan klare å ha samme budskap med tekst, med bilde og med video, så hjelper det folk å ta en kvalifisert beslutning.
Så det vil si produktteksten din er kjempeviktig. Der synes det mange bør gå i seg selv og bruke mer tid på å skrive gode produkttekster. Selv om du har mange produkter, så er det hver produkt seller seg selv.
Så er det mer jobb for deg, så er det bra for businessen din.
Marte
Og det er flere gevinster å hente av det. For hvis du har en unik produkttekst som du har forfattet selv, i stedet for å bare ta den teksten du får av leverandøren, så kan du også tjene på det i forhold til synlighet i søkemotoren. Fordi da blir det ikke duplisert innhold, det blir ikke det samme innhold på alle nettsider, men du får unikt innhold, noe som er veldig positivt.
Og en annen gevinst, det er jo at du er med på å lage hele den følelsen av hvem du er og din merkevare. Noen som er veldig flinke på det, og som jeg vet legger mye arbeid i det, det er Get Inspired. De har alltid vært kjent for å ha sin egen tone og voice, som er veldig konsekvent.
Så de skriver i sånn, kaller det veninnespråk på nettsiden, så produkttekstene også er skrevet på den måten. Jeg vet de henter også inn profesjonell hjelp til å skrive produkttekster, og da særlig på viktige produkter. Og det er litt sånn du kan tenke også, at du trenger ikke å gjøre alt mulig, legge voldsomt med tid og penger i alle produktene dine, med bilder og tekster og sånt, men de produktene som du vet har lang levetid, eller som er veldig viktige for din merkevare, de er det absolutt verdt å legge ekstra jobb i.
Thomas
Absolutt, helt enig. Så produktteksten, når du først har naila den, så anbefaler jeg deg, utfordrer deg på å sette deg ned, film en iPhone eller noe, og prøve å også da få fram samme budskapet på video. Vis fram produkter gjerne, forskjellige vinkler.
Du snakket om, selger du tøy? Tett inn på tøyet, se hvordan stoffet er. Snakke om hvordan man skal vaske det, hvordan man skal likeholde det, og så videre.
Men det å ha en video i tillegg til produkttekst, på en produktside, ser alltid jeg på som ekstremt positivt.
Marte
Jeg husker jeg ble helt blown away da jeg hørte Jarno Vanatapio, som var grunnleggeren av Nelly.com, han snakket på en eiendelskonferanse for mange år siden. Jeg husker ikke hvornår det var, men siden det kan ha vært, hva er vi nå? 2020?
Si åtte år siden eller noe sånt da.
Thomas
Gamle dager.
Marte
I gamle dager. Men da fortalte han at de hadde tatt ett grep på sine produktsider, og det var å begynne med video. Og da gjorde de to ting.
De viste klærne på en modell som gikk på Catwalk. Jeg tror de var blant de aller første som gjorde dette. Og i tillegg tok de og zoomet helt inn, om det var video eller om det var bilde, at man fikk zoome helt inn i stoffet for å se detaljene.
Det grepet alene, sa han, økte konverteringen med fire ganger.
Thomas
Ikke sant?
Marte
Sånn at hvis de hadde to prosent i konvertering, så økte det til åtte prosent. Så det gjorde et sånt inntrykk på meg, men det gir jo mening. Fordi på video kan du plutselig se, hvis vi snakker om klær igjen, det er veldig mange andre ting, det funker veldig bra på også, men da ser du hvordan plagget beveger seg, for eksempel, og du får med masse mer detaljer.
Og når du ser de andre ting, så det der å få den der personlige touchen med et menneske som snakker om det, det er så mye bedre for å bygge relasjon og få tillit. Og hvis du stoler på noen, og jeg som selger klarer å nå inn til følelsene dine, det er da jeg handler. Vi handler basert på følelse, vi handler ikke basert på rasjonelle vurderinger.
Thomas
Og det egentlig bringer oss til neste poeng, som handler om det å vise hva andre kunder synes og hva andre kunder føler. Hvis du har muligheten til å ha tilbakemeldinger og arrangeringer på produktsiden din, så er det utelukkende positivt, så lenge produktet ditt er bra og folk er generelt fornøyde. Det er ikke krise å ha en eller to misfornøyde kunder der, hvis hovedgruppa er kjempefornøyde.
Det skaper bare en troverdighet om at man ikke sensurerer det som er negativt. Men hvis du har muligheten til å la folk legge inn kommentarer, og legge igjen tilbakemeldinger og så videre, så tror jeg det at det vil absolutt hjelpe deg i å få konverteringsgraden til å gå vesentlig opp på produktsiden.
Marte
100%. Men vi er ikke gjennom alt enda på den perfekte produktsiden.
Thomas
Nei.
Marte
For en annen ting som du med fordel kan ha, det er anbefalinger av andre produkter.
Thomas
Yes. Det er undervedert også, for det å kunne dra fram produkter som andre kjøper i forbindelse med dette, eller som er populære produkter, er med på å få opp snittålderverdien for å få til å handle mer. Men også tror jeg skaper litt trygghet når du sitter og vurderer produkter, og de har andre produkter også.
Ja, det er ikke bare dette de har, eller ja, de har disse og disse tingene også. Da er det lettere å gå dypere inn i det, tror jeg.
Marte
Ja, absolutt. Og det er en fordel at du får eksponert folk for så mye som mulig av utvalget ditt, men da på riktig måte. Sånn at du setter opp anbefalte produkter og produkter som kan passe til det de ser på, at du setter opp det sånn at det gir mening.
Så det skal heller ikke være tilfeldig. Så enten kan du bruke et godt system som gjør jobben for deg, eller så gjør du det manuelt, at du plukker ut produkter som passer til hverandre og krysskobler dem sånn at de vises på produktsiden.
Thomas
Og også her i forhold til overskriften under de andre relaterte produktene, pass på å bruke samme type språk som den branden ditt er. Så det betyr at det trenger ikke å hete andre anbefalte eller anbefalte produkter, men da kan det kundene våre elske å disse. Du kan ha mange vinklinger på det.
Så prøv å skape en helhet i den kommunikasjonen du har, så tror jeg du kommer veldig, veldig langt på det.
Marte
Det er mulig at det er litt forbi akkurat produktsiden, men jeg har lyst til å kommentere hva som skjer når man klikker på kjøpsknappen. Fordi at det er også en mulighet til å selge mer og kommunisere bedre med kundene dine. Det mange har er at når jeg klikker på kjøpsknappen, så bare kommer det et bitte lite ettal opp i hjørnet på handelkurven.
Det er nesten usynlig. Og det mener jeg er dårlig service, for du ønsker å kommunisere klart med kundene dine, og jeg vil få en tydelig bekreftelse på at det skjedde noe da jeg trykket på den knappen. Så det beste mener jeg er at du får en pop-up eller at du får en boks opp der jeg tydelig ser hva jeg har lagt i handelkurven.
Og her har du en gylden mulighet til å drive melsalk. Det er to ting som veldig gjerne skal inn i den boksen. Hvis du har fraktfritt over en eller annen grense, som også er en veldig god idé å ha, så kan du opplyse om at, yes, nå har du bare så mye igjen å handle for å få fraktfri levering.
Og i tillegg at du her, som en god selger som bryr seg om kundene sine, anbefaler deg produkter som passer til eller som man kan være interessert i.
Thomas
Tror jeg er et kjempegodt innspill. Og i tillegg til knappen, eller to knapper, fortsette å handle og gå til handelkurven. Så jeg tror det passer perfekt inn i produktsidedelen, for det handler bare om så utrolig viktig hvordan du skal dytte folk videre til å faktisk handle.
Så jeg tror det er et veldig, veldig poeng.
Marte
Ja, og vi snakker om nå, så snakker vi om produktside, men jeg pleier å si til folk at husk, du har mange forsider. For det er veldig mange som kommer inn i din nettbutikk, så kommer de ikke til forsiden din, men de kommer rett inn på en produktside. Sånn at hvis det er mitt første møte med deg, så er det viktig at jeg får et godt inntrykk.
Så for eksempel usperne dine, nå har vi allerede nevnt dem da, men det er veldig viktig at de ligger på produktsiden, ikke bare på forsiden. Så bare ha det i bakhådet, at den produktsiden kan være første siden folk kommer inn på på nettstedet ditt, og da bør de skjønne hva slags butikk de har kommet inn i. Så om det er ivaretatt ved at du har en tagline under logoen din som forteller at vi driver med det og det, så er det på en måte greit, men bare ha det med deg i bakhådet.
Thomas
Veldig godt poeng. Så vi minner også på at det ligger et ressursark å vente på der, hvis du går på netthandelspodden.no Link finner du også i show notes, men der har vi oppsummert da de viktigste poengene våre som du da kan ta med deg og lese i fri ro. Og igjen oppfordret til, gjør dette, ta det på alvor, bruk mobiltelefonen, test hvordan det ser ut, og ha et bevisst forhold til konverteringsskaden, bevisst forhold til fluktefrekvensen, i forhold til om folk hopper ut med en gang, og jobb hele tiden med å gjøre produktsiden din bra.