Hallo, ny uke, nye muligheter. I dag tenkte jeg å snakke litt om hva slags målretning du har når du annonserer på Meta. For i mange år har markedsførere brukt mye tid på å teste en rekke interesser og forskjellige typer lookalike audiences, eller speilpublikum som vi sier på norsk. Det har vært en omfattende prosess å teste seg frem til en målgruppe som fungerer ideelt for deg. Denne tilnærmingen har endret seg betydelig de siste årene. Jeg tror at i de siste fem-seks årene har hovedbudskapet vært å ha så bred målgruppe som mulig.
To viktige poeng å merke seg her: For det første, når Facebook anbefaler en liten målgruppe, mener de faktisk en målgruppe på 25 millioner mennesker eller mer. Det viser at mye av det man leser fra typiske amerikanske guruer ikke nødvendigvis er relevant for dagens situasjon i Norge. For det andre, i de siste to årene, har det blitt enda viktigere å sikte mot en bred målgruppe. Vi i Monaco har bestemt oss for å bruke mindre tid på interesser og speilpublikum, og heller fokusere mer på å hjelpe Meta med å tolke signalene på riktig måte.
Fremover blir det viktigere å fokusere på budskap i annonser, teste forskjellige annonser, og ha riktige målsetninger for kampanjen. Dette blir viktig ettersom Meta stadig integrerer mer avansert AI i sine systemer, som for eksempel Advantage Plus shopping kampanjer som fungerer svært godt for tiden. Det betyr at vi bør bruke mindre tid på å finne den perfekte interessen og mer tid på å utvikle en solid kampanjestruktur og gi Meta de riktige incentivene for å finne de rette kundene.
Det handler om å gå bredt ut, teste forskjellige typer budskap og visuelle elementer. Dette er noe jeg alltid har snakket om, men som ble spesielt tydelig forrige uke da jeg snakket med en stor nettbutikk som ikke forsto hvorfor de ikke fikk gode resultater fra annonsene sine. De fokuserte på trafikkoptimalisering i stedet for salg, noe som er en viktig distinksjon når man jobber med Meta.
Fremover blir det viktig å forstå de nye funksjonene og mekanismene på plattformen, og hvordan folks reaksjoner på annonser endrer seg med introduksjonen av formater som Reels, Shorts og TikToks. Det er mer relevant å forstå dette enn å finne en hyper-spesifikk målgruppe, som gutter fra Vennesla som liker strikking og følger gatebil, for å selge et produkt.
Tusen takk for at du har lyttet. Jeg ønsker deg en fantastisk uke. Husk å abonnere på våre podcaster, Moen Kno skårstrekk podcast, for ukentlige oppdateringer. Vi sender også ut e-postoppdateringer hver mandag med nyttige tips og triks for markedsføring. Mitt navn er Thomas Moen, og vi snakkes plutselig. Ha det fint.