(0:03) Du lytte på en suksess med NetPath. (0:07) Live i iGlow.no. (0:10) Velkommen til oss i suksess med netthandel. (0:14) Takk.
(0:16) Kanskje dere begynner med å fortelle litt om hvem dere er, hvilken rolle dere har i iGlow. (0:22) Begynner med deg, Leif. (0:23) Ja, jeg er halvbror til Elin som er daglig leder. (0:28) Jeg begynner med å fortelle litt om hvem dere er, hvilken rolle dere har i iGlow.
(0:30) Jeg begynte i i 2014 tror jeg. (0:34) Da ble jeg ansatt for å gjøre Google-annonsering. (0:38) iGlo ble startet i 2012 tror jeg, ca. (0:41) Litt før.
(0:43) Og når jeg begynte så hadde vi ca. (0:44) 10 000 kunder, og jeg skulle sitte og jobbe med søkeordsannonser og displayannonser på Google. (0:51) Det er opp- og nedreise siden den gang, med drama og glede og alt. (0:57) Ja.
(0:58) Og det er vel fortsatt litt drama rundt oss i ny og ned. (1:02) Men ja, jeg jobber med produktutvikling, design, sosiale medier, annonsering og Google-annonsering. Og i 2017 ble det så mye arbeid at jeg ikke klarte det alene.
(1:19) Så da hadde vi en lang, lang periode der jeg og Geir snakket mye sammen på telefon og sånt. (1:27) Og jeg tror Gerd begynte i april 2017, husker jeg riktig? (1:32) Ja, det heter jo Gerd. (1:32) Jeg begynte der altså 10.
(1:34) april 2017. (1:37) Og da var det jo primært blant annet at trykket var såpass stort, begynte å bli på Øyglå, at dere vurderte og ansatte flere.
(1:46) Men så var det jo også en foto som var den opprinnelige bedriften jeg egentlig skulle inn på intervju for, som jo er Øystein Brontelæf sin tidligere bedrift der. (1:56) Men så etter hvert da, som jeg pratet med Leif og vi fant ut av ting, så ble jeg da ansatt i Airglow i stedet for det var der det var behov.
(2:04) Da kom jeg egentlig fra en ganske, hva skal man si, det var ikke en bakgrunn med veldig mye verken betalt markedsføring eller noe. (2:12) Jeg hadde vært litt ansvarlig for organisk markedsføring eller posting, litt ulike steder jeg jobbet mens jeg studerte og sånt.
(2:21) Så jeg tenkte at nå kom jeg inn her med markedsførings- og justutdannelse fra VI og Kassaforretningshuset, og skal være flink, men det var en ekstremt bratt læringskurve å lære seg annonseverktøyene til det som da var Facebook og Google primært de to da. (2:40) Jeg kunne ingenting. (2:41) Det var en vegg av tall. (2:42) som møtte meg der, og jeg var da Leif, Leif skulle for øvrig ut i pappaperm da, så jeg skulle drilles og være hans stedfortreder i den perioden mens denne bedriften på en måte allerede hadde begynt å skyte fart så det var det var ganske tøft, de første månedene det var mye som skulle læres og sånt men med god hjelp, veldig god hjelp av Leif, da så lærte jeg meg jo alt dette her, men ja, jeg også da sitter jo primært med markedsføring og en del nettsideadministrasjon og sånn og så er vi jo to ulike portaler.
(3:13) I aglo.no er vi en som heter aglo.me som er den internasjonale portalen vår. (3:19) Det er den jeg primært jobber mest med.
(3:24) Men så overlater vi for hverandre når vi er på ferie eller om det er noe annet. (3:28) Hvis vi hopper litt tilbake, la oss ta historien først. (3:32) Jeg er kjempehappy med å høre en historie om en appbutikk fra Bergen, for en gang skyld. (3:40) Det handler jo om vippeserum, ikke sant?
(3:43) Som er hovedproduktet gjennom tiden det har tatt. (3:46) Så gjerne med tilbake til begynnelsen der. (3:49) Hvordan elinfantproduktet og de tingene der. (3:53) Det er mulig jeg gjengir det litt upresist.
(3:56) Jeg var jo ikke med i de to, tre, fire første årene. (4:02) Men jeg kjenner jo godt til tankegangen til min bror og søster.
(4:07) Så Øystein... (4:09) som er styreleder i dag, han har alltid vært ekstremt nysgjerrig og søkende, kommer fra fotobransjen, og var vel egentlig i ferd med å være en av de store konkurrentene til fotoknuttsen på slutten av 90-tallet, blir det vel, hvis jeg ikke husker feil, og så på det der å kutte ut mellom LED, og handle inn produkter fra produsentene direkte og selge videre til kundene på nettet.
(4:44) Så han lærte veldig mye om det, og min søster da, hun kommer fra en sykepleierutdanning og var sliten i kroppen. (4:56) De klarte ikke å møte sykemelde seg, tror jeg, og hadde lyst til å skifte beite.
(5:02) Så da tok Øystein med på en messe i USA, en kosmetikkmesse, og det var vel egentlig der ideen startet, og de letet et interessant produkt. (5:12) Og det mest interessante de fant på den messen var Vipiserum.
(5:16) Og da snakket de sammen med en som heter Grande til etternavnet. (5:20) Jeg husker ikke fornavnet hennes nå. (5:21) Hun har et annet merke i dag som heter Grande Lash, som også er stort. (5:26) En stor og seriøs aktør som har vært til stede veldig lenge.
(5:30) Vi fant en god produsent den gangen, og satt i gang med vårt ene produkt. (5:37) Samtidig solgte vi andre merkevarer, mer eller mindre kjente merkevarer. (5:42) Frem til tanken om å utvikle flere produkter under iGlow-fanen. (5:49) Det var vel hele tiden en tanke om å utvide sortimentet.
(5:55) Med eglo produkter, men det gikk litt sakte med de tingene. (6:00) Det var vel først når jeg kom inn at vi fikk begynt på det prosjektet skikkelig. (6:04) Jeg jobbet med merkevareutvikling før det i et barnetevprogram som heter Venn i byen.
(6:12) Så jeg var vant til merchandising, tankegang, emballagedesign og den type ting. (6:17) Så da satte vi virkelig i gang med det.
(6:20) Og i dag har vi, var det 126 unike produkter vi har. (6:25) Jeg tror det. (6:28) Vippesilv er fortsatt det viktigste produktet, men det er kjekt å se at vi har klart å etablere de andre produktene. (6:36) Det er et fint spekter med produkter, ikke sant?
(6:38) Ja, og det er jo... (6:40) Innenfor kjønnhet og hår og hudpleie, sminke, kosmetikk.
(6:47) Men historien der fra starten, det er jo tungt å starte. (6:52) Hvis den er økonom av utdanning...
(6:56) Så vi jobbet mye med innhenting av kunder i den perioden der, og å komme opp til 10 000 er et tungt antall kunder. (7:05) Vi brukte mye konkurranser og tilbud for å bygge e-postliste. (7:13) Det er også ekstremt viktig.
(7:16) Og fortsatt i dag, i 2025, er e-postliste veldig viktig. (7:20) Det er litt rart å se tilbake på det. (7:24) Det var vel egentlig der det begynte, å finne den riktige kommunikasjonen med den kundebasen. (7:31) Hva liker de å høre fra oss, og hvordan skal vi snakke til dem?
(7:37) Det var vel egentlig da, når vi traff en allveis blink på det, timingen var veldig god med sosial mediaannonsering. (7:45) Det var ingen som drev noe særlig med i Norge. (7:48) Vi fikk god samarbeid med Facebook og Instagram. (7:53) De store aktørene vi satt på byrådet.
(7:56) Jo, og målrettingen og trackingen var veldig god. (8:01) Så det var en spesiell tid. (8:04) Veldig spennende, men jeg og Gary jobbet også ekstremt mye.
(8:09) Så jeg tror vi omtrent bodde på jobb i perioder. (8:12) Men det du sier, Vippe-serumet, det var det første som kom fra USA.
(8:18) Og så var det liksom grunnproduktet da, et par år. (8:22) før man hoppet videre.
(8:25) Og var det rett på nettbutikk, eller var det leverandører og andre fysiske butikker som kjøpte inn? (8:32) Vi har litt samarbeid med salonger og sånt, men vi ønsker å holde det smått og enkelt foretak, ikke kjeder, fordi vi ønsker å ha en kort vei mellom oss og kunden.
(8:48) Men vi ønsker å bygge vår egen merkevare selv. (8:52) Ja, og det var nettbutikk fra dag 1, ikke sant? (8:55) Ja, det.
(8:55) Og så fortsetter du etter Vippesørum, så var det de neste produktene. (9:00) Hvordan var tanken nå på å utvide produktene? (9:02) Var det tilbakemelding fra kunder, at det hadde vært kult om dere også hadde, eller var det en annen tilnærming til å utvide det med de neste produktene? (9:12) Jeg og Gerd er jo litt nær dette, ikke sånn ultra-nær dette, men vi sitter og ser på tall hver dag.
(9:18) Vi ser på Google Trends. (9:21) sosiale medier, vi ser hva folk snakker om. (9:24) Hvis vi identifiserer et produkt som vi mener vi kan tilby til en god kvalitet og en lavere pris enn det som finnes på markedet, så kikker vi videre på det og innleder samtaler med produsenter og prøver å finne gode leverandører.
(9:39) Men det var viktig for oss hele veien at produktet er et slags mellomskikt, at det ikke er topphøyeste pris, og heller ikke nede på det her. (9:52) europris eller det nivået normalt, sånn at vi er et sted midt på i forhold til kvalitet og pris da men det gjør noe med hele regnestykket for oss at det er mulig å leve på det så lenge vi er av senderen selv Det er et regneark der som skal gå opp for du finner ut om produktet skal inn eller ikke Ja, det er jo det som ofte er vanskelig så jeg kan tenke meg de som jobber i Bli vakker og cover brands klør seg mye i hodet av de grunnene der Ja De blir veldig skvist i marginene, og det blir ikke vi, for det er bare vi som selger det sammen med salongene.
(10:27) Og så har dere også fått inn andre merker utenom. (10:31) Når vi ser på nettbutikken deres, så er det spennende, for det er iGlow overalt, og så har vi en liten seksjon borte i hjørnet for de andre produktene også. (10:41) Ja, det er nok litt Elin som har lyst til å ha det utvalget. (10:47) Vi har ikke råd til å markedsføre de produktene.
(10:50) annen enn i Google Shopping. (10:53) Det er så dårlig margin oppi, så det er litt sånn at det er plukkvarer som folk kan ta med seg hvis de har lyst på det.
(11:00) Så nevnte du at i begynnelsen når dere startet opp så var det å bygge de 10 000 første kundene eller salgene eller når du sier kunder, mener du på e-postlisten for å få de inn? (11:12) Ja, kanskje begge deler. (11:16) Kjøpende kunder er vel egentlig 10 000 kjøpende kunder er en sånn, hva var det Øystein kalte deg her? (11:22) En sånn kritisk.
(11:23) Ja. (11:24) Så når du har fått inn 10 000, da er det liksom, ok, her er det livlager. (11:29) Her kan vi faktisk gå videre med. (11:32) Ja, det blir vel litt sånn som de i Statistisk sentralbyrå tenker.
(11:37) Har du 10 000 stykk, så går det an å innlede en dialog med en viss prosentandel av de. (11:42) Ja. (11:44) I en sånn type gruppe, så er det... (11:47) mulig å lage en slags entusiasme og sånt.
(11:51) Men produktene vi har, må ha en 3,5-4 stjerner i average gjennomsnittsrating, for at vi skal ta de med videre, de som har Arglonavnet da. (12:05) Så det er jo veldig viktig å ha en kundebase til å hjelpe oss og vurdere de produktene. (12:09) Skjønner. (12:10) Kan dere si noe om, nå har vi vurdert litt grann hvordan du har jobbet med markedsføring i oppstartsfasen da.
(12:16) med dette her med giveaways og konkurranser og den type ting. (12:20) Er det noe som har forandret seg der versus sånn som dere jobber i dag? (12:25) Ja, i form av at frekvensen har blitt lavere. (12:29) Før så var det kanskje minst en konkurranse eller en giveaway i uken i tilgang til da flere faste konkurranser, eller ikke faste da, men store konkurranser på betalt markedsføring med jevne mellomrom for å bygge en nyhetsbrevliste.
(12:46) Når ting på en måte har blitt såpass stort som det ble etterhvert, så har det avtatt litt. (12:52) Fokuset har gått litt mer på andre ting. (12:54) Sånn at det nesten blir kanskje feil å si at de glemmer litt, men det er andre ting som får mer høyere prioritet. (13:01) Jeg vil nesten si at vi har hatt noen møter i det siste med Klavio og sånt.
(13:07) Da måtte jeg egentlig innrømme det at kanskje vi ikke har jobbet nok med listebygging. (13:14) og liste fornying, altså e-postliste. (13:17) Ja, basking av listen og den type ting også, kanskje. (13:20) Det gjør vi.
(13:21) Den skjer på en måte av seg selv også. (13:24) Men det å dedikere en liten del av budsjettet i måneden til en premie og en sign-up-kampanje, det tror jeg kan være lurt.
(13:37) Så vi har jo egentlig en fast sånn ting på nettsiden vår med en sånn pop-up. (13:43) opp som hentet signups der, men det å få den veksten på listen, det tror jeg hvis man er i oppstartsfasen, så kan det være en sånn, selv i dag sitter vi og ser på den kostnaden, så tenker vi det er bare penger ut.
(13:59) Men hvis du har en premie som er relevant for bedriften, så kan du anta at en viss andel av de her er interessert i produktene dine, og at det er lurt å jobbe med det. (14:13) selv om det kan ta litt tid før det blir en ordre.
(14:18) Og så handler det jo mye om hvordan vi har markedsført for eksempel sånne konkurranser også med betalt markedsføring. (14:24) Vi har kjørt en klikk-kampanje eller en konverteringskampanje der vi er på kjøp.
(14:30) Så ser vi at det med andre analyser der disse som har meldt seg på de ulike konkurransene har fått tagger, så ser du hvilket av publikummene som blir kjøpende kunder og hvilket som ender opp med bare å fylle på listen. (14:43) Der også har det vært en... (14:46) En påfallende forskjell.
(14:47) Men det er jo også en forskjell, sånn som du sier, om å kjøre konkurranser med at du vinner en iGlow-pakke, enn at du vinner en iPhone 16, som også var veldig populært på den tiden. (14:58) Holdt i beskrivelse ikke iPhone 16, men bare en iPhone, ikke sant? (15:00) Det gjorde det. (15:02) Dere hadde en iPhone også.
(15:03) Ja. (15:05) Og så så mange seg klar for å kjøpe sminke og øyevipper etterpå. (15:11) Nei, men det var en annen tid da. (15:13) Det var det ikke så uvanlig å ha en sydentur og TV og telefon som premie, og så var ikke det relevant for bedriften i det hele tatt.
(15:20) Ikke i det hele tatt. (15:22) Men nå kjører vi bare premie fra produktutvalget vårt, og det fungerer fint.
(15:28) Så må vi regne litt på pris per påmelding eller sign-up på en litt annen måte enn vi gjorde før. (15:37) Men vi ser vel fortsatt at dette bør gjøres hele året. (15:43) en av de kontinuerlige tingene der. (15:45) Hvis vi skal snakke litt om det tekniske, altså de plattformene dere har, e-handelsløsning eller plattformen der, hvilke systemer dere bruker der?
(15:54) Vi jobbet veldig lenge med et heim med snekre og opplegg, som egentlig var veldig godt. (16:00) Det så ut som en programmerer hadde lagd det, og det var det. (16:04) Det var det.
(16:05) Så hjelper jeg og Gerd så godt vi kunne til med design, og webdesignet. (16:12) Men i, når var det, er det 2022? (16:14) 2022 var det vel.
(16:15) Da hadde vi bare vært i Shopify. (16:20) Ja, fornøyd med Shopify? (16:23) Ja da, så er det nok en risikomoment ved å bruke det, men vi føler oss veldig komfortable med Shopify i dag, og at vi er fleksible i forhold til å knytte oss til eksterne leverandører av apper og sånt. (16:36) Bra.
(16:36) E-postmarkedsføringssystem, det var Klavjo. (16:40) Nei, vi bruker MailChimp. (16:41) Jeg gjorde en stor analyse i fjor på prisene på de forskjellige leverandørene, og jeg ser at Klavio blir snakket mye om, og jeg føler at de er like mye en markedsføringsorganisasjon som en mailløsning. (16:59) De er ekstremt aggressive i markedsføringen sin, og jeg tror mange har gått for de litt på grunn av det.
(17:05) De færreste har behov for den type segmentering som de snakker om. (17:10) Da er Mailchimp fortsatt veldig god.
(17:12) Så vi bruker de, og vi har brukt de i over ti år. (17:15) Ja, ikke sant? (17:16) Med en liten pause på, hva var det? (17:18) Halvt år eller ett år der vi brukte Shopify sin egen ekklesløsning.
(17:22) Det er også en hel grei ting å starte med selvfølgelig. (17:25) Og så ble det plutselig veldig innviklet når du skal ha alt inne i butikken der, følte jeg da. (17:31) Veldig enkelt for en som ikke har vært borti det før. (17:33) Absolutt.
(17:34) Det er jo gjerne det som er så fint med hele Shopify-løsningen også. (17:38) Da finner du frem. (17:39) og i niveau-commerce er det ofte litt vanskelig å starte når du skal prøve å finne riktig plass til å hente ut talet dine og så videre og så videre La oss snakke om dere staller konverteringsrate og gjennomsnittlig ordrestørrelse Ja, har ikke du regnet deg frem til det med en problemer? (17:59) Konverteringsraten den ligger vel rundt 5% i januar og bakover i tid så har den egentlig brukt å ligge høyere, men ...
(18:08) Vi ser nå at etter vi har økt litt budsjettet på Snapchat og TikTok, så tåler vi den konverteringsraten uten at det går utover budsjettet vårt. (18:22) Fordi at klikkprisen er så lav. (18:25) Ja, ikke sant.
(18:26) Så hvis det er 10 kroner klikk i meta, så kan vi ta dobbelt så mange klikk fra Snapchat og TikTok for 5 kroner. (18:37) stupe og konverteringsraten, men ordremengden blir den samme. (18:41) Ja, det er jo fremdeles langt over gjennomsnittet på 2,2 da, i Norge. (18:47) Ja, hvor er det tallet fra?
(18:48) For det tallet har jeg hørt siden jeg begynte. (18:52) Ja, så det er veldig stabilt det tallet da. (18:56) Ja, men jeg skjønner ikke hvor det er fra.
(18:57) Men jeg har søkt på det, så ja, det dukker stadig vekk opp. (19:02) Vi har rentet det fra de kildene som ligger ute på ... (19:06) på veven vi også. (19:08) Det er det det er jo.
(19:11) Det er veldig mange i oppstartsfasene som sliter med å få en opp til 2% i begynnelsen når du kommer helt ut. (19:18) Det er veldig mange norske tykker som ligger på 0,8 0,5 og så når de først setter i gang oversetter tema fra engelsk til norsk så hjelper det på. (19:28) Når du begynner med alle disse andre så vil det jo bidra til at konverteringen går opp.
(19:35) Og når du lærer deg å annonsere skikkelig, og ikke bare kjøre trafikkampanjer inn. (19:41) Det som du sier, hvis de hadde ringt deg, så hadde snittet kanskje laget på 3%, for da hadde du vært med og dratt deg opp litt.
(19:47) Men hvis det er veldig mange små... (19:51) Hvis vi hadde skrudd av deg og Geir, så hadde konverteringsraten gått opp. (19:55) Ja.
(19:56) Men trafikken hadde stupt. (19:58) Yes. (19:59) Det er akkurat det, så du må jo ta akkurat den.
(20:01) Men jeg husker jo bare for noen år siden, da vi først begynte å satse utlandet, da satt jeg og så på Google Analytics, den gode gamle, som var rimelig precis, sa at det... (20:10) Da var det i UK 0,25 i konverteringsrate den ene perioden, og når du da begynte å krype opp mot 1%, og så 2% og 3%, det var... (20:19) Det tok sin tid, men du kom dit. (20:21) Vi har jo vært der vi også.
(20:24) Men det siste tallet med gjennomsnittlig ordrestørrelse, det ligger vel på rundt over 700? (20:32) Ja, gjør det det. (20:34) Jeg tror det er rundt 500 nå. (20:37) Det ligger rundt 500-600 kanskje.
(20:40) La oss fortsette med hvordan dere har bygget opp logistikk og vareflyt i bedriften deres. (20:47) Alt pakkes i Sandviken, og alt kommer inn der. (20:51) Ja, og på utlandssiden har vi en tjekke nederlender som bor i Luxemburg, som har et 3PL-firma der som tar Europa og resten av verden. (21:06) Ok.
(21:07) Så i Luxemburg er det valgplasser. (21:11) Hvordan finner man frem til det? (21:12) Ja, det er min bror som har funnet ut at det er det mest sentrale. (21:19) Mange har nederlande også, men selskapet vårt er registrert i EU, og EU er et norsk selskap den siden av driften.
(21:28) Så ja, noen vil vel kanskje tenke at det har med moms å gjøre, men vi momser til de landene vi selger. (21:36) Det er ikke på grunn av det. (21:38) Det var vel fordi at da kunne vi få en kjekk tur. (21:40) Jeg vet ikke.
(21:43) En blå tur hvor alle vet hvor de skal. (21:46) Så bra.
(21:47) Men når dere da, altså dere har startet opp hele nettbutikken i Norge, sant? (21:52) Og kun hadde det til Norge. (21:53) Når fant dere ut at dere skulle ut til andre markeder? (21:57) Var det liksom sånn, la oss begynne med et land, eller var det liksom la oss finne en nederlender i Luxemburg og så bare gønner vi på med hele EU liksom?
(22:05) Skjønner du at det ikke er bra med hagle i starten? (22:09) Ja, jo da, absolutt.
(22:11) Men det var vel det at når du ser at noe fungerer på et definert publikum på 4-5 millioner som tallperson, så begynner man jo å lure på om dette kan fungere på et annet land eller et større område. (22:28) Hvilke type tall får vi da?
(22:30) Så vi startet vel med små budsjett og vi lagde en... (22:34) Vi kloner den norske siden. (22:35) I starten så innleder vi samarbeid med svenske små influensere. (22:42) Det gikk veldig bra i Sverige.
(22:44) Frem til... (22:46) Hva var det som skjedde, Geir? (22:48) Det var Wish som var det klare. (22:49) Wish som fikk noen restriksjoner og PostNord som det ble noe problem med.
(22:54) Så det ble flere måneder etterslitt på leveranser og diverse der. (23:01) Det gjaldt jo derfor alle land som stod utenfor EU, så der kom vi jo ganske langt bak i køen på det meste.
(23:07) Så der gikk det veldig bra i en periode til å bare nesten over natta gå rett i dass, rett og slett. (23:16) Men det var vel egentlig tanken om å teste det samme konseptet, altså den merkevarepersonligheten som vi har, sammen med den kundekommunikasjonen og den type samarbeid som vi gjør. (23:29) Kan det fungere i andre land? (23:30) Det var problemstillingen.
(23:31) Så det ser ut til at det fungerte veldig godt i Sverige da. (23:35) Vi har ikke klart å bygge det opp igjen i ettertid, men jeg tror det har litt med fokuset vårt å gjøre at det krever en del arbeid og tid.
(23:45) Så vi har fått det til stabilt over tid i Irland. (23:49) Det startet med noen gode samarbeid, og vi fikk bygget opp en base der. (23:53) Landet er omtrent like stort som Norge. (23:56) De ser ut til å ha litt...
(23:59) De liker den måten vi snakker på, og det har fungert godt der. (24:03) Så hovedsakelig er det vel Irland som er vår utlandsbutikk i dag. (24:08) Ok.
(24:10) Så kommer vel de andre skandinaviske landene lønnende etter. (24:15) I omsetning så har jeg liksom, hvis vi ser de siste fem årene, så er det UK som har vært på en ganske klar andreplass, med cirka 10 prosent av Irland igjen.
(24:27) Så kommer jo da Finland deretter, og så Nederland, Tyskland, etc. (24:34) Jeg har kanskje litt med språk å gjøre også. (24:37) Vi snakket jo svensk i starten i Sverige, men så ble det så mye arbeid på Norge at vi begynte vel å skrive engelske nyhetsbrev, og så røykke de her Wish-postnordklane greiene, så da stoppet hele Sverige-prosjektet opp.
(24:53) Og da var det rett til Irland etterpå, eller var det... (24:57) Det var allerede i gang parallelt med Sverige.
(25:00) Og så er det på engelsk, så da slapp vi alle de her oversettelsene. (25:06) og nettsiden og sånt. (25:07) Akkurat nå så har du da den norske nettsiden, og så har du en engelsk nettside, som da tar seg av resten. (25:16) Ja.
(25:17) Og den har, hvilken valuta kjører du der? (25:20) Er det euro og dollar, eller er det bare én? (25:23) Ja, kun euro.
(25:24) Og så har vi jo testet med ulike apper, eller plugins, eller noe sånt, som har fungert som en slags valutakalkulator på siden og sånt, da. (25:32) Men så har ikke den vært helt god også. (25:35) har vi landet på at det er euron som står der. (25:38) Ja, ikke sant.
(25:40) Vi har snakket om sosiale medier som er viktig for mange nettbutikker, og for dere i starten. (25:47) Akkurat nå, hvordan jobber dere med det, bortsett fra annonsering? (25:51) Er det dere to som danser på TikTok og får det ut, eller hvordan er strategien deres? (26:00) Vi danser på tastaturet, men ikke i bilder og video.
(26:06) Men organisk rekkevidde i sosiale medier er jo veldig vanskelig. (26:11) Og jeg tror med en gang du har satt siden din til å være en side og en merkevare, så vil du sikkert bli sortert annerledes i systemene, og kanskje ikke bli prioritert så mye fra... (26:28) de her sosiale mediene sin side så vår tilstedeværelse primært gjennom betalt innehold betalt annonsering jeg synes det virker veldig vanskelig å nå ut organisk nå hvis du må velge hva du skal bruke tiden på så vil jeg nok ha valgt betalt for det er så ekstremt vanskelig nå gjennom organisk hvis vi har nå husker jeg ikke følger tallet vårt på Instagram men hvis du har 50 000 følgere når du til 10% hmm på en god dag, og så er det 10% av de igjen som går inn på siden, og 10% av de igjen som skal handle, er ikke det verdt tiden.
(27:08) Men så er jo den kombinasjonen av organisk og betalt arbeid som også fungerer bra nå, for eksempel på TikTok med spark ads, eller på Instagram med partnership ads, og så videre, og så videre. (27:21) Da poster vi jo fremdeles organisk, eller samarbeider på oss organisk, og så kjører vi gjerne ... (27:27) det egentlige annonssettet vårt, så har det også vist seg å være en ganske god strategi.
(27:34) Så det er en del influensersamarbeid da? (27:36) Eller er det mer UGC? Jeg ville vel kanskje sagt, vi er ikke så veldig glad i den termen UGC. (27:44) Den står altså for brukergenerert innhold.
(27:46) Og en bruker er da altså en kunde, egentlig. (27:51) Det skal være en kunde. (27:53) Det er ikke en som har fått produktene tilsendt for å lage videoer som en kunde. (27:57) Vi er veldig glad i de vi har jobbet med.
(27:59) De er kjempeflinke, og de matcher akkurat det vi er ute etter. (28:04) De er flinke å kommunisere og flinke å lage innhold, og det leter vi etter. (28:09) Den type samarbeid leter vi etter. (28:11) Om de kaller seg for innholdskreatør eller UGC-kreatør, det spiller ikke så stor rolle for oss.
(28:19) Vi har alltid likt best folk som ikke er så kjempestore. (28:23) Det er noe spesielt med de. (28:25) at de har et ønske om å fortelle noe det er veldig viktig vi var med i den tiden da ordet influencer var veldig viktig og det er det vel fortsatt det var veldig annerledes før summene de tok var helt ville men vi ser vel litt på små samarbeid som de viktigste og helt vanlige grupper som sender oss inn og uoppfordrer det er ofte der det er noe som treffer best og det er der du kan gjenbruke det i betalt annonsering eventuelt, eller på nettsiden som Trust, ikke sant? (29:01) Det er jo veldig viktig at de blir for en godtgjørelse så alle som tar del i spektret vårt av annonsering og innhold, de skal godtgjøres for innsatsen og det synes vi er viktig også de som vi går og mener.
(29:23) Gjør research på å hente inn sånn ekstremt som UGC, da ser vi at det er litt det samme som de kundene våre gir. (29:33) Så vi har hatt noen kjempeflinke i Norge. (29:35) Det er spesielt fire stykker som har vært veldig gode. (29:40) Bare for å ta for de som lytter eller ser på forskjellene, det med UGC er jo ofte i sammenheng med at det er kreatører som du gjerne vil kalle dem, men de poster gjerne ikke innholdet på sine egne kanaler.
(29:55) Det er mer innhold som blir laget for at dere skal poste dette som annonser i deres kanaler. (30:02) Mens et influensasamarbeid, eller eventuelt et mikro-influensasamarbeid, blir jo at dere betaler noen for å, i tillegg til å lage det, poste det også i sine egne kanaler for å få mer spredning. (30:15) Ikke sant? (30:15) Ja, vi har gjort litt sånne samarbeid de siste årene med folk som jobber på TikTok.
(30:21) Det har endret seg litt hvordan det er på Instagram, og Facebook har vel egentlig aldri vært sånn at folk er så veldig på å legge ut i egne kanaler samarbeid som de gjør. (30:32) Nei, det er vel bestemor og bestefar som følger med. (30:37) Det er vel noe med TikTok som er annerledes. (30:41) I det at folk byr litt mer på seg selv og gir litt mer blaffen.
(30:46) Det ser mer naturlig ut. (30:48) Og det går veldig hånd i hånd med det vi har lyst til å gjøre.
(30:52) Så den litt mer regisserte og polerte fremtoningen som man har på Instagram, synes jeg ikke fungerer så godt for oss. (31:01) Så hvis vi gjør detaljete samarbeid, så er det gjerne med folk som ofte er flinke på TikTok i dag. (31:06) Ja, det er et annet kroppsteg. (31:08) Du finner litt de ukolerte på Instagram også, som har hatt veldig gode partnership-ads med.
(31:16) Hvilke kanaler er dere mest happy med for tiden nå? (31:19) Er det Snap, TikTok, Instagram, eller er det egne Meta og Google-kampanjer? (31:25) Hva sier du, Geir? (31:26) Meta har jo hatt en veldig stor andel av budsjettet i lang tid.
(31:31) Det er 60-70, til og med 80 prosent har vi hatt tidligst. (31:35) Vi testet noe i slutten av fjoråret, der vi fordelte det mer likt på de ulike plattformene, noen grunner i hvert fall. (31:43) Det var da vi så at konverteringsraten gikk ned, men trafikken økte betydelig. (31:49) De to tingene var sammen, men likevel gikk markedsføringsprosenten ned i takt med dette.
(32:00) Så vi brukte mindre penger, lavere konverteringsrate, høyere trafikk og mer utsendelse. (32:05) Det er da du begynner å legge til rette for at du kanskje får flere sign-ups og kunne vekst på e-postlisten også. (32:12) Ja, et publikum, ikke sant? (32:14) Ja, jeg tror det.
(32:15) Eller du når det i alle fall på en annen måte at du får en sånn annonseblindhet på Facebook som er helt nedlatt av annonser. (32:23) Og vi synes vel egentlig at når Instagram-annonseringen kom, da var folk... (32:28) helt blind for annonsering, og kanskje til og med ekstra sint på annonsering.
(32:33) Så det gikk en god stund før det var bra. (32:37) Husker du det, Geir? (32:38) Ja, vi begynte jo ganske rolig på Instagram da jeg begynte i 2017.
(32:45) Så mer og mer der da, for vi så etter hvert at kommenteringsraten var høyere på besøkene fra Instagram enn Facebook og de andre flatene. (32:57) Og da begynte For eksempel å lage egen annonsesett som kun hadde visninger på Instagram, og det fikk man da naturligvis en effekt av. (33:05) I dag er vel Snapchat på en måte litt den samme historien, at lenge var folk blind for annonsene der kanskje, bare sånn skip med en gang. (33:14) Mens nå ser det ut til at det er litt flere som kan sette pris på å se annonser.
(33:19) Det er jo tørre, eller vedt uheld, å glemme å ha på annonser på noen av flatene og se hvordan det blir uten at det blir i flatene det står på. (33:27) Jeg har hatt månedsvis uten Google-annonsering for eksempel på utenlandsbutikken Riktenå, merket egentlig ikke forskjell i omsetningen. (33:36) Den gikk snarere riktig vei. (33:38) Det kan ha hatt noe å gjøre, men det var etter korona og alt sammen, så det var ikke den korona-boomen som gjorde det.
(33:45) Nei, jeg skjønner. (33:47) Men det er jo viktig å huske på at da har vi jo en ok ranking i forhold til SEO og organisk på Google. (33:53) Ja, for det ser vi jo fremdeles at mye av ordrene kom fra Google organisk selv om. (33:57) ikke annonserte det.
(33:58) Der er jo et tall som alle snakker om i alle årene, at 10% ser på annonsene. (34:03) 9 av 10. (34:04) Det er en del som i tillegg at du skal ha så mange ganger skal du ha lekt med en eller sett en annonse og klikket på en annonse før du faktisk kjøper. (34:14) Ikke sant?
(34:15) Så den faktoren må jo man putte inn der en plass. (34:19) Jeg har likt å snu de der tallene opp ned av og til, for dette gjør noe i hodet.
(34:23) Så når vi sier at vi har 5% kommenteringssvar, så sier vi at det er bra. (34:27) Men kan vi si at det var 95% ikke-konverteringsrate? (34:33) Det er jo helt forferdelig dårlig. (34:35) Helt erhendig.
(34:36) Ja, ja. (34:38) Det kan gjøre noe med, og samme med måten du ser på Google-annonsering. (34:44) Vi snakker veldig mye om Google Ads. (34:46) 10% ser på de skikkelig, de som står sponset på.
(34:50) Det kan gjøre noe i hodet, det. (34:54) Men det blir jo litt det samme på sosialmedieannonsering og CTR-en, klikkeraten på. (35:00) en Facebook-annonse, når vi sier hurra, den var 1,3%. (35:05) Det er jo nesten ingenting.
(35:06) 98,7% gjør sånn. (35:13) Og du må jo ta deg i det sjø, når du driver og søker etter noe på Google, og så blar du nedover, så hopper du gjerne over de tre øverste.
(35:20) For du regner jo med at det er ikke det som er sannheten. (35:23) Det er ikke de som har svaret på det jeg spør om. (35:26) Det er feil litt. (35:28) Det så vi spesielt i utlandsatsningen når vi begynte å jobbe med søkeordsannonser der.
(35:34) At annonsørene der er mer sånn som du føler. (35:39) Det er svindel mye av det. (35:42) Spesielt i Tyskland var det gale. (35:44) Det er ikke så mye av det i Norge, synes jeg.
(35:46) Men vi har prøvd å rapportere mange sånne aktører, og de forsvinner ikke. (35:49) Google tar gladelig imot de pengene. (35:52) 100% inn. (35:55) Har dere lett noe med AI i det siste?
(35:59) Har dere touchet litt inn på det, både på innholdsproduksjon? (36:02) Det er jo ting som du ikke kan touche selv i forhold til annonsering og sånt.
(36:06) Da er du jo automatisk med i AI-spillet. (36:09) Men i forhold til blogging, innhold, den type ting? (36:14) Veldig, veldig spennende.
(36:17) Og det her er jo noe som alle har snakket om, men det har skjedd mye de siste to årene. (36:22) Så vi har vel kanskje følt at ... (36:25) Det her er spennende, men at det ikke er helt lett å integrere det inn i arbeidsflyten hver dag.
(36:29) Men vi spør mye om hjelp til tekst, og får mye god hjelp til tekst. (36:36) Vi har ikke integrert noe sånn inn i systemene våre. (36:40) Bilder har vi jobbet litt med, video har vi jobbet litt med. (36:44) Det er litt sånn i startfasen der.
(36:48) Men jeg synes jo at det virker enormt spennende for en... (36:53) delprodukter og teste ut Sora og VO til Google på video, og Midjourney synes jeg er veldig god.
(37:02) Men det er ikke alle produktene det passer for hos oss. (37:06) Men hvis det har med interiør å gjøre, så tenker jeg at da er det innenfor. (37:11) Vi kan kanskje jobbe fortere med animasjoner, at vi kan få hjelp til den type ting, typografi. (37:17) Kundeservice?
(37:18) Ja, kundeservice er veldig interessant. (37:20) Sånn som det er nå, så ... (37:22) så får vi kanskje veiledning fra AI til å svare riktigst mulig til kunden.
(37:28) Men det er ingenting som er injisert inn i supporten vår nå. (37:34) Hvis vi skal leke litt spill her helt på slutten, si det at vi tar vekk hele iGlow. (37:41) Dere skal begynne helt på nytt igjen.
(37:44) Men dere har på en måte erfaringen med dere, som dere har hatt nå med over 12-13 år med med å drive i e-handelsbransjen. (37:53) Hva ville dere gjort da, kanskje for å bygge et solidt merkevare over tid? (37:58) Hvor ville dere ha begynt? (38:00) Som også et tips til nye nettbutikkeiere.
(38:02) Det er jo klisjeen om å løse et problem for forbrukere. (38:09) Finn et produkt som er god kvalitet. (38:12) Det har vi erfart, at det koker ned til produktet veldig ofte. (38:17) Du får ikke noe gjenkjøp hvis det er.
(38:19) ikke er godt nok og står til forventningene. (38:21) Så kommer det grunnleggende, og så skal du markedsføre det på de ulike kanalene. (38:27) Vi kunne startet en dopapirbutikk som hadde et morsomt navn. (38:31) Nei, jeg vet ikke.
(38:32) Noe som du synes er kjedelig å gå i butikken og gjøre fysisk. (38:37) Men det handler jo veldig ofte om margin. (38:41) At du klarer å finne noe som har en margin som du kan leve på. (38:47) Jeg vil ha godt rett til produsent, kjøpe inn et lite kvantum, hvis du klarer å få 5000 av noe med en egen merkevare.
(38:56) Og så må du vite at det står til alle krav i Norge og EU. (39:02) Start smått. (39:04) Veldig mange av de produktene vi selger, hvis du hadde lyst til å starte med maskara, og du hadde en kjempegod idé, jeg tror ofte det er viktig med navn og sånt, at du har en knagg, så kjøp inn 5000 av den. (39:17) Få egen emballasje, selge den for rundt 200-250 kroner, så kan du nok, det kan nok gå.
(39:27) Og så ser du tilbake meldingene, men det er jo en risiko å ta da. (39:30) Jeg tror du kan få de varepartiene for... (39:33) Ikke alt for mye penger, og det kan være nok til at du får testet i DM-en din.
(39:37) Så hvis du klarer å gjøre et bare kjøp for 50 000 kroner, så kan det være starten. (39:43) Ja, og hvis du da kan sende ut noen hundre til ulike folk som du når ut til, for eksempel Instagram og Facebook og TikTok, så kan du få tilbakemelding fra dem i form av videoer og bilder og alt mulig som du har fått til atelse til å dele igjen, som er den måten vi har gjort det på ofte.
(40:00) Så er det også en veldig god start. (40:02) så må du gjøre det i ti år. (40:04) Ja.
(40:06) Og så bang! (40:08) Ja, så er det bra.
(40:11) Så er det bra. (40:12) Nei, men det viktige er å ta med tiden er en god faktor i tillegg. (40:16) Nei, men supert. (40:17) Er det noe som vi har glemt?
(40:20) Noe som dere ønsker å legge til på slutten? (40:23) Vi har ikke vært så flinke å oppsøke fagmiljøene. (40:29) I starten så tenkte jeg at alle sitter og beskytter kunnskapene de har fått.
(40:34) Men jeg synes jo nå at det er veldig kjekt å kunne møte folk som forstår det å drive nettbutikk. (40:42) Det er veldig fint å kunne dele erfaringer med hverandre. (40:46) Om det er noen som har lyst til å sende seg ned på oss og spørre om ting, eller om vi kan få lov å lære noe, så er det veldig kjekt.
(40:52) Og så er det, jeg tror den største beskyttelsen man har for jobben sin er at Jeg og Geir har satt der i mange år. (40:59) Det går ikke an å bare snakke med Geir, og så har du låst opp alt fremover. (41:06) Det er den tyngste jobben, å sitte og gjøre det hver dag.
(41:11) Så da er det litt kjekt å kunne dele erfaringene med hverandre, og så kan man se og lære av hverandre. (41:16) Vi har blitt kontaktet av veldig mange som lover gull og grønne skoger.
(41:21) Så har vi pratet med dem, og så har det gjerne vært. (41:25) holdt på med akkurat det samme som vi gjør, men da vet vi på en måte også at man kan ikke bare love gul og brønne skoder over natten det krever hardt arbeid over tid likevel. (41:35) Neimen, veldig bra tusen takk for praten i hvert fall veldig kjekt å bli kjent med dere i i iGlow og så leder jeg meg til å forhåpentligvis se dere i levende livet en gang i tiden og dele flere ideer, så det hadde vært kjempekjekt. (41:53) Vi glemte å si vi finnes ikke, vi er bare AI begge tider.
(41:59) Så bra. (42:01) Men nå får vi ta en sånn kunstig øl en gang i fremtiden. (42:06) Det var kjempekjekt. (42:09) Supert.
(42:10) Ha en stråle dag. (42:11) Vi ligger med det. (42:12) Ha det bra. (42:13) Ha det.