HJEM
/
SMA
/
Google Automated Discounts annonsen - Den nye priskrigen i norsk netthandel
E.
255
:

Google Automated Discounts annonsen - Den nye priskrigen i norsk netthandel

<p>I denne episoden er Thomas Moen og Thomas Skavhellen tilbake sammen i podcaststudioet for å diskutere det som har skapt store bølger i netthandelsbransjen – Googles nye verktøy, Google Automated Discounts (GAD).</p><p><br>Vi tar for oss den ferske E24-artikkelen fra 9. mars 2025 som avdekker hvordan dette verktøyet skaper dramatiske prisforskjeller i norsk netthandel. De forklarer hvordan GAD fungerer ved å tilby dynamisk prising basert på brukerdata, og hvordan kunder som klikker på Google Shopping-annonser kan få betydelig lavere priser enn de som går direkte til nettbutikken.</p><p><br>Vi diskuterer saken mellom Bli Vakker og Lyko, hvor Einar Øgrey Brandsdal fra Bli Vakker hevder å ha tapt opptil 200 millioner kroner i omsetning til konkurrenter som bruker GAD-verktøyet. De går gjennom de juridiske gråsonene rundt denne praksisen, ettersom Forbrukertilsynet ennå ikke har tatt stilling til lovligheten.</p><p>Vi reflekterer rundt de langsiktige konsekvensene for bransjen – fra lønnsomhetsutfordringer til strategier for å overleve i et marked som blir stadig mer preget av priskrig. De sammenligner også utviklingen med trender vi ser hos aktører som Temu og diskuterer hvordan dette påvirker kundelojalitet og markedsføringsstrategi.</p><p><br>Dette er en episode full av aktuelle innsikter for alle som driver med netthandel, og en diskusjon om hvordan dynamisk prising kan endre hele konkurranselandskapet i bransjen.</p><p>---</p><ul><li>Bli med på vår Mastermind for små nettbutikker her: <a href="https://moenco.no/mastermind"><strong>https://moenco.no/mastermind</strong></a></li><li>Sjekk din marketing score for å finne ut hvor bra nettbutikken din gjør det: <a href="https://nettbutikk.scoreapp.com/"><strong>https://nettbutikk.scoreapp.com/</strong></a></li></ul>
Vis transkripsjon
AbonnerSpotify, Apple eller Google
GRATIS ANALYSE

Får du ikke resultatene du ønsker deg?

Vi har laget en undersøkelse du svarer på noen på enkle JA/NEI spørsmål. Som igjen vil gi deg en skreddersydd analyse av nettbutikken din.

FÅ ANALYSEN