I dag skal vi snakke om Mesta sine oppdateringer rundt automatiserte målgrupper. Og det er egentlig ganske forvirrende, som meta annonsering ofte er, med at Meta forholder seg til to typer automatiske målgrupper og litt man snakket om tidligere. Vi er veldig tydelig på vei til et sted hvor Meta ønsker å gjøre så mye som mulig av målrettingen av annonser til riktig publikum for deg. Så istedenfor at du bruker masse tid på å finne interesser og og alder og steder, og så videre, så ønsker Meta å gjøre ting så mye som mulig selv.
De har to måter de gjør dette på i dag. Det som heter Advanced Digital Targeting. Og så har vi det som heter Advanced Advantage Plus Audience, og oppdateringene vi gjerne vil dele med deg i dag er at Meta har nå gjort en endring sånn at kampanjer som er optimalisert for visninger, video, visninger, rekkevidde, engasjement eller avvik o.l. vil nå ha muligheten til å aktivere Advantage Digital Targeting. Før hadde man ikke muligheten til det, men nå kan man da plugge inn Advantage details targeting. Det er den ene delen, og det er også den endring at hvis du optimaliserer for leads, så vil Advanced Digital Targeting automatisk bli satt på som målgrupper på kampanjen dine, og du har ikke muligheten til å slå det av.
Så kampanjer som optimalisert for Linkklikk eller landingsside visninger vil også da ha Advanced Digital Targeting automatisk slått på framover. Så akkurat sånn som vi har på konverteringskampanjer akkurat nå, så har man ikke mulighet til å slå av denne muligheten. Det som er interessant er jo at Meta også har pushet det som heter Advantage Plus Audiences. Vi ser jo at Advantage Plus shopping kampanjer fungerer veldig bra for tiden. Og Advantage Digital Targeting og Advantage Plus Audiences er ganske likt, så det jeg tror vi er på vei til er at Meta nå på sikt kommer til å slutte å snakke om Advanced Targeting Audiences og bare fokusere på Advantage Plus.
Og til og med nå er det lett å rydde opp i forskjellige kampanjer, forskjellig målsetning, forskjellig tankesett for å komme til det nivået. Men det viktigste tror jeg du må være klar over er rett og slett da at Meta nå framover ønsker å gjøre mest mulig av targetingen for deg, istedenfor at du skal gjøre targeting. Så det var dagens eller ukens oppdatering du snakker at du lytter på. Husk å abonnere i podcast appen din for å få med deg fremtidige episoder. Sjekk ut linker i journals for bonuser og andre relevante ting. Mitt navn er Thomas Moen og vi høres igjen neste uke. Ha det fint!