(0:03) Du lytter på en suksess med NetHall. (0:06) Hjertelig velkommen til en ny episode av Suksess med NetHall. (0:10) Vi er faktisk samlet, ikke samlet med Rom, men vi er samlet digitalt, meg og min gode kohorst Skav Helen. (0:16) Hvordan føler du deg i dag, Skav Helen?
(0:18) Føler meg veldig bra. (0:19) Utrolig kjekt at vi kunne prøve å lage en episode sammen denne gangen. (0:23) Det har vært litt drama-lama i nettbutikkverdenen i helgen. (0:29) Ja, du oppførte meg på det.
(0:31) La oss hoppe på en podcast, og la oss snakke om Dramalama. (0:34) Jeg er kanskje ikke super Dramalama-fan, men kona mi, hun elsker Kardashians og alt mulig, og basert på hva du forteller meg, så har det vært Clashes of the Giants i helgen, der noen benytter seg av teknologi, og noen er litt usikre på om den teknologien er lov.
(0:53) Så kan ikke du gi oss en liten rund-down av hva som er status? (0:59) E24 publiserte opp... (1:01) og 9. (1:02) mars 2025.
(1:03) Dette her er rundt Googles et relativt nye verktøy som kalles for Google Automated Discounts eller GUD for short. (1:15) Oh my god. (1:16) Oh my god.
(1:17) Og det den gjør da basert på hvilken altså Google har jo alt for mye data på alle oss brukere. (1:24) Basert på hvem som gjør et Google-søk så vil den vise at dynamisk prising, altså forskjellig prising om jeg søker eller du søker og skal være herring. (1:35) Både basert på historikk, kjøpshistorikk, lokasjon. (1:39) Du sitter i Romania nå, jeg sitter i Norge.
(1:41) Jeg har sikkert da større sjans for at jeg vil betale mer for den parfymen enn deg, for eksempel. (1:46) Så da vil jeg for eksempel kunne få mindre rabatt enn det du får. (1:52) Ja, og det kan jo potensielt endre hele dynamikken for nettopp. (1:57) netthandel, sånn som jeg kan se det.
(1:59) Så hvis meg og deg hadde kjøpt flybilletter, så hadde jo min pris ikke vært annerledes enn din pris, basert på mye forskjellige ting. (2:09) Og det samme med hotell, ikke sant? (2:11) Ja, og det har det jo vært i veldig mange år, egentlig. (2:13) Altså, dette er jo ikke egentlig noe nytt.
(2:15) Det som er nytt nå, og så kan du komme inn i saken nå straks, men det er jo at dette har blitt så enkelt å gjøre og tilgjengelig for folk flest i ... (2:27) Google sin annonseplattform, at det da skaper litt større bølger, for det resten er mer tilgjengelig nå. (2:34) Før var det bare de store flystskapene og hotels.com og sånt som gjorde det. (2:39) Nå er det inn i at folk flest kan faktisk holde på med dette.
(2:43) Så dynamisk prising da, via Google Shopping-annonser, det er jo stort sett der det skjer, og det betyr jo at kunder som klikker inn på en nettbutikk via Google, de kan få helt etter andre og ofte mye betydeligere lavere priser enn kunder som går direkte inn i nettbutikken. (3:03) Prisforskjellet som vi har sett i helgen i den E24-artikkel har vært oppsiktsfekkende store. (3:09) Det er snakk om 500 kroner i forskjell på et produkt ved at du gikk inn i nettbutikken til vanlig, eller at du klikket gjennom annonsene. (3:18) I tillegg er det litt sånn at denne prisen gjelder kun en liten periode.
(3:25) så det er en liten call to action der og inne i Google så kan nettbutikkeiere stille hvor lavt de er villige til å gå på et produkt for å få kjøpt seg en kunde ikke sant? (3:38) og målet er jo at når du kommer inn så kommer du inn på e-postlisten og så kjøper du gjerne igjen og igjen så det er jo da å få det første salget som er veldig viktig for de fleste nettbutikker så det er det som er oppsiktsvekkende da Det er Einar Øygreie Brandstad, som også meg og Marte Klamann har intervjuet på Netthandelspodden, som reagerer. (4:01) Det de sier er at de driver jo da Bli vakker, og de anslår at de har gått glipp av 200 millioner kroner i omsetning, fordi det var vel Lyko, konkurrenten deres, som har brukt dette verktøyet veldig aktivt, mens da Brandstad og Bli vakker ikke har valgt å bruke dette verktøyet enda. (4:22) Det er sånn som han forklarte det.
(4:26) Det kom som et sjokk for ham da han merket at noe var galt i sommer. (4:30) I slutten av det, og så salget begynte å falle gradvis utover høsten. (4:35) Han ble litt tatt på sengene av dette, visste ikke helt at dette var noe som folk hadde tatt i bruk. (4:42) Når han gikk dypere ned i tale sine, så ser han at det stod Google-salgene.
(4:48) Google var det som stod for fallet. (4:51) i inntekten.
(4:53) Og det er jo da man oppdaget at konkurrentene brukte God. (4:59) Ja.
(4:59) Og det er jo litt, det er jo hvis man har konkurrenter rundt seg og man begynner å lure på liksom hvorfor selger jeg ikke lenger når jeg solgte før, så kan dette her være en av grunnene at noen har noe med god å gjøre. (5:14) Ja, det er noe med god.
(5:17) Og du kan si, det er masse, det Branns også sier i denne artiklen her, er jo at de har valgt å ikke, altså Blivak har valgt å ikke benytte seg av dette verktøyet. (5:26) Og det er jo fordi at det er veldig udefinert om dette er lov egentlig å bruke i Norge. (5:33) Vi har ganske tydelige makkesføringesregler i forhold til at man skal ha før- og etterpriser og den andre type ting.
(5:42) Så det er fortsatt veldig utydelig. (5:44) Og i artiklen også så uttaler jo forbrukertilsynet seg til E24 at de ikke har tatt stilling til om dette vil være ulovlig eller ikke. (5:55) Det er veldig... (5:55) akkurat hevet seg på, så kunne det bety mangfoldige millioner i gebyrer, for eksempel.
(6:02) Og dette er jo det ene av de tingene vi har snakket om i fjor som skjedde med dette her, som du nevnte, at du må markere den laveste prisen for dette produktet innen de siste 30 dagene. (6:13) Og hvordan Lyko har løst dette er jo vanskelig å si på akkurat den biten der. (6:18) Sånn at her må noen gripe inn og si hva som er lov før det blir helt villvesten.
(6:26) Men det er det jo i mitt hode med kukkekonsent alle tingene her så er det jo Ville Vesten og alle mener forskjellige ting og alle har forskjellige følelser av det ene og det andre og til synes er det ikke noe av dette som enda har blitt prøvd i det norske rettsvesenet, så det er jo bare mer synsinger fra tilsyn og fra store og små bedrifter på hvordan man skal forholde seg til dette, det er selvfølgelig kjempevanskelig Så en ting er liksom loveligheten av dette det andre er jo lønnsomheten og hvor man er på vei. (6:54) Dette er jo førstemann til bunn. (6:56) Det er jo kun de som kjøper inn enorme kvanter av ting som da får mye bedre innkjøpspriser, som kan konkurrere med hverandre.
(7:04) Og da er det liksom hvem kan overleve med dårligst maginer, egentlig, som det går ut på. (7:09) Og så hvem har klart å trangle seg fram til best innkjøpspriser, og hvem kan overleve med lavest mulig pris. (7:15) Det er jo en utfordring fra før. (7:16) Mange nettbutikker sliter med lønnsomhet.
(7:18) Jeg synes det er vanskelig å... (7:19) å orientere seg og navigere seg og sørge for at de er lønnsomme.
(7:23) Og dette vil gjøre at det blir mye vanskeligere for de som da selger andres merker. (7:30) Både Lyko og Bli vakker selger jo Dolce & Gabbana-parfymet og Armani-parfymet og det ene og det andre.
(7:38) Og det er jo også det som har vært frykten hvis man sammenligner dette med for eksempel Amazon. (7:43) Så frykten når Amazon kom til Sverige og... (7:47) Kanskje de kommer til Norge en gang, det har ikke gått så bra i Sverige, så who knows.
(7:50) Men det var jo at jeg kunne søke på Armani-parfume, og så kunne jeg se en som var mye rimeligere enn alle andre sin, og så kunne jeg kjøpe det direkte fra Kina, eller fra et eller annet annet sted i hele verden, og så logistikk-messig så kom varen fortere fram, enn hvis jeg hadde bestilt den direkte fra Blivakker for eksempel. (8:11) Og dette er jo det samme, ikke sant? (8:12) Det blir en veldig dårlig trend, men det er alle... (8:16) prøver å bare ha så rimelig produkter som mulig.
(8:19) Og det er ikke noe tvil for min side at Meta, Snap, TikTok, alle disse kommer også til å innføre denne type tjeneste i annonseplattformen sin, fordi at de ser at det fungerer. (8:32) Så er det jo når alle gjør det, så blir det en veldig merkelig krig i forhold til hvem som skal. (8:37) Det blir andre forbrukerne sitt mønster også, ikke sant?
(8:41) Og så føler jeg også akkurat dette annonseformatet, altså det er ikke helt likt som det som vinner. (8:46) med flybilletter og hotellpriser og sånt.
(8:50) For meg så ligner det litt mer i Temu og Chain-verden. (8:55) For når man klikker på annonsen, så kommer man inn på produktsiden. (8:59) Man blir da møtt av en klokke som teller ned. (9:01) Det skaper et inntrykk av at dette tilbudet snart utløper.
(9:05) Det er sånn ti minutter du har på å velge deg eller noe sånt. (9:07) Det som skjer er at klokken null stiller seg når man går inn igjen, som er det samme som når man har åpnet Temu-appen. (9:14) at du får en ny spinning-greie som igjen gir deg en gevinst. (9:18) Det er utelukkende dopamin-infusion for å lure oss til å kjøpe.
(9:25) Og det er jo... (9:27) Jeg synes det er kult at Einar i Blev Akka tør å ta det standardet. (9:33) Det tør vi å forholde oss til.
(9:36) For det er en sånn race to the bottom som jeg personlig synes... (9:41) blir helt feil. (9:42) Selv om for brukerne så er det selvfølgelig bra å kunne fylle det billigste produktet, men de blir på en måte bare lurt inn til å gjøre det kjøpet, og så er det jo da e-passmarkedsføring, oppfølging og sånne ting som skal gjøre at man skal kunne tjene penger på det.
(9:57) Og det er jo noe vi... (9:59) Jeg møtte Esra Firestone i San Diego for mange år siden, som driver Boom Beauty, er det vel det heter nå.
(10:06) Og han bare, vi taper penger på annonser på første salget, men vi er så jævlig flinke til å oppselle på e-post i etterkant, at vi har roas på 1,2, kjører masse annonser inn, og så har vi et system i bakgrunnen som sørger for at folk kjøper igjen og igjen og igjen. (10:25) Og det er jo det også man måtte da, hvis man kommer til et punkt der alle bruker dette verktøyet, Så handler det om å ha noen få lokkeprodukter som man får inn, og så handler det om å være flink til å selge det opp. (10:37) Det var en annen person, han Karl Philip Lund, som er... (10:41) Ja, kan Philip ha en nevå?
(10:43) Ja, han er lektor på Høyskole Kristiania. (10:47) Og han mener jo det at det selvfølgelig kan bli enorme konsekvenser av dette her, og så særlig da at du straffer lojale kunder som går tilbake inn på en appbutikken. (10:57) Ikke sant? (11:00) for disse skal ikke de stole på at tjenesten for prissammenligning for eksempel, de kan ikke stole på at prisen i butikken er den laveste og så får da Google mer og mer markedsmakter ikke sant?
(11:12) En av de andre tingene han sier er at annonser med førpris kan være ulovlig med dagens praksis, så han er jo på den siden at det gjerne ikke er helt lovlig en dag Men det er bare greit å vite at vær oppmerksom på at dette her er en pågående debatt og at vi ikke har alle svarene en dag Nei, dette er 10. (11:29) mars kl 10.39 Det kan høres ut at det skjer noe Kvart på tolv Men akkurat nå er det det som jeg tenker At det er greit for deg å vite Og så holder vi dere selvfølgelig oppdatert Når det skjer noe På podden Da har vi egentlig oppdatert Det viktigste Så da tenker jeg at vi ønsker For å bruke dine ord Alle sammen en super fantastisk dag Takk for at du ser på podden Gøy å lage podd sammen. (11:59) Vi tester jo nå å gjøre mer og mer intervjuer som vi får gode tilbakemeldinger på.
(12:03) Men jeg synes det er sabla gøy å hoppe på og snakke om fag og bransjer og sånne ting. (12:08) Så det kommer vi også til å fortsette med.