Marte:
I dag skal vi snakke om innhold. Godt innhold er viktigere enn noen gang, og i dagens episode er vi superkonkrete på hva slags innhold som faktisk fungerer. Velkommen til Netthandelspodden.
I denne podcasten guider vi deg gjennom hvordan du kan drifte og skape vekst i din nettbutikk.
Thomas:
Vi har lang erfaring inni netthandel og ønsker å dele alt vi har lært om nettverket vi har bygget opp til å gi deg enkle, konkrete råd som du kan ta i bruk i hverdagen din.
Marte:
Hver episode har et ressurser knyttet i seg som du kan leste med på netthandelspodden.no. I går, Marte, så gjorde vi noe gøy.
Thomas:
Vi hadde en mastermind-samling. Vi har jo en mastermind-samling. Da hadde vi en kanadisk danske som snakket om innhold.
For de kundene jeg jobber med, så ser jeg at innhold har aldri vært viktigere å mestre. Det er vanskelig å mestre, for det er så mye tanker og så videre. Vi skal prøve å finne noen knagger og hjelpe folk å tenke rundt det.
Men det er viktig fordi forutsetningene for å lykkes for noen år siden var at du var ganske flink teknisk og du forsto hva slags knapper du skulle trykke på i annonsadministrasjoner og andre steder. Nå begynner teknikken å bli såpass god og intuitiv at det som kan skille deg nå for å nå ut til riktig menneske er å kommunisere på en bedre måte.
Marte:
Før holdt du nesten bare at du var jevnt ute med innhold. Det var ikke så farlig hvordan innholdet var, men det er også noe med algoritmene nå som gjør at plattformene, og da snakker jeg om The Board, Across the Board, de favoriserer innhold som de ser engasjerer. Det er så fort gjort at vi tenker på ting på en negativ måte.
Å nei, å nei, nå er det vanskelig noen gang å lage godt innhold. Men det er egentlig også veldig gode nyheter fordi hvis du ikke har voldsomt mange følgere, men du evner å lage noen innholdsnutter som er bra, så vil plattformene hjelpe deg å spre dem til mange flere, slik at flere kan oppdage deg.
Thomas:
Absolutt.
Marte:
Så jeg liker å ha det perspektivet på det.
Thomas:
Ja, det har gått fra det man har kalt en nettverksprofilspredning til mer er det underholdende så sendes det videre til så mange mennesker som mulig. Så følgere er mindre viktig, og det hadde jo bare vært mindre mindre i alle år egentlig. Nå er det å ha godt innhold.
Og i dette foredraget var det mye snakk om masse forskjellige kanaler, og vi prøver å skal holde ting så tidløst som mulig når vi snakker om ting på Nettallenspodden. Men en tydelig trend uavhengig av hvilken ramme det er på et eller annet, det er jo vertikale videoer.
Marte:
Altså stående.
Thomas:
Stående videoer.
Marte:
Stående format, ja.
Thomas:
Om det er på Instagram, eller på Facebook, eller på YouTube Shorts, eller på TikTok, eller Pinterest, så er det noe av det som er en tydelig trend, og som jeg tror kommer til å være en trend lenge, er stående innhold, og primært med en eller annen form for bevegelse, i en større grad enn langt dypgående innhold, dype artikler og så videre. Samtidig som vi snakket om for grunn til å ta opp i dag, så er det helt klart at i visse kjøpsprosesser så lønner det seg å se en lang video, eller høre på en podcast, eller lese en artikkel før du kjøper noe. Men vi snakker ofte direkte til konsument, altså rette forbrukere, og da liksom klær, sko, utstyr og den type ting, og da ofte så trenger man korte snutter for å fange folks oppmerksomhet, og for inspirering til å handle, mer enn en veldig lang kjøpsprosess.
Marte:
Jeg tror egentlig at det der med korte snutter, at vi skal ikke begrense det til relativt lavt prisete forbruksvarer, at egentlig så kan du bruke det formatet nesten, eller så å si uansett hva du selger, men så gjelder det bare hvor man er i kjøpsprosessen. Fordi at når folk har kommet langt i kjøpsprosessen, så vil de nødvendigvis ønske mer detaljer, og være mye mer motivert til å konsumere lengre innhold. Så begge deler kan leve ved siden av hverandre.
Bare som et eksempel for oss, vi kunne selvfølgelig velge å ta opp en podcast-episode, og så kunne vi legge hele episoden ut på Facebook eller et eller annet sted, men det er ikke så fornuftig. Det er bedre at vi da lager noen korte snutter i vertikalt format, som er sånn kretsje, som klarer å fange deg fort, og som kommer med bare highlights, overskrifter som du er i stand til å ta inn der og da på farten, og så hvis det trigger interesse, så vil vi få noen som da har lyst til å gå inn på en eller annen podcast-spiller, og høre på hele. Så sånn spiller de ulike formatene sammen.
Men det vi kommer til å fokusere på i denne episoden, det er hvordan laget det innholdet som fanger og engasjerer i sosiale medier.
Thomas:
Og det vi syntes var morsomt da vi satte og hørte på Chris fra Køvko i går, var jo at mange av de rådene han kommer med, er råd som vi kanskje har snakket om i foredrag i fem og ti år, så det er mye tidløse råd her.
Marte:
Ja, det synes jeg var veldig kult å se, altså.
Thomas:
Ja, og bra for oss, altså vi liksom...
Marte:
Ja, men det er bra for alle, og jeg tror det handler om at det innholdet man lager, det skal appellere til mennesker, og mennesker forandrer seg ikke radikalt på to år, eller fem år, eller ti år, eller tyve år. Så vi skal jo gå inn om alle de konkrete tipsene vi har notert oss her, ett for ett. Men blant annet det der å fremstå ekte, klare å fange oppmerksomhet, spille på følelser, det er noen sånne ting som går igjen, og som vi har snakket om i mange, mange år.
Thomas:
Absolutt, så gamle som vi er. Men en av hovedpoengene da han begynte, og som jeg tror er nytt, og som er noe som kommer til å vare i mange år fremover, er at bildekvaliteten, altså produksjonskvaliteten, det er en mindre forventning til en dyr produksjon. Han sa at for fem-seks år siden, når han startet et produksjonsbyrå, så kjøpte han inn alle de dyre, fancy kameraene, så nå kun brukes av de når de skal produsere egne ting, for de synes det er gøy.
Mens de aller fleste når de er ute og lager innhold for store internasjonale kunder, så er det en mobiltelefon som stort sett brukes til å produsere, og ikke et eller annet sånn redd kamera til 120 000 kroner.
Marte:
Nok en god nyhet for alle som lytter til oss nå, tenker jeg.
Thomas:
Så har du en relativt ny telefon, så holder den egentlig massevis i forhold til det å ta opp. Og som oftest kan man også redigere. Jeg kjenner flere store nettbutikker som lager imponerende videoer som får vinger og flyr, men som da er skutt på en telefon, og redigert på en telefon, og publisert.
Marte:
Og det kan også faktisk være noen fordeler ved å redigere på telefonen, eller i hvert fall når det kommer til tekst på videoene, så er det veldig god idé at du bruker tekstverktøy som ligger native, innebygget i plattformen du publiserer på, enten det er TikTok eller Instagram for eksempel. For det som det gjør, er at plattformen er i stand til å lese hva det står på videoen det, og det fungerer som en slags type søkemotor-optimalisering. Og det var sånn aha for meg da Chris nevnte det, for det har jeg ikke tenkt over, men det gir masse mening.
Og plattformene er der for å levere bra innhold til sine brukere. De ønsker å vise frem det som hver enkelte person er interessert i, og da blir det kjempeviktig hvilke signaler du gir om hva innholdet ditt handler om. Og de kan selvfølgelig lytte til hva du sier, men det der at det står konkrete ord som beskriver innholdet ditt, det vil hjelpe deg å få bedre spredning.
Sånn at hvis vi skal dele noe av vårt innhold, selv om vi forsøker å lage et kult, morsomt, catchy, rart et eller annet, så bør vi ha med ordet netthandel i teksten, i hashtags.
Thomas:
For å fullføre det, det å ha visuelle hint til hva man ser på videoen, med tekst, med emojis og så videre, er bra. Det å oppsummere hovedpoenget som dukker ned og så videre. Så bruk aktivt verktøyene for å legge hjelpler på plass.
Veldig mange ser fortsatt videoer uten lyd, selv om det nå har begynt å skifte, så nå er det stadig flere som begynner å se med lyd, for de sitter og ser på disse kortvideoene på de forskjellige plattformene. Men det gjør det lett for folk å forstå hva de ser på, og følge stågen med både tekst og andre visuelle ting. Med det som en slags introduksjon, så tror jeg det handler om å ha fokus når du skal lage innhold på hvordan du skal fange folks oppmerksomhet, og hva som er hovedbudskapet.
Jeg synes du hadde en veldig kult notat, som du hadde notert da du var på konferanse i USA, i forhold til hvordan du rukker folk. Kan du ikke utdype ...
Marte:
Dette amerikanske sitatet mitt? Det handler egentlig om hva folk er interessert i, hva som fenger dem. Det er tre ting som vi dypest sett er opptatt av, og det er «get laid», «get paid», og «not die».
Det vil egentlig si at vi «get laid», vi ønsker å fremstå attraktive, og sånn dypere sett for at vi skal kunne formere oss, og bringe slekten videre. Men det kan man jo se. Hvor mye innhold handler om hvordan ta deg ut, sminkevideoer og forskjellige sånne ting, eller trene for å bli fit.
Og så har vi «get paid», hvordan trene penger for å overleve. Og «not die», altså holde oss friske og ...
Thomas:
Trygge, gode.
Marte:
Ja, ikke sant? Så det springer ut fra helt grunnleggende ting i oss selv. Men det er slik at folk er interessert i det, kanskje på et uvisst plan.
Men det å hjelpe folk med en av de tre tingene ...
Thomas:
Putte de i en av de bøttene når man skal få oppmerksomhet. Det tror jeg gir veldig mening. Og så tror jeg at det å teste ut forskjellige måter å få oppmerksomhet på, er viktig.
Chris sa «you don't know what's going to work until you press publish». Jeg tror det er å tørre å prøve mye forskjellig i starten, eksperimentere for å finne ut hva som fungerer for deg, er viktig. Han sa det at ofte når de begynner å jobbe med noen eller skal begynne å produsere videoer, så anbefaler de å teste ...
La oss legge ut ti ganger så mange videoer som du har gjort de siste årene nå i noen måneder, bare for å se hva slags budskap, hva som fungerer, hvordan du får oppmerksomhet. Bare for at folk liker å se. Og så bruker det som en slags navigasjon, kart på hvor vi skal utforske videoer.
Marte:
Og det handler også om at det er ingen som er like. Dine kunder er forskjellige fra sidemannskunder, så det vil være forskjellige ting som fenger forskjellige følgere. Så det å finne hva som gjelder for akkurat dine mennesker, det er viktig.
Og det er derfor vi også ... Det er ikke noe sånn fasitsvarp, og veldig mye av det vi snakker om, så er det ikke sånn at vi kan si dette er akkurat sånn du skal gjøre, og du skal lage videoene akkurat på den måten. Fordi at noen ting vil fungere i ett marked, og andre ting vil fungere i et annet marked.
Thomas:
Absolutt. Det er derfor jeg anbefaler, når jeg jobber med en annonsekunde, så anbefaler jeg at jo mer annonsekunden selv kan skrive tekster, selv ta bilder, de har eierskap til hvem er kunden min, hva er kunden min interesserte, de vet det mye bedre enn noen andre. Og det er jo spesielt, er du jobbet alene, så har du det dypt i sjelen din, hva slags mennesker du skal snakke til, og det er veldig individuelt fra sted til sted, så jeg tror du må ta eierskap til å forstå hva slags innhold som treffer best til deg, men du kan bruke de tingene vi snakker om nå som noen navigasjonspunkter å teste for å treffe den nerven du leter etter på innhold.
Marte:
Og da er det jo særlig det der med å fange folk i starten, det er viktig at du finner noen nøkler der, for det er så viktig å klare å fange oppmerksomheten, hvis ikke scroller man rett og slett videre. Så still deg selv gjerne det spørsmålet, hva tror du fanger akkurat mine følgere, mine kunder? Ellers er det jo noen slags ting som går igjen, som går for å være slags ting som man er opptatt av, jeg nevnte Get Laid, Get Paid og Not Die, men det er det som spiller på følelser, og ofte er det de negative følelsene som kan være særlig effektive for å fange folk.
Jeg vil ikke oppfordre deg til at du må bare ha en negativ vinkling i starten av videoen din, men det er en grunn til at nettavisen for eksempel har alle disse negative budskapene, for det går rett inn i hjernen vår, bare å hjelpe, så vekkes frykten vår, og så vekkes interessen, så det med at man er redd for noe smerte, tristhet, frykt for å gå glipp av noe, FOMO som det også kan kalles, men det kan man også gjøre morsomme ting ut av, sånn at man tar og fremstiller noe med at jeg slår Thomas i hodet, det er ikke det beste eksempelet.
Thomas:
Nei, jeg vet ikke hvorfor det kommer fram.
Marte:
Da har vi drama, og så har vi smerte, i stedet for at jeg bare stiller meg opp og prøver å være pen når du snakker om dette.
Thomas:
Absolutt, men det handler om å ha et problem, ha en utfordring, så du kan jo begynne med, la oss si du selger kjøkkenskap, så kan du begynne med en konflikt, det er bare grotet over alt, det er kaos, det er drama, og så kan du være løsningen. Du kan få en positiv spinn på det også, men for å få folks oppmerksomhet, så kan negativ følelse ofte funke bedre. Men i forhold til at du må prøve å hukke folk for oppmerksomheten raskt, så tror jeg det er greit i samme setting, at det er jo raskere klipping, kortere videoer, vår attention span oppmerksomhetsbane, oppmerksomheten vår forsvinner raskere, jeg bare merker det, min kjærestatter som nå nærmer seg fire, som da sitter på YouTube, litt å sitte under på NRK Super, så ser vi at på en NRK produksjon, så kan det ta 7-8 sekunder i hver scene, før man klipper, mens på YouTube, med disse YouTuberne som har perfektionert hvordan de skal holde barn som oppmerksomhet hele tiden, så er det hver andre sekund et nytt klipp, som er vondt å se på, en grunn til hvorfor jeg begrenser kjærntiden såpass mye som jeg gjør, men poenget er at det fungerer å ha rask klipping, raske budskap og så videre.
Marte:
Det er jo en helt annen diskusjon det der med hva de gjør med oss, og jeg er ikke spesielt positiv til det, men det som skjer når vi utsettes for så mye innhold som er såpass kjapt klippet, det er at vi får dopamininsprøytning, rask dopamin, stadigvæk bare det skjer noe, sånn at vi får påfyll og blir vant til å mates med at vi får disse signalene som lyser opp i hjernen, så dine følgere opplever jo det hele tiden, så hvis plutselig du kommer med julisk og makegata, så fungerer ikke det, fordi hjernen vår har blitt så vant til å få det der. Jeg tenker også som en sånn praktisk ting, for når du skal teste ut hva er det som fungerer, hva er det mine følgere responderer på, hvilke videoer er det som slår an? Noe du kan gjøre for å få inspirasjon, det er at du går inn på profiler, enten i egenbransje eller i annen bransje, og så kan du se på alle reelsene, så ser du hvis en profil har for eksempel 100 000 følgere, så ser du at noen av reelsene som er sett 200 000 ganger, 150 000 ganger, 300 000 ganger, altså reels, eller shorts, eller tiktaks, som har gått viralt, så kan du gå inn på dem og si ok, hva er det de har gjort akkurat her, og så prøve å lære, hente erfaringer fra det, så kan du få noen ideer, så kan du teste det ut på din egen profil, dine egne kanaler.
Thomas:
Absolutt, jeg merket jo i forhold til Mastermind og i går, så er det jo noen i gruppene våre som er veldig flinke på innhold, og noen som føler de ligger litt bak, og så innstillingen til de som er veldig flinke til innhold er de er nysgjerrige, de følger med, de sitter og ser på ting selv, de får inspirasjon, mens kanskje de som ligger litt bak også har meldt seg litt av, og ikke syns at det er litt overveldende å være alle steder og konsumere alle tingene, og det forstår jeg altså kjempegodt, men jeg tror da hvis jobben din er å lage innhold som inspirerer folk til å gjøre et riktig valg til å kjøpe produktene dine, så må du også da bruke tid som ender på å se på hva andre gjør, og bli inspirert, og forstå hvorfor den ene plattformen nå eksploderer versus den andre og så videre, at du må liksom ta litt eierskap til å forstå det, og gjøre deg noen tanker da.
Ja, absolutt.
Marte:
Og er det jo sånn rent tematisk på hva du skal lage innhold om personlig syns jeg det er vanskelig, men man kan noen gang få sånn at man står litt fast, ok, hva skal jeg gjøre? Så kan man jo bruke sånne verktøy som for eksempel Answer the Public, som også finnes på norsk, der du bare skriver inn et nøkkelord, og så får du masse forslag på hva, hvorfor, hvordan, den typen spørsmål knytter til det ene temaordet. Og der kan man finne noen ganske kule ting som bare, oi, folk søker etter det, og de lurer på det er knyttet til mitt produkt.
Thomas:
Løpesko eller?
Marte:
Løpesko, eller soffa, eller whatever du selger. Så kan du begynne å bli kreativ. Ok, hvordan kan jeg lage noe innhold rundt akkurat det spørsmålet?
Thomas:
Sånne verktøy tror jeg er kjempebra, å kombinere det med sund fornuft som du kan klare å tenke deg selv, og det å se på hva andre konkurrenter gjør og hvordan det fungerer, tror jeg du har en god oppskrift på den kreative fasen for å komme i gang og begynne å teste.
Marte:
Du nevnte mastermind-deltakere som er skikkelig gode på innhold, og jeg synes det er så gøy selv å studere dem, og de dukker opp i fiden min hele tiden, fordi de er gode, så spres innholdet deres. Og noen av de som er gode på innhold, det som går igjen hos dem, er at de er ikke så innmari selvhøytidlige. De tør å tulle og tøise, de tør å være litt rare, og det er sånn som fungerer.
Den tiden hvor det sosiale medier skulle være striglet og perfekt og sånn, den er definitivt forbi. Så du har mye større sjanse for å nå ut hvis du er deg selv, og hvis du i tillegg er en litt sånn rar versjon, den der litt gerne versjonen, som kan være skilde deg litt ut, og ikke være så perfekt, så har du stor mulighet til å nå igjennom.
Thomas:
Vi så et veldig morsomt eksempel på det med Be Weird, som var en av poengene til Kvist, der Bose, som er jo et blodseriøst audioselskap som på en måte hjelper å lage gode høytaler og så videre, hadde noen veldig merkelige, men veldig morsomme videoer på TikTok, som også da fikk mye spredning, og som skapte mye oppmerksomhet, som gjør at man skilder seg ut, så folk liker litt sånn annerledes set, folk liker ting som føles ekte, og at anpenning skal også morsomt make mistakes intentionally, altså det. Folk elsker jo å være bedre vitere i kommentarfelt, og engasjement er jo positivt i forhold til at ting sprer seg.
Kvist fortalte at for en kunde naturlig som sender sånne veganske produkter, så spilte de ofte på ting eller la inn feil eller rare måter å gjøre ting på, sånn at det skulle bli diskusjoner i kommentarfelt, og så videre. Plutselig hentet de på en kokopskrift, så hentet de plutselig smørre fra et tre ut i skogen i stedet for et kjøleskap, og så spør folk hva det er for noe, eller de spiste pizza opp ned, de gjør liksom rare ting, tror jeg også, er jo bare mer på at du skilder deg ut.
Marte:
Og en annen ting er, det at man tuller å gjøre ting litt annerledes, og gjør noen feil på en måte bevisst, og sånn, det er jo veldig ufarlig. Men noe som også er effektivt, men som kanskje krever litt mer mot, det er det å tørre å være litt kontroversiell. Altså at man tørre å ha noen sterke meninger, og stå for noe, og være kritisk mot noen andre, eller noe annet, altså at man er tydelig.
Og da vil du invitere til kritikk, du vil invitere motstemmer, men da er de helt bevisst. Og det du også vil gjøre da, er at det blir veldig tydelig hva du står for. Sånn at de som er de du ønsker å nå, da vil de kunne identifisere seg enda sterkere med deg, og du vil få det der engasjementet som er så positivt å få i sosiale medier.
Så du vil få de som kritiserer deg, og du vil få de som tar deg i forsvar, og så blir det en sånn fin, forhåpentligvis, fin samtale i kommentarfeltet. Og det er helt forståelig hvis man synes at det der er skummelt, men det man for eksempel kan gjøre da, for det må ikke være kjempe kontroversielt, men du kan ta tak i for eksempel noen myter rundt produktene dine. Og det vet du sikkert selv om det er noen ting som folk alltid tror.
Hvis du selger veganske produkter da, så får man alltid høre sånn, ja, men det er jo mulig å få nok proteiner. Altså ta tak i den påstanden, og så kan du gjøre noe rundt det. Kanskje du kan gjøre noe humoristisk, eller hvis det er noen misforståelse rundt produktene dine.
Eller du kan ta tak i, hvis det er noen som står på helt motsatt side av deg, ta tak i noe som de har sagt, og så løfte det frem og kommentere på det, slik at du inviteres til denne diskusjonen. Jeg tenker på en person med en gang som er veldig flink i sosiale medier, det er Hanne-Lene Dahlgren. Hanne-Lenes vegetar, hun er en såkalt vegetar-entusiast, så hun fremmer at man skal spise mer vegetarisk, men hun er ikke redd for å provosere, hun er ikke redd for å kritisere hvis hun ser noe som hun er uenig i, og det vil si at det koker ofte litt rundt henne, men samtidig så har hun fått veldig mye oppmerksomhet, og hun får spredt merkevaren sin og sitt budskap på brede flater.
Og blir da også invitert til andre typer medier, sånn typ TV-aviser også.
Thomas:
Jeg tror det er lettere hvis du er bevisst på at dette kan potensielt skape negativ oppmerksomhet, så det er lettere for deg å takle enn hvis du bare er i en lille tur og tror at dette ikke kommer til å få noen oppmerksomhet, så jeg tror du blir flinkere hvis du går bevisst inn til en taktisk produkter.
Marte:
Men det er også verdt å huske på at ting går over. Hvis det er noe kontroverser rundt deg, folk husker ikke det i all evighet.
Thomas:
Og så finnes det jo ting som man kan, enn man er rask til å hive seg på trender, så kan man også følge, kommentere kulturting, store eventer, og så videre. Det er altså god måte å få oppmerksomhet på, for å bli inspirert av gode ideer.
Marte:
Veldig, ja, absolutt. Følg med i mediebildet, hva er det som skjer, hva er det jeg snakker om akkurat nå? Og det er også et sånn tidløst prinsipp.
Det gjaldt for 10 år siden, 15 år siden, 20 år siden, og det kommer til å gjelde om 10 år også. Når alle er opptatt av en ting, kan du gjøre noe rundt det.
Thomas:
Ja, helt klart.
Marte:
Og du kan også bruke kommentarer. Når folk har en dialog med deg, sier at du bruker for eksempel spørsmålsfunksjonen på stories på Instagram. Stories er jo, vi snakker mest om det med videoer og reels og shorts og TikToks, men stories kan jo være et fint supplement, for der har du den muligheten til å kommunisere direkte, og få feedback direkte, og engasjere følgeren din på den måten.
Og der kan du velge å plukke ut både derfra og fra kommentarfeltet spørsmål du får, og så kan du lage innhold basert på det spørsmålet. Da blir det en fin greie at folk ser at, oi, jeg blir hørt.
Thomas:
Absolutt.
Marte:
Får liksom community feel på det.
Thomas:
Inkluderer det. Og jo mer folk føler seg inkludert i innholdet, jo lettere er det for andre å engasjere seg. Og jeg har også lyst til at min kommentar blir tatt.
Og så en annen poeng som jeg synes er smart her, er jo at jo mer du kan gjøre små ting med innholdet som gjør at du kjenner til at det er deg. Altså om det er et konsept, eller om det er en lyd, eller om det er noe klær, men at du ser at dette er en video fra frøken Dianas salonge for eksempel. Altså at du gjør det gjenkjennbar og konsekvent, så du nesten uten lyd, eller bare med å høre lyd, ikke ser bilder.
Altså du kan liksom spotte at dette er fra den merkevaren. Det tror jeg er smart. Chris snakket om flere som der i aktivt gikk inn og passet på at alle videoene var filmet fra inni en butikk.
Alle fargene som ble brukt var merkevarefarge og så videre. Så det skulle bare være gjenkjennelig hele tiden. Det tror jeg er et godt tips for å bygge merkevarekjennskaper og en interesse.
Marte:
Og han nevnte også et annet eksempel som var ganske kult, for det var en type som var litt sånn rar og brukte det virkemiddelet. Og det han gjorde i alle sine videoer var at underveis i videoen så bare stakk han ut av bilderammen, og så tilbake igjen med en liten sånn lyd. Så det ble et sånt kjennemerk for ham, for det er ingen andre som gjør akkurat det.
Og typisk da hvis jeg skulle forklare Thomas hvem jeg snakker om, så ville jeg si ja, det er han der som du vet i videoen som bare stikker han ut, så sier han sånn og så stikker han ut. Så blir det en sånn greie, og det kan også bli noe som han sitter her og venter på. Den lille, rare tingen.
Så det der å finne hva som er gjenkjennelig for deg, det kan være nesten hva som helst, men det er veldig kult når man får det til. Fordi at da går det inn i hodet kjappere enn oppmerksomheten trenger å forstå det. Det er veldig dårlig forklart.
Thomas:
-"Civilize your content". Det er kult. Hva betyr det?
Marte:
Det vil si at du trenger ikke bare lage en liten innholdssnutt om et bestemt tema. Du kan tenke på det som en følgetong. Hvis vi skal snakke om innhold, for eksempel lagende innhold til sosiale medier, så kan vi ha del 1, 2 og 3, og så ha forskjellige poenger i hver lille snutt, sånn at det blir som en sånn ting som man følger med på.
Hvis man likte del 1, så blir man automatisk kanskje interessert i å si at de kommer med en del til. Det kan være tre forskjellige måter å male en vegg. Det spørs helt hva du driver med.
Thomas:
Jeg tror også det er recirkulering av innhold. La si igjen møbler, setter opp kjøkkener eller hva som helst. Kan nok finne videoer som de tok for lenge siden og klippe om og bare ha en annen stemme eller en annen tekst på det og bruke om igjen.
Man har ofte mye innhold fra før, så man kan da klippe om og bruke igjen. Eller man kan gå tilbake på hva jeg gjorde forrige sesong og bruke om igjen det som fungerte bra da også.
Marte:
Det ser du at avisen gjør også. Du ser nøyaktig det samme overskriften i Dagbladet etter nyttår. Det er helt nøyaktig det samme.
I mars finner du den med et eller annet. Jeg vil nesten si at man kan gjøre det enda enklere, Thomas, enn å ta og klippe om og sånn. Selvfølgelig er jeg for det også.
Men du skal ikke være så redd for å bare bruke en innholdsnutt om igjen. Helt rent, akkurat som den var. Hvis du viste noe for to år siden da er det sannsynlig at x prosent av følgerne dine sier at kanskje 8 prosent av følgerne dine så det på det tidspunktet.
Og så har det gått to år i mellomtiden og 400 milliarder andre...
Thomas:
Jeg tror du tenker du kan poste det samme neste uke og likevel. Ikke sant?
Marte:
Så du vil nå andre mennesker, og hvis det funket for du vil jo antagelig ikke poste det som var dårlig igjen og igjen. Du poster det som virkelig var bra. Så hvis det funket så vil jo folk, hvis de husker at de har sett det før så vil de bare være glad for å se det en gang til.
Så ikke gjør det vanskeligere for deg selv enn det trenger å være hvis du har noe bra innhold bruk det om igjen.
Thomas:
Senk tersken både for å teste og for å gjenbruke.
Marte:
Og en del av det der med å gjenbruke det er å være litt strategisk smart når du lager innhold. Hvis du lager noe sånn langt innhold som kanskje skal på YouTube for eksempel hvor du går noe dypere at du faktisk har og tenker ok, hvordan kan jeg bruke dette i sosiale medier? At du tar og deler det opp.
Si at du kan få 10 skikkelig bra innholds deler til sosiale medier ut av det. Og i tillegg at hvis du nå kanskje bare er på Instagram at du begynner å bruke wheelsene dine, publisere dem til TikTok og publisere dem på YouTube Shorts. Jeg synes vi kan kommentere på YouTube spesifikt for der er det faktisk en mulighet.
Thomas:
Det er ikke så mange som bruker det. Nei, og spesielt ikke norske markede så det Chris hadde et poeng på er at det er færre videoer. Det er et av spørsmålene på YouTube Shorts sånn som det er akkurat nå og det får merkevare som da synes jeg kanskje er skummelt i forhold til å lage lange, proffe videoer ut på YouTube Legg wheelsene dine og TikToks dine ut på YouTube på kanalen der så får du masse distribusjon og det får følgere noe du kan bygge ut videre på.
Og du skal også bruke betalt annonsering og sånn også.
Marte:
Ok. Vi har snakket om det der med å holde det kort. Du skal ikke være så redd for at det blir akkurat litt for raskt.
Det er en balansegang at du skal ikke provosere følgere dine. Du må se an hvem som er i din målgruppe. Hvis det er damer 65+, kanskje du skal skru tempo litt ned.
Men hvis du henvenner deg til 20-30-åringer, du kan ha temmelig høy tempo. Så høy tempo at man kanskje ikke får med seg alt med en gang sånn at man ser den videoen din tre ganger. Det spiller veldig positivt for å få plattformen til å dele til flere.
Og det finnes også en del interessante funksjoner som plattformene legger opp til. For eksempel det der. Duett.
Ja, duett. At du stiller opp videoen din sammen med en annen video, eller at du lager en reaksjon til det noen andre gjør. Det er også sånn som funker veldig bra.
Thomas:
Det er også til å bruke plattformens verktøy og leke med funksjonene plattformene ønsker du skal bruke. Så det vil også belønne deg hvis du bruker det.
Marte:
Og det gjelder også for de fremtidige funksjonene. Nå vet ikke vi akkurat hva plattformene kommer til å tilby av funksjoner om ett år, to år. Men de prinsippene som vi har listet opp her, de vil være gyldige også om ett år, to år, tre år og fem år.
Sånn at når det da har kommet noe helt nytt som de legger til rett for at du kan bruke ny funksjon, hopp på det tidlig, for da vil du få en fordel kontra de som venter.
Thomas:
Og så synes jeg at jeg likte Chris på slutten oppsummerte at In hard times remember, people will always want sincerity and less corporate. Altså jeg tror det jo mer menneskelig, jo mer ekte føler at du lager inneholdet uansett, så tror jeg det har en veldig sånn sterk effekt. Så hvis ting føles overveldende og jeg må gjøre det så masse forskjellig bare fortell en god historie på en ekte måte.
Marte:
Jeg synes det er veldig fint og riktig å avslutte med akkurat det punktet der. For det vi gjelder til alle tider, hvem du er, hva du og brandet ditt står for, det er det du skal få ut og du skal bare være deg selv fullt ut og være ekte. Beste råd vi kan gi.