Marte
I dagens episode stiller vi spørsmålet, skal du bruke et byrå eller skal du gjøre markedsføringsjobben selv? Vi diskuterer fordeler og ulemper med hver løsning og forsøker å gi deg noen konkrete råd. Velkommen til Netthandelspodden.
I denne podcasten guider vi deg gjennom hvordan du kan drifte og skape vekst i din nettbutikk.
Thomas
Vi har lang erfaring inni netthandel og ønsker å dele alt vi har lært om nettverket vi har bygget opp, til å gi deg enkle, konkrete råd som du kan ta i bruk i hverdagen din.
Marte
Hver episode har et ressurs som er knyttet til seg, som du kan lese med på netthandelspodden.no. Thomas, i dag skal vi svare på et spørsmål som jeg har fått ganske ofte, og det er hvordan man samarbeider med byrå. Og når jeg sier byrå, bare ta det med en gang, så snakker jeg om markedsføringsbyrå. Noen eksterne som kan hjelpe til med markedsføringen.
Thomas
Riktig.
Marte
Og det er ikke så lett.
Thomas
Det er kjempevanskelig. Også er jeg litt inabil, men jeg driver jo et markedsføringsbyrå.
Marte
Ja, men det er helt supert, for da har vi både en som jeg eventuelt kan klage til her, men også få høre litt fra din side av bordet hvordan det faktisk er å samarbeide med netthandlere. Så jeg tror at vi skal klare å få en del matnyttig her. Jeg er veldig spent på å snakke med deg som har den erfaringen du har.
Og jeg har jo sittet som netthandler, og skulle et finnebyrå, og skulle et samarbeide med byrået, og ikke minst hjulpet alle disse små nettbutikkene, eller små mellom store og store, når de skal samarbeide med sine byråer.
Thomas
Yes, og det er et tema som jeg også får ofte, og det som jeg merker etter at jeg har drevet noe byråer i fire år, er jo at vi har blitt mye flinkere til å si til kundene våre, eller til de som ønsker å bli kunder, at det er for tidlig, eller at du er for stor, eller at vi passer ikke. For jeg tror at det er enhver som driver i netthandelen, det er forskjellige faser hele veien. Og noen faser så lønner det seg å ta inn et byrå, og noen faser så lønner det seg å prøve å holde ting mest intern, kanskje.
Vi kan kanskje begynne med det, hvis det er mening da, og liksom, jeg mener at det er egentlig tre faser, når du er såpass liten at du på en måte ikke har råd til noen ting, og bare jobber for å overleve. Og så er det en fase der du er i en vekstfase, der du på en måte begynner å se at ting fungerer, du må begynne å delegere litt mer, og så videre. Og så har du den fasen der du har gått over en viss omsetning, og på en måte begynner å bli skikkelig stor, og der du kanskje også burde putte mer ressurser internt.
Og i mitt hode da, så pleier jeg å si at en nettbutikk som på en måte omsetter fra mellom 0 og 2 millioner, cirka, så gir det mening å prøve å gjøre mest mulig av oppgavene internt, ikke sant? Og så fra kanskje 2 til rundt 50, 30, 40, 50 millioner, kommer litt an på liksom driften, så gir det mening å kanskje ha en ekstern samarbeidspartner, altså et maktesynsbrå som gjør mye av jobben, og når du kommer til liksom 50 millioner pluss, så gir det mening å dytte noen av de oppgavene igjen inn tilbake i selskapet.
Marte
Jeg sitter her og ler deg, for jeg bare lurer på, er det mine notater du leser nå, Thomas?
Thomas
Så kjeder jeg meg nok en gang helt igjen.
Marte
Nei, det er ikke sikkert du kommer til å være helt igjen i hele episoden, men jeg tenker veldig likt der. Og bare slik at vi har det klart, når vi sier markedsføringsbyrå, hva slags oppgaver, for du nevnte ordet oppgave, hva slags oppgaver er det det er snakk om her, som et byrå kan hjelpe med?
Thomas
Primært så er det to ting de kan gjøre for det, og det ene er jo annonseringsbiten, altså plassere annonser i forskjellige steder og måle effekten av det, og det andre som er ganske normalt er jo å lage innhold for det. Mange byråer har jo også, kanskje før de begynner å jobbe med det, laget en strategi og utviklet noen planer, men dag til dag jobben til et byrå for en netthandler er at et byrå hjelper enten med annonsering eller med å produsere innhold.
Marte
Jeg sa at vi var helt enige med hvilke faser det kan være fint å bruke noen eksterne og gjøre ting selv, men en grunn til å gjøre ting selv når man er helt liten, i tillegg til at man ikke har penger å bruke på eksterne hjelp, det er det at jeg mener du bør vite hva byrået skal gjøre for deg. Du bør kjenne til det grunnleggende i markedsføringshåndverket, så å si. Når vi snakker om annonsering, så er det jo typisk Facebook-annonsering og Google-annonsering, det er de klart største som du bør drive med som nettbutikk, men det finnes også andre plattformer, som for eksempel Snapchat, som du også kan bruke.
Men det der at du gjør deg kjent med plattformene og vet hvordan de fungerer, det mener jeg er kjempeviktig, for senere når du da begynner å bruke et byrå, så vet du hva du skal se til, du har mye bedre grunnlegg for å vurdere kvaliteten på det arbeidet som de gjør for deg.
Thomas
Du blir en bedre bestiller, og da har du også en bedre arbeidsrelasjon når man snakker om det samme språket.
Marte
Ja, så det er en klar fordel for byrået også å ha noen som ikke er helt grønne, men som faktisk har, eller det kan egentlig stilles som et spørsmål til deg Thomas.
Thomas
Ja, du kan si, vi har jo veldig bevisst valgt ut de små nettbutikkene som typisk er fra 2-10-15 millioner omsetning, det er en slags klassisk kunde for oss. De aller fleste av kundene våre er veldig uerfarne bestillere som vanlige store byråer ikke vil jobbe med, for det at de er på en måte for uproffe. Og vi har måttet lage mye undervisning, kompetanseheving og sånn, for å gjøre kundene våre så gode bestillere som mulig.
Og denne podcasten er jo en del av min på en måte, jeg sender ofte den netthallens podden-episode til nye kunder, for å hjelpe de til å få bedre kompetanse på det. Men vi merker jo at det er de kundene som har en interesse og en passion for at markedsføringen skal gå bra, og at de tenker at dette er en viktig del av nettbutikken, ikke bare noe å sette bort og helst ikke vil tenke på. Det er de som raskere ser resultater, og som det er gøyere å jobbe med, og som på en måte ser mer suksess raskere enn andre.
Marte
Nå ble jeg veldig nysgjerrig, for der tenker jeg alle har lyst til raskere å få resultater, og få bedre resultater. Så hvis du kan klare å formidle hva er det de gjør, annet enn at de har engasjement og interessen for markedsføring og skjønner at det er viktig? Konkret, hva gjør de?
Thomas
For det første, de aller fleste har jo brukt spesielt Instagram til å bygge opp en eller annen følgeskade, om det er bare noen få hundre, men de har lært og forstått at visse typer innhold genererer salg, og visse typer innhold genererer engasjement og dialog, og de begynner å forstå hvem kunden sin er. Så har de ofte da utdannet seg litt på hva annonsering gjør, de kanskje prøver å annonsere litt selv, om de har brukt den fremme knappen som ikke er en fan av, men som er en god vei å starte, eller om de har gjort det mer avansert, men de har i hvert fall prøvd å bruke noen kroner og forstått konseptet i det, og det å kunne klare å skape engasjement selv og forstå det og se noen mekanismer der, ta det over til å betale for å spre innhold via annonser, og ikke minst også bry seg genuint og ha en forståelse av at nettsiden hele tiden må jobbes med og forbedres, og ikke bare er noe som de helst ikke skal ta i, det er bare noen som har sett satt det opp teknisk. De har egenskap til innholdet, de har en forståelse at annonsering er noe der du betaler for at ting skal spreses, og de forstår ofte at jeg kan ikke gi for mange rabatter, for da setter jeg ikke med noen penger, eller prisene er for dyrt, for da er det for dyrt for noe til å selge, og også da ha et aktivt forhold til nettsiden og nettbutikken, og at den konverterer best. Det er de kundene vi ser som raskest kommer opp i en greie omsetning.
Marte
Ok, egentlig de som, hvis de mester de tingene som vi har gått gjennom så langt på netthandelsbåden, eller i sesong 1 på netthandelsbåden, så har de ganske gode forutsetninger.
Thomas
Absolutt. Det er en grunn til at det jeg sender mest til kunder og folk i min verden som spør om rolletips, er det å sende de episoden der vi går i dybden på det. De tre tingene, da har du veldig god forutsetning for å lykkes alene, og en veldig god forutsetning for å ha en god relasjon til et byrå som kan hjelpe deg å løfte deg enda mer.
Marte
La oss si at jeg har en nettbutikk, og så har jeg knokket noen av de kodene som du beskriver, så jeg har også i omsetning, og jeg ser at jeg har litt penger som jeg kan investere i markedsføring. Så er spørsmålet, hvordan i all verden finner jeg riktig byrå? Og det er nettopp der jeg opplever at det er mange som har problemer.
Det har kommet litt til meg og sier, jeg har fått tilbud fra disse forskjellige, men hvordan i all verden skal jeg skjønne hvem som er bra og hva skal jeg gjøre? Hva har du å si til dem?
Thomas
Først og fremst, du kan si av de potensielle kundene jeg snakker med, så forteller alle at de blir nedringt av folk som tilbyr masse dealer, de blir aktivt jaktet ned av folk som ønsker å tilby markedsføringstjenester.
Marte
Er det et dårlig tegn i seg selv hvis byråene må gjøre det?
Thomas
I mitt hode, om byråene velger å gjøre det, det er egentlig irrelevant. Det som jeg tror er viktig å tenke på da, er at hvis du får mer og mer oppmerksomhet fra mange byråer, så kan det godt være det kan være interessant for deg å sjekke ut om du er moden for å ha et byrå som kan hjelpe deg. Også ville jeg heller gjort research selv, snakket med andre nettbutikker rundt din størrelse, hvilken byrå bruker du, og så videre.
Jeg ville tatt et signal på at det kanskje er noe du burde begynne å vurdere, og så ville jeg gjort min egen research og egentlig bare ignorert alle som dør på maser og banker på døra di. Og så spurt andre, og søkt litt rundt og sett hva folk mener om, la oss si, to-tre byråer som går igjen hele veien, og så kanskje tatt kontakt og tatt en prat med de. Og jeg vil anbefale å ta en telefon eller et nettmøte hvor du ser disse menneskene, det menneske du skal forholde deg til, som du skal bygge til litt rundt, og høre hva de sier.
Det er også mange byråer som priser seg på veldig mange forskjellige måter. Vi har for eksempel valgt veldig bevisst å ikke ta en prosent av annonsekostnaden, for eksempel når vi annonserer, for da mener vi at da har vi et insentiv til å bruke mest mulig penger for det, i stedet for at vi sitter igjen med mest mulig avkastning. Så det er noe vi tenker på, noen tar en fast pris, sånn som vi gjør i vårt byrå, noen tar en kombinasjon av det og en slags provisjon for salgebisskaper, og noen tar bare en ren provisjonsløsning.
Selvfølgelig basert på hvor du er, så kan det godt være at det er veldig behagelig å bare gi bort 10% av omsetningen de genererer i en periode for eksempel, fordi at det er billig for deg, men etter hvert som salget tar seg opp, så kan det fort bli veldig mye dyrer og mer uforutsigbart enn å ha en fast pris.
Marte
Det er veldig stor forskjell på om de tar en køtt av annonsekostnaden, og av mersalget som genereres av annonseringen. Det er veldig interessant å snakke om prising, for jeg sa at når du har råd til å få et byrå, men da må vi bare understreke meg en gang, eller i hvert fall fra min side, høre hva du sier, så skal ikke det å bruke et byrå til syvende og sist være en kostnad for deg. Du skal jo da investere penger i å få mer penger tilbake, og hele poenget der er at byrået skal ha den kompetansen som gjør at du kan annonsere smart, sånn at du faktisk får avkastning.
Men da trenger du, og dette er ting vi har vært inne på i tidligere episode, du trenger jo da å ha kontroll på tallene dine, fordi at du må ha en sånn avanse at du faktisk har igjen penger, altså du kan investere litt og faktisk sitte igjen med noe, selv om du har brukt noen annonsekroner på å få et salg.
Thomas
Vi har jo lagd en egen, vi er veldig heldige så vi får mye henvendelse fra mange kunder, og mange kunder er veldig, altså alt for små egentlig til å ha råd til å bruke oss igjen, da de må jobbe litt med tallene sine og jobbe litt med vekst, ikke sant? Så jeg har lagd en egen kriterierliste av ting som er på plass med et minimum før de gir mening å jobbe med oss.
Marte
Ok, det er interessant. Faktisk du deler den, for den har du sikkert i hodet.
Thomas
Ja, så først og fremst, nettbutikken din må ha over 1% i konverteringsrate. Ja. Og det må ha, for da vet vi at det genererer et salg, og at folk er interessert i produktene dine, og du kan si, jeg ser veldig mye 0,5, 0,6, 0,7% konverteringsrate, da er det veldig vanskelig å skape business.
Du må ha høyere enn 750 kroner i snittårdeverdi. Og det handler om at på Facebook, for eksempel, så bruker du jo penger for å generere et salg, og hvis du skal generere et salg på 150-200 kroner, så har du veldig lite penger å generere for å sørge for den avkastningen. Så du må liksom minst ta en snittårdeverdi på 750.
Så har vi to krav til. Ene er at du må ha en kalkyle, altså du må prise produktene dine med minimum 2,5 ganger. Og det handler bare om at du har nok magien til at du sitter med penger.
Og så må du være aktiv i sosiale medier.
Marte
Hva mener du med aktiv?
Thomas
Det betyr at du bør minst en gang om dagen legge ut et eller annet i dine sosiale medier. Og det handler også om at basispakken vår er da at kunder lager annonsetekster og annonser selv, og så er det vi som gjør annonseringen. Så jeg må vite at de evner å lage innhold, jeg må vite at de på en måte er flinke og er komfortabele med det.
Så du kan si snittårdeverdien, konverteringsraten og kalkylen er liksom de viktigste tallene vi ser på, for om det kan være nyttig eller ikke. Og så vet jeg da at vår basispakke koster 15 000 kroner i måneden, og da vet jeg at en kunde hos oss må minimum omsette via annonsene våre for 25 000 i uka, og ha fire i avkastning for at det er butikk der de sitter igjen med penger. Og så pleier jeg å si til kundene våre at normalt så tar det tre til seks uker fra vi starter til vi begynner å ligge på et ganske normalt nivå på avkastning.
Og det kan ta opp til tre måneder fra vi starter til omsetningen er høy nok til at det begynner å bli butikk for deg.
Marte
Det er et veldig godt poeng, for det er ikke sånn at du bare kan drive og hoppe fra byrå til byrå. Det er noe som skal bygges opp over tid. Det handler både om samarbeid med byrået, men det å få annonsene til faktisk å skjønne hva som fungerer for akkurat din butikk.
Thomas
Så vi har faktisk gått fra å bare si du bare jobber for oss måned til måned, til at vi har en oppstartsfase på tre måneder som du får plikt til deg til. Og deretter har vi ingen oppsykelsetid. Så det er det som vi beviser at vi kan levere hver måned, men vi trenger den tiden sammen for å bli kjent og for å få maskineriet i gang.
Men så den kriterielisten tror jeg folk kan tenke for seg selv at det er ting de, og igjen, sesong 1 av Nettallingspodden snakker om for alle disse tingene egentlig. Men jobb med å få konverteringsarten din høyt nok, jobb med at du har en så høy snittålderverdi som mulig, jobb med at du priser produktene dine så du har høyest mulig magi i forhold til hvordan prisen er i markedet. Og når du kommer til et visst nivå der, så gir det mening å gå ut og snakke med et byrå.
Marte
Veldig god sjekkliste. Du var inne på det med å lage innhold. Det er jo del av den smerten man har det som tar veldig mye tid.
Du skulle lage dette gode innholdet til sosiale medier, og da når man annonserer, så må man ha godt innhold i annonsen også. Det er akkurat samme prinsippene som gjelder. Men du sa, den enkleste pakken dere har så lager folk det innholdet selv.
Så vi kan reflektere litt rundt hva er fordelen og ulempene ved å lage innholdet selv kontra at et byrå lager innholdet?
Thomas
Du kan si, fra mitt perspektiv, som markedsfører mer enn en som driver byrå, så mener jeg at det siste en nettbutikk bør sette ut er innholdsproduksjon. Jo lengre nettbutikken kan ha eierskap til alt innholdet det skaper som en default, jo bedre er det. Det vil si e-postene, produktbildene, produkttekstene, annonsetekster, sosiale medietekster, jo mer du kan eie det, jo bedre er det synes det er.
Når det kommer til annonsering, så ser vi at de fleste er flinke til å poste organisk og få en effekt ut av det. Da ser vi ofte at mye av det samme organiske innholdet, med kanskje bitte litt vinklinger, litt mer saksrelatert, fokusert, er positivt. Så basispakken vår er at kunden selv lager annonser, og da pleier jeg å si lag 1-2 annonser i uka som de kan teste gjennom.
Marte
Dette er veldig interessant, fordi hva kan man forvente av byrået her? For en ting er at man driver og lager alt et innhold hele tiden, men når man lager det selv, så tenker jeg da fra kundesiden at man bør kunne forvente at man får veldig gode tilbakemeldinger fra byrået sitt som sier at dette fungerer, dette fungerer ikke, som er super tidlig på det, sånn at det blir en utdannelsesprosess. Så slipper man å gjøre den kjipe jobben selv med å se på alle disse tallene og hva er det som er analysordet, selv om mange av oss er det.
Thomas
Det er helt riktig, det er en del av vår jobb, og spesielt kanskje de første månedene, er å gi tilbakemeldinger fortløpende på at dette gikk bra, dette gikk dårlig, og vi bestiller oss ofte sånn, vi ser at korte filmer der du er ute i naturen fungerer bra, kan du lage flere sånne filmer. Så det er helt riktig, du må ha en løpningelåg om at innholdet fungerer ikke, men jeg synes alltid det er en fordel om produksjonen kan ligge hos kunden. Men vi har jo flere pakker der vi lager innhold selv, men da lager vi kun annonsetekstene, så det vil si at da det er bilder og videoer som fortsatt ligger hos kunden, også har vi erfaring med hva slags sellende tekster, forskjellige steder i salgstrakta som fungerer bra, så da leverer vi annonsetekstene til kunden, eller tar typisk annonsebudskap og bilde og putter den i kanva for å gjøre den til en fin story eller en bra video osv.
Marte
Så der kan man egentlig samarbeide. Og det er jo en del byråer som også tilbyr å lage innholdet mye mer fullt ut, og det jeg bare har lyst til å si hvis man vurderer en sånn nødding, og man ser at ok, vi har ikke interesse, for det er jo ikke alle som har den der kompetansen, og det vil ikke få lov til å være kunde hos deg, det er greit, men samtidig så kanskje de har gode produkter, også er det mye annet som de er gode på, men det der med sosiale medier og lage innhold og sånn, det føles bare helt veldig lite tilgjengelig. Men hvordan bør man da best samarbeide med byrået for å få til?
Thomas
Jeg tror det handler om kjemi, det handler om at du får virkelig formidlet til byrået hva som er viktig for deg, hvorfor produktet er viktig, og så setter du da bort tone og voice og hele tinget til et byrå. Det som ofte er tilfelle, er jo at byråer som lager innhold tar seg ofte mye bedre betalt for å da lage det innholdet, enn et byrå som for eksempel plasserer og annonser gjør, så det kan ofte bli veldig dyrt, uten at du får målt effekten kanskje det første halve året av hva du lager. Ikke sant?
Så du kan havne i en felle der du betaler kanskje 50 000 kroner for en fotoshoot da. Du tar masse bilder, og så vet du ikke, aner ikke om bildene er bra eller dårlige, eller om de selger bra eller ikke selger bra, og så videre. Da vil jeg heller ha tatt inn en i selskapet som betaler litt grann i penger som tar eierskap til sosiale medier og innholdet kanskje, enn i den fasen vi snakker om nå som 2-30-40 millioner, setter bort all innholdsproduksjonen til et byrå.
Marte
Ja, men jeg er helt enig i det.
Thomas
Ofte når vi har jo hovedtema er jo liksom hvorfor et byrå, eller når skal man byråverses deg selv, og jeg pleier ofte å tegne et bilde for de kundene som tar kontakt og er litt usikre da, så pleier jeg å sammenligne markedsføringsrollen med en økonomirolle i et selskap. Og helt i starten så gir det mening å føre regnskap selv, for du har kanskje ikke råd til en regnskapsfører, og så begynner det å bli såpass kompleks, og det begynner å bli såpass mye tid.
Marte
Pluss at det er jo helt utrolig kjedelig.
Thomas
Ikke sant?
Marte
For veldig mange.
Thomas
Og da gir det mening å ha en regnskapsfører, som vi er et markedsføringsbyrå, og det er akkurat som en regnskapsfører på økonomidelen. Og så når det kommer til en viss størrelse, så gir det mening å ansette en eller annen CFO-rolle, som på en måte passer på internt, og som kanskje jobber med regnskapsbyrået, men som på en måte har eierskap til all økonomidelen internt i selskapet. Så det er veldig samme rolle, og det er ofte, så er folk mer vant til å tenke på økonomiroller enn markedsføringsroller, så det er ofte et bilde jeg pleier å male for å hjelpe folk å sette det litt i perspektiv.
Så jeg tror, når du begynner å bli stor nok, så gir det mening å tenke på å ta noen av de delene bort, og selv om vi har mange kunder som synes det er kjempevanskelig, som synes det er så gøy med markedsføring, de vil helst gjøre alt selv, og så blir det til at de sitter til langt på natt fordi de har masse andre ting som skal håndteres hver eneste dag, og så blir det en flaskehals som på en måte mer skader enn gjør bra. Så jeg tror at du kommer til et visst nivå, der du som daglig leder må gjøre de tingene som skal til for at selskapet skal ha mest mulig vekst, mer enn ting du bare synes er gøy hele tiden. Det er også noe jeg ofte utfordrer folk på, at du har ikke tid til dette, du er sikkert kjempefint på Facebook-annonser, du er sikkert kjempefint til å lage innhold, men hvis du alltid ligger bak alt i langsiktighet, og alltid blir trøtt og sliten, og gjør de andre tingene dårligere fordi hele tiden er på deg, så er det kanskje lurt å vurdere og sette det bort noe andre som kan bistå.
Marte
Jeg har lyst til å gå helt konkret på akkurat den der fasen hvor man skal ta valget om hvem man skal samarbeide med. Fordi hva er det man egentlig kan kreve av byrået når man skal jobbe sammen? Så hva er det man bør be dem legge frem for å vise at de er riktig valg?
Det kan gå på egentlig, hvordan er det, eller jeg kan ta noen av de tingene som jeg ber folk sjekke, det er hva slags rapport du gir dem, og hva slags møtestruktur har man, altså man skal ikke ha møte fra møte, men for å følge med løpende sammen på hvordan det faktisk går. Så det er to viktige ting, og at de må kunne legge frem resultater på suksess med andre tilsvarende kunder, og så bør man helst, det er ikke noe man bør byråe om, men man bør helst da finne andre enn de som de nødvendigvis oppgir som referanser, så man kan snakke med andre kunder av dem, sånn at de ikke bare har den ene kunden som er en suksess, men helst snakker med de andre også.
Thomas
Et lurtriks der er jo å utfordre dem når du snakker med dem, jeg ser at dere har Nettbutikk X som er en referansekunde, kan du nevne to-tre andre mindre kunder som dere har hjulpet, notere de, og så ringe, mer enn at jeg brukte tid på å håndplukke til nettsiden. Jeg synes at alle de tingene, rapportering, struktur på samarbeid, referanser, og også forventningene til hverandre, hva er ditt ansvarsområde som kunde, hva er vårt ansvarsområde som byrå, det er ting du bør ha tenkt over.
Marte
Så hva er det jeg som kunde kan kreve av byrået mitt? Hva er det jeg bør forvente av et godt byrå?
Thomas
Et godt byrå, først og fremst, det viktigste her er jo å få hjemlige rapporter, og rapporter du forstår, og rapporter du klarer å lese, og du klarer å videreformidle til andre hvordan det går, så det vil si ikke rapporter med masse tall, men rapporter med de viktigste tingene. Hver mandag sender vi rapport til kundene våre, og da sier vi så mye penger har du tjent, så mye penger har du brukt, på de forskjellige kanalene, så mye penger sitter du igjen med, og det gir en avkastning på x. Dette er de beste annonsene, dette er de dårligste annonsene, dette var det vi har testet denne uken, dette har gått bra, dette har gått dårlig, dette skal vi teste neste uke.
Vi har testet masse frem og tilbake og har funnet ut at det er det kunder og flest trenger å vite for å føle de har en kontroll, så det minimum er å ha en jævlig rapportering som du forstår.
Marte
Det er kjempebra, og det er veldig overraskende, for når jeg har sett på ulike byråer, hatt frustrerte kunder av meg, som har kommet og sagt er dette byrået egentlig bra? De sier at det går bra, men jeg føler jeg bare betaler, jeg får ikke noe igjen for det. Så jeg har sagt ok, få se hva slags rapporter du får.
Men jeg får ikke noen ordentlige rapporter.
Thomas
Det er et stort rødt flagg.
Marte
Helt utrolig.
Thomas
Men det hører vi ofte også. Vi kan ta over for kunder som har jobbet med en kunde i et år, kanskje to, og aldri sendt en rapport. Helt utrolig.
Det er jo helt sjokkerende. Og igjen, jeg mener også at du bør minimum ha en dialog med byrået ditt ukentlig løpende. Dette er jo snakk om businessen din og hvordan businessen skal vokse.
Så rapport er en god invitasjon til dialog for å da om det er noe som er uklart, man kan ha en prat rundt det. Jeg vil også si det at byråer som på en måte garanterer resultater, ser jeg også egentlig som litt useriøst. Fordi at hver kunde er forskjellig.
Hver kunde har litt forskjellige nyanser av ting. Så du kan vise til suksess fra tidligere. Sånn som vi sier til våre kunder at i snitt siste 90 dagene så ligger vi på rett over 7,5 i avkastning på tvers av alle nettbutikkene våre.
Og klær så ligger vi på en snitt på litt over 15. Men jeg præsiserer alltid, dette er ingen annen tid for deg, men dette er hva vi har fått til med de kundene vi har jobbet med. Og det er på en måte en snitt.
Ikke sant? Men jeg tror det å, hvis kunder, hvis vi garanterer å doble omsetningen din eller vi garanterer X, Y og Z, da er de litt for mye på selleren. Og litt for liksom, det er umulig å kunne love noe.
Fordi at markedet forandrer seg hele tiden. Nettbutikken din kan forandre seg hele tiden. Det har masse å si med hva slags produkter du er inne til enhver tid og hva du går tom for og så videre.
Så det er mange faktorer. Så jeg tror det er liksom, du kan kreve rapporter, du kan kreve en hjemdialog, og du kan kreve å ha gode samtaler for hvorfor resultatene går opp og ned.
Marte
Og i forhold til kontaktperson også, det synes jeg er et viktig poeng. Hvis jeg skal ha et byrå, så vil jeg ønske å ha en dedikert kontaktperson som kjenner min virksomhet ordentlig godt og jeg føler at de faktisk bryr seg og tar den tiden på å bli ordentlig godt kjent da.
Thomas
Det er jeg helt enig i. Det er altså kjempeviktig å ha en fast person å forholde seg til. For oss så har vi, vi har det, men vi har også da, til alle kundene mine, så de har mobilnummer mitt.
Send mer melding når som helst hvis det er et eller annet.
Marte
Kunne vi tatt den nummeren her nå?
Thomas
Nei, det kan vi absolutt ikke. Men poenget er at jeg tror du også skal ha en relasjon til den personen som måtte ha tatt deg inn da, så den skal ikke forsvinne eller gå bort i et eller annet system. Jeg tror at du skal kunne holde den personen ansvarlig for den prosessen du har hatt, den dialogen du har hatt i tillit til å ha en fast kontaktperson.
Marte
Ja, som kunde så synes jeg det er kjempegøy å snakke om, eller veldig fint å snakke om kravene som vi kan stille til byrået. Men det er jo naturlig at byrået også kan stille noen krav. Du tok den der sjekklisten før man slipper inn døren hos dere, men underveis i samarbeidet der, så kan man være en god kunde, eller en dårlig kunde, i kraft av hvordan man er til stede i samarbeidsforholdet.
Thomas
Absolutt.
Marte
Så hva er det du som byrådriver ønsker deg hos en god kunde, eller hva er det som er en god kunde? Hvilke krav kan du stille til meg som kunde?
Thomas
Respons, altså dialog. Mange av kundene våre er forståelige at de er små, de er stresset, de er i en kritisk fase i forhold til vekst, og så videre. Men for at vi skal kunne hjelpe på best mulig måte, så må det være en jævn god dialog.
Så når vi spør etter ting, eller hvis vi sier, hei vi ser at produkt X som har fungert veldig bra nå er utsolgt, nå kommer det på lager neste gang, så vi kan planlegge å ha dialog og sånt, det tror jeg er viktig å ha en løpende dialog. Og så forventer vi at du poster jævnlig i sosiale medier, for det hjelper på en måte de betalte annonsene i forhold til spredning, når Facebook ser at du er en aktiv bedrift som på en måte skaper engasjement. Så det er kanskje de to tingene, det å være aktiv i dialogen, og ha eierskap som jeg snakket om tidligere til nettsiden til produktene dine og markedsføringen rundt det.
Marte
Jeg kan godt legge til noe der. Jeg var inne som rådgiver i et veldig bra retail-selskap, men de hadde ikke kjempegode resultater på Google. Altså Google var den beste kanalen når det kom til betalt markedsføring, men likevel så var resultatene litt så der, de var også litt frustrert med hvordan samarbeidspartneren deres, byrået deres var.
Men så viser det seg at i den nettbutikken så var de jo helt fullstendig overarbeidet, så de hadde jo ikke noe tid til å følge opp det byrået. Så da tok vi rett og slett og intensiverte møtene, og da møtte vi jo da en kontaktperson i byrået som var så takknemlig, fordi at hun satt der og hadde masse kompetanse, og det var egentlig et godt byrå som hadde kjempegod peiling på Google-annonsering, men de samarbeidet da med denne nettbutikken hvor de ikke hadde noe kapasitet til å følge opp. Så det vi gjorde da var at vi hadde jevnlige møter, om det var hver uke eller ann hver uke, og noe av det som nettbutikken var nødt til å gjøre for å få fart på annonsene sine, det var å dele markedsplanene fremover i tid.
Så det er noe, hvis du har lyst til å ha gode forutsetninger til å lykkes, ta og legg den markedsplanen for deg selv, plott inn hvilke kampanjer du skal ha fremover, plott inn hva som er de viktigste produktene, for jo tidligere byrået ditt kan få den informasjonen, desto bedre kan de hjelpe deg. Så det er noe med å legge til rette for at byrået kan gjøre en god jobb. Og det er også veldig bra for deg selv også, for når du blir tvunget til å ha den der oversikten, og så planlegger litt mer enn to uker fremover i tid, men kanskje planlegger et halvt år fremover i tid, eller ett år, hvertfall sånn grovt fremover i tid, så får du det også bedre selv når du skal drive nettbutikken din.
Så det er en sånn vinn-vinn-situasjon.
Thomas
100%, og du kan si de kundene som jeg sier opp, er kunder der dialogen er vanskelig, eller de ikke har tid til å følge oss opp, eller ha den dialogen. For da står vi bare og dunker hodet i veggen uansett, og da vil jeg heller at vi bruker kompetansen vår, og ressursene våre på noen som har muligheten til å ha den dialogen også.
Marte
Og i tillegg så er det du som er best på egne produkter, og det er det som kunde å faktisk bevare den selvtilliten, for det er så fortsatt at man møter et byrå, og så er de sånn litt høye og mørke noen ganger, og forteller liksom om alt de kan, og det kan bli veldig teknisk, og det virker overveldende, og de virker som sånn supereksperter, og generelt det med digital markedsføring kan virke veldig skummelt.
Men husk det at du er eksperten på egne produkter, og også ha med deg det når du samarbeider med byrået, sånn at du skal være kritisk til det som skjer, for selv om du kan ha OK resultatet på annonseringen din, så hele tiden ha med deg det kritiske blikket, og si sånn, ok, men ja, vi har sågt masse produkter, det har gått veldig bra, men er det egentlig de produktene med best bruttofortjeneste som selges her? Og gjøre, være litt sånn business smart på hva som frontes for eksempel, og det er det egentlig du som, det er den ansvaret for å gjøre det, det ligger hos deg, for du kan ikke forvente at byrået ditt har den innsikten i dine produkter.
Så for eksempel da, å bare dra ut noen enkle lister på hva er våre toppsellere, og se, ok, hvor bra er de dekket på Google? Så se, hvordan gjør vi det organisk på Google med våre toppsellere? Får vi masse trafikk fra Google organisk på dem?
Og hvordan gjør vi det betalt der? For da kan man skru opp budene, man kan jobbe mer med de produktene i annonsene, for å løfte dem opp, for å få dem til å prestere bedre. Og sammen med produkter og produktgrupper som er veldig viktig for deg, i forhold til merkevaren din, det er også sånn som man skal legge mer innsats på.
Så det der å samarbeide med byrået, mer sånn strategisk, og se liksom helheten av produktmiksen din, og gjøre en jobb der, det er veldig bra. Og sånn sett, når man begynner å jobbe sånn strategisk, systematisk, så er det noe som bør gå over tid. Og da er det veldig fint hvis du får en god relasjon, du finner et byrå som er flinke, og hvor du klarer, altså du har en god ...
Thomas
Kjemi?
Marte
God kjemi! Du driver langt om kroppsbevegelser, jeg prøver å vise kjemi. Takk Thomas.
Thomas
Bra bevegelser.
Marte
Og så kan dere samarbeide, forhåpentligvis over lang tid. Og ikke for det du gjerne kan få, når andre banker på døren, du kan godt få dem til å utfordre, men det aller beste er om man virkelig får et samarbeid som kan gå over tid, er min mening da, og min erfaring.
Thomas
Det er det beste for oss også. Og du kan si, de kunder vi ser, at man har en umiddelbart god kjemi, og det er en god dialog, og det er en innsidig respekt og forståelse på en måte for hva man gjør, og hvordan man gjør det, det er kunder som blir lenge, og da er det også kunder som vokser og vokser og vokser, og på en måte hele tiden, både omsetningsmessig, avkastningsmagienmessig, og liksom dytter det fremover. Så jeg tror at det er kjempeviktig.
Marte
En annen ting som jeg synes er litt vanskelig, det er det der med å vite om man bør ha flere byråer, når man annonserer på flere plattformer. For det er veldig naturlig for en nettbutikk å annonsere på Google og på Facebook, som de to viktigste. Men så er det ikke gitt, at de som er kjempegode på Facebook-annonsering, også er gode på Google-annonsering.
Så hva er svaret her?
Thomas
Jeg tror det selvfølgelig varierer veldig fra hvilket byrå du velger. Men jeg tror at et markedsføringsbyrå, som gjør en annonseringsbyrå, bør ha kompetanse til å kjøre begge deler, med mindre det liksom er to ansatte som bare er superpassionate om Facebook. Vi begynte jo til å gjøre bare Facebook-annonsering, og så har vi ansatt etter hvert folk som er flinke til Google, Snapchat, TikTok, Pinterest, osv.
Men det er mye av de samme grunnprinsippene. Så er du flink på Facebook-annonsering, så bør du i prinsippet også kunne knekke nøtten på Google og på de andre. Så i utgangspunktet er det en fordel å ha en kontaktperson i ett byrå, som håndterer flere kanaler, for det at den kompetansedelingen med hva som fungerer i de forskjellige kanalene er lettere å gjøre internt i et byrå enn to forskjellige byråer som antakeligvis vil konkurrere litt og slå hverandre litt på brystet for å tøffe seg litt, for å vise at vi er flinkere, eller at denne kanalen er viktigere enn den andre, osv. Men det kommer selvfølgelig veldig an på. Men tilbake til den samtalen man har med byrået, med hvem har du skapt suksess for, så kan det jo være lurt å få fram kunder som kanskje jobber med Google og Facebook, sånn at de kundene også kan snakke om hvordan det er å jobbe med det byrået i forhold til å jobbe på flere kanaler.
Marte
Og jeg tenker at det ikke er veien for å ha to heller, så lenge man klarer selv å håndtere det, at du har nok kapasitet til å følge opp Facebook-byrået ditt og Google-byrået ditt. Så det er ikke noen fasitsvare her, egentlig. Det som er viktig er at de som hjelper deg, at de reelt har kompetanse på det de hjelper deg med.
Så dersom de har både Google og Facebook, så er det veldig naturlig at det er to forskjellige personer. At det er en person som gjør Google-annonseringen, og en som gjør Facebook-annonseringen, vil jeg antale.
Thomas
Absolutt, og i vårt tilfelle så er det det. Som er eksperter på hver av kanalene. Men vi jobber også veldig vellykket med mange andre byråer, der de for eksempel har hatt Google fra før av, og der vi har tatt over Facebook-annonsering.
Så det handler om netthandleren sin kompetanse og kapasitet til å følge opp mer enn et byrå. Vi har jo egentlig vært gjennom det allermeste nå, tror jeg. Vi lager jo et ressursark som du kan laste ned på netthandelspodden.no, og så går du bare på denne episoden her. Og her oppsummerer vi hovedpoengene våre. Her legger vi med denne kriterielisten som jeg snakket om, som vi bruker. Vi kommer til å snakke litt om, som vi nevnte tidligvis, hvordan skal du fram for å finne riktig byrå og så videre.
Så bruk ressursarket aktivt, så får du også de viktigste tingene her.
Marte
Og så hender det hvis vi glemmer å si noe smart mens vi snakker her, så hender det at vi føyer til det på ressursarket, så det blir enda litt bedre.
Thomas
Ja, det blir litt sånn kindregg, kanskje. Det ligger mye mer smarte ting der også.
Marte
Ja, det vi egentlig skulle sagt står der.
Thomas
Og vi kan også si det at vi setter veldig pris på tilbakemeldinger og spørsmål vi har på DM og sånne ting. Vi får jo en del etter de episoder vi har spilt inn av sesong 1, så ikke vær redd for å strekke ut en hand hvis det er noe du lurer på, men vi føler vi har vært gjennom det meste nå i forhold til om man skal velge et byrå. Og ikke glem å laste ned ressursarket også.
Kult. Noe mer føler vi vi må legge til? Eller føler vi vi er i mål?
Marte
Det siste som vi kanskje ikke har sagt, det er at jeg føler det er veldig personavhengig i noen byråer. Sånn at det å få den ene flinke som har det engasjementet for deg, det er det som er viktig. Selve byrået kan være bra, men hvis du får den dårlige, uengasjerte konsulenten som gir en kundekontakt, så hjelper det ikke hvor bra resultatet det byrået egentlig klarer å få for andre kunder, og hvor flinke de er til å følge opp med andre kunder.
Thomas
Kjempegodt poeng. Du kan si vi har flere ganger måtte bytte fra den ene kontaktpersonen til en annen kontaktperson, for det har vært en ikke optimal kjemi der. Så det er også lov å flagge og si til byrået at jeg ønsker å ha en annen kontaktperson som kan hjelpe meg med dette.
Marte
Og så er det sånn at etter en oppstartsfase på noen måneder, så skal du tjene penger på annonseringen din. Så du skal ikke gå et halvt år eller ett år uten at du faktisk tjener penger på den jobben som byrået gjør for deg. Det skal ikke være en kostnad, det skal være en investering som gir avkastning.
Thomas
100%, og det er kanskje det viktigste budskapet her, at hvis ikke du tjener penger innen de første tre månedene, med mindre helt ekstraordinære ting, så må du virkelig utfordre byrået på hva som skjer, og du må få gode svar på hvorfor det ikke blir lønnsomt, og eventuelt hoppe ut av båten hvis det fortsetter på den måten.
Marte
Bra, da er siste ordet sagt for denne gang.
Thomas
Yes, vi snakkes plutselig igjen, og husk ressurssaker på nettannenspodden.no