Mathias Skjeldal, velkommen til oss i suksess med netthandel. (0:09) Tusen takk, tusen takk. (0:11) Du driver bimmerdeler.no.
(0:14) Kan ikke du fortelle litt om bakgrunnen og hva som inspirerte deg til å starte med det? (0:19) Ja, det er jo veldig interessant, for nå er det jo ganske nøyaktig fire år siden nettbutikken gikk live. (0:28) Ok. (0:30) Det startet opp i ganske kort tid inn i studieforløpet.
(0:38) Så startet jeg på en bursa i økonomi og ledelse, og andre semester, så ble jeg begynner å starte opp. (0:50) Ok. (0:51) Var det en del av et skoleprosjekt, eller var det? (0:54) Absolutt ikke.
(0:55) Det var bare at jeg alltid hadde lyst til å... (0:59) drive på med noe, skikke fikk litt sånn sett på noen som drev på med dropshipping og litt sånn forskjellig tenkte selv at det var best å ha egenvarelager og ja, prøve seg litt det var jo korona og hele pakken da det var ikke så veldig sosialt på studiet da så jeg at det var ja, det var veldig Det var høy etterspørsel, men det var veldig lite tilbud.
(1:32) Så da, ja, den tiden måtte jeg slå på da. (1:37) Ja, så Bimmer deler. (1:40) Hva selger du det? (1:41) Det er BMW-ting.
(1:42) Ja, sånn, Bimmer er jo på en måte synonym for BMW da. (1:49) Så det er veldig nisje, det er veldig sånn, ja, Bimmer deler, så da deler til BMW. (1:56) Ja.
(1:57) Og nå er vi jo mer spesialisert. (1:59) på styling-deler.
(2:01) Så litt mer produkter som får bilen til å skille seg litt ut på veien og se bra ut. (2:09) Ja, og alt dette kom for at du hadde en BMW på tunet selv, eller har du alltid vært opptatt av bil og mekking og den type ting? (2:20) Ja, for så vidt hadde en BMW 1-serie som jeg fikk når jeg var ... (2:28) da jeg fikk lappen da jeg var 18.
(2:30) Og så hadde jeg alltid hatt lyst å oppgradere den litt og sånt, men så skikket jeg jo på det som ble tilbudt på det norske markedet, og det var jo veldig dårlig utvalg, og det var veldig dyrt også. (2:49) Så når jeg fant leverandører på produktene, så så jeg at det var en differens og en mulighet her. (2:58) Jeg startet med at jeg bestilte inn deler til min egen bil, og så flyttet jeg for å studere.
(3:07) Da fikk man plutselig litt mer tid for seg selv, og til å tenke på hva man har lyst til å gjøre og drive på med. (3:16) Da man har en mulighet, så tok jeg den muligheten. (3:21) Yes, absolutt!
(3:23) For det har jo gått bra da på fire år. (3:25) Altså, du har jo en veldig grei omsetning. (3:28) Ja, det er helt korrent. (3:30) Det er ikke sånn, ja, jeg vil jo videre selvfølgelig, men absolutt, jeg kan jo kanskje si noe på det, at det er jo vår jevn og, ja, jevnt solid vekst, og ikke så mye så dårlige tider, egentlig.
(3:46) Det har vært bare jevn linjer opp, på en måte. (3:50) Bare litt tregere enn man gjerne skulle hatt det. (3:54) Ja, sånn er det jo alltid. (3:55) Sånn er det alltid.
(3:58) Så du fant ut du skulle starte nettbutikk på dette her. (4:01) Hvilke nettbutikkplattform var det du bestemte deg for å gå for? (4:05) Det var veldig raskt. (4:07) Jeg tror jeg nesten ikke vurderte noen andre enn Shopify i starten.
(4:12) Jeg bare gikk for Shopify, og jeg har egentlig ikke vurdert å bytte siden. (4:18) Jeg er veldig gleden til Shopify. (4:20) Ja, så bra.
(4:21) Og når du da har kommet i gang med det, og nå fire år ute i businessen, hva ligger du nå på konverteringsrate? (4:30) Konverteringsrate er ganske gjennomsnittlig, så vi ligger vel på rett og slett 2%. Ja, så bra.
(4:38) Og så går det litt opp i høy sesong og litt ned i lav sesong. (4:43) Ja, skjønner.
(4:45) Så det er høy- og lavsesonger i denne businessen også? (4:49) Ja, det er ikke sånn at vi har null omsetning og sånt. (4:55) Vi vinter halvåret på en måte.
(4:59) Og november var rekordmåned med god magi og sånt. (5:04) Men vi merker jo at det er i mars da, typisk.
(5:11) Da begynner folk å virkelig glede seg til sesongen da. (5:17) De kan sette på sommerjulene og bilde seg litt kulere ut da. (5:22) Skjønner.
(5:23) Og det er jo ikke akkurat billige ting du har i nettbutikken. (5:25) Hva ligger gjennomsnittlig ordreverdien din på? (5:28) Den ligger på, som du ser, man har jo fri faktkanser på 2000, og det er jo da strategisk satt da.
(5:35) Så ja, ligger rundt der da. (5:39) Ja, skjønner. (5:40) Det er ikke hva man tar med seg av fakturer, bestillinger, eller bare det som er nettbediktet. (5:46) Ja, skjønner.
(5:47) Så de typiske produktene dere tilbyr, hva er det, og hvordan sikrer du at kvaliteten der er kjempebra? (5:56) Ja, sånn... (5:57) Det er jo litt det som skiller oss fra mange andre, at vi legger litt mer inn i tingene, på en måte. (6:04) Sånn, det er jo veldig lett å bare importere og selge videre og sånt.
(6:10) Men vi har jo også litt prosjektbiler og sånt, som vi oppgraderer selv, som vi tester på, og så tar vi egne produktbilder. (6:22) Og så er jeg helt med, at vi må... (6:27) prøve hele tiden. (6:29) Selv om et produkt er bra, så prøver vi alltid å bidra og forbedre.
(6:32) Også prøver vi å, hvis vi kan kutte av kostnader et sted som det ikke markes for kunden, så vi kan redusere prisene. (6:42) Så er det ideelt både for kunden og for oss. (6:46) Lønnsomhet, prisen for kunden. (6:50) Hvilke type utfordringer har dere møtt siden oppstarten?
(6:55) Hvilke læredommer har dere tatt med dere, for eksempel? (6:58) Ja, det er jo det som alle sier, at man skulle gjerne ønske at man brukte mer penger på annonsering tidligere. (7:07) Ok. (7:10) Det går jo igjen på alle podcaster jeg har, men i markedet, spesielt de siste årene, så har jo også mye konkurrenter begynt og komme seg i gang på kanalen med betalt annonsering så det er mye mer konkurranse enn før så før hadde vi jo skyhøye ROAS og jeg snakket med folk på netthandelskonferansen og sånn og så snakker folk om en ROAS på 5 og 6 om de er glad og jeg er ikke fornøyd med 15 på en måte før, men Nå er det litt andre boller.
(7:49) Nå er det mer konkurranse, og derfor må vi virkelig stå frem gjennom for å passe på å opprettholde god lønnsomhet. (7:59) Ja, skjønner.
(8:00) Så du snakket litt om det, men hvis du ser på disse konkurrentene og sånt, hva er konkurrentene? (8:09) Er det andre helt? (8:11) likne butikker som selger til BMW, eller er det mer sånn Finn.no som er en sånn typisk plass folk går og kjøper deler på? (8:19) Altså hva skiller dere der?
(8:20) Det er litt forskjellig. (8:22) Det er egentlig, vi har noen aktører som selger deler til andre markere også. (8:30) De deler ganske mye av, men som man ser ganske klart, så er det jo, BMW er jo det største markedet i sånne her styling-deler da. (8:42) Selv om de selger til andre markeder, blir det veldig fort at BMWs hovedfokus blir det.
(8:51) Ting kopieres veldig fra oss på markedet. (8:55) Det kommer en ny løsning i nettbutikken, så går det 2-3 uker. (9:01) Kanskje en måned, om de er litt trege, så har de det ofte. (9:04) Ok, det er gøy da.
(9:06) Ja, ta det som et kompliment. (9:10) Ja, absolutt. (9:13) Hva gjør dere på markedsføringsfronten? (9:15) Du sier at du kjøper litt annonser og sånt, men hvordan finner dere nye kunder generelt?
(9:21) Nei, vi har jo litt forskjellige gående fast på løpende på meta. (9:30) Helt standard med kataloger og litt ulike generelle kampanjer som bare prøver å bruke så mye som mulig. (9:40) på sånne generelle kampanjer som ikke krever så mye arbeid, men som drar en jævn god roas hele tiden.
(9:48) Så vi tar ting der og sånt, og ja, det har vi satt opp. (9:54) Så det er jo den største, eller... (9:58) Ikke den største, men mer det og i tillegg til mye Google Shopping har med. (10:03) Ok, for det er en bransje hvor folk søker mye når de er på jakt etter ting, og hvis de ikke kjenner til dere ut av boksen, så er det liksom, man går og googler litt.
(10:12) Og alternativet der igjen er vel også, altså jeg kan huske selv når jeg holdt på med disse tingene, at det var liksom, du går til Tyskland og tyskesider og liksom prøver å leite inn i der, så det dere løser er jo da å... (10:27) får dette på norsk og dere har gjort jobben for noen. (10:30) Ikke sant?
(10:31) Så de hjelper på. (10:34) Ja.
(10:34) Så absolutt. (10:36) Så det er jo også mye kunder som gjerne, vi opplever jo mye det med at mye kunder kan tro at et produkt er billigere fra England for eksempel. (10:47) Fordi, men det er når jeg tenker at 1 pund er jo 10 kroner og da kan vi ikke få en pund, så da kan vi ikke tåle, da kan vi ikke få tålingsgebyr og og det er jo en del konkurransefruet land også der gjør dere mye på sosiale medier, posting og den type ting? (11:09) jeg er litt rolig på det det blir vel mest at organisk så ser vi at TikTok fungerer bra så vi lager og formaterer innhold for TikTok og så bare poster vi det på andre kanaler og jeg bare får ...
(11:25) brekkevidden, men det fungerer jo ikke så veldig bra på Instagram, men på TikTok så ser vi at det kan fungere veldig bra. (11:37) Nå spesielt har jeg grudd litt baller, og så har jeg begynt å stå foran kamera. (11:47) De som kjenner meg, de ser vel at det ikke er der Mathias er mest komfortabel, men... (11:54) Vi har jo en veldig kule sportsbil som vi modifiserer og sånt, og så tenkte vi at da kan vi fint begynne å poste det.
(12:08) Vi ser at det er veldig mange som liker bil, de liker også å se på folk modifisere bilene sine, men det er ikke så mange aktører, eller det er ikke så mange personer i Norge som gjør det. (12:21) Når det er på norsk utenfor engelsk, så... (12:24) treffe det litt annerledes folk. (12:27) Absolutt.
(12:28) Jeg har en sånn rar fetisj av og til på søndager, når jeg går ned i en sånn tre timers lang video med en sånn britisk fyr som bare kjøper biler som har vært crashet, og så skal vi da fikse det i løpet av denne videoen. (12:42) Og du bare sitter der og tenker, herregud det er det han holder på med, og så bare ja, nei men det er det.
(12:49) Men sparte han penger? (12:50) Det gjorde han helt sikkert ikke. (12:52) Han kunne bare kjøpe det nye i stedet for.
(12:55) Og så ble du overrasket over hvor dyre deler på ulike biler er. (12:59) Og noen ting må du kjøpe originalt, andre ting kan du kjøpe litt andre deler til.
(13:06) Så det var en vittig sykt. (13:09) Dette med e-postmarkedsføring. (13:11) Loyale kunder trekker de tilbake igjen. (13:13) Hva gjør du der?
(13:14) Ja, vi har jo ja, vi har jo ganske bra sånn, vi har veldig mye kunder som kommer om og om igjen da, så det er kjempe kjempe bra der men vi har definitivt mye å gå på der fordi e-posten markedsføringen benytter sånn det utnyttes ikke til det fulle potensialet sånn, så mye det jeg jobber med nå er jo å få satt opp og optimalisert sånn, flowsene som et minimum da, sånn virkelig få de opp og gå sånn som de blir bra, og så etter hvert også sende litt mer nyhetsbrev enn det som gjøres nå. (13:56) Fordi det som har blitt sendt og sånt er jo veldig bra, og det fungerer veldig bra, tallene viser at alt er bra, men det bare sliter litt med kapasiteten om dagene. (14:08) Skjønner.
(14:10) Så det vil prioriteres, det er den lavtrengende frukten som jeg kaller det. (14:15) Samme med som så på mer. (14:17) og egentlig alle kanaler for det vi vil sikre. (14:23) Det er jo veldig god lønnsomhet med å gjøre disse tingene.
(14:25) Absolutt. (14:26) Så at de tingene som bare løper og går, ikke krever så veldig mye vedlikehold. (14:32) Det du sier er jo ting som mange kjenner seg igjen i, dette her med å ikke ha nok tid. (14:39) Hvordan bruker du tiden din på en normal arbeidsdag?
(14:42) Er det mye packing, eller er det mye alt mulig annet? (14:46) Det er jo veldig interessant, for jeg kan jo nesten vise deg til meg telefonen, men jeg har sånn track hvor jeg jobber og sånt, og det er helt ekstremt sånn. (14:57) Jeg tror det siste måneden snittet inn på 80 timer i uka, noe sånt ekstremt.
(15:03) Men jeg hadde jo en kollega, han sier bare fulltid med meg i Norge, og han slutta i februar. (15:15) Ok, så var det nok. (15:18) Ja, og nå går vi inn i høysesong, og jeg styrer på her.
(15:21) Så nå er du alene? (15:24) Jeg går tilbake til å være alene, eller... (15:27) Vi har en som hjelper til med redigering og sånt, men han gjør ikke så mye pakking og sånt.
(15:33) Så det blir lyst. (15:35) Jeg skal ha litt intervjuer neste uke.
(15:40) Men stort sett blir det nok lagerarbeid som settes ut, og så gjør jeg veldig mye av det digitale. (15:48) Så akkurat i dag står du opp klokken fem om morgenen. (15:54) og så sjekker du ordrer og så kjører du på eller hva er dag til dag det varierer litt på døgnrytmen det blir mye det til at jeg fort blir litt senere mens jeg bare jobber jeg kan fint jobbe fra 11 om morgenen til 1 om natten det blir fort noen sånn der men det er jo sånn det er Jeg tenker at hvis man klarer det, så klarer man det. (16:26) Det er litt individuelt, det der work-life balance.
(16:31) Hvis man jobber mye, så kan man ikke bare jobbe. (16:34) Ja, det er sånn. (16:35) Man må bare kjenne seg selv. (16:37) Det er veldig viktig å bare kjenne seg selv der, og når man virkelig trenger en pause, så er det viktig at man tar den pausen.
(16:45) Ja, det tror jeg er viktig. (16:47) Og så akkurat nå i den alderen du er i, og den livssituasjonen du sikkert er i, så har du muligheten til å gjøre disse tingene nå.
(16:56) Og så er det også greit å vite hva som skal til i hele nettbutikken for å gjøre dette skikkelig. (17:02) Og når du kommer opp til riktig nivå, hva kan du da delegere til andre, og finne flere folk til å hjelpe.
(17:11) For det er også en ting som man ser, man sitter gjerne med nettbutikken alene litt for lenge, mens man... (17:17) Da finner du ut etterpå at hadde vi hatt en til eller to til, så kunne vi ha skalert mye fortere i tillegg.
(17:22) Men det er den risikoen da, ikke sant? (17:24) Ja, absolutt.
(17:25) Da ser du jo sånn at fort for å kunne forsvare en årslønn til en annen person, så må man fort øke omsetning 1,5-2 millioner bare for å dekke inn lønner der. (17:37) Ja.
(17:38) Og hvis det ikke skjer, så er det jo litt utfordrende. (17:44) For å få syn, så er det... (17:46) det er penger rett fra bunnlinjen på en måte. (17:48) Ja, det kunne vært investert i andre ting.
(17:51) Jeg er jo veldig opptatt å jobbe like veldig godt å jobbe på kostnadssiden av bedriften så optimalisere det med alt ifra logistikk og frakt og sånt. (18:07) Og da så jobber jeg mye mer på det. (18:13) Jeg jobber litt mer med det enn det jeg føler jeg gjør mer. (18:15) markedsføringen spesifikt da.
(18:17) Ja. (18:18) Så får jeg veldig opptatt av det at jeg har ikke lyst til å være ja, det er gjerne litt sånn, ikke så litt kontroversielt å si, men det er at det er profesjonelle pengeflytter, sånn bare flytter penger for alle andre enn seg selv, og så sitter man ikke igjen med noe. (18:34) Det er litt viktig at man skal ha litt for det man gjør da. (18:40) Ja, lønn for streve, så det heter.
(18:42) Absolutt. (18:43) Hva er planene dine fremover nå da? (18:47) De neste årene? (18:48) Du vet jo du ønsker å øke fra der du er i dag til videre.
(18:52) Hva tenker du? (18:53) Hva skal til? (18:54) Ja, akkurat sånn som i år så håper vi vi kan krysse de 8 sifferne.
(19:03) Så 10 millioner. (19:05) Det håper vi også. (19:07) Ønsker vi at det skal være litt på bunnlinjen og der selvfølgelig.
(19:13) Og så, ja, som jeg sa akkurat i dag etter møtet, så ble det vel å publisere en oppdatering på nettsiden, som forhåpentligvis burde øke konverteringsraten til øvrig gjennomsettelig i hvert fall. (19:29) Ok, så det var. (19:31) Ja, så ble det jo det hele tiden å utvide sortimentet og, ja, det mar man har, sånn, som man kan tilby. (19:41) flere produkter til flere biler, så er det jo også et større treff, man justerer flere kunder da.
(19:48) Ja, Det kommer jo hele tiden nye biler, så det er aldri manko på det. (19:55) Du trenger ikke skifte merke av den grunn bare for å komme videre.
(20:00) Så det er bra. (20:01) Men du tenker løsningen er større vareutvalg, eller er det å finne flere kunder som er på jakt etter de samme tingene? (20:08) Det er litt variert, for det er jo litt begrenset marked på en måte. (20:17) Det er jo litt nisje.
(20:18) Det er ikke sånn som absolutt alle har, og absolutt alle bryr seg om, og vil bruke penger på og sånt. (20:27) Så det vil jo alltid være at vi muligvis treffer nye kunder og sånt, men det å kunne tilby å være den foretrukne for hver enkel kunde med hver sin bil da.
(20:42) Så hvis vi har det kunden vil ha til det rette tidspunktet, til den rette prisen, så... (20:48) Så tror jeg vi kan komme av ut på toppen. (20:51) Hvis du skulle sette deg litt i lærerstol, hvilke råd ville du gitt til de som har lyst til å starte sin egen nettbutikk? (20:59) Ja, det viktigste er jo bare det å komme i gang.
(21:03) Jeg har jo noen kompiser og sånt som jeg på en måte hjelper litt i gang, som er jo litt der, som jeg på en måte har veldig lyst, men er litt redde. (21:13) Og det jeg pleier å si er at man bare må komme i gang. (21:19) Start gjerne, hvis det ikke er et aksjeselskap, starte egentlig tidlig så får du få trukket fra kostnader på skatten og prøve så mye som mulig på en måte.
(21:31) Og så er det jo litt sånn begrenset hvor lenge man kan ta og bare lese seg opp på ting før man bør egentlig bare starte opp. (21:41) For det er den beste læringen til å bare drive. (21:44) Ja, ikke sant.
(21:45) Så bare teste og kjøre på. (21:49) Du har jo gått litt veien med å finne produkter som du brenner litt for selv, som er litt enklere. (21:54) Om du skulle begynt å selge lebestift så hadde det kanskje ikke vært like lenge. (21:59) Jeg føler jo nå litt situasjonen som er nå, at hvis noen ting skulle gå dårlig med nettbutikken, så er ikke jeg så veldig redd for det.
(22:11) Selv om de to tingene jeg brenner for er bil og nettbutikk, når man kan nettbutikk og sånt, så er det en veldig verdifull kompetanse å ha. (22:27) Så da kan man putte i den nettbutikken. (22:31) Hvis man kan selge, så kan man selge. (22:34) Absolutt.
(22:35) Det er å få opp et nytt domene, en ny Shopify-butikk, nye produkter. (22:41) så har du hvertfall mye kompetanse som ligger der fra før så det er bra nei, men supert kjempe lærerikt veldig gøy å bli enda mer kjent med deg så håper vi sees på netthandskonferansen i år også i september det var kjempe supert og så ønsker jeg deg masse lykke til og blir veldig gøy å følge deg på reisen se om du klarer å nå de 10 millionene i år det underer deg vel mye Og så gleder jeg meg til å treffe deg igjen, om ikke så alt for lenge. (23:14) Yes, supert. (23:16) Takk.