Du lurer på suksess med nettverden. Ok Helga, tusen takk for at du vil prate med meg i dag. Jeg har følt butikken deres en stund.
Min kone går rundt med en av genserne deres som jeg kjøpte for lenge siden, føler jeg. Det har vært kjempekult å bli litt bedre kjent med både deg og butikken. Vi kan starte med nettbutikken din.
Hva heter den, hvem er den for og hva selger den? Nettbutikken min heter Happy Wifey. Vi startet for 10 år siden. Vi selger klær for kvinner.
Vi er veldig kjent for at det er myke, komfortable klær. Innenfor loungewear og tilbehør til kvinner. 10 år er jo 100 år i internett tid.
Hva trigget deg til å starte en butikk for 10 år siden? Det var faktisk en venn av meg som heter Håkon Raudland som hadde en idé om å starte en nettbutikk for kvinner. Så koblet han på meg og mannen min og kjæresten sin. Det var en gjeng med to par som startet Happy Wifey.
Det er jo oppskriften på disaster. Man skal ikke starte en business med kjæresten sin, i hvert fall ikke med en venn. Her har vi gått en annerledes retning og gjort akkurat det.
Det har vært god stemning fra start. Han som fikk ideen stod i en heist. Han så på heisen og hadde en merkekone.
Så begynte han å spinne på det. Så var det Happy Wifey. Det var slik navnet kom.
Vi startet med å lage sminketilbehør. Vi solgte videre andre brands. Det begynte å gå bra.
Så jeg bestemte meg for å lage en gensti som jeg kunne gå rundt med. Jeg ble så stolt av Happy Wifey, så det var egentlig sminke vi drev med. Da jeg begynte å gå med den genseren, på den tiden bodde jeg i San Francisco og gikk kundesforum.
Den første dagen jeg gikk kunden, fikk jeg tre-fire kommentarer. Happy Wifey er så cool. Så begynte jeg å tenke, kanskje vi skal prøve å lage flere av dem.
De første årene, var det sånn at dere begynte å få omsetning og suksess med en gang? Var det en stille start? Det var en stille start, men vi skjønte veldig fort at vi må prøve å få hjelp fra influensere. Det er jo det veldig mange gjør. Men vi hadde ikke så mye penger på den tiden.
Så vi prøvde å sende meldinger til influensere. Så fikk vi til slutt natt hos Tone Dambley. Vi spurte om hun hadde lyst til å få en jeanslaus.
Det hadde hun da. Så postet hun et blogginnegg med jeanslaus på. Den dagen husker jeg veldig godt, for da skjøyts salget.
Så da skjønte vi at her er det nå. Dette er et marked. Det er ofte sånn at med mindre man faktisk får mulighet til å vise produktet ditt foran drømmekundene dine, så er det veldig vanskelig å avklare om det er et marked eller ikke.
Hvor lenge siden er dette? 2016, så to år etter vi lanserte. Har dere hatt flere pivot moments gjennom de siste ti årene? Eller hva slags andre store endringer? Jeg vil si at jeg var det ene pivot momentet. Og så har det andre vært faktisk nå, de siste dager, som jeg på en måte kan kjenne at det har skjedd noe stort.
Det har vært i forbindelse med en ny produktlansering, en sånn joggidreft, som vi merker nå at det tar ganske av. Spennende. Og da bare for sånn litt tekniske spørsmål, for de som hører på er jo på en måte netthandlere de også.
Hvilken plattform er det dere sitter på? Vi bruker Shopify. Har dere brukt det hele tiden? Det har vært enklere for oss å bruke, så det er det vi har kjørt på med. Ikke sant.
Og hvilken konverteringsrate har dere, sånn cirka, husker du det? Her nå har vi rundt 4%. Ja, så bra. Og snittålderverdien din? Akkurat nå.
Nå sier jeg nå, for det er som sagt skjedd nå de siste månedene, så nå går det rundt 1300. Kult. Og e-postsystem, hva er det dere sender ut e-post med? Klavio.
Klavio. Ja, men kult. Da har dere min drømmestrekk, mener jeg, som er den ultimate.
Det er bra, men det er alltid interessant å høre hva folk bruker. Og hva er det du omsetter for da, sånn cirka i løpet av et år? Det er jo litt vanskelig å på en måte svare på, for frem til nå har det gått gjent og trutt med ganske lav omsetning. Men det siste året, litt fra januar til hittil i år, så har vi hatt en økning på 400%.
Oh, wow. Så vi ligger an til å omsette for cirka 2 millioner i år. Ja, kult.
Det er spennende. Det er jo da det er lettere å gjøre investeringer som skaper mer vekst igjen. Så du har liksom fått i gang den der... Det er lettere.
Jeg skjønner at det begynner å komme over en sneik, der det er lettere å investere og få hjelp, og ikke gjøre alt selv, som jeg mener har vært grunnen til at det har gått så krekt de siste årene, har vært at jeg og mannen min, som driver butikken alene nå, har vært litt flaskehalser i den prosessen. Hvis du skulle begynne til på nytt med alt det du visste, hva hadde du gjort anledes? Hvis du rådde både deg selv og andre som er i startfasen, hva tenker du er lurt å være klar med? Jeg tror kanskje å komme enda tidligere på banen med Facebook-annonsering, for det har vært en nøkkelig oppgave for vår omsetningsutvikling de siste årene. Jeg har vært enda dyktigere på e-post- og markedsføring.
Hva med produktutvikling og den type ting? Du begynte med sminke, så inn til genser, og nå er det med hele dress og loungewear-greier. Føler du at du har lært noe? Hvordan jobber du med produktutvikling i dag? Det virker jo som at de endringene i forhold til hvor du tar produktene, også er med og hjelper den veksten. De produktene vi lanserer er veldig mye relatert til den livsstilen vi kjører.
Det er derfor vi liker å kalle Happy Wives for et livsstilsmerke. En annen ting jeg vet, spesielt når man er litt liten, mange sliter med å få til, er jo innholdsproduksjon, å få nok innhold til både produktsider og Instagram-fidder og så videre. For meg, når jeg ser på deres både fidder og sider, så virker det som at dere har funnet en god flow.
Jeg synes at innholdet deres fungerer bra og henger på greit med den merkevare som jeg føler dere er. Hvordan jobber dere med det i dag? Jeg er helt enig i at det vi poster på Instagram og sosiale medier, er veldig tråd med vår merkevare. Der har det rett og slett vært at Mikael og jeg har innsett at vi må inte at vi trenger hjelp til å nå målgruppen vår i disse plassene.
Da har vi en veldig riktig innholdsprodusent som heter Evelina. Hun kom ganske tidlig på banen og har et øye på både fashion og stil, men også for å produsere innhold som trenger målgruppen. Hun hadde vi faktisk ikke klart å bli så store uten, fordi hun er helt rå.
Da har hun full frihet til å produsere det hun tenker er selv og best. Hun har full frihet. Hun poster ting uten at vi godkjenner, for vi vet at hun nesten kjenner merkevaren bedre enn oss.
Hun er den som produserer innhold. Ikke sant. Det er noe som for eksempel Amundsen, som også er veldig flink på innhold, at den personen som har hovedansvar for innhold har fått helt frie tøyler til å bare gi gass og kjøre på selv.
Med en gang man blir en slags flaskehald som skal godkjenne og se over, så tror jeg man har tapt. Du sa at dere ønsket å starte med Facebook-annonsering tidligere. Hvilke kanaler annonserer dere på? Det er tydelig at Facebook Hva er den mixen, og hvordan tenker dere rundt det nå og fremover? Vi annonserer via Facebook og Instagram.
Det som er litt sønnlig, Thomas, er at mitt ekspertiseområde er egentlig Facebook-annonsering. Det har takket være et kurs som jeg tok hos deg for åtte år siden. Et eller annet masterklass i Facebook-annonsering, som min kjef, det firma jeg jobbet for, han anbefalte meg å ta det kurset.
Det var så bra at jeg kom tilbake til jobb og var så inspirert. Jeg begynte å sette opp annonser og det som så at resultatene kom. Det var en veldig bra og tydelig måte å lære på, som jeg gikk av.
Så hyggelig. Det startet med at jeg hadde begynt med Facebook-annonsering selv. Det er det som er ekspertiseområdet.
Men det jeg har skjønt er at selv om det er det jeg driver med til vanlig, så betyr ikke det at jeg skal sitte og sette opp her på hvert sine annonser. Jeg har ganske minimalt med tid, faktisk. Jeg er fullstendig avhengig av at noen andre kan ta den biten og gjøre den jobben.
Det er en realisering jeg har kommet fram til nå. Det samme gjelder jeg også. Nå har vi også fått hjelp på den biten.
Så nå elsker jeg outsourcing. Det er ganske skummelt og vanskelig å tørre å outsource. Har man råd til det? Hvor lang tid tar det? Slippe kontrollen og alle disse tingene.
Men jeg tror at det du beskriver i den fasen dere er i, det er noe jeg hører ofte. Man har en fulltidsjobb, og man har venner og familie og masse ting gående. Så man rekker ikke overalt.
Da er det bedre å finne noen som kan hjelpe deg og vokse raskere med å gjøre de tingene for deg. Så er det en fordel at du har en god bestiller med at du har kompetansen til å bestille på en god måte? Ja, og jeg er ganske pirket av perfeksjonist. Jeg ser på våre egne avdelser og kan se at den her er ikke helt tilpasset.
Den er ikke helt tilpasset på story. Her må vi gjøre noe. Så jeg går inn og tweaker, men jeg sitter ikke inne der 24x7.
Ikke sant. Det høres veldig fornuftig ut. Men det er egentlig en ganske fin segway til en annen ting jeg har lyst til å høre litt om hvordan dere gjør det.
For akkurat som du beskriver så er det en travel hverdag, det er fulltidsjobb og så videre. Har du noen gode tips til hvordan dere strukturerer på en måte jobben med nettbutikken? Er det noen faste kvelder eller dager? Har du noen struktur? Hvordan jobber dere i forhold til hva dere skal fokusere på og bruke tid på? Det er kanskje vårt svakeste punkt og det er kanskje grunnen til at det ikke har vært en god kontinuitet på Happy Wifey på salget fra start. De har jobbet veldig i volker.
For eksempel er vi veldig inspirerte når vi reiser til Baler, som vi gjør ganske ofte både innen de time men også maten min og jeg. Vi er der gjerne noen måneder av gangen og da er det slutt og skjuter og det er innhold og vi er mega inspirerte. Så damper det litt av på en måte så vi har ingen god kontinuitet.
Men det er det vi jobber med. Nå er det sånn at Mikael, Kristian Slund og jeg vi sitter på hele selskapet bare vi to og vi har to små barn på 1 og 3 og hver våre flinke jobber. Så vi har en time etter klokka halv ti til å sitte med Happy Wifey så vi trenger hjelp og derfor har jeg blitt så tilgjengelig av å gi personer som jeg synes er flinke mer ansvar i selskapet.
For eksempel Evelina som er super fashionable hun har nå fått mer og mer produktutviklingsansvar og har direkte kommunikasjon med produsent og bestiller noe varer i stedet for at jeg skal sitte og snakke med produsent. En dag jeg spurte hun har du lyst på litt mer ansvar? Nå har du jobbet mye med sosiale medier men vi tror du kan passe veldig godt til å utvikle produkter. Hva tenker du om det? Den kvelden kom hun tilbake til oss med predesign på en dag som hun hadde laget.
Så det var veldig tydelig at hun var overmoden for å få mer ansvar. Ikke sant. Og gutter på annonsering, vi kaller dem det.
Vi har noen danske gutter som hjelper oss med ads. Vi starten spurte veldig mye hva synes du om det, men nå er jeg mer sånn ok, nå ser vi at dere leverer bra resultater, nå kan dere ta den avgjorten selv og så kjør på. Det tror jeg er en sunn, god og smart måte å drive business på.
Jeg ser også at dere gjør mye influencer eller dere har masse forskjellige type modeller, ansikter utad og poster i sosiale medier. Hvordan er det? Ligner det dere som jobber med det også? Eller er det noe du gjør selv? Det er faktisk jeg som har nådd ut influensere. Hvordan føler du det fungerer? Jeg føler det fungerer bra.
Når jeg har tid til å gjøre det, så fungerer det veldig bra. Jeg må bare slå et slag for influensere. Det er veldig fine folk vi jobber med.
Vi har gjort at Happy Wife har kunnet vokse uten at vi har måttet bruke alt for mye penger på det. Det virker som de har ikke nytt ønske om å hjelpe norske merkevarer opp og frem. Men jeg tror at det hadde ikke gått like bra hvis vi ikke hadde gjort en bra innsats med å lage nydelige bilder av svettsøkken.
Vi gjør ting i direkte rekkefølge. Vi spør ikke med et bilde av en svettsut som ligger på gulvet. Vi har vært på Bali, og vi har hatt en profesjonell fotoshoot i en kul villa, og fått frem den viben vi ønsker å få frem.
Så bruker vi de bildene til å få ut influensere og spørre om de vil ha den. Da er det mye lettere for de å se på seg med den stylingen her. Jeg har også blitt ganske kul med den, så ja.
Det gir veldig mening altså. Når dere har disse fotoshootene på Bali, hvem er det som tar bilder og sånn da? Da har vi gjerne et modellbyrå vi når ut til, og så kobler de på fotografer og smikører, og gir oss valget mellom ulike typer modeller. Ja, det ser veldig smart ut.
Som da har modeller og fotografer der nede, som hjelper deg å få se produktene våre skinnene. Helt på slutten her, veien videre, det er kult å høre at dere har begynt å få skikkelig vind i seilene. Hvor er Happy Hifi om et år eller to? Hva vil du ha fokus på for å fortsette den gode stilen? 20-30 år Det er superhøye ambisjoner faktisk.
Vi tror at med den farten vi har nå, så vil vi kunne klare å nå 10 millioner i omsetning neste år. Gjerne 10 ganger en år etter der da. Vi kommer til å sikte kjempehøyt fremover.
Så gjør vi det her på egen hånd, vi har ingen investorer på banen, fordi vi liker å kose oss med Happy Hifi. Vi liker å gjøre det på vår måte. Kult.
Det høres ut som en veldig god plan. Tror du da at dere kommer til å fortsette den stekken dere har nå, med god influensesamarbeid, bra bilder og ads og e-post til å dytte, er det det dere tror kommer til å fortsette å akserrere? Det er det. Og få til en enda bedre bryt på å få inn nye produkter, så det ikke er kontinuerlig noe nytt som kommer.
Det tror jeg også blir veldig, veldig viktig. Hvis vi går tilbake ti år, på en måte mentalt, har du noen konkrete råd til noen som er i den helt oppstartsfasen, som kanskje har prøvd litt, men ikke fått fart og fått det til? Hva tenker du er viktig for dem å høre? Kontinuitet. Bare fortsett å poste, fortsett å vise at merkevaren deres er viktig, og ikke la den dø ut.
Bare prøv å holde motet oppe når det går dårlig, fordi plutselig så treffer dere en eller annen nerve som gjør at det tar av. Kult. Det tror jeg er et viktig, bra budskap.
Så bra Helga, vet du hva? Tusen takk. Det blir spennende å følge med videre. Jeg tror det blir et sånt set til min kjære nå, å oppgradere den genseren.
Ja, det må det være. Det er veldig hyggelig. Takk for praten.
Takk for praten.