For et par uker siden så holdt jeg et helt nytt webinar som heter 4 steg for å ta deg fra 100 lapper til 1000 lapper i daglig salg. Det var en stor suksess, det var over 400 nettbetykker som var påmeldt og fikk veldig gode tilbakemeldinger. Da tenkte jeg at da er det perfekt å kunne dele det med deg i podcasten vår.
Så jeg tenkte at jeg får med 4 konkrete steg som tar deg fra å selge for noen få 100 lapper om dagen helt opp til der du kan ligge på noen 1000 lapper om dagen. Vi i Monaco har forskjellige faser, vi på en måte deler inn nettbutikkene vi jobber med i. Vi har oppstartsfasen som er fra 0 til 2 millioner. Så har vi stabiliseringsfasen som er fra 2 til 20 millioner.
Og så skal vi skaleringsfasen som er fra 20 millioner og oppover. Og man jobber annerledes, man har annerledes prioriteringer, man har annerledes strategier utenfor hvilken fase man befinner seg inn i. Og grunnen til at jeg hadde dette webinaret var at vi akkurat har lansert et ny mastermind for små nettbutikker under 2 millioner i omsetning. Hvis du er interessert i å vite mer om det så kan du gå på mon.com-mastermind. Men i webinaret deler vi altså 4 konkrete steg.
Det vil bety veldig mye for deg som en liten nettbutikk å kunne gå fra 100 lapper til 1000 lapper i salg. Det vil gi deg mulighet og midler til å kunne vokse, vokse raskere og vokse mer forutsigbart. Det første steget man må ta, og så viktig det poenget her er at dette er rekkefølge, det er at nettbutikken din må ha en god nok helse til at du kan markedsføre den.
Det betyr at du må ha en snittet ordreverdi, det vil si hva folk i snitt legger inn hver gang de bestiller hos deg på over 750 kroner, og en konverteringsrate som betyr prosent av hvor mange som besøker deg og ender opp med å handle på minimum 1 prosent. Det er i mitt hodet minimum for å kunne skalere nettbutikken din. Hvis du har 2 prosent konverteringsrate så kan du klare deg med helt nedi 350 kroner i snittet ordreverdi.
Men jo høyere snittet ordreverdi og jo høyere konverteringsrate, jo større sannsynlighet for gode lønnsomme kampanjer. Så det jeg anbefaler er å kun jobbe med å forbedre konverteringsraten din og få opp snittet ordreverdien din, før du begynner å bruke penger på annonser, influensere og masse tid på sosiale medier. Det er helt meningsløst å dytte masse mennesker inn i butikken din med mindre du er klar for å ta dem imot.
Så steg 1 her er å ha en god nok helse. Snittet i Norge er 2 prosent eller 2,2 prosent konverteringsrate. De aller fleste kundene vi jobber med har 1000 kroner eller mer i snittet ordreverdi.
Så det vil si at de vet at hvis de får 100 besøkende på siden sin, så vet de at de får 2 bestillinger. De vet at hver bestilling vil gi en 1000 kroner, så da vet de at for 100 besøk vil dette gi meg 2000 kroner i omsetning. Det er måten man skal tenke på, og man må ha kontroll på disse tallene før man går videre til steg 2. Og steg 2 er da at når nettbutikken din har god nok helse som den kan ta imot trafikk, så anbefaler jeg å begynne med annonser.
Annonser er nesten som en kran man kan skru av og på trafikken utifra behovet man måtte ha i forhold til hvor mye salg, hvor raskt ønsker jeg vokser osv. Så annonser er en god måte å kontrollere vekst på. Og det jeg anbefaler er da å begynne bare med en hundrelapp eller to i annonsespend, frem til du har testet deg frem til hvilkene produkter, og hvilkene annonseutforminger, om det er bilder, videoer, hva slags tekster, som gjør at du får minimum 4 avkastningskroner per annonsekrone brukt, altså det vi kaller ROAS 4 eller mer.
Når du har oppnådd ROAS 4 eller mer, så kan du gradvis øke dagsbudgettet ditt med 20% hver tredje dag, og holde deg på 4 eller mer i ROAS. Går ROAS-tallet ned, så anbefaler jeg deg å redusere annonsbudgettet til du er nedi en hundrelapp i omsetning 1. Og da hvis du da ser at du begynner å få suksess og lener deg inn i dette, så kan dette i seg selv være nok til å få opp omsetningen din vesentlig. Og siden du da vet ROAS-en din, eller avkastningen din, så vet du også at du faktisk er lønnsom i hver annonsekrone du bruker.
Så annonser, som er da steg 2, er en fantastisk måte å kjøpe kunder på en lønnsom måte. Og det er det som skal være hovedfokuset litt i denne fasen her. Kjøpe så mange nye kunder som mulig på en så lønnsom måte som mulig.
Da kommer vi inn i steg 3, og steg 3 handler da om å øke livstidsverdien på en kunde. Det betyr å få kunder til å handle mer enn én gang. Ideelt sett så bør du sørge for at minst 20% av de som besøker nettbutikken din handler minst én gang i året.
Så hvis du får inn 100 nye kunder, så kan du med 20% gjenkjøpsgrad, så vet du da at minimum 20 stykker av disse kommer til å handle i løpet av neste år. Så det er en god måte å jobbe på. Og måten å skape gjensalg på, det er å jobbe aktivt med e-postmarkedsføring.
E-postmarkedsføring får til minimum ukentlige nyhetsbrev, automatiserte e-poster som glemte i handelskurven, eller velkommen til nyhetsbrevet vårt, eller win back kampanjer, den type ting. Men jobbe aktivt med det, parallelt som du også aktivt jobber med å poste på sosiale medier. Så det er kun i steg 3 du skal begynne å tenke å gjøre disse tingene her, for du skal påminne ditt publikum og dine kunder om at du eksisterer, så du skal inspirere til gjenkjøping.
Og da er vi inne i siste delen som handler om optimalisering. Man er aldri ferdig med å ha et beginners mindset hele tiden. Du kan alltid forbedre konverteringsnate, snittordeverdi, klikkrate, ROAS, gjenkjøpsgrad, åpning, klikk, order late rate, altså alle tallene som man opererer med innenfor netthandel kan man alltid jobbe med å forbedre.
Så steg 4 er at du da skal bygge inn en uken til rutinene, at du skal jobbe med å øke en av disse tallene jeg har snakket om, slik at lønnsomheten og omsetningen øker. Og med å følge disse stegene, og ikke bli forstyrret av masse andre shiny objects her og der, og jeg skal bruke AI så slipper jeg å gjøre noen ting og så videre, så du kun fokuserer på disse 4 tingene. Få en god nok helse til at du kan markedsføre.
Kjøp kunder via annonser på en lønnsom måte. Skap gjenkjalg via e-post og sosiale medier. Og deretter jobben å optimalisere de 3 stegene hver eneste uke, da har du en vinner, og da vil du ganske raskt gå fra 100 lapper til 1000 lapper, og videre opp i 10 000 lapper, og inn i stabiliseringsfasen.
Der man jobber på en helt annen måte igjen. Så jeg vil egentlig bare tipse deg om at det er de stegene jeg ser tydelig, er det stegene man må ta hvis man er i oppsatsfasen. Sitte litt fast i hjørnet, slite litt med å komme i gang.
Så jeg håper du har fått noe ut av dette her. Husk å abonner på podcasten hvis du ønsker å få mer videoer som dette her. Ønsker deg en fantastisk uke, så snakkes vi igjen plutselig.
Ha det fint!